تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830913047




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرور تجربه فرهنگی فرانسه


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > انتظامی، حسین  - چند ماه پیش کتاب ارزشمندی توسط دوست دانشورم جناب آقای دکتر ایوبی روانه بازار شد که نام « سیاست گذاری فرهنگی در فرانسه» را بر پیشانی خود دارد و با زیر تیتر «دولت و هنر» به مرور تجربیات فرهنگی دولت فرانسه پرداخته است . این کتاب اگرچه توسط انتشارات سمت و به عنوان متن دانشگاهی انتشار یافته است ولی مطالعه آن به تمام سیاستگذاران و مجریان فرهنگی کشور توصیه می شود . ایوبی که دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از فرانسه ( به گمانم دانشگاه لیون ) گرفته است پس از بازگشت به وطن ، پژوهش ،‌تدریس و مشاوره را شروع کرد . او مجددا در سال 83 با عنوان رایزن فرهنگی به پاریس بازگشت و در طول 3 سالی که آنجا بود در توسعه روابط فرهنگی با فرانسه کوشید و جلوه موفقی از دیپلماسی عمومی ارائه کرد و شاید تنها رایزن فرهنگی باشد که یافته ها و تجربیات خود را منتشر کرده است که اقدامی شایسته محسوب می شود . دکتر ایوبی با ذکر خاطره ای تامل برانگیز در مقدمه کتاب (مقایسه بازدید دو گروه دانش آموز از یک نمایشگاه ) انگیزه خود از واکاوی سیاست گذاری فرهنگی را بیان می دارد . ضمن تاکید مجدد مطالعه این کتاب به کسانی که مسئولیت فرهنگی دارند چند محور بسیار خلاصه از این کتاب برای آنهایی که متاسفانه فرصت یا اشتیاق کتاب خواندن راندارند ذیلا عرض می شود :1- اولین وزارتخانه فرهنگی دنیا در فرانسه به سال 1959 و در دوره ژنرال دوگل تاسیس شد .2- اولین وزیر، چهره نام آشنای ادبیات یعنی آندره مالرو حدود هفت سال زینت بخش کرسی این وزارتخانه بوده است . دوگل به نخست وزیرش ، میشل دوبره می نویسد: «برایت مفید است که مالرو را نگه داری . برایش وزارتخانه ای بتراش ، برای مثال ، امور فرهنگی را به او بسپار . مالرو برای ایجاد هماهنگی در دولت مفید خواهد بود» 3- دوره های درخشان این وزارتخانه ، دوره آندره مالرو و دوره ژاک لانگ وزیر دولت سوسیالیست میتران بوده است .4- مالرو ، دمکراسی فرهنگی را دسترسی همگان به هنر فاخر و کلاسیک می دانست ولی لانگ دمکراسی فرهنگی را ایجاد فرصت برابر برای همه رشته های هنری بویژه هنر معاصر قلمداد می کرد .5- سیاست فرهنگی در فرانسه بر گرفته از دو مفهوم اساسی است که عبارت اند از : « دموکراسی فرهنگی» و «دموکراتیزه کردن فرهنگ». مفهوم نخست بیشتر به آزادی در عرصه فرهنگ تکیه دارد و مفهوم دوم بر مردمی شدن و برابری . نگاه نخست بیشتر برگرفته از اندیشه های لیبرالیستی است و نگاه دوم ریشه در اندیشه های سوسیالیستی دارد . 6- از اقدامات مالرو، سرو سامان دادن به اوضاع معیشتی هنرمندان است . مالرو بر این باور بودکه هنرمندان نیز باید مانند دیگران از خدمات اجتماعی دولت بهره مند شوند . بدین منظور باید « هنرمندی» به عنوان موقعیتی اجتماعی به رسمیت شناخته شود . سرانجام قانون سال 1964 این اندیشه را جامه عمل پوشاند و هنرمندان از خدمات تامین اجتماعی و فواید ناشی از آن برخوردار شدند .7- با پیوستن فرانسه به پیمان تجارت جهانی در سال 1993 فرانسوی ها خواهان مستثنا شدن تولیدات دیداری و شنیداری از قاعده کلی تجارت آزاد جهانی شدند این طرح که مورد حمایت کشورهای اروپایی قرار گرفت به طرح فرانسوی « تمایز فرهنگی » شهرت یافت و به فرانسوی ها اجازه می داد با گذاشتن محدودیت ها و تعرفه های سنگین ، از سینمای ملی خود در برابر سینمای آمریکا حمایت کنند . (فرانسه از نادرکشورهایی است که به سینماهایش اجازه نمی دهد بیش از 60% از فیلم هایش غیرملی باشد . این در حالی است که هفتاد درصد درآمد سینماهای اتحادیه اروپایی با 15 عضو متعلق به فیلم های آمریکایی است!)8- فرانسه تنها کشوری است که شبکه های تلویزیونی اش مجبورند به سینما کمک کنند و همه شبکه های خصوصی و دولتی ، بخش هایی از هزینه سینما را به عهده دارند . در سال1971 مقرر شد اولا تلویزیون فقط ده درصد از برنامه هایش را به پخش فیلم های سینمایی اختصاص دهد و ثانیا" پنجاه درصد از این فیلم ها حتما فرانسوی باشد . تلویزیون فقط حق داشت 36 ماه بعد از اکران فیلم ها بر پرده سینما به پخش آنها اقدام نماید . این مدت برای فیلم هایی که تولیدمشترک سینما و تلویزیون بودند به 24 ماه کاهش می یافت . همچنین پخش فیلم های سینمایی برای شبکه های جدید در شب شنبه و روزهای شنبه و یکشنبه قبل از ساعت 8:30 ممنوع شد . این شبکه ها حق پخش بیش از 150 فیلم در سال را نداشتند . 9- حدود دو دهه است که بودجه وزارت فرهنگ یک درصد بودجه کل دولت است . تازه این فقط بودجه وزارتخانه است نه بودجه فعالیت های فرهنگی .10- سنت یارانه ای مسنا (mecenat) که سنتی دیرپا در رابطه دولت و هنر بود به تدریج به شکل قانون رسمی هم در آمد ( درسال 1987) . مطابق این قانون ، دولت موظف به یارانه دادن به حوزه فرهنگ است و بخشودگی های مالیاتی برای شرکتها و افرادی که به فرهنگ کمک می کنند ایجاد شده است . برخلاف اسپانسرینگ ، شرکتها و افراد ، حق تبلیغ تجاری ندارند و فقط می توانند نام خود را در برگه های تبلیغی برنامه درج کنند .11- مطابق قانون مصوب سال 1951یک درصد بودجه ساخت و ساز مدارس و دانشگاه ها به هنر آراستن ساختمان اختصاص دارد که کمک مهمی به هنر های تجسمی محسوب می شود .12- در نظام یارانه دهی به فرهنگ و هنر ، فرمول های جالبی ارائه شده است .مثلا برای هنرهای نمایشی ، درصورت ارائه گواهی معتبر مبنی بر اجرای 43 نمایش (شامل رسید پرداخت دستمزد و مالیات از سوی کارفرما) بازیگر از حقوق ماهیانه و ثابت برخوردار می شود .این شیوه حمایت موجب تشویق بیشتر هنرمندان برای اجرای نمایش در نقاط مختلف کشور می شود .13- فرانسه با گشایش خانه های فرهنگ و نگارخانه ها گام بزرگی درمردمی کردن هنر و رابطه نزدیک بین مردم ، هنرهای معاصر و هنرمندان برداشته است .14- فرانسوی ها که در امور سیاسی منادی کثرات گرایی اند ، در امور فرهنگی چنین پلورالیسمی را ندارند چرا که از نگاه فرانسوی ، فرهنگ با دیگر عرصه ها «تمایز» دارد . آنان کالای فرهنگی را مانند دیگر کالا ها نمی دانند .15- نگاه جوامع آنگلوساکسون به فرهنگ و هنر، اقتصاد محور است که به واسطه ها و سرمایه گذاران بها می دهد اما در نگاه فرانسوی ها، آفریده هنری جزیی از وجود آفریننده است و آنچه مهم است پیشگیری قانونی از دستکاری و استفاده نابجا از این آفریده هنری است . این تفاوت ، حتی در وضع واژگان حقوقی نیز دیده می شود : برداشت اول از «حق مالکیت» سخن می گوید و نگاه دوم به «حقوق معنوی مولف» توجه دارد . 16- فرانسوی ها در نظام اجرایی خود ، بویژه در حوزه فرهنگ به دو اصل تراکم زدایی وتمرکز زدایی پایبندند . در فرایند تراکم زدایی ، روابط ، بالادست ها و پائین دست ها سلسه مراتبی است و براساس قانون ، کسانی که از نظر سلسه مراتب قدرت در سطح پائین تر قرار دارند باید از اوامر بالادستی ها پیروی کنند . اما تمرکز زدایی فرایندی است که مقام بالاتر اختیاراتش را کاملا واگذار می کند و فقط حق دارد بر مقام پائین تر سرپرستی و نظارت کند . بر این اساس دولت مرکزی اختیاراتی را از خود کاملا سلب کرده ، به نهادهای انتخابی و غیرانتصابی در بخشهای محلی واگذار می کند .17- دولت تلاش دارد از «تمرکز زدایی کاذب» پرهیز کند که هزینه هایش به عهده قدرتهای محلی و شهرداری ها گذاشته شود ولی تمام تصمیمات در مرکز اتخاذ گردد .18- نقش فرهنگ در ایجاد همبستگی و حتی مقابله با آسیب های اجتماعی قابل توجه است . شهرها و محله ها کوشیدند با استفاده از ابزار فرهنگی برای خود هویتی جستجو کنند .19- شهرداران می کوشند در یکی از عرصه های فرهنگی سرآمد دیگران شده ، در جشنواره های سالانه و دوسالانه فرهنگی ، هویتی داشته باشند . 20- برگزاری برنامه های فرهنگی و ایجاد هویت فرهنگی در محله ها و شهرها یکی از بهترین راه های مشارکت دهی و به تبع آن ،‌جلب آرای مردم است .21- دیدگاه فرانسوی ، دولت بی طرف را نمی پذیرد. دولت همچنان برای خود رسالتی فرهنگی می شناسد و در تلاش است فرهنگ ( فرهنگ جمهوریت) و زبان ملی را ترویج دهد . در عین حال خرده فرهنگها را نیز به رسمیت شناخته ، وابستگی به هر فرهنگ و زبان دیگری را از حقوق شهروندی می شمارد و فرانسوی ها گفتمان تازه ای را با عنوان «تنوع فرهنگی» مطرح کردند که در سال 2002 توسط ژاک شیراک در مقابل اندیشه جهانی شدن فرهنگ به یونسکو عرضه شد .22- خرده فرهنگها در داخل مرزهای این کشور باید با اصول و ارزشهای جمهوریت ادغام شوند و خود را با آنها سازگار و هماهنگ نمایند .... بنابراین گفتمان تمایز فرهنگی فرانسوی ها کارایی خود را از دست داد . 23- رقابت در ساخت بناهای بزرگ تا آنجا پیش رفته است که روسای جمهور این کشور نیز در تلاش اند از خود بنایی فرهنگی و ماندگار برجای گذارند .کتابخانه ملی پاریس به کتابخانه میتران مشهور است ، موزه ژرژ پمپیدو از بناهای مدرن پاریس به شمار می آیند و ژاک شیراک هم با ساخت موزه هنرهای ابتدایی در نزدیکی برج ایفل نام خود را جاودانه می بیند .24- در سال 1970 ، چهل درصد بودجه فرهنگی وزارت فرهنگ و ارتباطات به موسیقی اختصاص یافت .25- در حال حاضر هر 24 منطقه فرانسه دارای ارکستر سمفونیک مخصوص به خود هستند .26- دیپلماسی فرهنگی مقوله ای دیر آشنا برای فرانسوی هاست . آنان سالانه به طور متوسط دویست نمایشگاه در خارج از کشور برگزار می کنند .27- سالنهایی که «هنری» طبقه بندی می شدند از حمایت ویژه ای برخوردار بودند .این اقدام موجب تشویق بیشتر سالنها برای پخش فیلم های فرهنگی شد و سرمایه گذاری در این عرصه را رونق بیشتر بخشید . همنچنین فیلم نامه های بلند و کوتاه فرهنگی از کمک مالی پیش از ساخت برخوردار می شدند .این تصمیم ، گامی بلند برای حرکت به سوی سینمای مولف در فرانسه تلقی می شود . 28- در سال 1980، یک روز در هفته به عنوان سینمایی ارزان تر (دوشنبه ها) برای تشویق مردم به دیدن فیلم تعیین شد .29- نگاه لانگ به سینما همان نگاه مالرو است با این تفاوت که او در تلاش بود بین « فرهنگ و اقتصاد» آشتی دهد . به همین دلیل او از اصطلاح جدید «صنعت فرهنگی» سخن می گوید . رویکرد ژاک لانگ رویکرد سومی است که می کوشد دو رویکرد صرفا فرهنگی مالرو و کاملا اقتصادی ژیسگاردستن را جمع کرده ، این دو نگاه متضاد را با هم آشتی دهد . لانگ معتقد بود که فرهنگ را نباید حیاط خلوت بخش عمومی دانست و بخشهای خصوصی هم در این عرصه تلاش می کنند و چاره ای جز هماهنگی بین این دو بخش جهت پیشرد امور فرهنگی وجود ندارد .30- کمیته مستقر در وزارت فرهنگ مدتی است که حمایت از فیلم های خارجی کشورهایی را که سینمایی ناشناخته تر در فرانسه دارند نیز در دستور کار خود قرار داده است. بسیاری از فیلم های بلند و کوتاه ایرانی از این جمله اند . ژان کلود کریر می گوید :« در روزگاری که سینمای اروپا به روزمرگی افتاده بود ، فیلم های ایرانی بارقه امیدی ایجاد کرد .سینمایی ساده بامتن قوی و تکنیک خوب .... عباس کیارستمی به ما می آموزد با سادگی و بدون هزینه با غول هالیوود بجنگیم.»  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 482]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن