تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816875264




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز امامت و ولايت حضرت ولي عصر(ع)؛ يازده قرن است كه دلها بي تاب آمدنت شده اند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: آغاز امامت و ولايت حضرت ولي عصر(ع)؛ يازده قرن است كه دلها بي تاب آمدنت شده اند


آري روزي بايد سالگرد امامتت را با حضورت جشن گرفت ،نه فقط جشن امامتت بلكه زدوده شدن ظلم و ستم و تحقق عدالتي كه در آن همه خوبي هاي عالم وهستي هويدا ميشود،آري آن روز را چشم به راهيم.

نهم ربيع الاول 260 هجري قمري به عنوان روز نخست امامت ولي عصر (عج) از جهات متعددي داراي اهميت است، اين روز ضمن اينكه در زمان خود به عنوان مهمترين رويداد جامعه اسلامي تلقي مي شد در تمامي سالروزهاي يازده قرن گذشته نيز از همان اعتبار و اهميت برخوردار بوده است چرا كه وقوع آن در زمان خود حاوي پيام هاي متعددي براي حكومت و جامعه مسلمين بود.
بررسي تاريخ نشان مي دهد اگر موضوع آغاز امامت ولي عصر (عج) به مانند ساير امامان مطرح مي شد به يقين يا جامعه از پذيرش يا باور آن سرباز مي زد و يا حكومت هاي زورمدار حاكم بر امت اسلام از وقوع آن جلوگيري مي كرد.
از اين جهت بستر چگونگي آغاز امامت ولي عصر (عج) سالها پيش از تولد و حتي با چگونگي معرفي امامان دهم و يازدهم آماده سازي شد تا در نهايت حيله هاي دشمنان در مقابله با اصل امامت كارساز نشود و عقايد سست بسياري از مسلمانان آن زمانه نيز از باور امامت آخرين منجي عاجز نشوند.
سير مظلوميت امامت از حضرت علي (ع) آغاز شده بود كه در مسير خود صلح مظلومانه و تحميلي امام حسن مجتبي(ع) و قيام خونين اباعبدالله الحسين(ع) را نيز تجربه كرده و در پس دو قرن نتيجه اي را رقم زده بود كه ناگزير موضوع امامت حضرت حجت (عج) را متمايز مي كرد و تدبيري ديگر را مي طلبيد و از اين جهت اراده خداوند براي امامت حضرت مهدي (عج) در غيبت، انتظار و ظهور قرار گرفت به همين جهت توجه به تاريخ و چگونگي آغاز امامت آن حضرت در حكومت اسلامي هم يك ضرورت و هم يك تكليف است.

** فلسفه غيبت امام عصر (عج)
امام دوازدهم شيعيان، حجَة ابن الحسن المهدي عجل الله فرجه الشريف، در شب جمعه نيمه شعبان سال 255 قمري ولادت يافت، از آن زمان تا سال 260 قمري كه پدر بزرگوارش امام حسن عسكري(ع) به شهادت رسيد، همواره در نهان مي زيست و جز معدودي از خواص اصحاب پدرش، كسي و خصوصاً دستگاه جائر خلفاي عباسي از زنده بودن و احوال او آگاهي نداشتند.
در روز شهادت امام عسكري(ع) يعني روز هشتم ماه ربيع الاول، كه عده اي از مردم براي مراسم تشييع و خاكسپاري آن حضرت آمده بودند، در انظار ظاهر گرديد و عموي خود، جعفر كذاب را كه آماده نمازگزاردن بر پيكر امام يازدهم شده بود، به كنار زد و بر پيكر مطهر پدر نماز گزارد.
همين كه اين خبر در شهر منتشر گرديد، ماموران المعتمد، خليفه عباسي، به خانه امام عسكري(ع) هجوم آوردند تا مهدي(ع) را بيابند و گردن زنند، امام دوازدهم، به امر خداوند حكيم، از انظار غايب شد و دوران غيبت صغري آغاز گرديد كه تا سال 329 قمري ادامه داشت.(1)

** اهميت اعلام عمومي و رسمي آغاز امامت ولي عصر(عج) در عصر غيبت
با بررسي تاريخ عصر غيبت صغري ترديدي باقي نمي ماند كه حركت امام عصر(عج) در نماز گزاردن بر پيكر پدر بزرگوارش و برخورد با عمويش جعفر پسر امام هادي(ع) و برادر امام حسن عسكري(ع) در اين مسير در راستاي اعلان عمومي آغاز امامت ايشان صورت گرفته زيرا در مهمترين رويداد دنياي اسلام در آن روز حضرت مهدي(عج) به عنوان پيش نماز، بر پيكر پدرش نماز خواند تا اصلح بودن خود بر مدعيان را اعلام و مسير سبز حركت امامت را از انحراف مصون نگه دارد.
نه فقط امروز بلكه در طول تمام ساليان يازده قرن گذشته از دوران انتظار اهميت اعلام عمومي و رسمي روز آغاز امامت ولي عصر(عج) از اهميت بسيار والايي برخوردار بوده است و اين اعلام رسمي و عمومي بايد با استفاده از تمام قابليتها باشد.
در عصر حاضر و در دوران انقلاب اسلامي انتظار از حكومت براي اعلان عمومي اين رويداد به بهترين وجه و رسمي ترين صورت انتظاري است كه از عمق معارف مهدوي برخاسته است.
در اين ميان استفاده از ابزارهاي مختلف از سوي حكومت براي تبيين ضرورت غيبت و ويژگي هاي امامت ولي عصر(عج) نه تنها يك ضرورت بلكه به عنوان تكليفي بر منتظران مورد درخواست از نظام اسلامي است.
نكته اي كه بسياري مواقع مورد اشكال برخي واقع مي شود اين است كه چه ضرورتي دارد پس از سالروز شهادت امام حسن عسگري(ع) جشني بزرگ و شاد برپا شود؟
اگر بپذيريم كه برپايي جشن ها و مراسم هاي شادي براي انتقال پيام امامت و ولايت است و در راستاي تحقق توسعه فرهنگ مهدوي صورت مي پذيرد بسياري از اين انتقادات پاسخ داده خواهد شد.
در حقيقت برپايي جشن هاي مهدوي در سالروز آغاز امامت ولي عصر(عج) به منظور بهره‌مندي هرچه بهتر از ابزار جشن و در سايه آن هنر و شاخه هاي مختلف اطلاع رساني است تا در اين مسير توده ها و آحاد ملت بتوانند در مجالس مهدوي با معارف اهل بيت(ع) به ويژه حضرت مهدي(عج) آشنا شوند و جشن تنها قالب و ابزاريست براي انتقال پيام.
ناگفته پيداست در صورتي كه امام عصر(عج) در زمان شهادت پدرش در بين عموم به اعلان عملي ولايت خود نمي پرداخت مسير امامت دچار انحراف مي شد و امروز نيز هويداست كه در صورت فقدان برنامه ريزي براي جاري ساختن پيوسته معارف غيبت، انتظار و ظهور دچار غفلت عمومي جامعه خواهيم شد.
همانگونه كه اكنون برخي از جشن هاي غربي در حال ريشه دوانيدن در فرهنگ اسلامي جامعه هستند و در تقابل با آن برخي روزهاي بزرگ اسلامي نيز آرام آرام فقط در صفحات تاريخ بايد جستجويشان كرد كه اين خود تذكري جدي بر نظام اسلامي است تا دريابد حركت خزنده تهاجم فرهنگي اين بار نه در لباس ظاهر بلكه در هاله اي از توطئه و تزوير در زير پوست فرهنگ اسلامي در حال رخنه است كه اين روزها جشن ولنتاين غربي ها نمونه بارز آن شده است.
در سه دهه گذشته از وقوع انقلاب اسلامي و بويژه در دهه سوم آن شاهد حركت هاي بنيادي در عرصه توسعه فرهنگ مهدويت در كشور بوده ايم بگونه اي كه امروزه شاهد تاسيس و فعاليت دهها نهاد و موسسه با محوريت فعاليت هاي مهدوي هستيم.
رويكرد نظام اسلامي به برجسته سازي معارف مهدوي و حمايت از آن به عنوان يك راهبرد در جهاني سازي از سوي دنياي اسلام و نيز ايجاد بسترهاي تبيين ابعاد آن در جهاني شدن اسلام ناب محمدي انتظاراتي را نيز ايجاد كرده كه از آن جمله اعلام رسمي شدن عيد آغاز امامت ولي عصر(عج) است كه به نظر مي رسد تبديل شدن آن به عنوان جشني رسمي در نظام اسلامي ضمن مقابله با برخي جشن هاي بي پايه كه ريشه در فرهنگ غرب دارد بر گسترش و تحكيم فرهنگ اسلامي خواهد افزود./169/120

شنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن