تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831416832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نفرت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > زمانیان، علی  - جامعه ی بدون نزاع و پیکار، زیبا و خواستنی، اما دست نایافتنی است. گرچه گسست ها و پیکارها را نمی توان حذف کرد، اما می توان نزاع ها را انسانی تر و اخلاقی تر کرد. جنگ در می گیرد؛ اما وقتی حریف، میدان را خالی کرد، رهایش کنیم. با شمشیر آخته بر پیکر نحیف و زخمی اش نتازیم. ما اکنون نفرت را در ساحت های مختلف تجربه می کنیم و چه تجربه ی تلخ و نامیمونی. از همه عذاب آورتر، نفرت سیاسی است. نفرتی که نظام سیاسی نسبت به مخالفان خود دارد دستیابی به هر گونه آرمش را سخت و دشوار نموده است. سخن بر سر افتراق و جدایی ها نیست، بلکه بر امواج تنفری است که سیاست و قدرت را در هم می کوبد. باید از دست اندازی نفرت بر زوایای زندگی ها هراسید. تضادها چاره ناپذیرند، اما نفرت را می توان کنترل و چاره اندیشی کردنفرت، گنداب درون است که حشرات انتقام و خشونت بر آن پرسه می زنند. نفرت، ترازوی داوری را از اعتدال و حقانیت خارج می کند. با نفرت نمی توان عدالت ورزید. آنهایی که عاری از نفرت اند در هنگام ضرورت، به دفع دشمن خویش اکتفا می کنند؛ اما آنانی که درونی مملو از نفرت دارند، جز به دفن دشمن رضایت نمی دهند. نفرت، آشکار کننده ی روحیه ی بدخواهانه ای است که در پشت دیوار ذهن پنهان شده است. نفرت، شرارت های نهفته ی درون را بیرون می افکند. از این رو، آن که درونی پلید و غیر انسانی دارد با دیگران با چشم پر از نفرت و خصمانه مواجه می شود و آن کس که درونش آباد و ذهنی پاک دارد، تمام همت خود را بر مناسبات عاری از خشونت می نهد و دیگران را (حتی دشمن خود را) دوست دارد و رفتاری مهربانانه دارد. آتش غضب و عصبانیت در رفتار، از کین ورزی و نفرت، خبر می دهد. قهر و خشونت تلخ است، اما آن هنگام که با نفرت همراه شود صد چندان سهمگین تر و خطرناک تر می گردد. پیکار و نزاع خونین، تجربه ی بشری در تمامی تاریخ است، اما آنانی که درون شان را نفرت سیاه و کین خواهی ستمگرانه اشغال کرده است، پیکر نیمه جان حریف را لگد مال اسبان قدرت می کنند، جنازه ی دشمن خود را تکه تکه می کنند، از دشنام و بد زبانی امتناع نمی ورزند و بر خانواده های شان نیز بی رحمانه می تازند. آن کس که دلی مملو از نفرت دارد جز به انتقام نمی اندیشد. نفرت، لبه های گسست ها و شکاف های اجتماعی و سیاسی را (به تعبیر هانتینگتن)، خونین می کند. روحیه ی گذشت و بردباری را می کشد و آتش انتقام را شعله ورتر می کند. نفرت چون بوته ی خاری است که هر رهگذری را زخمی می کند و بر جان او جراحت می زندنفرت، زوزه ی گرگی است که هابز، ما را از آن با خبر کرد. گرگی که می درد و پاره می کند و از دریدن خسته نمی شود. گرگی که از کشتن لذت می برد. از خون لذت می برد. گرگی که به هیچ رو اهلی نمی شود، رام نمی شود. گرگی که دندان هایش را در جان شیرین اخلاق فرو می برد و کام همه را تلخ می کند. نفرت، همان گرگ هابزی است که همیشه در کمین است. نفرت تمام ارکان اخلاقی جامعه را در هم می کوبد. قواعد و معیارها را نادیده می گیرد و از همه ی مرزها عبور می کند. صلح و آرامش قاعده ی خود را دارد، جنگ نیز عاری از هر گونه قاعده و قانون نیست. نفرت، سبب می شود که در هنگامه ی نزاع و پیکار، هرگونه قاعده و قانون و معیار زیر پا گذاشته شود و آدمی را به بی هنجاری مطلق بکشاند. هنجار پیکار، آدمی را محدود می کند از این رو نفرت، تلاش دارد محدودیت ها را از پیش پا بردارد. نفرت چشم ها را بسته و دست ها را باز می کند. دست های باز برای هرگونه عمل و هر گونه رفتار کردن. وقتی چشم ها بسته شد، شمشیر را به هر طرف که می خواهی می توانی بچرخانی. چه فرقی می کند به کجا و چه کسی اصابت می کند. نفرت، به منزله ی ویروس، اولین کاری که می کند این است که وجدان را از کار می اندازد. آن گاه که چراغ وجدان در طوفان نفرت خاموش شد، در تاریکی ناپیدا هر کاری مجاز و ممکن می شود. جامعه ی بدون نزاع و پیکار، زیبا و خواستنی، اما دست نایافتنی است. گرچه گسست ها و پیکارها را نمی توان حذف کرد، اما می توان نزاع ها را انسانی تر و اخلاقی تر کرد. جنگ در می گیرد؛ اما وقتی حریف، میدان را خالی کرد، رهایش کنیم. با شمشیر آخته بر پیکر نحیف و زخمی اش نتازیم. جنازه ها را مثله نکنیم. دهان به هر گونه بدگویی و اهانت، باز نکنیم. پیکار درمی گیرد، اما انصاف و عدالت را فراموش نکنیم، به قدر ضرورت از قدرت استفاده کنیم و نه به اندازه یی که قدرت داریم. انصاف، حد نگه داشتن و نفرت از حد گذراندن است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 684]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن