تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817189684




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرگ نابوكو - اميد اروپا براي قطع وابستگي به انرژي روسيه بر باد رفت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مرگ نابوكو - اميد اروپا براي قطع وابستگي به انرژي روسيه بر باد رفت
مسكو – در حالي كه كشورهاي اروپايي براي رهايي از وابستگي انرژي به روسيه به اجراي طرح خط لوله گاز نابوكو اميد بسته بودند، جمهوري آذربايجان و تركيه براي اجراي خط لوله گاز ديگري كه از منطقه آناتولي اين كشور به سوي كشورهاي اروپايي كشيده مي شود، به توافق رسيدند.


به گزارش ايرنا از مسكو، منابع خبري روسيه امضاي تفاهمنامه احداث خط لوله گازي ترانس آناتولي بين اين دو كشور را پايان عمر طرح نابوكو توصيف كرده كه توافق آن بين كشورهاي اروپايي حاصل شد، اما هيچ گونه اقدامي براي اجراي آن به عمل نيامد.

در اين ارتباط شركت نفت دولتي جمهوري آذربايجان اعلام كرد كه در آينده نزديك مسير انتقال گاز از حوزه گازي "شاه دنيز" اين كشور به اروپا را تعيين خواهد كرد.

كارشناسان امور نفتي معتقدند، جمهوري آذربايجان چند مسير براي انتخاب احداث خط لوله جديد گاز به اروپا را در دست بررسي دارد، اما خط لوله نابوكو از اين فهرست كنار گذاشته شده است.

از اين ديدگاه خط لوله نابوكو در وهله اول يك طرح سياسي بزرگ بود كه براي كنار گذاشتن روسيه از روند انتقال گاز منطقه درياي خزر و آسياي مركزي به كشورهاي اروپايي طراحي شده بود.

اتحاديه اروپا اميدوار بود با اجراي اين طرح، وابستگي به گاز روسيه را كه سالانه به حدود 120 ميليارد مترمكعب مي رسد، كاهش دهد تا مسكو از اين طريق نتواند بر تصميم گيري ها و مسايل مختلف كشورهاي اروپايي تاثير گذارد.

البته مسكو نيز در اين مدت بيكار ننشست و در سال هاي اخير براي تامين شرايط اجراي طرح خط لوله گاز "جريان جنوبي" خود به اروپا تلاش زيادي كرد و با چندين كشور واقع در مسير اين خط لوله همچون تركيه، صربستان، يونان و بلغارستان قراردادهاي دوجانبه در اين زمينه امضا كرد.

در حال حاضر روسيه از طريق خطوط انتقال گاز اوكراين و بلاروس حدود 40 درصد گاز مصرفي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را تامين مي كند و قصد دارد با راه اندازي خط لوله "جريان جنوبي" با ظرفيت انتقال سالانه 60 ميليارد مترمكعب وابستگي به خطوط ترانزيت گاز دو كشور ياد شده را كاهش دهد.

مسكو در پاييز گذشته خط لوله گاز اروپاي شمالي با ظرفيت انتقال 30 ميليارد مترمكعب گاز را كه از طريق درياي بالتيك به آلمان احداث شده است، راه اندازي كرد.

اما روسيه همواره خط لوله نابوكو را رقيب جدي براي طرح هاي انرژي خود در اروپا قلمداد مي كرد و سياست هاي خود را براي جلوگيري از احداث اين خط لوله گاز متمركز كرده بود.

روسيه در راستاي اجراي اين سياست، اكتبر سال گذشته با احداث خط لوله گاز از تركمنستان به جمهوري آذربايجان از طريق درياي خزر مخالفت كرد.

به عقيده كارشناسان اين خط لوله قرار بود به اجراي طرح نابوكو كمك و بخش عمده گاز اين طرح را تامين كند.

مقام هاي روس مانند "والري يازف" معاون دوماي روسيه اين خط لوله را براي محيط زيست درياي خزر زيانبار دانسته و حمايت كميسيون اروپا از مذاكرات براي احداث خط لوله ترانس خزر را بدون توجه به موضع روسيه مورد انتقاد قرار دادند.

**آشنايي با طرح خط لوله گاز نابوكو

بحث ها در باره طرح خط لوله گاز نابوكو از سال 2002 در محافل انرژي اروپا آغاز شد و اكتبر آن سال پنج شركت" Botas" ، " Bulgargaz"، "MOL " ، " Transgaz" ،" OMV Gas" مطالعات اجرايي اين طرح را كه هدف اصلي آن احداث يك خط لوله گاز جديد (Nabucco Pipeline) بود بر عهده گرفتند كه مراحل مطالعاتي آن در پايان سال 2004 به اتمام رسيد.

اين شركت ها به عنوان شركاي طرح در سال 2004 پيش نويس همكاري ساخت اين خط لوله جديد گاز را امضا كردند و شركت آلماني " RWE " نيز در ماه فوريه 2008 به عنوان ششمين سهامدار به طرح نابوكو پيوست.

طول خط لوله نابوكو سه هزار و 300 كيلومتر و ارزش آن هفت ميليارد و 900 ميليون يورو برآورد شده بود كه مي بايست گاز منطقه درياي خزر و آسياي ميانه و نيز بخشي از خاورميانه را به اروپا انتقال دهد.

بر اساس طرح كميسيون اروپا، خط لوله نابوكو از تركيه، بلغارستان، روماني و مجارستان عبور مي‌كرد و مقصد نهايي آن اتريش بود.

بر اساس برنامه اوليه اين كميسيون، خط لوله گاز نابوكو بايد در سال جاري ميلادي راه اندازي مي شد، اما با توجه به ابهامات فراوان و مسايل موجود در مسير اجراي طرح نابوكو از جمله منبع تامين گاز آن، حتي يك گام نيز در جهت اجراي عملي طرح مذكور برداشته نشد و همه تلاش هاي كشورهاي اروپايي در اين زمينه فقط بر روي كاغذ ماند.

*** چماق انرژي روس ها بر سر اروپايي باقي ماند

حال كه طرح بلندپروازانه "نابوكو" عملي نشده و به نمره منفي در كارنامه تلاش هاي سياسي

اروپا براي رهايي از واردان گاز روسيه تبديل شده است، روس ها همچنان چماق انرژي را بالاي رقباي اروپايي خود خواهند چرخاند و از اين امكان براي تاثيرگذاري بر سياست سازي هاي قاره سبز بهره خواهند برد.

به عقيده كارشناسان، اتحاديه اروپا در اين شرايط مجبور است به خريد گاز از روسيه ادامه دهد و همكاري هاي اين كشور با اتحاديه اروپا در زمينه انرژي در اولويت روابط دوجانبه باقي بماند.

با توجه به اين واقعيت و نيز افزايش نياز كشورهاي اروپايي به انرژي، مساله تامين انرژي از روسيه همچنان به عنوان چالش بزرگ و مايه نگراني فرا روي اتحاديه اروپا قرار خواهد داشت.

در اين شرايط خريد گاز طبيعي از مسيرهاي ديگر همچون جمهوري آذربايجان و تركيه از اهميت

فراواني براي اروپا برخوردار خواهد بود و چنين طرح هايي علاوه بر اهميت اقتصادي، بعد سياسي و ژئوپليتيكي نيز خواهند يافت.

اروپام/2242**518**1368**

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80055013

پنجشنبه|ا|10|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن