تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817083958




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رقابت براي ورود به آزمون دكترا گامي در جهت جهش علمي كشور


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: رقابت براي ورود به آزمون دكترا گامي در جهت جهش علمي كشور
با توجه به افزايش دانشجويان در زمينه تحصيلات تكميلي به ويژه رقابت براي ورود به آزمون دكترا مي توان شاهد بالندگي كشور در زمينه توليدات علمي و كاربردي شدن مقالات علمي در آينده اي نزديك بود.


به گزارش سرويس صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران دكتر حسين نادري منش معاون آموزشي وزارت علوم تحقيقات و فن آوري در برنامه گفتگوي ويژه خبري در خصوص افزايش ظرفيت دانشگاه ها در زمينه تحصيلات تكميلي افزود : بر اساس آمارهاي به دست آمده تعداد ثبت نام كنندگان در آزمون دكتري نيمه متمركز در سال 90 حدود 130 هزار نفر بود و امسال نزديك به 180 هزار نفر شده است كه اين افزايش چشمگير 40 درصدي را نشان مي دهد . در سال 90 تعداد مجوز رشته مكان ها نزديك به 37 درصد افزايش داشت يعني در حال حاضر بيش از 1400 رشته مكان داريم .

وي گفت : يكي از تفاوت هاي آزمون امسال با سال گذشته اين است كه داوطلب ابتدا آزمون مي دهد و سپس مجازين انتخاب به رشته معرفي مي شوند و در آخر ظرفيت ها اعلام مي شود يعني سعي شده كه افزايش ظرفيت اعمال شود. سال گذشته ظرفيت پذيرش در اين آزمون 5500 نفر بود كه 5 هزار نفر قبول شدند و با افزايش ظرفيتي كه شواري عالي انقلاب فرهنگي انجام داد حدود 8 هزار نفر ديگر پذيرفته شدند اميدواريم امسال اين ظرفيت به بالاي 10 هزار نفر برسد .

وي در خصوص انتقادي كه نسبت به جهش يك باره افزايش ظرفيت شده بود تصريح كرد : سال گذشته نخستين سالي بود كه آزمون دكترا به صورت نيمه متمركز برگزار شد قبلا دانشگاه ها به صورت مجزا دانشجو مي گرفتند و چون سال گذشته اين آزمون براي اولين بار اجرا شد اساتيد احتياط كردند بنابراين افزايش 8 هزار نفري ظرفيت كاملا محتاطانه نسبت به اساتيد بود اما با توجه به اساتيد توانمندي كه حتي در دانشگاه هاي كوچك نيز هستند از اين ظرفيت ها به خوبي استفاده نكرديم.

نادري منش در ادامه افزود : كمتر كشوري وجود دارد كه نزديك به يك ميليون متقاضي در كارشناسي ارشد داشته باشد و اين بر گرفته از 2 موضوع است يكي اين است كه ورود به تحصيلات تكميلي در ايران ساده تر از ساير كشورها است و ديگري انگيزه و علاقه مردم به ادامه تحصيل و شرايط بازار كار است.

***آموزش ها بايد بيشتر كاربردي باشد تا نظري

معاون آموزشي وزارت علوم در ادامه افزود : بايد ارتباط دانشگاه با صنعت محكم تر باشد و آموزش هاي ما بايد بيشتر به سمت كاربردي گرايش پيدا كند و كمتر آموزش هاي نظري داشته باشيم البته در اين زمينه كميته مشتركي توسط معاون پشتيباني رئيس جمهور شكل گرفته كه در آن تعامل با استاندارها و وزرا براي كاربردي كردن طرح ها و برطرف كردن نياز كشور و آمايش محور كردن انجام شده است بهترين نيرو در توسعه كشور استفاده از دانش جو به ويژه در تحصيلات تكميلي است كه خروجي آن حل مسائل علمي و توليد مقالات است به گونه اي كه رشد رشته محل ها ارتباط مستقيمي را با افزايش شيب توليد مقالات را نشان مي دهد.

وي باشاره به اين كه با افزايش كيفيت در تحصيلات تكميلي خروج دانشجويان از كشور كمتر شده گفت : دانشجويان پس از ارزيابي هاي خود از افزايش كيفيت تحصيلات تكميلي متوجه شدند كه مي توانند بدون ضرر فرهنگي و اجتماهي و هزينه آموزش خوبي همراه با پژوهش در كشورشان داشته باشند نبابراين اميدواريم كه در آينده اي نزديك در هر استاني دانشگاه هاي بسيار خوبي بسازيم تا هيچ دانشجويي براي دسترسي به دانشگاه هاي معتبر نه تنها نيازي به استان هاي ديگر نداشته باشد بلكه از كشور هم براي ادامه تحصيل خارج نشود.

نادري منش در خصوص تستي شدن آزمون دكتراي 91 تصريح كرد : اگر قرار باشد 180 هزار دانشجو را ارزيابي كنيم و سئوال تشريحي برايشان بگذاريم مطمئنا براي تصحيح آنها زمان زيادي صرف مي شود و حتي ممكن است كه برخي افراد در تصحيح سئوالات سليقه اي عمل كنند بنابراين بهترين راه حل براي گزينش اين دانشجويان اين بود كه سئوالات بصورت تستي باشد و 80 درصد نمره آزمون ، 20 درصد سوابق تحصيلي و در آخر براي گزينش نهائي و پايين آوردن درصد خطا مصاحبه را قرار داديم .

وي گفت : در زمينه افزايش ظرفيت دانشگاه ها شاهد رشد زيادي بوديم به گونه اي كه كميت دانشجو قبل از انقلاب اسلامي 175 هزار نفر بود و امروز با اين كه جمعيت كشور 2 برابر شده اما ظرفيت هاي ايجاد شده در دانشگاه ها به بيش از 20 برابر رسيده است. اين ظرفيت ها 8 درصد دركارشناسي ارشد است كه 320 هزار دانشجو داريم و 1 درصد آزمون دكترا است كه 40 هزار جمعيت دارد بنابراين تحصيلات تكميلي بيش از 350 هزار نفر است كه 2 برابر جمعيت قبل از انقلاب است و اين افزايش شيب به دليل فراهم شدن زيرساخت ها و جذب استاد در مقاطع مختلف است همچنين سالانه يك ميليون مترمربع ساخت و ساز در آموزش عالي صورت مي گيرد البته در زمينه تجهيزات مشكل داريم كه با نهضت توليدات داخلي تلاش مي كنيم تا اين مشكل برطرف شود و از دولت نيز انتظار حمايت بيشتر و افزايش بودجه در اين زمينه داريم نگاه ما نگاه نياز محور است و معتقديم كه سرمايه كشور بايد در پاسخ به نيازهاي كشور باشد

وي تصريح كرد : در سال 2011 ، 300 برابر رشد مقالات نسبت به سال هاي گذشته داشتيم و رتبه 12 را در جهان به دست آورديم و در جهان اسلام بيش از 40 درصد رشد توليد مقالات داشتيم و در تبديل آنها به صنعتي شدن بايد قدم هاي جدي تري برداريم

***شركت هاي دانش بنيان در صنعتي شدن طرح ها نقش بسزايي دارند

معاون آموزشي وزارت علوم در ادامه افزود : يكي از مشكلات ما در صنعتي نشدن برخي از طرح ها نبودن بخش خصوص جدي در اين زمينه است كه بايد سرمايه گذاري كند براي اين كار در برنامه پنجم شركت هاي دانش بنيان را پيش بيني كرديم كه توسط دانشگاهيان شكل بگيرد

وي خاطر نشان كرد : 4 ميليون و دويست هزار دانشجو داريم كه 20 برابر رشد كرديم و در زمينه توليد مقالات سال گذشته در منطقه مقام 2 را كسب كرديم و با افزايش ظرفيت جديد دكترا شيب توليد مقالات ادامه خواهد يافت و آينده ي روشني پيش روي جمهوري اسلامي در زمينه كاربردي شدن محصولات و مقالات خواهد بود.

***نمره منفي براي پاسخ هاي غلط در آزمون دكتراي 91

دكتر حسين توكلي مشاور عالي سازمان سنجش در ادامه افزود : در آزمون دكتراي نيمه متمركز سال 91 تعداد 178 هزار و 424 داوطلب تقاضا نامه ثبت نام را در 285 كد رشته محل تكميل كردند .

وي با اشاره به تفاوت هاي آزمون دكتراي سال 91 نسبت به سال گذشته تصريح كرد : در سال 90 سئوالات اختصاصي كمتر تخصصي شده بود در حالي كه در سال 91 سئوالات اختصاصي بيشتر تخصصي شده است. در سال 90 سئوالات بصورت تستي و جواب كوتاه بود اما امسال سئوالات بصورت تستي است در سال 90 سئوالات نمره منفي نداشت اما امسال هر داوطلبي كه به هر سئوال جواب غلط بدهد به آن سئوال نمره منفي تعلق ميگيرد. در سال گذشته سئوالات اختصاصي و عمومي ضريب يكسان داشت اما امسال براي دروس عمومي و زبان ضريب 2 ، استعداد تحصيلي ضريب 1 و دروس اختصاصي كه بصورت يك مجموعه مي باشد ضريب 4 دارد. در سال گذشته داوطلبان علاوه بر ثبت نام نسبت به انتخاب كد رشته محل هاي خود نيز اقدام مي كردند اما در سال 91 پس از دريافت كارنامه و آگاهي از نمرات و در صورت مجاز بودن مي توانند نسبت به انتخاب كد رشته هاي خود اقدام كنند.

وي گفت : نتيجه اوليه آزمون امسال بصورت كارنامه تنظيم و 3 خرداد اعلام مي شودو فهرست اسامي معرفي شدگان براي مصاحبه با توجه به كد رشته محل ها حداكثر در 3 كد رشته محل منتشر مي شود.

وي خاطر نشان كرد : با توجه به آمار داوطلبان بهترين روش برگزاري آزمون به روش تستي است زيرا كمترين خطا را دارد آزمون نيز 25 فروردين ماه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار مي شود ./ع

گزارش :شادي زاهدي

جمعه|ا|25|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن