واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: محوطه تاريخي ذلف آباد از بزرگترين محوطه هاي تاريخي استان مركزي
محوطه تاريخي ذلف آباد نيز يكي از اين سكونت گاههاست كه بواسطه وسعت و غناي فرهنگي به عنوان مهمترين سايت تاريخي فراهان و يكي از بزرگترين محوطه هاي تاريخي استان شناخته مي شود.
به گزارش
باشگاه خبرنگاران
، محوطه تاريخي دلف آباد يا ذلف آباد كه در ميان اهالي فراهان به عنوان خرابه ها يا شهر زيرزميني ذلف آباد خوانده مي شود، به صورت محوطه اي وسيع در ۳ كيلومتري شمال شرق شهر فرمهين و دو طرف جاده آسفالته فرمهين به آشتيان و تفرش قرار گرفته ، به گونه اي كه در جاده مذكور محوطه را به دو بخش شرقي و غربي تقسيم كرده است. محوطه ياد شده به صورت برآمدگي هاي و تل هايي در موقعيت مذكور در ميانه دشت فراهان ، دركنار امام زاده احمد بن علي(ع) كه به عنوان يك يادمان تاريخي از دوره ايلخاني و يك بناي زيارتي مورد احترام اهالي شناخته مي شود واقع است.
اين بنا از آن حيث كه مركزيتي براي برگزاري جشن برداشت گندم، آب پاشان يا تيرگان كه جشن و مراسمي آئيني مختص فراهان است، موقعيتي ممتاز دارد. محوطه تاريخي ذلف آباد كه وجود راههاي زير زميني آن براي مردم فراهان به صورت يك افسانه ماندگار در آمده بر اساس مطالعات بعمل آمده محوطه اي وسيع بالغ بر ۱۱۰ هكتار است. اين محوطه در منابعي چون نزهت القلوب حمدالله مستوفي در سده هشتم ه ق بيان شده و در آن منبع به عنوان يكي از بزرگترين روستاهاي فراهان اشاره شده است. در منابع دور قاجار به مراتب بيشتر از ديگر منابع به اين محوطه به عنوان مكاني معمور پرداخته شده است. اين منابع متفق القول به وجود شهري زير زميني در محوطه يادشده و در محال فراهان اذعان داشته و شكل گيري ساختارهايي اوليه آن را به ابودلف عباسي منتسب ساخته است.
مطالعات اوليه در قالب گمانه زني ها، به شكل گيري اين محوطه در قالب يك شهر در دوره ايلخاني(سده هفتم و هشتم ه ق) صحه گذاشته است. و توسعه آن در دوره هاي تيموري و صفوي و زوال و نابوديش را در دوره قاجار مفروض دانسته است. با تكميل مطالعات سطحي و انجام كاوش باستان شناسي در باب اين محوطه نتايجي حاصل شد كه فرض هاي ابتدايي را به يقين رساند.
با انجام كاوش فصل اول اين محوطه كه در قالب ۷۰۰ مترمربع انجام شد، شواهد و نشانه هايي حاصل آمد كه بر شكل گيري شهري بر اساس اصول و مطالعات پايه اي توسط ساكنان صحه گذاشت. بر اساس اين پژوهش كه منجر به كشف بخشي از ساختارهاي مسكوني و عمومي از جمله بقاياي يك حمام شد؛محوطه تاريخي ذلف آباد به عنوان شهري آباد و با مردمي شيعه مذهب كه زندگي آنان مبتني بر بهره وري از كشاورزي و دامداري و توليد بوده شكل گرفته است.
ساكنان اين محل بر اساس مبادلات فرهنگي و تجاري برخي از مواد و مصالح مورد نياز در شكل بخشي به ساختارهاي معماري و برخي از فرآورده هاي مورد نياز براي زندگي روزمره را از طريق مبادلات تجاري تامين نموده و خود دست به توليد برخي ديگر زده اند.
اين شهر به احتمال زياد داراي بخش هاي مختلف و طبقه بندي مشاغل بوده و از وجود ساختارهاي عمومي در ارتباط با مذهب و زندگي روزمره و محله هايي براي معيشيت طبقات اجتماعي چندگانه بهره مي برده است.
در ارتباط با اين كاوش سواي از فضاهاي مسكوني كه پس از دوره اصلي شكل گيري در دوره هاي بعدي(تيموري و صفوي)دوباره با دخل و تصرفات و مرمت هاي موضعي مورد استفاده واقع شده بودند. اشيايي منقول از قبيل مسكوكات، ظروف سفالي و… كه در ارتباط با شيوه زندگي ساكنين قابل بررسي بودند، بدست آمده است.
محوطه ذلف آباد كه در اين فصل از كاوش مجالي براي پيدا كردن راههاي دسترسي و ساختارهاي شكل گرفته در زير زمين به قول منابع، باقي نماند در اوايل دوره قاجار همانطوري كه منابع[تاريخي] از جمله ناسخ التواريخ و روضت الصفآء و …اشاره مي دارند به دلايلي كه آنرا طغيان و سركشي مردمش عليه دولت قاجار و عليه ايماني خاني حاكم فراهان دانسته، در سال ۱۲۳۰ ه ق بدستور فتحعلي شاه قاجارو سركرگردگي عبدالله خان گرجي يوزباشي، به شيوه هاي مختلف كه نقل منابع در باب آن چندگانه است از هستي ساقط مي گردد.اين محوطه تارخي در تابستان سال ۸۸ رونمايي گرديد./س
پنجشنبه|ا|10|ا|فروردين|ا|1391
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]