تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829946437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دریایی پر از مروارید- معرفی شاگردان امام كاظم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: معرفی اجمالی شاگردان امام کاظم علیه السلام
امام كاظم
دریایی پر از مروارید یاران برجسته امام كاظم (علیه‌السلام) تداوم امامت را برای رهبری جامعه اصل مسلم اسلامی دانسته و در برابر امواج انحرافی كه خلفای خلافكار و فرقه‏های گوناگون پدید می‏آوردند، مقاومت می‏كردند. در زیر تنی چند از این مردان بزرگ به اجمال معرفی می‌شوند: یونس بن‏عبدالرحمنوی در اعتقاد به امامت‏حضرت موسی بن‏جعفر چنان روشن‏بین و استوار بود كه كوچكترین نرمش و یا لغزشی را در مقابل منحرفان روا نمی‏شمرد و در برخورد با فرقه‏هایی چون واقفیه، موضع قاطعی داشت. او در پرتو انوار درخشان هفتمین و هشتمین فروغ امامت از چهره‏های درخشان جهان تشیع و شخصیتی ارزنده به شمار می‏رود. حضرت امام رضا(علیه‌السلام) او را سلمان زمان خود دانسته و عموم علمای شیعه، تقوا و پاكی وی را ستوده و مقام علمی و فقهی وی را تصدیق كرده و روایاتش را بدون هیچ‏گونه شبهه‏ای پذیرفته‏اند. او روزگار خود را غالباً با تالیف كتاب می‏گذراند و سی كتاب در زمینه‏های گوناگون علوم اسلامی نوشته است. (1)  محمد بن‏ابی‏عمیردر میان شیعیان و جامعه تسنن از چهره‏های محبوب و عابد و پارسا محسوب می‏شود. (2) او روایاتی از امام هفتم نقل كرده كه در آنها امام را با كنیه ابااحمد مخاطب قرار داده است. (3) وی 94 جلد كتاب در مباحث مختلف علمی، دینی و فقهی به رشته تحریر درآورد و مجموعه روایاتی كه نقل كرده به 654 حدیث می‏رسد. طی چهار سالی كه در زندان بود، نگاشته‏های وی از بین رفت و بعدها با تكیه بر حافظه و آنچه به راویان دیگر انتقال داده بود، روایت می‏كرد. سرانجام محمد بن‏ابی‏عمیر مورد خشم دستگاه خلافت عباسی قرار گرفت; زیرا هارون اعتقاد داشت اسرار فعالیت‏ سیاسی و مبارزات مخفی شیعیان و اسناد ارتباط آنان با پیشوای هفتم در اختیار اوست.كشی به نقل از فضل ابن‏شاذان گفته است: «درباره ابن‏عمیر نزد خلیفه سعایت‏شد، او را دستگیر كرده و از وی خواستند نام شیعیان و كسانی كه با موسی بن‏جعفر علیهما السلام در ارتباط هستند به دستگاه خلافت تحویل دهد، وی امتناع كرد و از افشای نام رابطین با امام اجتناب نمود، دژخیمان او را در میان دو چوب قرار دادند. و برای اقرار گرفتن از نامبرده صدتازیانه بر بدنش زدند و چون از مقاومت دلیرانه‏اش خسته شده و به خشم آمدند بیش از صدهزار درهم وی را جریمه كرده و تمام اموالش را مصادره كردند.» (4)  محمد بن‏مفضل بن‏عمر جعفیمحمد را باب امام كاظم(علیه‌السلام) نامیده‏اند; او رابط میان مردم و حضرت بود و فرزند مفضل است، كه امام صادق(علیه‌السلام) توحید معروف خویش را به وی املاء فرمود. محمد بن‏علی بن‏نعمان; كنیه‏اش ابوجعفر و لقب او مؤمن طاق بود - چون مغازه‏اش در كوفه زیر طاقی قرار گرفته بود - از بزرگان اصحاب امام ششم و امام هفتم است. وی توان آن را داشت كه با هر مخالفی بحث كند و بر وی غالب گردد. (5)  حسن بن‏محبوباز راویان بزرگ است كه فقهای شیعه در صحت احادیث او اجماع و خودش را توثیق كرده‏اند. او نزد امام هفتم و امام هشتم از احترام زیادی برخوردار بود و از اركان عصر خویش به شمار می‏رفت، شیعیان اهل بیت از اطراف و اكناف دنیای اسلام به نزدش رفته و از فضل و دانش وی خصوصاً در فقه بهره می‏گرفتند، تألیفات و تصنیفات وی را شیخ طوسی در فهرست‏خویش ذكر نموده است.  ابوعبدالله بن‏یحیی كاهلی اسدیاز اصحاب امام كاظم(علیه‌السلام) است كه نزد آن حضرت محترم بود و علمای رجال او را با منزلت و فضل می‏دانند. حضرت موسی بن‏جعفر خطاب به علی بن‏یقطین كه در دستگاه هارون نفوذ سیاسی داشت، فرمود: از كاهلی اسدی و خاندانش صیانت كنید. من بهشت را برایتان ضمانت می‏كنم. وی هم قبول كرد و ابن‏یقطین زندگی او و خاندانش را تأمین می‏كرد. (6)  ابان بن‏عثمان بجلیاهل كوفه بود و گاهی هم در بصره سكونت داشت. شیخ طوسی وی را از اموالیان بجیله می‏داند. گروهی از بصریان همچون ابوعبیده از وی حدیث نقل كرده‏اند. ابان با حضرت موسی بن‏جعفر علیهما السلام ارتباط داشته و در كتابهایش از آن حضرت روایاتی نقل كرده است. (7)  عبدالله بن‏جندببجلی و كوفی است او منزلتی بلند نزد امام هفتم داشت و وكیل آن حضرت به شمار می‏رفت، امام رضا سوگند یاد كرد كه; عبدالله بن‏جندب مورد رضایت‏خدا و رسول الله صلی الله علیه و آله و از مخبتین ماست. (8)  هشام بن‏حكمپرورش‏یافته مكتب امام صادق(علیه‌السلام) بود. او به خاطر دشمنی با بنی‏عباس سالها مخفیانه زندگی می‏كرد و امام ششم او را نگهبان و گواهی‏دهنده بر راستی خویش می‏دانست. بارها از سوی امام كاظم(علیه‌السلام) برای انجام كارهای شخصی یا عمومی به عنوان وكیل تعیین شد. هارون كه در پی فرصتی بود تا هشام را به قتل برساند، جلسه‏ای با حضور دانشمندان وابسته در منزل یحیی بر مكی ترتیب داد و خود از پشت پرده به نظاره نشست، هشام با همه فراست و شجاعت، به آنچه اعتقاد داشت اعتراف كرد و از آن جلسه گریخت و از بغداد به كوفه رفت و در منزل بشیر كه از شیعیان معروف بود وارد گردید. او دانشمندی برجسته، متكلمی بزرگ و دارای بیانی شیرین و رسا بود. (9) صالح بن‏واقدی; طبری می‏گوید: خدمت امام موسی كاظم(علیه‌السلام) رسیدم، حضرت فرمود: هارون تو را زندانی می‏كند و در باره من از تو می‏پرسد، بگو او را نمی‏شناسم و آنگاه كه به زندان افتادی تو را آزاد می‏كنم. و همین‏گونه هم شد. او با كمك امام به طرز شگفت‏انگیزی از زندان به مازندران (طبرستان) رفت. صالح بن‏واقدی می‏گوید: چون به دیار خویش برگشتم، به خدا سوگند نه كسی از من خبر گرفت و نه از زندانی بودنم كسی جویا شد. (10) او به بركت كرامت امام از چنین دسیسه‏ای رهایی یافت و توانست مدتها در طبرستان به دفاع از حریم امامت‏بپردازد و با روی ولایت را پاسداری نماید.  صفوان بن‏یحییزمانی كه صفوان فرزند یحیی به رشد عقلی رسید و علوم عقلی را از پدر خویش فرا گرفت، در حوزه درس امام كاظم(علیه‌السلام) حاضر شده و از بیانات قدسی آن فروغ آسمانی بهره‏مند گشت. او از فقیهان، محدثان و متكلمان كم‏نظیر است. علاوه بر مقام شامخ علمی، جایگاه والایی در زهد، تقوا و عبادت داشت. صفوان را یكی از وكیلان و نایبان خاص امام دانسته‏اند و می‏گویند او ضمن جمع‏آوری و جوهات شرعی، ماموریت‏خطیر نشر روایات اهل بیت و دایت‏شیعیان و مبارزه با خطوط انحرافی و التقاطی آن عصر را بر عهده داشت. (11)  علی بن‏یقطیناز دوستان و علاقه‏مندان امام موسی(علیه‌السلام) بود، در دستگاه هارون به مقام وزارت رسید. چندین مرتبه خواست از این مقام استعفا بدهد، ولی حضرت مخالفت كرد. وی برای ارتباط با امام و كمك به شیعیان و حمایت از محبان آل عترت كه در فقر و ناداری بسر می‏بردند، از ماموران مخفی استفاده می‏كرد، اسماعیل بن‏سلان و فلان بن‏حمید از آن جمله‏اند كه فرزند یقطین آنان را احضار كرد و گفت دو مركب‏سواری تدارك دیده و از طریقی غیر از راه معمول بروید تا به امام هفتم برسید و نامه و مبالغی كه می‏دهم تحویل آن حضرت به نحوی دهید كه كسی متوجه نشود. (12)  ابن‏بزیعاز اعیان و رجال شیعه و شاگردان امام كاظم(علیه‌السلام) است. طبق دستور امام در تشكیلات بنی‏عباس شغل مهمی داشت و از مشاورین خاص دستگاه خلافت‏ به شمار می‏رفت. امور تعدادی از شیعیان جهان اسلام توسط وی اصلاح گشت. او به نیازمندان پناه می‏داد و عاشقان اهل بیت را از گرفتاری می‏رهانید. (13)  یعقوب بن‏داودمردی با ایمان، پاك‏سرشت و نیكوكار بود. به دلیل برخورداری از شهامت و روحیه مبارزاتی به اتفاق برادرانش در قیام ابراهیم فرزند عبدالله بن‏حسن شركت كرد و به همین دلیل دستگیر و زندانی گردید و تا آخر خلافت منصور در حبس به سر برد. با روی كار آمدن مهدی عباسی آزاد شد. این بار بعقوب تلاشهای خود را در حمایت از خاندان عصمت و طهارت و توسعه اقتدار شیعیان به صورت نفوذ در دستگاه حكومت و قبضه كردن پنهانی قدرت ادامه داد و سرانجام به پست وزارت رسید. به این ترتیب توانست‏بسیاری از مناصب مهم تحت قلمرو خلافت اسلامی را به علویان و سادات و برخی شیعیان تفویض كند. این وضع دشمنان را نزد خلیفه عباسی به سعایت و مذمت از وی واداشت و مهدی عباسی را به این موضوع تهدید كردند كه سراسر كشور اسلامی در دست‏یعقوب و شیعیان است و با انقلابی سریع می‏تواند بساط حكومت تو را سرنگون كنند. تبلیغات زهرآگین دشمنان كار خود را كرد و موجب بركناری یعقوب و زندانی شدن او گردید. (14) 1- جامع الرواة; محمد بن‏علی اردبیلی، ج 2، ص‏356 -357 و نیز الكنی و الالقاب، محدث قمی. 2- فهرست‏شیخ طوسی، ص 265. 3- معجم رجال حدیث، ج 14، ص 301. 4- این واقعیت در رجال نجاشی، ص‏229 و رجال كشی، ص 591 آمده است. 5- رجال كشی، ص‏186. 6- راویان امام رضا(علیه‌السلام) در مسند الرضا، ص 361. 7- همان، ص 15. 8- منتهی الامال، ج 2، ص‏276. 9- رجال نجاشی، ص 305 و رجال كشی، ص‏269. 10- بحارالانوار، ج 48، ص‏67. 11- در مورد وی بنگرید به كتاب صفوان بن‏یحیی، شكوه ایمان، محمد اصغری‏نژاد. 12- بحارالانوار، ج 48، ص 35. 13- رجال نجاشی، ص 255. 14- پیشوای آزاده; مهدی پیشوایی، ص 55. غلامرضا گلی‏زواره  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 601]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن