تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836269543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا انسانها با هم ستیزه می کنند؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > چهره ها  - سیدمحمد میرسندسی «امر سیاسی» از نتایج زندگی اجتماعی انسان ها و از نخستین پدیده هایی است که همراه زیست اجتماعی انسان پدیدار گشته است. به عبارت بهتر پیدایش سیاست را از زمانی می توان سراغ گرفت که انسان از حالت فردی به حالت اجتماعی، یعنی رابطه با دیگری، وارد شد. حال اگر انسان اجتماعی را همزمان با پیدایش انسان در نظر گیریم، پس، سیاست همزاد انسان است؛ منتهی «شیوه های سیاست ورزی» در دوره های مختلف تاریخ بشر، مبتنی بر تجربه و تفکر بشر تغییر کرده است. اولین شیوه های سیاست ورزی مبتنی بر «زورآزمایی» بوده است: هر که زورش بیشترباشد سیاستش هم حاکم می گردد، زمانی هم که زورش روی به نقصان وکاستی گذارد، زورمندی دیگر وسیاستی دیگر حاکم می شده است، که فارابی از آن به عنوان «فرایند تغلب» یاد می کند. هنجارهای حاکم بر این شیوه سیاست ورزی خونریزی، خشونت، و پرخاشگری زیاد است، و می توان بر این شیوه های سیاست ورزی «ستیزه» و «کشمکش» نام نهاد. این شیوة سیاست ورزی آثار زیادی بر زندگی مردم عادی وفارغ از سیاست داشته است، و با ایجاد ناامنی و در گیری های خونین، در خیلی از موارد دودش به چشم مردمان بی دفاع رفته است. در دنیای جدید، مبتنی بر نگاه آسیب شناسانه و خردورزی در صحنة سیاست، کوشیده شده است با قاعده‌مندی «امر سیاست ورزی» از دامنة آثار مخرب آن و تأثیرات سوء آن بر جامعه وعرصه های دیگر، از جمله اقتصاد، فرهنگ و.... کاسته و تا جایی که می شود از آن جلوگیری شود. قاعده مندی سیاست ورزی در چارچوب «رقابت سیاسی» و قانون گرایی مهمترین دستاورد سیاسی عصر جدید است. منتهی این طور نیست که با تصدیقِ صرف این اصول مشکلات رقابت سیاسی و عدم پدیداری ستیزه در آن هم حل شود، بلکه بایستی به «الزامات نهادی» این تصمیم توجه و اهتمام ویژه صورت پذیرد. بازی سیاسی جدید، اگر نخواهیم که به منازعه وستیزه جویی منتهی شود نیازمند نگاه جامعه شناختی وتوجه به گسترش نهادهای مربوط به آن است. به عبارت بهتر، به موازاتی که به گسترش نهادهای سیاسی لازم برای «رقابت سیاسی» توجه شود، می توان از ستیزه جویی هم فاصله گرفت. در حقیقت اگر امروزه ما با استمرار ستیزه های سیاسی در جامعه مواجه هستیم، مهمترین علت آن را باید در بی توجهی وکم اهمیت شمردن توسعة نهادهای لازم برای «امر سیاسین بدانیم. افزون بر این باید توجه داشت، به لحاظ جامعه شناختی، هر قدر نسبت به این ضرورت دنیای پیچیدة امروزی کم توجهی شود آثار مخرب سیاست ورزی هم بیشتر نمایان خواهد شد. در حقیقت نهادهای لازم برای سیاست ورزی «سلامت نهادی» را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد. سلامتی که در فقدان نهادهای سیاسی لازم ، سبب پیدایش وگسترش «آلودگی » در نهادهای غیر سیاسی  جامعه که عهده دار وظایف دیگر هستند هم می شود. آلوده شدن تمام نهادهای اجتماعی به سیاست سلامت جامعه را به مخاطره می اندازد ومانع از اجرای صحیح نهادهای دیگر، مانند نهادهای خدماتی، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی و.... خواهد شد. در این شرایط همة نهادهای اجتماعی خواسته ، ویا ناخواسته ، در گیر امر سیاسی می شوند . این یعنی آلودگی سیاسی و «ناسالم بودن پیکرة اجتماعی». بنابراین گسترش نهادهای سیاسی لازم، واحترام گذاردن وحمایت کردن از فعالیت های حزبی برای رقابت سیاسی نه یک تفنن و امر حاشیه ای، بلکه یک ضرورت و الزام برای جامعه اس است که امر سیاسی خویش را از طریق «جمهوریت ومردم سالاری، می خواهد به پیش برد. جامعة ما در بی توجهی به این امر مهم جامعه شناختی، همواره، و حتی در عادی ترین رقابت های سیاسی هم ضررهای زیادی را متحمل می شود. پس با نگاهی آسیب شناسی می توان مانع از رسیدن چنین رنج هایی به پیکرة جامعه گردید. استادیار جامعه شناسی دانشگاه امام حسین(ع) /27214




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن