تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817591597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير ايران در سوريه:نقش رسانه ها در سوريه بسيار جلوتر از واقعيات ميداني بود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سفير ايران در سوريه:نقش رسانه ها در سوريه بسيار جلوتر از واقعيات ميداني بود
نقش رسانه ها در سوريه بسيار جلوتر از واقعيات ميداني بود
سفير ايران در سوريه در گفتگويي، مؤلفه هايي كه سبب پيچيده‌تر شدن اوضاع سوريه شد را بر شمرد و در عين حال به نقش رسانه ها به ويژه رسانه هاي سعودي و قطري اشاره كرد و گفت: نقش اين رسانه ها در تحولات سوريه بسيار جلوتر از واقعيات ميداني اين كشور بود.

به گزارش خبرگزاري مهر، محمد رضا رئوف شيباني در اين ميزگرد گفت: تحولات سوريه را از دو ديدگاه نگاه مي كنيم نخست اينكه ايران معتقد است بدون شك كشورهاي منطقه نيازمند اصلاحات هستند و مردم اين كشورها مطالبات به حقي هم دارند و ما بر ضرورت پاسخ گويي به اين مطالبات تاكيد داريم.

بخش ديگر اينكه معتقديم نظام سلطه و در راس آنها آمريكا خسارات زيادي از تحولات استراتژيك منطقه ديده است. تحولاتي كه چيدمان سياسي منطقه را تغيير داده و تاثيرات بين المللي نيز ايجاد خواهد كرد. اين تحولات قطعاً موازنه سياسي و بين المللي را به نفع ملت هاي منطقه تغيير خواهد داد. نظام سلطه مهره اصلي خود در مصر را از دست داده است. آنها براي اينكه جلو اين خسارات را بگيرند تلاش جدي دارند تا از تحولات منطقه اي كه با اراده مردم آغاز شده سوار موج شده و به نفع خود استفاده كنند.

وي مي گويد: غرب در صدد پياده كردن مدل ليبي براي سوريه و كشورهاي محور مقاومت است تا در قبال ما به ازاي شكستهاي ديگر خسارت هاي آنها را جبران كنند كه سوريه يكي از اين حلقه هاست.

سفير سوريه در ادامه مي گويد: منظر ديگري نيز در اين باره وجود دارد و آن توطئه عليه كشورهاي محور مقاومت است. توطئه بسيار بزرگي است سوريه اولين بار نيست كه دچار خشم غرب مي شود ولي اين بار با دفعات گذشته بسيار متفاوت است و اين باره عنصر مردم هم به گونه اي در آن دخيل شده و اين روند وضعيت را پيچيده كرده است. آنها بر آن هستند تا افكارعمومي جهاني را براي سوء استفاده روشن و آشكارا از مراجع بين المللي آماده كنند.

شيباني در بخش ديگري از اين گفتگو مي گويد: نظام سلطه با بهره برداري از تحولات و سرعت آنها دخالت در امور كشورها را عادي و اقدامامات عملي مانند ارسال اسلحه و ديگر تجهيزات جنگي به شورشيان را اقدامي قانوني جلوه داده است.

علل پيچيدگي بحران در سوريه
شيباني در ادامه مؤلفه هاي پيچيدگي بحران در سوريه را بر مي شمارد و بصورت كلي در اين باره تصريح مي كند: موقعيت سوريه يكي از عوامل اصلي پيچيده تر شدن بحران دراين كشور است. اين كشور در يكي از حساس ترين نقطه منطقه قرار گرفته، همسايه اسرائيل و حاشيه امنيتي اروپاست، در همسايگي يك عضو ناتو است و در كنار كشوري مانند عراق قرار دارد كه در آن القاعده حضور فيزيكي دارد و خود اين كشور هم از تنوع و اختلافات سياسي بسيار بالايي برخوردار است.

وي ياد آور شد: ويژگي ژئوپوليتيك، تنوع سياسي و فرهنگي ، اقوام مختلف از جمله كردها، سني ها شيعيان، علوي ها و عشاير از ديگر عواملي هستند كه وضعيت را در اين كشور پيچيده تر كرده است.

اين ديپلمات ايراني اين مؤلفه را دو عامل بيروني و داخلي تقسيم مي‌كند.

الف: عوامل بيروني

1. حمايت هاي اين كشور از جبهه مقاومت است

شيباني يكي از عوامل پيچيده تر شدن بحران در سوريه را در حوزه بين المللي حمايت اين كشور از جبهه و جريان مقاومت مي داند.

وي گفت: جريان مقاومت در راس آنها ايران روشنگريهايي كرد و خطرات توطئه هاي پس پرده عليه مقاومت را افشا نمود و به اثبات رساند كه جريان مقاومت اجازه تغيير از بيرون را نمي دهد.

2. اختلافات در جامعه جهاني نسبت به تحولات در سوريه

شيباني در ادامه به يكدست نبودن جامعه جهاني در قبال تحولات سوريه اشاه كرد و گفت: در حاليكه در تحولات ديگر كشورهاي منطقه جامعه جهاني اعم از شرق و غرب موضعي تقريباً يكسان داشتند اما درباره سوريه اختلافات بسيار بود.

چين و سوريه اقدام به وتو كردن قطعنامه عليه سوريه در شوراي امنيت سازمان ملل كردند. گروه كشورهاي "بريكس" (برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي) با اين نگرش مخالف بودند و كشورهاي آمريكاي جنوبي نيز مخالف چنين روندي بودند. به همين دليل درباره سوريه وحدت نظر صورت نگرفت.

ب: عوامل داخلي

1. رهبري آگاهانه و مقتدر
سفير ايران در سوريه يكي از فرصت هاي مهم براي حاكميت در سوريه را وجود رهبري آگاه در اين كشور دانست.

وي در اين باره گفت: وجود رهبري كه آگاهانه تحولات را تحليل و مديريت مي كرد با رهبري كشورهاي ديگر مثل مبارك، قذافي، بن علي، و علي عدبالله صالح متفاوت بود. وي فردي جوان و خواهان اصلاحات است و اين اصلاحات را از زماني كه جانشين پدر بوده پيشنهاد داد اما موضع غير قابل انعطاف حزب و اعضاي قديمي آن در برابر اين رويكرد سبب شد تا اين اصلاحات تا زمان كنوني به تاخير بيفتد.

2. يكپارچگي در ساختار نظامي و سياسي
همبستگي مؤسسات سياسي و نظامي در داخل سوريه از ديدگاه رئوف شيباني يكي از عوامل مهم در تحولات و ناآرامي هاي اخير در سوريه بود.

وي در اين باره مي گويد: هر كشوري كه طي يكي دو سال گذشته در خاورميانه متحول شده نخستين شكاف ها يا در ارتش و نيروهاي امنيتي آن بوده يا اينكه ارتش به كل به سوي مردم رفته است. ولي در سوريه ما شاهد شكاف نبوديم در نهادهاي سياسي و نظامي اين كشور اگر هم ريزشي شاهد بوديم در حد انشقاق بوده و اين در حدي نبود كه كليت نهاد را از هم فرو بپاشاند.

شيباني گفت: در سوريه ما بگونه اي كه در كشورهاي ديگر شاهد بوديم و اينكه سفيران يكي يكي استعفا مي دادند نبوديم. سفراي اين كشور در شراط سخت از طرف معارضين كتك مي خوردند و مقاومت مي كردند.

3. عدم وحدت معارضين سوريه
يكي ديگر از فرصت هاي سوريه در اين بحران به زعم سفير ايران در سوريه عدم وحدت معارضين اين كشور بود. معارضين نتوانستند خود را بعنوان يك گروه متشكل و سازمان يافته معرفي كنند.

شيباني افزود: اين گروه نتوانست خود را بعنوان مجموعه اي واحد نشان دهد. اگر جريان معارضه كالبد شكافي شود اين معارضان به دو بخش خارجي و داخلي تقسيم شده اند كه دو ديدگاه ايجاد كرده يكي موافق دخالت خارجي بود و ديگري مخالف. جريان بيروني هم داراي شاخه هاي متفاوتي بود؛ عرب، كرد، سني، علوي كه با هم تجانس كافي و لازم نداشتند. بر اساس گزارشي كه آمريكايي ها منتشر كردند 133 جريان و گروه مسلح در بين معارضين بود كه اين مجموعه عوامل سبب شده تا شرايط سوريه متفاوت از ديگر كشورها شود و جبهه مقابل هم نتواند در تحقق اهداف خود توفيقي بدست آورد.

مواضع كشورهاي عربي در باره سوريه
شيباني در ادامه نشست خود در مهر به مواضع عربي از جمله عربستان و قطر در قبال سوريه اشاره مي كند و مي گويد:
سياست هاي كشورهاي عربي تابعي از سياست هاي آمريكايي در منطقه هستند و خودشان برنامه اي براي تحولات منطقه ندارند. آنها در چارچوب تواقي كه با غرب دارند حركت مي‌كنند. رسانه هاي سعودي و قطري هم بازوي تبليغاتي اين استراتژيك عربي - غربي هستند.

وي گفت: پول عربستان سعودي در كنار فعاليت هاي امنيتي-نظامي غربي دست به دست هم داده تا مديريت بحران را در اختيار بگيرند.

نقش جنگ رسانه اي در بحران سوريه
سفير ايران در سوريه در بخشي از صحبت هاي خود در جمع خبرنگاران مهر به نقش رسانه ها به ويژه دو كانال عربي العربيه و الجزيره و شبكه فرانس 24 اشاره كرد و گفت: اين شبكه ها در پخش اخبار، شيوه بسيار جلوتر از واقعيات ميداني در سوريه را در پيش گرفتند.

وي گفت: دو شبكه عربي كه بازوهاي رسانه اي تبليغاتي عربستان و قطر بودند تهاجمي بس بزرگتر و خطرناك‌تر از ناتو به سوريه داشتند. اين رسانه ها خبر مي سازند، قضاوت سياسي مي كنند، و مصوبات سياسي صادر مي كنند.

گفتگو تنها راه حل بحران
وي در ادامه به نقش گفتگو و پر رنگ شدن گزينه مذاكرات براي حل بحران اشاره كرد و تصريح كرد: هم اكنون دولت سوريه پيروز ميدان است. پيشتر معارضين دولت سوريه را بعنوان طرف گفتگو قبول نداشتند و گفتگوها در كنار براندازي يكي از گزينه هاي جانبي مي دانستند اما هم اكنون آنها هيچ گزينه اي جز گفتگو با دولت براي حل اين مشكلات ندارند.

برنامه ايران براي پايان بحران عربي - عربي
شيباني در پايان اين گفتگو به تلاش ايران براي پايان دادن به تنش هاي عربي- عربي اشاره كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا كمك كند كشورهاي عربي كه پل هاي پشت سر خود را خراب كرده اند ترميم كرده و به آغوش جهان عرب بازگردند.

وي مي گويد: غرب در صدد پياده كردن مدل ليبي براي سوريه و كشورهاي محور مقاومت است

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|30|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن