تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817041196




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تدوين نقشه راه پرستاري و استخدام 10 هزار پرستار در سال جاريخبرگزاري موج -


واضح آرشیو وب فارسی:موج: تدوين نقشه راه پرستاري و استخدام 10 هزار پرستار در سال جاريخبرگزاري موج -


۱۷ فروردين ۱۳۹۱ (۱۱:۲۰ق.ظ)

تدوين نقشه راه پرستاري و استخدام 10 هزار پرستار در سال جاري
خبرگزاري موج - رئيس كل سازمان نظام پرستاري گفت: امسال 10 هزار پرستار براي بيمارستان‌هاي دولتي استخدام مي شوند. همچنين تدوين نقشه راه پرستاري با همكاري سازمان نظام پرستاري، بورد پرستاري و دفتر پرستاري وزارت بهداشت آغاز شده كه اميدواريم تا 27 اسفند (روز پرستار) به پايان برسد.

به گزارش خبرگزاري موج، غضنفر ميرزابيگي در نشست خبري كه صبح امروز در محل سازمان نظام پرستاري كشور برگزار شد؛ با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري و نامگذاري سال 91 به نام سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» گفت: در حرفه پرستاري نيز مي‌توانيم اين شعار را اجرايي كنيم.
وي شعار سازمان نظام پرستاري را در سال ۹۱ "پرستاري ارزشي و بصيرت حرفه‌اي" عنوان كرد و افزود: ما امسال سعي داريم اين شعار را در راستاي اجرايي كردن فرمايش مقام معظم رهبري در سه روش عملي كنيم.
رئيس كل سازمان نظام پرستاري اظهار كرد: بنا داريم به مدل‌هاي داخلي پرستاري توجه بيشتري شود و با نهادهاي اجرايي، آموزشي،‌علمي و ساير تشكل‌هاي پرستاري همكاري ‌كنيم كه در اين رابطه شوراي هماهنگي تشكيل داده‌ايم تا الگوهاي خوب و قابل ارائه‌اي براي كشورهاي ديگر داشته باشيم.
وي ادامه داد: تدوين منابع درسي و عبور از دستاوردهاي ترجمه‌اي به سمت توليد علمي داخلي به طوري كه سرفصل‌هاي درسي پرستاري بومي و داخلي باشد و استفاده از لوازم و تجهيزات پزشكي داخلي كه ابزار كار پرستاران باشد روشي است كه از اين طريق مي‌توانيم شعار توليد ملي را تحقق ببخشيم.
ميرزابيگي با اشاره به اقدامات انجام شده در زمينه پرستاري در سال 90 اظهار كرد: سال گذشته سال بسيار خوبي بود و قانون ارتقاي بهره وري به طور كامل در بخش دولتي اجرا شد البته اجراي اين قانون با اشكالات و نواقصي نيز همراه بود. بنابراين براي رفع كاستي‌هاي موجود كميته‌اي براي نظارت بر اجراي قانون ارتقاي بهره وري متشكل از نمايندگان سازمان نظام پرستاري و وزارت بهداشت تشكيل شد.
وي با بيان اينكه قانون ارتقاي بهره وري قانون مترقي است، افزود: كميته نظارت بر اجراي قانون ارتقاي بهره وري مي تواند تغييراتي در دستورالعمل اين قانون ايجاد كند تا به راحتي اجرا شود.
رئيس كل سازمان نظام پرستاري افزود: متاسفانه قانون ارتقاي بهره وري در بخش غيردولتي بيمارستان‌هاي خصوصي، تامين اجتماعي، نيروهاي مسلح، بخش خيريه و دانشگاه آزاد هنوز اجرا نشده است. البته صندوق تامين اجتماعي در روز پرستار اعلام كرد كه قرار است قانون ارتقاي بهره وري را اجرا كند.
وي با تاكيد بر اينكه در اجراي اين قانون هيچ تفاوتي بين بيمارستانهاي دولتي و غيردولتي وجود ندارد، تاكيد كرد: امسال به شدت پيگير اجرايي شدن اين قانون در بيمارستانهاي غيردولتي هستيم.
ميرزابيگي با اشاره به استخدام 23 هزار پرستار در سال گذشته، گفت: در روزهاي پاياني سال گذشته با معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري توافق كرديم كه استاندارد پرستار تا پايان برنامه پنجم توسعه به ازاي هر تخت بيمارستاني 5/1 نفر شود. اين در حالي است كه اين رقم در حال حاضر 4/0 تا نيم نفر پرستار به ازاي هر تخت بيمارستاني است.
وي از استخدام حدود 10 هزار پرستار در بيمارستان‌هاي دولتي در آينده نزديك خبر داد و گفت:‌ حدود 60 تا 70 درصد استخدامهاي جديد در وزارت بهداشت را پرستاران تشكيل مي دهند.
رئيس كل سازمان نظام پرستاري با اشاره به حضور پرستاران در هيئت امناهاي بيمارستان‌هاي هيئت امنايي اظهار كرد: در سال 90 ايراداتي به وضع پرستاران در بيمارستان‌هاي هيئت امنايي وارد شد كه اين ايرادات را وزارت بهداشت پذيرفت و در موارد انتقادي اصلاح شد كه يكي از موارد آن حضور نماينده پرستاران در تركيب هيئت امناي مراكز بهداشتي و درماني و بيمارستان‌هاي هيئت امنايي بود.
وي افزود: همچنين در آيين نامه اجرايي بيمارستان هاي هيئت امنايي اعضاي هيئت علمي تمام وقت جغرافيايي هيئت امناي بيمارستان‌ها، به پزشكان محدود شده بود ولي اكنون در اين قانون كلمه پزشك به فرد تغيير يافته و به پرستاران‌ هم اختصاص يافت.
ميرزابيگي با بيان اينكه اگر جايگاه پرستاران در پازل نظام سلامت به درستي مشخص شود مردم بهره زيادي از آن مي‌برند، گفت: زماني كه حدود 70 درصد جمعيت يك بيمارستان پرستار هستند و بيش از 90 درصد كار بيمارستان را انجام مي‌دهند، پس بهترين فرد براي تصميم سازي در اين زمينه به شمار مي روند.
وي درباره جايگاه دفاتر پرستاري گفت: جايگاه دفاتر پرستاري در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تثبيت شده نبود و متناسب با مديريت و سليقه روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و معاونان درمان تعريف مي‌شد اما با پيگيري‌هاي صورت گرفته قرار شد كه دفاتر پرستاري به طور مستقيم زير نظر روساي دانشگاه‌ها فعاليت كنند. با انجام اين كار وظيفه پرستاران منحصر به كارهاي درماني نمي‌شود بلكه در زمينه‌هاي ديگري مانند پيشگيري، درمان و بازتواني نيز پرستاران مي‌توانند فعاليت كنند. از سوي ديگر دفاتر پرستاري مي‌توانند درباره مسائل آموزشي نيز اظهارنظر كنند.
رئيس كل سازمان نظام پرستاري پرداخت حق جذب به پرستاران را از ديگر اقدامات انجام شده در سال 90 ذكر و اظهار كرد: اين كار در وزارت بهداشت برخلاف وزارت علوم انجام نشده بود اما با پيگيري هاي پرستاران در سال 90 در وزارت بهداشت نيز براي گروه هاي مشمول از جمله پرستاران به مرحله اجرا درآمد.
وي با انتقاد از اجرايي نشدن قانون ارتقاي بهره وري در بخش غيردولتي گفت: در حال حاضر پرستاران احساس دوگانگي مي‌كنند و اگر بخش خصوصي خود را با قانون ارتقاي بهره‌وري تطبيق ندهد ممكن است در استخدام‌هايي كه در آينده صورت مي‌گيرد نيروهاي كيفي خود را از دست بدهد. البته ما تلاش مي‌كنيم براي امتيازدهي به بيمارستان‌هاي خصوصي اجراي قوانين پرستاري از آيتم‌هاي ارزشيابي و درجه‌بندي باشد.
ميرزابيگي از اجرا نشدن قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري به عنوان يكي از ايرادات سال 90 نام برد و گفت: كساني كه از اجراي قانون فقط هزينه را مي بينند، به نظر مي رسد كه از نظام سلامت و اقتصاد بهداشت شناخت كاملي ندارند.
وي افزود: در مورد قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري معتقديم بيشتر از آنكه نفعش براي پرستاران باشد نفع آن به مردم برمي‌گردد و اميدواريم تا انتهاي امسال شاهد اعلام اجراي اين قانون باشيم.
رئيس كل سازمان نظام پرستاري با اعلام اينكه در دنيا 16 نوع نظام پرداخت داريم، افزود: نتايج تحقيقات مورد نياز براي قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري نشان داد پرداخت‌ها بايد فرآيند‌محور و نتيجه‌نگر باشد در غير اين صورت نتيجه خوبي ندارد. به عنوان مثال بايد نتيجه عمل جراحي براي بيمار ارزيابي شود. همچنين بايد براي هر خدمتي كه انجام مي‌دهيم استانداردي داشته باشيم و ببينيم خدمت چگونه ارائه مي‌شود تا برآورد هزينه‌ها براي مراكز درماني قابل پيش‌بيني باشد.
وي تاكيد كرد: براي جلوگيري از انجام خدمات القايي و غيرضرور در نظام سلامت در كشورهاي پيشرفته فردي مسئول تعيين شده تا هر خدمت بيهوده‌اي براي هر بيماري انجام نشود و هزينه زيادي را هم به بيمار و هم به نظام سلامت تحميل نكند در حالي كه در دنيا يك پزشك معتمد مسئوليت بررسي اين موارد را عهده‌دار مي‌شود تا خدمات تخصصي غيرضرور به بيمار القا نشود.
ميرزابيگي با بيان اينكه تا دو سال قبل ظرفيت دانشگاه‌هاي دولتي براي جذب دانشجوي پرستاري 80 درصد زن و 20 درصد مرد بود و دانشگاه آزاد نيز فقط زنان را در رشته پرستاري مي‌پذيرفت، افزود: اما در حال حاضر اين نسبت در دانشگاه‌هاي دولتي 60 به 40 رسيده است به گونه‌اي كه 60 درصد دانشجويان پذيرفته شده در رشته پرستاري دختر هستند. دانشجوياني كه به اين شيوه جذب شده‌اند تا اواخر سال جاري فارغ التحصيل مي‌شوند. پيش از اين سالانه 6-7 هزار پرستار فارغ التحصيل مي‌شدند كه در حال حاضر اين آمار به 9 تا 10 هزار فارغ‌التحصيل رسيده است.
وي با اعلام اينكه ايران تنها كشور خاورميانه است كه مجوز مركز تحقيقات و پژوهش ICN را گرفته است، افزود: همچنين كدهاي تعرفه‌هاي خدمات پرستاري را تعريف كرده‌ايم كه در دو بخش به بهره برداري مي رسد. يكي طبقه‌بندي بين‌المللي خدمات پرستاري است و در همه كشورها تعرفه‌ها با يك كد شناخته مي‌شود و ديگري كاربرد آن براي پرونده الكترونيك سلامت است.
به گفته ميرزابيگي، تلاش براي ارتقاي جايگاه پرستاران در سطوح سياستگذاري، افزايش رضايتمندي مردم از خدمات پرستاري و افزايش سلامت پرستاران در حين خدمت، از جمله اهداف و برنامه هاي سال 91 سازمان نظام پرستاري است.
رئيس كل سازمان نظام پرستاري همچنين از تدوين نقشه جامع پرستاري و آماده شدن آن در اواخر سال جاري خبر داد و گفت: تا كنون بيش از 100 مورد از 527 استاندارد خدمات پرستاري در موسسه ملي استاندارد ايران به ثبت ملي رسيده است.
وي با اشاره به خشونت‌هاي شغلي نسبت به پرستاران گفت: اين خشونت‌ها در ايران نسبت به كشورهاي ديگر كمتر است البته بايد اين ميزان با فرهنگسازي كمتر هم بشود. از سوي ديگر پرستاران كمتر از گروه‌هاي ديگر خشونت‌هاي اعمال شده عليه خود را پيگيري مي‌كنند چرا كه خود را به جاي بيماران و همراهان بيماران مي‌گذارند.
ميرزابيگي با اشاره به صدور پروانه كاري پرستاري گفت: بر اساس امتحاناتي كه از پرستاران گرفته مي‌شود پروانه كاري براي پرستاران صادر مي‌شود كه اين كار در جهت حرفه‌اي شدن پرستاري صورت مي‌گيرد.
وي اظهار داشت: سال گذشته در 18 استان كشور براي تأمين مسكن پرستاران اقدام شد كه مسكن برخي آماده تحويل است و بقيه نيز در آينده آماده خواهد شد. كه گزارش آن در برنامه همت ماندگار در ايام نوروز از تلويزيون پخش شد. همچنين تدوين نقشه راه پرستاري با همكاري وزارت بهداشت و تشكل‌هاي علمي پرستاري آغاز شده و اميدواريم تا پايان امسال آن را ارائه كنيم.
رئيس كل سازمان نظام پرستاري تربيت كمك پرستار را به عنوان راه حلي موقت براي جبران كمبود پرستار عنوان كرد و گفت: با برگزاري دوره‌هاي كمك پرستاري در كوتاه مدت سعي مي‌كنيم تا سالي 10 هزار نفر كمك بهيار را براي ارائه خدمات اوليه به بيماران تربيت كنيم كه اين امر با موافقت وزارت بهداشت انجام شده است.
وي افزايش سطح تحصيلات رشته‌هاي پرستاري را يكي ديگر از اتفاقات مبارك سال 90 عنوان كرد و افزود: در سطح كارشناسي ارشد و دكتراي پرستاري هم ظرفيت و هم تنوع رشته‌ها بيشتر شده است.
ميرزابيگي افزود: كدهاي اخلاقي پرستاري سال گذشته رونمايي شده اما اجراي آن تقريباً روي زمين مانده و از امسال سعي مي‌كنيم تا با يك برنامه‌ريزي مشخص در سطوح مختلف آن را به طور جدي عملياتي كنيم به طوري كه در برنامه درسي دانشگاه‌ها، بازآموزي و نيز آيتمي براي ارزيابي پرستاران در بخش‌هاي درماني قرار دهيم چرا كه افزايش رضايتمندي مردم در اولويت ماست.
وي درباره بيمه پرستاران اظهار كرد: بيمه پيشگامان سلامت را راه اندازي كرده‌ايم و ان شاءالله سازمان بيمه‌اي گسترده‌‌تري را براي ارائه خدمات به پرستاران ايجاد مي كنيم.

پنجشنبه|ا|17|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن