واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پيشوايي فراتر از زمان/كرامت انسان محور تفكر امام موسي صدر است/اسلام دين تعامل و دعوت
كرامت انسان محور تفكر امام موسي صدر است/اسلام دين تعامل و دعوت
استاد علوم سياسي و روابط بينالملل دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به اينكه امام موسي صدر روحيه تعاملي دارد و نگاهي دعوتي به دين دارد، گفت: كرامت انسان محور تفكر ايشان است و او هيچ كس را طرد و حذف نمي كند.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نقد و بررسي كتاب "پيشوايي فراتر از زمان" به عنوان درآمدي بر نظام فكري و سيره عملي امام موسي صدر، اثر محمود سريعالقلم عصر امروز سه شنبه 16 اسفندماه با حضور مؤلف در مركز فرهنگي شهر كتاب نقد و بررسي شد.
دكتر محمود سريعالقلم استاد علوم سياسي و روابط بينالملل دانشگاه شهيد بهشتي در ابتدا به چرايي و دلايل نگارش اين كتاب پرداخت و گفت: در اوايل انقلاب نسل امسال من دوران جواني خود را پشت سر ميگذاشتند و با شكل گيري انقلاب اسلامي اميد و تلاشي به وجود آمد و روحيهاي به وجود آمد كه كشور دارد در مسير تغيير و تحول نه صرفاً اجتماعي بلكه تغيير اخلاقي و معنوي قرار ميگيرد.
وي افزود: من در ابتداي انقلاب در ايران نبودم و وقتي بعد از يك دهه كه از انقلاب گذشت به ايران آمدم و در دانشگاه شهيد بهشتي تهران مشغول تدريس شدم. تا اوايل دهه 70 شمسي سه نكته توجه من را به خود جلب كرده بود.
مؤلف "عقل و توسعه يافتگي" افزود: نكته اول اين بود كه چرا در كشور ما روحيه تقابلي با جهان وجود دارد. جهاني كه از نزديك ديده بودم و از نظر من به مثابه بازار و عرصه بزرگي است كه مي توان از نكات مثبت آن استفاده كرد، چرا اين روحيه با نظم جهاني وجود دارد.
وي تصريح كرد: نكته دوم اين بود كه چرا در كشور ما كساني مسئوليت دارند كه عموماً زير متوسط هستند و متخصص آن كار نيستند. اگر ايران يك كشور آفريقايي بود كه سابقه فرهنگي و ادبي نداشت و از داشتن مشاهير محروم بود مي شد آنرا پذيرفت. همچنين اگر اوايل انقلاب بود باز پذيرفتني بود كه در شرايط گذار به سر مي بريم! اما اين وضع و شرايط بهتر نشده بلكه بدتر هم شده است.
استاد روابط بينالملل دانشگاه شهيد بهشتي افزود: نكته سوم كه دلمشغولي من بوده اين بود كه چرا در كشور وقتي مي خواهيم در مورد يك فرد صحبت كنيم ملاك اصلي مواضع سياسي اوست. اگر كسي واجبات و مستحبات را رعايت كند اما در حوزه سياسي متفاوت فكر كند، او از لحاظ ديني نيز مورد طرد قرار مي گيرد. اين سؤال مطرح است كه اگر كسي جهان را متفاوت ببيند و ديندار باشد آيا در كشور ما جايي دارد.
مؤلف "اقتدارگرايي در عصر قاجار" در ادامه تصريح كرد: اين سه نكته براي من جذاب بود و مورد آسيب شناسي قرار دادم. در اين مسير به دنبال الگوهايي بودم. تلقي من اين است كه دين اسلام دين تعاملي است و به دنبال فهم مسائل و ارتباط است و دعوت انسانها برايش مهم است. اسلام ديني جذبي است تا دفعي.
وي تصريح كرد: اگر ما با دنيا تعامل نمي كنيم از روي فكر و عقيده ما نيست بلكه از روي ضعف ماست. هند پارلماني قوي دارد؛ برنامه هستهاي دارد و پيشرفته ترين تكنولوژي هستهاي را از غرب گرفته و با غرب تعامل دارد و فرهنگ و حاكميت خود را نيز حفظ كرده است.
وي در ادامه به فرازهايي از نامه حضرت امير(ع) در نهج البلاغه به مالك اشتر اشاره كرد و گفت: در نامه حضرت امير(ع) به مالك اشتر آمده كه حضرت به مالك مي فرمايد برگزيده ترين وزير تو، وزيري است كه بهترين باشد در ميان هم مسلكان تو و سخن حق را به تو دائما گوشزد بكند و كمتر تو را ستايش بكند.
وي يادآور شد: اين دغدغهها من را به سمت يافتن فردي كه اين تجليات را در عرصه نظر و عمل در خود داشته باشد رهنمون شد. ابتدا مي خواستم در مورد دكتر بهشتي بنويسم كه دوستي توصيه كرد چون دوران مديريت ايشان اندك بوده منبع در مورد عرصه عملي شخصيت ايشان اندك است. بر اين اساس و بر اساس مطالعاتي كه بر روي شخصيت امام موسي صدر انجام دادم شخصي كه اين تجليات را داشته باشد را يافتم.
مؤلف "عقل و توسعه يافتگي" افزود: امام موسي صدر روحيه تعاملي دارد و نگاهي دعوتي به دين دارد. كرامت انسان محور تفكر ايشان است. او هيچ كس را طرد و حذف نمي كند. بايد توجه داشت كه بسياري از ارزشهايي كه بر كشور ما حاكم بوده ارزشهاي چپها و كمونيستها است.
وي تصريح كرد: امام موسي صدر اهل تعامل بود و به دنبال مشتركات بود و تفاوتها را به تأخير مي انداخت و نه اينكه اختلافها را اصلاً مطرح نكند. بسياري از خلقيات ما خلقيات چپ است. بر اين اساس به مسائل خيلي سياسي مي نگريم و سياست زده هستيم.
وي با اشاره به اينكه امام موسي صدر مصلح اجتماعي و عالم ديني است گفت: روش مندي امام موسي صدر شاهكار ادبي و شخصيتي است. بايد توجه داشت كه امام موسي صدر با يك جهان بيني عمل مي كند و در همه كارهاي ايشان شاهد يك جهان بيني هستيم كه اين نشان از تربيت اصيل و خانوادگي ايشان است.
مؤلف "اقتدارگرايي در عصر قاجار" در ادامه تصريح كرد: امام موسي صدر وقتي وارد لبنان شد به دنبال كار سياسي نرفت بلكه به دنبال كار تربيتي مي رود و بعد كار اجتماعي انجام مي دهد و سپس كار اقتصادي و در آخر كار سياسي انجام مي دهد.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي در پايان تأكيد كرد: يك تفكر و نظم و يك چارچوب تسلسلي در عملكرد امام موسي صدر وجود دارد. اين برخلاف آنچيزي است كه در كشور صورت مي گيرد.
© 2003 Mehr News Agency .
سه|ا|شنبه|ا|16|ا|اسفند|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]