واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: كاهاني: قرار نيست در فيلمهاي من، خودم ديده شوم / شوخي رضا عطاران با احمد مهرانفر
سينما - كارگردان فيلم «بيخود و بيجهت» با اشاره به تاكيد بر جزييات در فيلمنامه، گفت در اين فيلم مديريت كردن را ياد گرفت.
الهام نداف: نشست پرسش و پاسخ فيلم سينمايي «بيخود و بيجهت» روز جمعه با حضور عبدالرضا كاهاني كارگردان و نويسنده، پانتهآ بهرام، نگار جواهريان، احمد مهرانفر، رضا عطاران بازيگران، كارن همايونفر آهنگساز، مهران احمدي و همچنين مهرزاد دانش منتقد در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.
دانش: كاهاني به سبك خاصي رسيده است
در ابتداي اين نشست مهرزاد دانش منتقد فيلم با اشاره به سبك ويژه كاهاني در سينما، گفت: «"بيخود و بيجهت»" نشان داد كاهاني در سينماي ايران به سبك و بيان ويژه و منحصر به فردي رسيده است. او از «هيچ» وارد اين فضا شد و در فيلم «اسب حيوان نجيبي است» به فضاي بهتر و مدونتري رسيد و با اين فيلم به غناي بهتري قائل آمد.»
وي ادامه داد: «از ويژگيهاي سينماي كاهاني اين است كه از حرفها و گفتوگوها و واكنشهاي پيشپاافتاده درام خلق ميكند. در اين جشنواره بسياري از فيلمهاي پر مدعا را ديدهايم كه از عهده داستانگويي ساده هم برنميآيند. در اين فيلم از يك داستان اسبابكشي ساده، داستانهايي بيرون ميآيد كه درام خلق ميشود. فيلم قرار نيست پيامي بدهد اما يك ساعت و نيم مخاطب را سرگرم ميكند. «بيخود و بيجهت» از هيچ فضاي ويژهاي ميسازد و اين مسئله را ميتوان جزيي از توانايي كاهاني ناميد. او فراز و نشيبهايي براي فيلم در نظر ميگيرد و مخاطب را از فضايي پر تنش به فضايي آرام ميبرد.»
كاهاني: به خدا شوخي مورددار نداشتم!
در ادامه اين نشست يكي از خبرنگاران در مورد نبود حضور فرم در فيلمهاي كاهاني اشاره كرد. وي همچنين دليل گنجاندن شوخيهاي متفاوت كه گاهي مرزهاي اخلاق را از بين ميبرد، جويا شد.
كاهاني در پاسخ گفت: «هر چه فرم در فيلم كمتر ديده شود بهتر است. امروز كه دو سال از ساخت فيلم «هيچ» ميگذرد اگر قرار باشد انتقادي به آن داشته باشم، اين انتقاد در خصوص فرمي است كه در فيلم بيشتر ديده ميشود. هر چه فرم را در فيلم كمتر رعايت كنم بهتر ميتوانم به فضا نزديكتر شوم.»
وي ادامه داد: «قرار نيست در فيلمهاي من، خودم ديده شوم. آنچه بيشتر از هر چيزي در فيلم اهميت دارد اين است كه جريان زندگي در فيلمها ديده شود.»
اين كارگردان در خصوص شوخيهاي فيلم گفت: «باور كنيد در اين فيلم شوخي مورددار نداريم! به خدا، فيلم همين آقاي عطاران بيشترين شوخيها را دارد اما ظاهرا ما فقط بدنام شدهايم!»
همچنين در بخش ديگري از اين نشست نيما حسنينسب منتقد فيلم بر خلاف گفتههاي دانش در خصوص فيلم، ابراز كرد: «من فكر ميكنم فيلم بيش از اندازه اسير خودسانسوري شده و اتفاقا جاي خالي شوخيها خوب كه در فيلمهاي آقاي كاهاني ميديديم خالي است.»
كاهاني در پاسخ گفت: «اين مسئله واقعيت دارد. ما از ديالوگها مراقبت ميكرديم. احمد مهرانفر مامور مهار ديالوگهاي عجيب و غريب بود. پانتهآ بهرام قبل از گرفتن صحنهها ميدويد جلوي آينه و حجابش را كنترل ميكرد. اصلا قرار نبود اين فيلم را بسازم و از زماني هم كه باري فيلم مشكل به وجود آمد يك كلمه حرف نزدم.»
وي همچنين افزود: «اگر درايت محمد خزاعي نبود، نميتوانستم در بخش مسابقه حضور داشته باشم. با اينكه من و محمد خزاعي با هم اختلاف عقيده زيادي داريم اما اقدام او به مديران ديگر ياد داد كه با وجود افكار و عقايد مختلف و درايت تمام ميتوانند در كنار هم كار كنند. دو سال بود كه كنار شما حضور نداشتم چون به بخش مسابقه راه پيدا نميكردم، اما امروز به خاطر اين اتفاق خوشحالم.»
كارگردان فيلم «هيچ» با اشاره به تاكيد بر جزييات در فيلمنامه، توضيح داد: «تا جايي كه مغزم كار ميكند سعي ميكنم فيلمنامه را با جزييات بنويسم، اما از يك جايي به بعد ديگر وارد عمل ميشويم. من در اين فيلم مديريت كردن را ياد گرفتم و همه اتفاقات خوب را از هم جدا كنم.»
جواهريان: براي اين نقش به دنبال ادبيات جديد بوديم
در بخش ديگري از اين نشست نگار جواهريان در پاسخ به سئوال امير پوريا منتقد فيلم در خصوص رسيدن به لحن خاص در «بيخود و بيجهت» گفت: «سر اجراي «ايوانف» بودم كه آقاي كاهاني به من گفت در فيلمنامه جديدم نقشي براي تو مينويسم. براي درآوردن اين نقش فكر كرديم به ادبيات جديدي برسيم. البته خطري كه داشت اين بود كه نبايد به سمت اغراق نزديم ميشديم. بايد لحن را در فيلم پديدار ميكرديم تا بيشتر به چشم بيايد.»
وي با اشاره به نشان روي كتش، عنوان كرد: «اگر امروز نشان خانه سينما را با خود به همراه دارم به اين معني نيست كه تاكيد كنم نبض اين خانه همچنان ميزند، بلكه ميخواهم بگويم اين خانه به من اميد ميدهد.»
مهرانفر: كاهاني تك تك بازيگران را كارگرداني كرد
همچنين احمد مهرانفر با اشاره به تجربه خوب كار كردن با كاهاني، توضيح داد: «همه ما سعي كرديم در شرايطي كه كاهاني برايمان به وجود آورده بود كار كنيم. او ما چهار نفر را كارگرداني ميكرد. همان اتفاقي كه در «درباره الي» با اصغر فرهادي برايمان افتاد. فرهادي هم هفت بازيگر را كارگرداني ميكرد و به جزييات همه نقشها توجه داشت.»
كاهاني در پايان در خصوص كيفيت صد و تصوير سالنهاي سينما، توضيح داد: «با اينكه اين همه در مورد كيفيت پخش در سالنهاي سنيما صحبت كرديم، اما هنوز در هيچ سينمايي نتوانستيم فيلم را درست ببنيم. كساني كه مسئول نظم دادن به سالنهاي سينما هستند بيشترين بينظمي را انجام ميدهند.»
رضا عطاران كه به دليل بيماري از ابتدا تا انتهاي اين نشست حرفي نزد، در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در خصوص نحوه بازيگري و بازيگرداني اين فيلم گفت: «من چون بيمار هستم گوش ندادم چي گفتيد. ضمنا در طول عمرم هم يك كتاب بيشتر نخواندهام. البته بيماري هم بهانهاي براي فرار كردن از جواب دادن شده است.»
زماني كه مهرانفر از تجربه حضورش در فيلم «درباره الي» صحبت ميكرد، عطاران به شوخي به او گفت: «مگر تو هم در اين فيلم بازي ميكردي؟!» و همين مسئله باحث خنده حاضران جلسه شد.
58246
جمعه|ا|21|ا|بهمن|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]