واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دبير جشنواره تئاتر دانشگاهي در نشست امروز: تعاملي نيست، نميتوانيم از اجراي آثار حمايت كنيم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر
دبير پانزدهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي بزرگترين مشكل اين جشنواره را كمبود بودجه و مشخص نبودن وضعيت اجراي عمومي نمايشهاي برگزيده دانست.
به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حميد مرادويسي صبح امروز ـ اول اسفند ماه ـ در نشستي خبري كه در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، اعلام كرد: بودجه جشنواره نسبت به سال گذشته تغييري نكرده و اين بودجه واقعا كفايت نميكند.
وي يادآور شد: سالهاي گذشته خود دبيران جشنواره دانشگاهي تلاش كرده و توانسته بودند حمايتهايي را از ديگر مراكز جذب كنند و ما هم امسال بايد چنين كاري انجام دهيم.
مرادويسي اضافه كرد: برنامههاي جشنواره را با بودجه مقرر وزارت علوم تنظيم نكردهام زيرا اميدوارم بتوانم از ديگر مراكز حمايتهايي را جذب كنم.
او با بيان اينكه اين دوره از جشنواره با ميزباني دانشگاه تهران برگزار ميشود، ادامه داد: بودجه جشنواره ما بايد از طريق اين دانشگاه پرداخت شود. خوشبختانه تاكنون مشكلي دربارهي رابطه وزارت علوم و دانشگاه تهران نداشتهايم اما به دليل تغييراتي در امور فرهنگي دانشگاه تهران، قدري نگران آزاد شدن بودجه هستيم. به ويژه اينكه در ماه اسفند و پايان سال مالي قرارداريم و اميدواريم اين تغييرات مشكل ساز نشود.
دبير جشنواره تئاتر دانشگاهي خاطرنشان كرد: هرچند بودجه جشنواره افزايش نداشته اما به همه گروهها قول دادهايم كمكهزينهاي بيش از كمك هزينههاي سال گذشته پرداخت كنيم.
مرادويسي اظهار تاسف كرد: نميتوانيم از گروهها براي اجراي عمومي كارهايشان حمايت كنيم زيرا همكاريهاي لازم صورت نميگيرد همچنان كه امسال پنج نمايش براي شركت در جشنواره تئاتر فجر به دبيرخانه اين جشنواره معرفي كرديم كه دو كار پذيرفته شدند اما نه از طريق ما بلكه از طرق ديگري.
او در ادامه با تشريح مشكلات مختلف تالار مولوي تصريح كرد: با اينكه بايد اين سالن بزرگترين مركز تئاتر دانشگاهي باشد مسؤولان فرهنگي دانشگاه تهران اعلام كردهاند بودجهاي براي تالار مولوي ندارند.
مرادويسي دربارهي آزاد شدن بودجهي جشنواره پانزدهم تئاتر دانشگاهي متذكر شد: معمولا در تئاتر، پرداخت بودجه به گونهاي است كه بايد از جيبمان هزينه كنيم و بعد پول بگيريم اما در مورد هزينههاي بالا نميتوان چنين كرد در حال حاضر فقط مبلغ پاييني به عنوان تنخواه گرفتهايم اما بودجه ما به دليل تغييرات دانشگاه تهران يك ماه است معطل مانده است.
او دربارهي حمايت جشنواره تئاتر دانشگاهي از اجراي آثار برگزيده در سالنهايي به جز مولوي، توضيح داد: به هر حال تالار مولوي اولين گزينهي ماست؛ ما تمام تلاشمان را ميكنيم ولي تضميني براي نتيجه نيست چون تعاملي صورت نميگيرد تا زماني كه با مولوي كه زير مجموعه دانشگاه تهران است نتوانيم به نتيجه برسيم نميتوانيم از اداره كل هنرهاي نمايشي و مجموعه تئاترشهر انتظار داشته باشيم.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: در بسياري از مواقع كه دانشجويان شخصا پيگيري كردهاند، خيلي موفقتر بودهاند. به هر حال ما تلاش ميكنيم اما اين راه بسيار طولاني و دشوار است.
مرادويسي در پاسخ به پرسشي دربارهي دخالت وزارت علوم در تركيب هيات انتخاب آثار توضيح داد: وزارت علوم هيچ الزامي براي تركيب هيات انتخاب يا حتي آثار منتخب نداشته و اگر هم چنين مسالهاي مطرح ميشد، من به راحتي نميپذيرفتم.
در اين جلسه حميد مرادويسي با ارائه آمار و ارقام آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهي، توضيح داد: جشنواره پانزدهم به دلايل زيادي كارش را با تاخير آغاز كرد. دورههاي گذشته دبير جشنواره شهريور ماه انتخاب ميشد اما امسال ما كارمان را از 26 آبان شروع كرديم ولي بيش از آنكه نگران تاخير در شروع كارها باشيم تلاش كرديم كارمان وارد فاز اجرايي شود.
وي استقبال دانشجويان را از اين جشنواره بسيار خوب توصيف و توضيحاتي درباره جشنوارههاي سراسري ارائه كرد.
به گفته او، اين دوره از جشنواره در بخشهايي همچون نمايشنامهخواني، آثار صحنهيي دانشجويان تئاتري و غير تئاتري، نمايشنامههاي راديويي، بخش اساتيد، نمايشنامه نويسي و جايزه استاد اكبر رادي، بخش پوستر، پايان نامههاي برتر، بينالملل، خياباني و... برگزار ميشود.
مرادويسي با اشاره به بخش نمايشنامهخواني توضيح داد: اين بخش خود شامل دو بخش معرفي آثار دانشجويي و مرور آثار عليرضا نادري ميشود كه بخش دوم برخلاف سالهاي گذشته به صورت رقابتي برگزار خواهد شد.
او ضمن ارائهي توضيحاتي دربارهي بخش ويژه اساتيد خاطرنشان كرد: سال گذشته در اين بخش برخوردهاي مختلفي شد معتقديم اين بخش برآيند آثار تمام اساتيد نيست اما به هر حال به دلايل مختلف از جمله عدم تضمين اجراي عمومي و كمبود بودجه متقاضيان زيادي ندارد به هر حال ما اهداف خود را در اين بخش دنبال ميكنيم و اميدواريم زمينهاي فراهم شود تا دانشجويان در كنار اساتيدشان مشاركت كنند.
او همچنين از معرفي يك اثر برگزيده در بخش پاياننامههاي برتر به عنوان يكي از ويژگيهاي اين دوره از جشنواره ياد كرد.
مرادويسي دربارهي بخش بينالملل هم گفت: هميشه اين بخش در جشنوارههاي مختلف دچار مشكل است زيرا بزرگترين مساله ما زمانبندي است كه هميشه تاخيرداريم و در هماهنگي با سفارتخانهها دچار مشكل ميشويم.
او ادامه داد: تاكنون فيلم 26 اثر را دريافت كردهايم و براي ما صرف حضور كارهاي خارجي مهم نيست بلكه كيفيت آثار تعيين كننده است كه اين آثار توسط اساتيدي چون سعيد كشنفلاح و مجيد سرسنگي انتخاب ميشوند.
او در ادامه از همكاري جشنواره تئاتر دانشگاهي با دانشجويان ايرانيالاصل مقيم ديگر كشورها خبر داد و افزود: قرار است دو نمايش با كارگرداني آزاده گنجه و ندا شاهرخي از كشورهاي سوئيس و فرانسه اجرا شود.
***
در ادامه اين نشست امين عظيمي، معاون پژوهشي و انتشارات پانزدهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي با ارائه توضيحاتي درباره آثار رسيده به اين بخش ادامه داد: تا به امروز نزديك 74چكيده مقاله در بخش پژوهش از حدود 60 پژوهشگر دانشجو دريافت كردهايم. فراخوان ما به گونهاي بود كه براي پربار كردن آثار اين بخش، اساتيد هم دعوت شدهاند.
عظيمي با اظهار تاسف از كم توجهي نسبت به مقوله پژوهش در ايران خاطرنشان كرد: اين بخش هم از سوي دانشجويان و گاهي هم از سوي اساتيد مورد كم مهري قرار ميگيرد با اين حال جشنواره تلاش ميكند حتي در انتخاب آثار بخش بينالملل جنبه آموزشي و پژوهشي را رعايت كند و جلسات پرسش و پاسخ و كارگاههاي آموزشي در كنار آثار خارجي برگزار شود.
وي در ادامه با ارائه توضيحاتي دربارهي كتابهاي پژوهشي اين دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهي از انتشار كتاب «تئاتر محيطي» نوشتهي ريچارد چكنر با ترجمه آزاده گنجه، «تئاتر در گذرگاه فرهنگها» نوشته پاتريس پاويس با ترجمه غلامرضا صراف،مجموعه مقالات در حوزه تئاتر مستند با گردآوري محمد منعم و... خبر داد.
عظيمي ضمن اشاره به انتشار نمايشنامههاي برگزيده دانشجويي از همكاري دبيرخانه اين جشنواره با گروه تئاتر «ليو» خبر داد و افزود: قرار است يك بسته ديوي دي در بردارنده آثار تادئوش كانتور كارگردان نوگراي تئاتر لهستان منتشر شود كه اين فيلمها همه زيرنويس فارسي دارد.همچنين 10 فيلم از تئاترهاي برگزيده جهان هم منتشر خواهد شد.
معاون پژوهشي و انتشارات جشنواره تئاتر دانشگاهي درباره بخش كارگاههاي آموزشي توضيح داد: امسال با ريچارد چكنر رايزنيهايي انجام داديم اما ايشان عليرغم تمايلش براي حضور در ايران به دليل محدوديت زماني ممكن است نتواند درجشنواره حضور داشته باشد اما قرار است كارگاهي را به شكل ويدئو كنفرانس درباره پرفورمنس آرت برگزار كند. همچنين با چند دانشجو و فارغالتحصيل ايراني ديگر همچون آزاده گنجه، سحر سجاديه، علي پورعيسي، سعيد بهنام و... رايزنيهايي را براي برگزاري ديگر كارگاههاي آموزشي انجام دادهايم. ضمن اينكه فرهاد مهندسپور هم پيش از برگزاري جشنواره، يك كارگاه آموزشي برگزار ميكند.
اين فارغ التحصيل تئاتر و سينما در ادامه صحبتش از برگزاري جلسات نمايشنامهخواني پژوهشي خبر داد و افزود: 10 نمايشنامهنويس برتر و معاصر 10 متن از جديدترين كارهايشان را روخواني ميكنند كه تا كنون با نويسندگاني همچون عليرضا نادري، نغمه ثميني، محمد يعقوبي به نتيجه رسيدهايم.
به گفتهي او جلسات پژوهشي در خانه هنرمندان برگزار و كتابهاي جشنواره هم توسط نشر «افراز» منتشر ميشوند.
امين عظيمي در پاسخ به پرسشي دربارهي تعامل براي پيشگيري از مميزيهاي سختگيرانه در چاپ كتابهاي جشنواره توضيح داد: تعامل خاصي با وزارت ارشاد نداريم، به خدا توكل ميكنيم. البته يك نامه حمايتي از وزارت علوم داريم كه خيلي اثرگذار نخواهد بود ولي چون شرايط را ميدانيم كارهايي را انتخاب ميكنيم كه دچار مشكل نشوند.
او در پايان صحبتش با تشريح وضعيت حاكم بر پژوهش در ايران اظهار تاسف كرد: وقتي برخي اساتيد معتقد هستند بدون دريافت دستمزد، پژوهش و مقاله ارائه ندهند مشخص ميشود وضعيت چقدر غمانگيز است البته در كنار اينها استادان ديگري هم هستند كه از اين بخش حمايت كردهاند. اميدواريم اساتيد در فاصله ميان كارهايي مانند بازخواني و بازبيني فرصت ارائه يك مقاله به جشنواره تئاتر دانشگاهي داشته باشند.
انتهاي پيام
دوشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]