تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820004709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيكل عامل ايجاد حساسيت پوستي بدل‌هايي كه با پوست ما نمي‌سازد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نيكل عامل ايجاد حساسيت پوستي بدل‌هايي كه با پوست ما نمي‌سازد
جام جم آنلاين: خيلي از افراد براي زيبايي بيشتر از زيورآلاتي مانند گوشواره و گردنبند استفاده مي‌كنند.


البته با توجه به قيمت كمتر و طرح‌هاي متفاوتي كه انواع بدلي اين لوازم دارد، امروزه استفاده از اين بدليجات نيز طرفداران زيادي پيدا كرده است و بسياري ترجيح مي‌دهند به جاي طلا از انواع بدلي اين لوازم استفاده كنند، اما گاهي اين بدليجات به برخي از افراد نمي‌سازد و آنها را دچار حساسيت مي‌كند.

دكتر مريم طباطبايي يزدي، متخصص بيماري‌هاي پوست و مو در گفت‌وگو با «جام‌جم» در اين باره توضيح مي‌دهد: حساسيت به بدليجات معمولاً به علت وجود عنصر نيكل موجود در آنها ايجاد مي‌شود. البته همه افراد نيز با اين مشكل روبه‌رو نيستند و فقط براي گروهي ممكن است چنين حساسيتي ايجاد ‌شود.

وي با بيان اين‌كه نيكل شايع‌ترين عامل ايجاد حساسيت‌هاي تماسي آلرژيك است، مي‌گويد: نيكل غير از جواهرات بدلي در سكه‌ها، قيچي، دكمه‌ها و زيپ‌هاي لباس، دسته عينك و حتي برخي از لوازم آرايشي نيز وجود دارد. بعضي از خوراكي‌ها و مواد غذايي هم حاوي نيكل است. بنابراين كساني كه به اين عنصر حساسيت دارند تا حد امكان بايد تماس‌شان را با اين مواد كاهش دهند.

به گفته وي، املاح نيكل موجود در دكمه‌هاي لباس مي‌تواند در اثر تعريق و تماس با پوست بدن موجب بروز حساسيت و ايجاد ضايعات اگزمايي شود كه بسيار آزاردهنده است.

دكتر طباطبايي مي‌افزايد: براي ايجاد حساسيت بايد مقدار كافي نيكل با پوست بدن در تماس باشد، اما زماني كه حساسيت ايجاد شد، مقدار كم نيكل كه در سكه، كليد، قيچي، ميل بافتني و... وجود دارد نيز مي‌تواند باعث بروز مشكل شود.

فلزات حساسيت‌زا

استفاده از بدليجات براي همه افراد مشكل‌ساز نيست.بسياري از مردم نسبت به نيكل حساسيت‌ ندارند و بدنشان هيچ‌گونه واكنشي به آن نشان نمي‌‌دهد، ولي گروهي نيز در صورت مواجه شدن با اين مواد دچار التهاب و مشكلات پوستي مي‌‌شوند.

دكتر طباطبايي با بيان اين‌كه حساسيت به نيكل ميان خانم‌ها شيوع بيشتري دارد، توضيح مي‌دهد: فلزات ديگر هم مي‌تواند باعث بروز حساسيت شود، اما معمولاً شيوع حساسيت با ساير فلزات كمتر از نيكل است. به عنوان مثال كبالت نيز مي‌تواند حساسيت‌زا باشد.

به گفته اين متخصص پوست، طلا كمتر از ساير فلزات موجب بروز حساسيت مي‌شود، اما طلا هم بندرت ممكن است چنين علائمي را ايجاد كند.

علائم حساسيت

حتماً شما هم ديده يا شنيده‌ايد برخي‌ افراد به محض استفاده از جواهرات بدلي يا حتي گاهي طلا، دچار حساسيت مي‌شوند. قرمزي، تورم، سوزش و خارش از جمله مشكلاتي است كه اين گروه با آن روبه‌رو خواهند شد.

دكتر طباطبايي درباره علائم حساسيت كه به صورت ضايعات اگزمايي نمايان مي‌شود، توضيح مي‌دهد: گاهي پس از استفاده از لوازمي خاص، علائم حساسيت بروز مي‌كند. به عنوان مثال استفاده از گوشواره‌ ممكن است سبب ايجاد ضايعات اگزمايي در ناحيه گوش برخي از افراد شود. همچنين عينك نيز مي‌تواند روي بيني و گونه‌ها علائم حساسيت را ايجاد كند.

اين متخصص پوست مي‌افزايد: تعريق و گرماي هوا باعث مي‌شود مقدار بيشتري نيكل با پوست بدن در تماس باشد و به همين دليل احتمال ايجاد حساسيت را براي افرادي كه به اين ماده حساس هستند، افزايش مي‌دهد. خشكي پوست نيز از ديگر عواملي است كه سبب تشديد حساسيت در اين گروه مي‌شود و به همين دليل چرب نگه‌داشتن پوست و استفاده از كرم‌ها به عنوان محافظ شيوه‌اي موثر براي كاهش علائم است.

همان‌طور كه گفته شد برخي از لوازم آرايشي نيز حاوي نيكل است و به همين دليل مي‌تواند براي افرادي كه به اين عنصر حساسيت دارند، مشكلاتي را ايجاد كند.

دكتر طباطبايي در اين‌باره يادآور مي‌شود: بعضي از ريمل‌ها و سايه‌ها حاوي نيكل است و استفاده از آنها توسط افرادي كه حساسيت دارند، مي‌تواند باعث ايجاد اگزما در ناحيه پلك شود بنابراين كساني كه در اثر استفاده از اين محصولات دچار حساسيت و اگزما مي‌شوند، بايد مراقب باشند، چون در صورتي كه اين كار ادامه يابد، اگزما به صورت حاد درمي‌آيد و تشديد مي‌شود.

چه بايد كرد؟

اصل اساسي در درمان و پيشگيري از ايجاد اين ضايعات پوستي، دوري از عامل ايجادكننده حساسيت است. البته گاهي تشخيص و يافتن عامل حساسيت نيز كاري مشكل است، چون همان‌طور كه گفته شد فلزات مختلفي موجب ايجاد حساسيت مي‌شود.

اما زماني كه با استفاده از آزمايش به طور دقيق مشخص شود چه چيزي موجب بروز حساسيت شده است، مي‌توان به شيوه‌هايي شرايط را بهبود بخشيد.

دكتر طباطبايي درباره شيوه‌هايي كه به كاهش حساسيت ناشي از نيكل كمك مي‌كند، مي‌گويد: چرب نگه‌داشتن پوست و استفاده از چسب‌هاي ضد آب شيوه‌هايي موثر براي كاهش تماس بدليجات با پوست بدن است.

اين متخصص پوست با بيان اين‌كه برخي از مواد غذايي نيز حاوي نيكل است، يادآور مي‌شود: برخي از خوراكي‌ها مانند شكلات، بادام هندي، لوبيا قرمز و اسفناج نيز حاوي نيكل است بنابراين افرادي كه به نيكل حساسيت دارند و در تماس با آن دچار اگزما مي‌شوند، بايد دقت داشته باشند، چون در صورت مصرف اين خوراكي‌ها ضايعات پوستي‌ آنها تشديد مي‌شود.

به گفته وي، مصرف اين خوراكي‌ها براي فردي كه به نيكل حساسيت دارد باعث ايجاد ضايعات پوستي مي‌شود و ضايعاتي را كه از گذشته وجود داشته است نيز تشديد مي‌كند.

دكتر طباطبايي با بيان اين‌كه حساسيت به نيكل مشكلي هميشگي است، توضيح مي‌دهد: سيستم ايمني بدن افرادي كه به نيكل حساسيت دارند، نسبت به اين عنصر واكنش نشان مي‌دهد و هر زماني كه پوست با آن تماس داشته باشد دوباره مشكلات و علائم حساسيتي ايجاد خواهد شد.

نيلوفر اسعدي‌بيگي -‌ گروه سلامت

دوشنبه|ا|8|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن