تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830544882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نسبت فلسفه اسلامي با يوناني-6/الهيات در فلسفه اسلامي خيلي پررنگ‏تر از الهيات يوناني است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نسبت فلسفه اسلامي با يوناني-6/الهيات در فلسفه اسلامي خيلي پررنگ‏تر از الهيات يوناني است
الهيات در فلسفه اسلامي خيلي پررنگ‏تر از الهيات يوناني است
استاد گروه فلسفه دانشگاه تبريزدر مورد تفاوت فلسفه اسلامي با يوناني گفت: الهيات به معناي الاخص در فلسفه اسلامي بويژه در متافيزيك خيلي پرملات‏تر از الهيات ارسطو و افلاطون است هرچند كه تأملات فلوطين در اين خصوص جاي بحث دارد.

دكتر "مسعود اميد" درمورد اين نظر محمد عابد الجابري فيلسوف مراكشي كه معتقد است فلسفه اسلامي ادامه فلسفه يوناني است و ذات مستقلي براي آن قائل نيست به خبرنگارمهر گفت: دلايل ايشان را به نحو جزيي مطالعه نكرده‏ام ، ولي اگر مراد ايشان اين باشد كه فيلسوفان ما هيچ تلاشي در حد فهم و تفسير و شرح فلسفه يونان نكردند اين پذيرفتني نيست. جابري بايد بپذيرد كه فيلسوفان ما در طول هزار و اندي سال بي كار ننشسته و شرح و تفصيل‎هاي مفصلي درباره فلسفه يونان وارد كردند.

وي افزود: فيلسوفان ما جمع بندي‏ها و طبقه بندي‏هاي متفاوتي از فلسفه يوناني كردند. حداقل جابري بايد بپذيرد كه سعي و تلاش فيلسوفان اسلامي درجاي خود محفوظ است.

استاد گروه فلسفه دانشگاه تبريز ادامه داد: تصور ديگري از سخن جابري اين است كه در طول اين سالها ما حتي نتوانستيم حتي يك مسئله ويژه را توسط فيلسوفانمان (در عرصه فلسفه در معناي عام آن يعني اگر متكلمان و عارفان و اديبانمان و تأملات نظري آنها را هم درنظر بگيريم يعني مبادي علوم و منطق و الهيات بالمعني الاخص و بالمعني الاعم،) طرح و ايجاد نكرديم، اين ادعاي دشواري است. مسائل جديدي را فيلسوفان مسلمان بر مسائل يونان اضافه كردند.

اين محقق و پژوهشگر فلسفه يادآورشد: اگر هم فقط متافيزيك و بحث‏هاي موجود بما هو موجود مراد ايشان باشد بايد گفت چارچوب اينها مباحث يوناني است و در اين مورد سخن جابري قابل پذيرش است. چارچوب هم به اين معنا كه مقولاتي كه متافيزيك اسلامي استفاده مي‏كند تا بحث‏هاي فلسفي خودش را تبيين كند اين مقولات از قبيل، وجود، عدم، ماهيت، قوه، فعل، متغير، ثابت، مادي، مجرد، خدا و جهان، ساخته و پرورده متافيزيك يوناني است. ما حتي در متون ديني خودمان بسياري از اين مباحث را نداريم. بله فلسفه اسلامي مقولات مستقلي افزون بر اين مقولات نيفزود.

وي اذعان كرد: البته پاره‏اي از مسائل در اين هزار و اندي سال توسط فيلسوفان ما مطرح و تقويت شد، براهين جديدي بر اين مقولات اقامه شد.

اميد در مورد تفاوتهاي هستي شناختي فلسفه يونان با فلسفه اسلامي هم گفت:اگر فقط آراي افلاطون و ارسطو را در اين خصوص در نظر بگيريم هستي شناسي نزد ملاصدرا مقداري تفاوت كيفي با آنها پيداكرد. يعني آن نسبتي راكه براي مثال ملاصدرا بين علل عالي مثل واجب الوجود و علل مادون برقرار مي‏كند اين نوع علل حداقل به صراحت در آراي افلاطون و ارسطو به چشم نمي‏خورد. يعني الهيات به معناي الاخص در فلسفه اسلامي بويژه در متافيزيك خيلي پرملات‏تر از الهيات ارسطو و افلاطون است هرچند كه تأملات فلوطين در اين خصوص جاي بحث دارد.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|19|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن