تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816875017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سازمان حفاظت محيط زيست در سالي كه گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سازمان حفاظت محيط زيست در سالي كه گذشت
تهران - حذف آزبست ، ابلاغ طرح كاهش آلودگي هوا، مقابله با پديده گرد و غبار، امحاء زباله هاي خطرناك ، حذف گازهاي مخرب لايه ازون ، توليد سوخت يورو 4 ، شركت در اجلاس نايروبي برخي از فعاليت هاي سازمان حفاظت محيط زيست در سال جاري است.


" علي محمد شاعري " قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست به خبرنگار علمي ايرنا گفت: سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان يك دستگاه نظارتي ، فعاليت هاي بسيار گسترده اي را در زمينه حفاظت از محيط زيست انجام داده است.

*** توليد سوخت يورو 4

معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست افزود: همزمان با هفته پاك (هفته آخر دي ماه ) سوخت خودرو با استاندارد يورو 4 به صورت آزمايشي در برخي از جايگاه هاي سوخت كشور عرضه شد.

شاعري گفت: بر اساس جدول زمانبندي تعيين شده، پالايشگاه تهران 8.7 ليتر در روز بنزين مطابق با استاندارد يورو 5 تا پايان سال 90، پالايشگاه آبادان 14.1 ليتر بنزين در روز مطابق يورو 4 تا پايان سال 90 توليد خواهند كرد ضمن اينكه در حال حاضر پالايشگاه شازند اراك 16.5 ليتر بنزين در روز با استاندارد يورو 5 توليد مي‌كند.

وي افزود: پالايشگاه بندرعباس 11.1ليتر بنزين در روز بنزين يورو 5 تا پايان سال 91، پالايشگاه لاوان نيز3 ميليون ليتر بنزين يورو 4 در روز تا خرداد 91 بايد توليد كنند.

معاون محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت: پالايشگاه تبريز نيز به ميزان 3.1 ليتر در روز بنزين مطابق با استاندارد يورو 4 تا خرداد 91، پالايشگاه اصفهان نيز 11.2ليتر بنزين در روز با استاندارد يورو 5 تا خرداد 91 بايد توليد كنند و در مجموع 66 ميليون ليتر در

روز بنزين با استاندارد يور4 و5 تا پايان سال 91 در كشور توليد مي شود.

*** توليد گازوئيل استاندارد

شاعري همچنين در زمينه توليد گازوئيل استاندارد در كشور گفت: پالايشگاه تهران 13.8 ليتر گازوئيل در روز با استاندارد يورو5 تا پايان سال 90 ، پالايشگاه شازند اراك 11.8 ميليون ليتر در روز گازوئيل مطابق با استاندارد يورو 5 تا پايان سال 90، پالايشگاه بندرعباس 14.1 ميليون ليتر در روز گازوئيل مطابق با استاندارد يورو 5 تا پايان سال 91 و پالايشگاه لاوان 2 ميليون ليتر در روز گازوئيل مطابق با استاندارد يورو 4 تا خرداد بايد عرضه كنند.

وي افزود: در مجموع 40 ميليون ليتر گازوئيل مطابق با استاندارد يورو 4 و يورو 5 با گوگرد كمتر از 50PPM تا پايان سال 91 توليد و در جايگاه هاي سوخت عرضه مي شود.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: از اين 40 ميليون ليتر گازوئيل ، 25 ميليون ليتر گازوئيل استاندارد تا پايان سال 90 و 15 ميليون ليتر نيز تا پايان سال 91 اجرايي مي شود.

*** توليد خودروهاي استاندارد

شاعري همچنين در رابطه با توليد خودروهاي مطابق با استاندارد يورو 4 تأكيد كرد: به منظور كاهش آلودگي هوا، سازمان حفاظت محيط زيست توليد سوخت استاندارد را پيگيري مي كند تا هر چه سريعتر اجرايي شود؛ از طرفي خودروسازها نيز بايد در زمينه ارتقاء صنعت و توليد خودروها مطابق با استاندارد يورو 4 اقدام كنند.

وي افزود: خودروسازها موظف هستند از ابتداي سال 91 براساس استانداردهاي يورو 4 توليدات خود را عرضه كنند.

*** حذف آزبست

شاعري افزود: پيش از اين سالانه حدود 60 هزارتن آزبست وارد كشور مي شد كه با مصوبه شوراي عالي محيط زيست از سال جاري واردات و ترخيص هر نوع آزبست به كشور ممنوع شد و خط توليد حدود 50 كارخانه كه با آزبست فعاليت مي كردند متوقف شد و مواد بي خطر بدون آزبست جايگزين آن شد.

وي تاكيد كرد: سازمان حفاظت محيط زيست با برنامه ريزي هاي خود و با همكاري سازمان ها و نهادهاي ذيربط ريشه آزبست را در كشور از بين خواهد برد ، ما فقط نگران قاچاق ان به داخل كشور و همچنين ذخيره اي كه از قبل در مورد اين محصول صورت گرفته هستيم .

*** ابلاغ طرح كاهش آلودگي هوا براي هشت كلان شهر كشور

وي ادامه داد: طرح ملي كاهش آلايندگي هواي هشت كلان شهر كشور در دولت تصويب و به دستگاه هاي ذيربط ابلاغ شد اما پيش از ابلاغ اين طرح در پنج كلان شهر با برگزاري جلساتي با حضور استاندار و متوليان اين امر طرح هاي متعددي در اين زمينه به تصويب رسيد و براي هر كلان شهر بين 10 تا 15 طرح تعريف و تصويب شده است كه از ابتداي سال 91 به مرحله اجرا درخواهد آمد.

شاعري گفت: سوخت ، خودرو ، صنعت ، مصارف خانگي ، فعاليت هاي عمراني ، پديده بيايان زايي در اطراف شهر تهران ، موقعيت جغرافيايي شهر تهران برخي از عوامل آلودگي هواي شهر تهران است كه اقدامات صورت گرفته مانند استاندارد كردن سوخت ، خودرو ، مديريت حمل و نقل عمومي تا حد زيادي در كاهش آلودگي هوا موثر بوده به گونه اي كه وضعيت شاخص سلامت هواي تهران امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد افزايش داشته است.

وي با تاكيد بر شرايط جوي هوا به عنوان يكي از عوامل اصلي آلودگي هوا اظهار داشت: زماني كه شرايط اقليمي در تهران طبيعي است ، آلودگي وجود ندارد؛ به عبارتي 10 ماه از سال شرايط اقليم در تهران طبيعي است و فقط در ماههاي آذر و دي ماه پايداري جوي وجود دارد كه دراين زمان پديده وارونگي هوا رخ مي دهد.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست افزود: با اقدامات صورت گرفته توانستيم گازهاي آلاينده هواي كلان شهرها به ويژه تهران را به حداقل برسانيم . بر اساس پايش روزانه از اول سال تاكنون ميزان غلظت منواكسيد كربن در هواي تهران هميشه در شرايط سالم و پاك بود.

با اين همه هنوز منابع آلاينده را تا حد مطلوب كاهش نداده ايم اما اقدامات خوبي انجام شده است.

*** مقابله با پديده گرد و غبار

وي در زمينه مقابله با گرد و غبار در داخل كشور گفت: سازمان جنگل ها و مراتع به عنوان متولي امر بايد سالانه 100 هزار هكتار بيابان زدايي كند كه اين كار در حال اجراست البته ظرفيت سازمان جنگل ها 400 هزار هكتار است كه به دليل مشكلات مالي امكان پذير نيست.

شاعري ادامه داد: تاكنون 14 هزار هكتار عمليات مالچ پاشي در استان هاي جنوبي كشور انجام شده و بايد تا پايان سال مالي 30 هزار هكتار در اطراف اهواز و استان خوزستان مالچ پاشي شود و تاپايان برنامه پنجم اين رقم بايد به 200 هزار هكتار برسد.

وي با بيان اينكه 90 درصد معضل گرد و غبار كشور منشاء خارجي دارد اظهار داشت: متاسفانه كشور عراق جديت لازم را در رفع اين مشكل به كار نمي گيرد و جزو اولويت هاي آنها محسوب نمي شود كه ما از طريق امور خارجه در حال پيگيري هستيم.

*** امحاء زباله هاي خطرناك

وي ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته پسماندهاي بيمارستاني در سطح شهر تهران تاپايان سال جاري بي خطر سازي مي شوند و تمام بيمارستان هاي كشور نيز تا پايان سال 91 به سيستم بي خطر سازي زباله مجهز مي شوند.

شاعري گفت: 16 زباله سوز تا سه ماه آينده در سراسر كشور به بهره برداري مي رسد. همچنين حدود 75 تن سموم خطرناك كه در سال هاي گذشته توسط وزارت جهاد كشاورزي ذخيره شده بود نيز تا پايان سال جاري امحاء مي شود.

*** حذف گازهاي مخرب لايه ازون

معاون انساني سازمان محيط زيست افزود: امسال جشن پايان استفاده از گازهاي فريوني ( CFC) در كشور برپا شد و براي حذف گازهاي HCFCكه نوعي جايگزين گازهاي CFCبود نيز يك قرارداد 11 ميليون دلاري با دبيرخانه پروتكل مونترال منعقد شد و كار اجرايي آن از سال 2012اغاز شده است.

*** پروژه هاي مشمول ارزيابي

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست گفت: تا قبل از سال 90 حدود 33 عنوان پروژه مشمول ارزيابي زيست محيطي بود كه هم اكنون به 53 عنوان طرح بزرگ اقتصادي و عمراني افزايش يافته است .

وي افزود: تا زماني طرح هايي كه مشمول ارزيابي زيست محيطي هستند مورد ارزيابي قرار نگيرد كارهاي اجرايي آنها آغاز نمي شود و خوشبختانه تمام وزارتخانه ها همكاري لازم را داشته اند.

*** شهرداري مجوز پايان كار ساختمان هاي بدون استانداردهاي زيست محيطي را صادر نكند

وي اظهار داشت: تاسيسات ساختمانها بايد برابر با استانداردهاي زيست محيطي باشد و در غير اين صورت شهرداري نبايد مجوز پايان كار آنها را صادر كند. دستورالعمل استاندارد تاسيسات خانگي و موتورخانه ها تهيه شده و به زودي ابلاغ مي شود كه در آن بر استاندارد بودن اين تجهيزات تاكيد شده است.

وي اظهارداشت: كارهاي مطالعاتي و برنامه ريزي اين طرح انجام شده و از سال آينده اجرايي مي شود.

شاعري گفت: در اين راستا همچنين تفاهم نامه اي را با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري منعقد كرده ايم كه در آن بايد از دستگاههايي استفاده شود كه قابليت فيلتر كردن هوا را با جذب گرد و غبار و كاهش غلظت آلايندگي هوا تا حد استاندارد را داشته باشد.

وي افزود: قرار است از اين دستگاهها ابتدا در محيط هاي عمومي مانند مدارس ، بيمارستان ها و اماكن ورزشي استفاده شود و بعد از آن كاربرد آنها در منازل خواهد بود.

معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: دستگاه هاي موجود توان فيلتر كردن هوا در يك محيط 40 متر مكعبي را دارد و قيمت آن يك سوم دستگاه مشابه است و توان بالايي در جذب ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون را داراست .

وي عمر مفيد اين دستگاهها را حدود پنج سال اعلام كرد.

*** كاهش صنايع آلاينده

وي گفت: بر اساس برنامه زمان بندي شده بايد تا پايان سال 1392 تمام صنايع آلاينده حذف شوند ، هزار و 175 واحد آلاينده وجود دارد كه هزار و 388 واحد تا امسال حذف شدند و 50 درصد ديگر سال آينده حذف مي شود و بقيه تا پايان سال 92 حذف مي شوند و همه به صنعت سبز تبديل مي شوند.

علمي **9014**1544

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80039578

چهارشنبه|ا|24|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن