تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817118807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسعه شتابزده آذربايجان بحراني جدي براي حيات خزر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توسعه شتابزده آذربايجان بحراني جدي براي حيات خزر
توسعه شتابزده آذربايجان بحراني جدي براي حيات خزر
درياي خزر به عنوان بزرگترين درياچه جهان و مهمترين منبع غذايي و اقتصادي كشورهاي حاشيه آن، سال گذشته به دليل رعايت نشدن بسياري از اصول و البته كنوانسيونهاي بين المللي از سوي برخي كشور ها به ويژه آذربايجان با بحران هاي اكولوژيكي دست به گريبان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خزر بزرگترين درياچه دنياست يعني به تنهايي نزديك به 40 درصد مجموع مساحت درياچه هاي جهان را شامل مي شود و از "سوپريور" دومين درياچه دنيا در آمريكا پنج برابر بزرگتر است و نيز از مجموع خليج فارس و درياي عمان وسعت بيشتري دارد.

اين دريا از نظر تاريخي يك مسير ارتباطي و يك شبكه عظيم حمل و نقل كه سرزمينهاي و مناطق مختلف را به هم مرتبط ساخته و امكان تماس و مراوده ميان جوامع گوناگون فراهم آورده است. همچنين اين دريا يك ذخيره عظيم منابع مورد نياز بشر، ذخاير پايان ناپذير و تجديد شونده ماهي و غذاهاي دريايي و منابع دست نخورده ثروت هاي معدني است.

در جامعه جهاني نظريه جديدي در حقوق بين الملل در مورد محيط زيست در حال شكل گيري است كه مفهوم محيط زيست مشترك نام دارد و به طور كلي حاكي از اين اصل است كه كره زمين محيط زيست غير قابل تفكيكي را تشكيل مي دهد كه تمامي عناصر آن با يكديگر همبستگي دارند و بنابراين خسارت وارده به اين محيط و مسئوليت دولت ها در اين باره نبايد منحصر و محدود به مرزهاي ملي و قلمرو حاكميت آنها باشد

اما پس از فروپاشي شوروي شتاب برخي از كشورهاي ساحلي اين دريا براي بهره برداري هاي اقتصادي به گونه ايست كه طبق شواهد موجود در آينده اي نه چندان دور انواع موجودات دريايي و پرندگان مهاجر در معرض تهديد انقراض قرار خواهند گرفت ودرياي خزر به دريايي مرده بدل خواهد شد.

متاسفانه پنج كشور خزري تاكنون كارنامه درخشاني راجع به مسائل مديريت محيط زيست اين دريا از خود نشان نداده اند.

اما كشورآذربايجان كه يكي از كشورهاي در حال توسعه حوزه خزر است هيچگونه پايبندي حداقل در رابطه با مسائل عيني زيست محيطي از خود بروز نمي دهد در حقيقت آذربايجان آنچنان تشنه توسعه است كه درياي خزر را فقط محلي براي چاه هاي نفت خود مي بيند و كاري به مسائل ديگر ندارد.

سال گذشته معاون دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينكه جمهوري آذربايجان به مسائل زيست محيطي درياي خزر هيچ توجهي ندارد گفت: عكسهاي ماهواره‌اي نشان مي‌دهند لكه هاي نفتي به طول 110 كيلومتر از اين كشور به سمت ايران در حركت است.

به اعتقاد عبدالرضا كرباسي، اين لكه ها تهديدي جدي براي محيط زيست خزر محسوب مي شوند.

همچنين سال گذشته خبرگزاري اسوشيتدپرس نيز از برنامه ريزي جمهوري آذربايجان براي ساخت بلندترين برج جهان در سواحل درياي خزر خبر داده است.

اين پروژه شامل 41 جزيره مصنوعي به وسعت 25 كيلومتر است كه در جنوب شهر باكو، پايتخت آذربايجان، ساخته مي شود. اين پروژه همچنان شامل مركز خريد، چند هتل و واحدهاي مسكوني نيز خواهد بود. نام اين پروژه جزاير خزر است و ساخت آن از اواخر سال 2013 آغاز مي شود.

ساخت اين پروژه بزرگ درحالي در دستور كار آذربايجان قرار گرفته كه پيش از آن انتشار خبري مشابهي در مورد ساخت جزيره مصنوعي در سواحل درياي خزر در كشور تركمنستان اعتراض دوستداران محيط زيست را به دنبال داشت.

دراين رابطه نيز معاون محيط دريايي سازمان محيط زيست سال گذشته واكنش نشان داد و گفت: ساخت جزيره در آذربايجان با تغيير مسير هيدروليكي آب در خزر و افزايش كدورت آب، آبزيان اين منطقه از خزر را نابود مي‌كند.

به گفته وي، همچنين به هنگام بهره برداري از اين جزيره به دليل انتقال حجم زيادي از جمعيت به اين منطقه بدون داشتن زير ساختهاي اصولي موجبات افزايش آلودگي هاي انسان ساز مانند فاضلابها و زباله ها در اين اكوسيستم فراهم مي شود كه اين مسئله نيز بر محيط زيست خزر اثرات بسيار بدي خواهد داشت.

اما بالاترين مقام محيط زيست كشور نيز نسبت به اين اقدام آذربايجان سال گذشته واكنش نشان داد و تاكيد كرد كه اين كشور بايستي ملاحظات زيست محيطي خزر را رعايت كند.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تأكيد كرد: به هر حال ادعاهاي آذربايجان مبني بر عدم آلايندگي ساخت جزاير مصنوعي در درياي خزر را در قالب كنوانسيون تهران راستي آزمايي مي‌كنيم.

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|6|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن