تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811812560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به زیر پا فتد آن دلی که بهر تو نلرزد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > مختاباد، سید ابوالحسن  - سیدابوالحسن مختاباد کمتر می‌توان باور کرد صاحب صدای نجیب و ماندگار برخی از شاخص‌ترین ترانه‌های تاریخ موسیقی ایران، دیگر آواز نمی‌خواند و علاقه‌مندان موسیقی، صدای تازه‌ای از این خنیاگر پیر نخواهند شنید. او درکی دقیق و فنی از آواز و موسیقی داشت و آموزش‌هایش نزد برخی از بزرگان نامدار موسیقی همانند فاخره صبا، ئولین باغچه‌بان، فریدون فرزانه، سیروس شهردار، دکتر پورتراب و نامدارانی دیگر چون استوار و ناصحی و... به همراه تسلط به چند زبان و شناخت عمیق از شعر و ادبیات و فن بیان و تئاتر و حتی داشتن دستی در ترانه‌سرایی، در کنار صدای خدادادی به او این توانایی را داده بود که بتواند این آموزه‌ها را در صدایش به درستی به کار گیرد و خلقی را حیران آواز خویش نماید.اما «محمد هدایت نوری» برای این چیزها نبود که «محمد نوری» شد و دل‌ها را به تسخیر در آورد. هنرمندان تکنیسین، چه قبل و چه بعد از او بسیار بودند و هستند و قطعا دانش و سواد موسیقایی و هنری برخی از آنها هم بیش از محمد نوری، اما او یک چیز داشت که بسیاری از هنرمندان آن چیز را نداشتند و ندارند و آن هم «شرافت‌ذاتی» است که در وجودش نهادینه شده بود و تا آخرین روزهای حیاتش سفت و استوار نگهش داشت و سبب شد که ایستاده بمیرد. چشم در چشم روزگار، بدون اندکی شرمندگی، در حالی که بسیاری را شرمسار رفتار خویش کرد.آن روزی که در بیمارستان جم دیدمش، بسیار تکیده شده بود، اما همچنان آن فروغ وجدانی در چشمانش هویدا بود، فروغی که برپایش داشت تا به رغم تنگدستی و مسکنت، منت برخی نهادهای حاتم طایی وار را نکشد، ‌آنهایی (به خصوص صداوسیما) که سال‌هاست مفت و مجانی از هنر و صدای آن زنده‌یاد استفاده کرده و می‌کنند، اما به جای آنکه شان چنین هنرمندی را نگاه دارند و برای مثال او را بیمه سازمان و نهادشان کنند، مدام با پیغام و پسغام در پی تجارت معنوی با نام استاد بودند. حتی اگر درسی هم  از بزرگان ایمانی‌مان، چون امام علی(ع) می‌خواستند بگیرند، باید بدون سر و صدا و شباهنگام یکی را به بیمارستان می‌فرستادند و استاد را بیمه می‌کردند تا آن نشود که شد. شاید برخی‌ها هم بگویند که استاد بیماری بدخیمی داشت و اگر امروز نمی‌مرد، فردا به دیار باقی می‌شتافت، اما این از وظیفه نهادهای حوزه هنر کم نمی‌کند و پاسخی بر باری به هرجهت بودن رفتارشان نیست.شاید اگر روزی استاد داود‌گنجه‌ای که همه‌گاه پی‌گیر چنین اموری است و دست بر قضا، منزلشان هم روبروی بیمارستان جم بود و ساعتی نبود که با استاد نباشد، زبان باز کند برخی‌ مسائل بر روزن افتد و عرق‌شرم برخی‌ها که در خلوت خود بر از دست ‌رفتن استاد تاسف می‌خورند، بر روزن افتد و شهروندان هم دریابند که چه کسانی شعار می‌دادند و اکنون بر پیکرش اشم تمساح  می‌ریزند او را اسباب و صدای غرور ایرانیان می‌نامند.اما تصویری بسته و انحصاری که اینک از استاد و ترانه‌هایش ارائه می‌شود، به قطع و یقین با آنچه که مراد و منظور او و آهنگسازان و ترانه‌سرایانش بود، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. اواخر دهه هشتاد بود که به یاد و بهانه درگذشت استاد عبدالحسین زرین‌کوب در فرهنگسرای نیاوران برنامه‌ای اجرا کرد که شاهد آن برنامه بودم و بعد برنامه‌ای برای کرمانیان و حادثه بم در کرمان تا اجراهای متعددش در تالارهای بزرگ شهر، پر از شورمندی و احساسی لبریز برای ایران وایرانی.نوری سهمی مهم در ارتقا و پاکیزه ساختن موسیقی لایت ایرانی داشت و نگاه شهروندان و حتی دولتیان به موسیقی لایت ایرانی را از وضعیتی تفننی و حتی مبتذل به فاخر وفرهمند تبدیل کرد. او تنها خواننده موسیقی لایتی بود که رئیس‌جمهور وقت (‌آقای خاتمی) از کنسرتش دیدن کرد و همه این‌ها حاصل نگاه پاک و بی‌آلایش او به هنر موسیقی بود. هنری که متأسفانه همچنان و به رغم حضور و بروز چهره‌های پاکیزه‌نهادی چون استاد نوری، حرمت و قدر نمی‌بیند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 353]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن