تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817028821




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجلس ترحيم زنده‌ياد سيمين دانشور/نقويان: سيمين دانشور مادر ادبيات و رمان فاخر ايران بودخبرگزاري فارس: حجت‌الاسلام نقويان گفت: سيمين دانشور مادر ادبيات و رمان فاخر ايران بود و به همه افرادي كه شيفته‌اش بودند و به نزديكانش كه از او داغي بر دل دارند از عمق جان تسليت مي‌گويم.


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مجلس ترحيم زنده‌ياد سيمين دانشور/نقويان: سيمين دانشور مادر ادبيات و رمان فاخر ايران بودخبرگزاري فارس: حجت‌الاسلام نقويان گفت: سيمين دانشور مادر ادبيات و رمان فاخر ايران بود و به همه افرادي كه شيفته‌اش بودند و به نزديكانش كه از او داغي بر دل دارند از عمق جان تسليت مي‌گويم.
خبرگزاري فارس: حجت‌الاسلام نقويان گفت: سيمين دانشور مادر ادبيات و رمان فاخر ايران بود و به همه افرادي كه شيفته‌اش بودند و به نزديكانش كه از او داغي بر دل دارند از عمق جان تسليت مي‌گويم.
به گزارش خبرنگار كتاب و ادبيات خبرگزاري فارس مراسم ختم زنده ياد سيمين دانشور نويسنده، مترجم و همسر جلال آل‌احمد عصر امروز در مسجد الجواد با حضور بستگان و مسئولان ارشاد برگزار شد.

براساس اين گزارش سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بهمن دري معاون فرهنگي وزير ارشاد و جمعي از نويسندگان و شاعران حضور داشتند.

در ابتداي اين مراسم و پس از قرائت قرآن كريم، علي خلاقي سروده‌اي از ليلي رياحي خواهرزاده و دختر خوانده سيمين دانشور را براي حاضران قرائت كرد.

در اين يادداشت آمده بود: در بيمارستان با زبان و نگاه با من سخن مي‌گفتي و در لبهايت ترنمي از دعايي بود كه من نمي‌شنيدم. سيمين جان اكنون سجاده پهن است و وقت دعاي توسل. من آواز تو را مي‌شناسم؛ همان آواز آن تُرك طناز و آن مايه ناز كه همواره بر لب تو جاري بود.

در ادامه اين مراسم حجت‌الاسلام نقويان با اشاره به اين مطلب كه به حق بايد سيمين دانشور را به خاطر رمان تأثيرگذار و ماندگار «سووشون» به عنوان مادر ادبيات داستاني ايران دانست، گفت: زنده ياد دانشور بانويي است كه مي‌توان او را به حق مادر ادبيات و رمان ايران‌زمين معرفي كرد.

وي با اشاره به اينكه سه نسل از نويسندگان و علاقه‌مندان از آثار دانشور تاثير گرفته‌اند، گفت: بارها شنيده‌ايم كه از افرادي با عناويني چون پدر فيزيك، پدر شيمي و... نام مي‌برند اما دكتر سيمين دانشور را مي‌توان در اين زمينه به عنوان مادر ادبيات به ويژه رمان بلند نام برد.

نقويان در ادامه با اشاره به جلال آ‌ل‌احمد، تصريح كرد: سيمين دانشور در كنار مرحوم جلال بدون اينكه از روي دست او چيزي را كپي كرده باشد خود بانويي مستقل و شخصيتي فرهيخته و روشنفكر بود. او را مي‌توان قلب تپنده‌اي براي آنچه كه در اين كشور به عنوان ايران با فرهنگ ناميده مي‌شود، معرفي كرد.

نقويان درباره آثار دانشور چون «جزيره‌اي سرگرداني» افزود: جزيره سرگرداني و چه نامه‌هايي كه با همسر بزرگش مرحوم جلال (كه اين دو را مي‌توان جلال آل قلم و سيمين آل قلم ناميد) همه و همه بيانگر چند نكته است كه به آنها اشاره مي‌كنم.

به گفته وي، مجلس خانم دانشور همانند برخي از مجالس ختم به معني ختم زندگي يك فرد و پايان نيست، مبالغه نكرده و عنوان مي‌كنم برخي از مجالس همانند اين مجلس، مجلس فاتحه و گشايش است، بايد بگويم زنده‌ياد سيمين دانشور روشن‌فكري بود كه نمي‌خواست به زور گفته‌هاي فمينيستي آن سوي آب را به دهان بانوان ايران‌زمين فرو كند؛ او مانند جماعتي مرتجع هم نبود كه زن را ضعيفه مي‌دانست؛ بلكه با نگاهي مبتني بر فرهنگ ايران به زن نگاه مي‌كرد و با همين نگاه، شخصيت داستانش را شكل مي‌داد.

حجت‌الاسلام نقويان از سيمين اين‌گونه ياد كرد كه گاهي سيمين دانشور هدايت‌گر جلال بود و به او خط مي‌داد؛ اين بانوي بزرگ سال‌ها در كنار آن مرد تاثيرگذار ادبيات و سال‌ها پس از او تنها زيست كه بنده به همه منسوبين او نه تنها نزديكان بلكه افرادي كه آثار هنرمندان را مطالعه و به آنها عشق مي‌ورزند جزء منسوبين هستند، تسليت مي‌گويم، چرا كه همگان با هنرمند نسبت پيدا مي‌كنند.

وي گفت: امروز بايد به همه افرادي كه با آثار اين بانو آشنا بوده و تاثير و تاثر داشتند، تسليت گفت.

نقويان در ادامه ضمن اشاره به اينكه بايد افتخار كرد در روزگاري كه زنان را ضعيفه و محصور در صندوقخانه‌ها مي‌كردند دانشور طلوع كرد، گفت: سيمين دانشور فردي فرهيخته بود به يك واسطه از ليلي رياحي دختر خوانده او كه حكم فرزند اين بانو را دارد شنيدم، او دوشنبه‌ها يك وعده عبادي و معنوي ويژه‌اي داشت، در اين روز وضوي مخصوص گرفته و نجواي خاصي را داشت.

به گفته نقويان، اين بانوي داستان‌نويس دريچه‌اي از نور را به سوي تاريكي باز مي‌كند و همه را به سوي عصيان نمي‌برد، ميله زندان‌ها را مي‌شكند و همانند داروخانه‌اي سيار كه به هر زخمي مرحمي مي‌نشاند به راستي اين‌گونه بود.

وي افزود: يكي از دوستان روزي از او پرسيد در شخصيت‌هاي سياسي شيفته چه كسي هستيد؟ كه دانشور در پاسخ گفت: اميركبير، او دل مرا برده است.

به گفته نقويان، دانشور جزو افرادي بود كه گاهي تك بوته‌ها را از برخي كويرها مي‌چيد و نشان مي‌داد كه هنوز شامه‌هايي اگر براي روح‌هاي خشك باشد، گل‌هاي معطر وجود دارند از اين‌رو بر او درود.

نقويان تاكيد كرد: سيمين دانشور مادر ادبيات و رمان فاخر ايران بود و به همه افرادي كه شيفته‌اش بودند تسليت و به نزديكانش كه از او داغي بر دل دارند همچون ويكتوريا دانشور و ليلي رياحي از عمق جان تسليت مي‌گويم.

در اين مراسم نويسندگان و شاعراني چون محمود دولت‌آبادي، ساعد باقري، رضا اميرخاني، سهيل محمودي، غزل تاجبخش، غلامحسين سالمي، يوسف عليخاني، محمدعلي سپانلو، حجت‌الاسلام دعايي و نويسندگان و شاعران فراواني حضور داشتند.

انتهاي پيام/و

دوشنبه|ا|22|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن