تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817113209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توقف مسافر در قم كوتاه است/كمبود اقامتگاه و ترافيك؛ مشكل كهنه زائران حضرت معصومه(س)


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توقف مسافر در قم كوتاه است/كمبود اقامتگاه و ترافيك؛ مشكل كهنه زائران حضرت معصومه(س)
كمبود اقامتگاه و ترافيك؛ مشكل كهنه زائران حضرت معصومه(س)
قم - خبرگزاري مهر: از روي شماره پلاك خودروها، تنوع چهره‌ها، شلوغي بازارهاي اطراف حرم و اسباب و وسايل مسافران مي‌توان فهميد كه قم در ايام تعطيلات نوروزي ميزبان ميليون‌ها مسافر نوروزي بود اما سرانه حضور اين مسافران در قم از چند ساعت فراتر نمي‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، قم در مسير گذر از 17 استان كشور قرار دارد و محورهاي مواصلاتي اين استان در ايام تعطيلات جزو پرترددترين محورهاي مواصلاتي كشور محسوب مي شوند، اما چرا سرانه مدت ماندگاري مسافران نوروزي در قم از چند ساعت فراتر نرفته، سئوالي است كه مسافران نوروزي با بيان مشكلات تكراري اين استان به آن پاسخ گفتند.

يكي از مهمترين مشكلات مسافران نوروزي محل اسكان و اقامت آنهاست كه تعداد تخت‌هاي اقامتي اين استان پاسخگوي نياز مسافران نيست.

گرايش به برپايي چادر در كمبود مراكز اقامتي ارزان قيمت

به گفته عليرضا ارجمندي مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تعداد تخت‌هاي مراكز اقامتي رسمي قم حدود پنج هزار تخت است كه نياز اين استان 50 هزار تخت است.

البته در ايام تعطيلات نوروزي حدود 400 مدرسه براي اسكان مسافران نوروزي آماده سازي شد كه به گفته محمدحسين امين جعفري رئيس كميته اسكان ستاد تسهيلات زائران، امكان پذيرش همزمان 40 هزار نفر در اين مدارس فراهم شده است.

اين مدارس كه ثبت نام آن به صورت اينترنتي بوده بيشتر براي فرهنگيان و مسافراني كه از قبل براي مسافرت به قم برنامه ريزي كرده‌اند كاربرد دارد ولي فضايي كه ميليون‌ها مسافر عبوري را براي اقامت در اين كلانشهر مذهبي ترغيب كند وجود ندارد و مسافران با وجود بارش باران در برخي روزها، اقدام به برپايي چادر مسافرتي مي‌كردند.

عليرضا اسدي كه از يكي از شهرهاي شمالي كشور به قم مسافرت كرده در اين زمينه گفت: من و خانواده‌ام هر سال در ايام تعطيلات نوروزي علاوه بر گشت و گذار از شهرهاي توريستي و خوش آب و هوا به يكي از شهرهاي زيارتي مهم مسافرت مي‌كنيم. امسال كه قصد مسافرت به اصفهان را داشتيم قصد كرديم يك شب را در قم اقامت كنيم تا در روزهاي ابتدايي سال جديد از حرم حضرت معصومه زيارت كنيم.

وي ادامه داد: براي اينكه خانواده‌ام در آسايش و امنيت باشند به هتل‌ها و هتل آپارتمان‌هاي اطراف حرم مراجعه كردم ولي هيچ كدام از آنها ظرفيت خالي نداشتند.

مسافر ديگري كه در هنگام مصاحبه با اسدي تمايل به بيان نظر خود داشت اظهار كرد: اگر هتل‌ها و مهمانپذيرها ظرفيت خالي هم داشته باشند، بسياري از مسافران به خاطر قيمت بالاي اين مراكز اقامتي به برپايي چادر مسافرتي اكتفا مي‌كنند.

وي افزود: براي ما كه كارگر هستيم پرداخت اين هزينه سخت است بنابراين اگر زائرسرا يا مراكز كم هزينه به مسافران معرفي شود حتما رغبت بيشتري براي ماندن در قم پيدا مي‌كنند.

بي‌توجهي به اخطارها

بيشتر مسافراني كه به قم مسافرت مي‌كنند بر اساس تجربه قبلي مسير رودخانه قمرود را براي عبور و مرور و استراحت انتخاب مي‌كنند.

در تعطيلات نوروزي امسال شهرداري قم با نصب بنرهايي در سطح رودخانه اعلام كرد: با توجه به احتمال وقوع سيل و به منظور حفظ امنيت و ايمني خود و همراهان از نصب هر گونه چادر در بستر رودخانه جدا خودداري و صرفا از اقامتگاه و استراحتگاه‌هاي موقت شهرداري در بوستان‌ها استفاده كنيد.

شهرداري قم براي اقامت موقت مسافران و زائران نوروزي سه بوستان شامل فدك در اطراف ميدان 72 تن، بوستان امام رضا(ع) در ضلع جنوبي بستر رودخانه و بوستان شهيد بنيادي در ضلع شمالي بستر رودخانه را آماده سازي كرد اما به اعتقاد مسافران نوروزي ظرفيت اين بوستان‌ها جوابگوي نياز حجم زياد مسافران نيست.

با وجود اينكه مسئولان استان در اواخر سال گذشته از ممنوعيت برپايي چادر در بستر رودخانه در ايام تعطيلات نوروزي خبر داده بودند اما تعداد قابل توجهي از مسافران براي اينكه در نزديكي وسايل نقليه خود اقامت كنند و دسترسي آسان‌تري به حرم و مراكز خريد داشته باشند به اخطارها و پيام هاي مسئولان بي‌اعتنايي كردند و متاسفانه به دليل بي‌احتياطي در استفاده از وسايل گرمايشي در چادرهاي مسافرتي چند مورد گازگرفتگي گزارش شده كه در اين حوادث تعدادي از مسافران دچار مصدوميت شدند.

اين ممنوعيت به خاطر وقوع سيل وحشتناك در سال 88 در رودخانه قمرود اعلام شده كه به دنبال اين سيل خسارت سنگيني به مسافران و شهر قم وارد شده است.

كمبود پاركينگ و ترافيك

يكي ديگر از مشكلاتي كه براي مسافران نوروزي دردسرساز شده، مشكل كمبود پاركينگ و ترافيك در هسته مركزي شهر است، به گونه‌اي كه حتي در برخي موارد به خاطر كمبود فضاي پاركينگ خودروها، مشاجرات لفظي بين مسافران نوروزي در پاركينگ‌هاي بستر رودخانه قمرود ايجاد شده بود.

حميد يزداني كه در مقابل خودروي خود منتظر خانواده‌اش بود تا از حرم حضرت معصومه(س) برگردند گفت: ما در اصفهان به پاركينگ رودخانه قم پاركينگ گودالي مي‌گوئيم. متاسفانه دو سال قبل براي اينكه بيشتر از فضاي معنوي حرم استفاده كنيم يك شب در اين پاركينگ اقامت كرديم ولي صبح كه بيدار شديم بعضي از وسايل كنار چادر را دزد برده بود.

وي ادامه داد: الان هم وقتي ماشينم را در پاركينگ گذاشتم احساس مي‌كنم احساس ترس از ناامني مي‌كنم، چون در پشت كارت پاركينگ اشاره شده كه مشكلات حفاظتي خودروها بر عهده مالك است.

يزداني افزود: ترافيك در اطراف پاركينگ و خيابان‌هاي اطراف حرم به قدري زياد است كه بيشتر وقت مسافران در ترافيك تلف مي‌شود.

فرهاد نيري كه از آذربايجان شرقي به قم سفر كرده با انتقاد از كمبود فضاي پاركينگ گفت: اين مشكل هميشه در قم وجود داشت، اما شدت آن كمتر شده است.

كمبود جايگاه گاز

علي قرباني كه از اصفهان به قم سفر كرده با انتقاد از كمبود جايگاه هاي سوخت گاز در استان قم گفت: با توجه به زائرپذير بودن قم انتظار از اين استان خيلي بيشتر از خدمات ارائه شده است.

وي ادامه داد: در اصفهان تعداد قابل توجهي جايگاه سوخت گاز در دسترس مسافران و شهروندان قرار دارد ولي مسلما طولاني بودن صف‌هايي كه در مقابل جايگاه‌هاي گاز قم ايجاد شده به خاطر كمبود جايگاه‌هاست.

وي افزود: من براي سوخت گيري حدود دو ساعت در صف طولاني جايگاه گاز منتظر بودم كه اين مدت زمان براي خانواده‌ام خوشايند نبود.

بي‌اطلاعي از جاذبه‌هاي قم

فريدون عباسي كه براي زيارت حرم حضرت معصومه(س) به قم سفر كرده بود وقتي با اين سئوال مواجه شد كه چقدر از جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي قم اطلاع دارد، اظهار بي‌اطلاعي كرد.

زماني كه خبرنگار مهر تعدادي از جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي قم را براي او بيان كرد با تعجب به خبرنگار مهر گفت: اگر مي‌دانستم قم از اين ظرفيت‌هاي گردشگري برخوردار است مدت زمان بيشتري را به همراه خانواده در قم اقامت مي‌كرديم تا از اين جاذبه‌ها ديدن كنيم.

انتقاد از آسفالت جاده‌ها

عليرضا جمشيدي كه به همراه خانواده‌اش در مسير برگشت از استان‌هاي جنوبي كشور به تهران براي زيارت بارگاه ملكوتي حضرت معصومه(س) در قم توقف كرد، همانند ديگر مسافران نوروزي مشكل كمبود پاركينگ را يكي از مهمترين مشكلات مسافران عنوان كرد و گفت: براي ما كه قصد توقف چند ساعته در قم را داشتيم كمبود پاركينگ مشهود است.

وي ادامه داد: در مسير عبور از محورهاي مواصلاتي قم به استان‌هاي جنوبي كشور كيفيت آسفالت و جاده‌هاي قم مناسب نبود و به نظر من كيفيت محورهاي مواصلاتي ديگر استان‌هاي در مسير مسافرت ما بهتر از جاده‌هاي قم بود.

كمبود خودپرداز

در ايام تعطيلات نوروزي امسال كميته مالي و پشتيباني ستاد تسهيلات زائران در راستاي رفاه حال زائران و مسافران استان قم نسبت به استقرار بازرسان و نيروهاي كشيك براي بازرسي از خودپردازهاي سطح استان قم اقدام كرده كه در مجموع 244 خودپرداز بانك‌هاي سطح استان مورد بررسي قرار گرفته كه در اين بازديدها، هفت خودپرداز داراي مشكل بوده كه 2.8 درصد خودپردازها را شامل مي‌شود.

با اقدامات انجام شده كيفيت ارائه خدمات خودپردازها نسبت به سال‌هاي گذشته ارتقا يافته است اما مسافران نوروزي از كمبود تعداد خودپردازها و صف‌هاي ايجاد شده مقابل خودپردازها به ويژه در هسته مركزي شهر و در مسير تردد مسافران نوروزي گلايه داشتند.

بهبود محيط شهري و خدمات فرهنگي

بيشتر مسافراني كه در اين گفتگو مشاركت كردند نسبت به بهبود و تنظيف محيط شهري و برنامه هاي حرم حضرت معصومه(س) ابراز رضايت كردند.

علي حقي كه بارها به همراه خانواده‌اش به قم مسافرت كرده است گفت: با توجه به خيل جمعيتي كه براي زيارت حرم حضرت معصومه(س) به قم مسافرت مي‌كنند محيط شهري قم نسبت به سال‌هاي گذشته تميزتر بود و اين مسئله براي من تعجب آور بود.

وي ادامه داد: برنامه هاي حرم حضرت معصومه(س) هم خيلي بهتر از سال‌هاي گذشته شده و هر كسي كه وارد حرم مي‌شود تحولات انجام شده را احساس مي‌كند.

به گفته حقي برنامه هاي فرهنگي كه امسال براي مسافران نوروزي چه در پارك‌ها و بوستان ها و چه در اماكن مختلف در نظر گرفته شد بهتر از سال‌هاي گذشته بود.

وي اظهار كرد: به نظر من امسال تلاش‌هاي خوبي براي رسيدگي به مسافران نوروزي صورت گرفته است كه در گذشته كمتر مشاهده مي‌شد.

بيشتر مشكلاتي كه مسافران نوروزي به آنها اشاره كردند از جنس مشكلات سال‌هاي گذشته است كه هر چند اقداماتي براي رفع آنها انجام شده ولي مسئولان استان قم مدعي بودند كه تمامي شرايط و امكانات براي استقبال و پذيرايي از مسافران نوروزي در استان مهيا شده است.

© 2003 Mehr News Agency .

شنبه|ا|19|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن