محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831429174
/سيامين سال انقلاب اسلامي/ انصاري در گفتوگو باايسنا: ـ دستاورد خوبي در تركيب جمهوريتواسلاميت داشتهايم ـ ضرورت مراقبت از حقايق تاريخ انقلاب احساس ميشود
واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /سيامين سال انقلاب اسلامي/ انصاري در گفتوگو باايسنا: ـ دستاورد خوبي در تركيب جمهوريتواسلاميت داشتهايم ـ ضرورت مراقبت از حقايق تاريخ انقلاب احساس ميشود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي
قائممقام موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)، سيسالگي انقلاب را فرصت خوبي براي بازخواني دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران ميداند. همچنين نيل به استقلال سياسي را از بزرگترين دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي ايران ميداند و در عين حال تاكيد ميكند كه هنوز در ابعاد جمهوريت و اسلاميت با اصول انديشه حضرت امام(ره) فاصله داريم.
وي علاقه مردم ايران به دين اسلام را موجب تضمين اسلاميت نظام عنوان ميكند و ميافزايد كه استبدادزدگي جامعه ما در طول 2500 سال سلطنت، باعث ميشود كه دغدغه بيشتري نسبت به بعد جمهوريت وجود داشته باشد. همچنين تحجر، قشرينگري و ظاهربيني نسبت به مقوله دين را آسيبي جدي ميخواند و تاكيد ميكند كه اين انحرافات از كارآمدي دين در عرصه جامعه ميكاهد.
هنوز فاصله زيادي با آرمانهاي مورد نظر امام(ره) و انقلاب داريم
حميد انصاري در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار كرد: دستاوردهاي انقلاب اسلامي در قريب به 30 سال پس از پيروزي نظام جمهوري اسلامي ـ كه از بركات و دستاوردهاي عيني و عملي توفيقات انقلاب بوده ـ بحث پردامنهاي است. در ابعاد مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، بينالمللي، نقش و جايگاه ايران در انظار جهان و جايگاه نظام نوين سياسي ايران در جغرافياي سياسي دنيا دستاوردهايي شگرف و فوق تصوري داشتهايم، اما بايد اعتراف كنيم كه هنوز فاصله زيادي با آرمانهاي مورد نظر امام(ره) و انقلاب داريم.
ما اكنون صاحب مستقلترين نظام سياسي جهان هستيم
وي نيل به استقلال سياسي را از دستاوردهاي انقلاب اسلامي خواند و اظهار كرد: استقلال در شعارهاي مردم پيش از انقلاب متجلي بود و انصافا ما اكنون صاحب مستقلترين نظام سياسي جهان هستيم به گونهاي كه بيگانگان و قدرتهاي برتر جهاني دخالتي در تصميمگيريهاي نظام و مردم ندارند. در حالي كه ما در طول تاريخ شاهد اين مساله نبودهايم و همواره جرياناتي مستقيما در حكومت ما دخالت داشتند، اما اكنون نظامي را تجربه ميكنيم كه بحمدالله در آن مردم تصميم ميگيرند و آن ارزش بالايي دارد.
دستاورد خوبي در تركيب جمهوريت و اسلاميت داشتهايم
وي افزود: در حوزه نيل به اهداف كلان ترسيم شده براي نظام دستاورد خوبي در تركيب جمهوريت و اسلاميت كه در انديشه امام(ره) هم پيوند گسستناپذيري دارد، داشتهايم. ساختار كلان جمهوري اسلامي مبتني بر راي و اراده مردم در انتخابات بوده و مهمترين مصادر در كشور ما از رهبري تا رياست جمهوري، شوراها، مجلس و ... محصول آراي مستقيم و غيرمستقيم مردم است. ايرانيان كه همواره دچار استبداد افراطي فردگرايانه بودهاند، هيچگاه در طول تاريخ اينطور شاهد حضور گسترده مردم در رايگيريها نبودهاند و وضعيت كنوني محصول جهاد مردم است.
قائممقام موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) ادامه داد: البته بايد گفت كه ما در هر دو بعد جمهوريت و اسلاميت فاصله زيادي با اصول انديشه حضرت امام(ره) داريم. فرهنگي كه به نام فرهنگ اسلامي در عمق جان ملت ايران وجود دارد، پيش از پيروزي انقلاب به واسطه تحريفات، تبليغات منفي و تخريبهاي رسانههاي رژيم فاصله فراواني با حقيقت اسلام ناب محمدي داشت و بازخواني انديشه اسلام ناب محمدي توسط امام منشا تحول فرهنگي شد.
بعد اسلاميت در كشور ما تضمين شده است
وي خاطرنشان كرد: ما در مضامين حياتبخش تعيينكننده انديشه ديني مثل نفي سلطهپذيري بيگانگان، سياست "نه شرقي، نه غربي"، پيروزي خون بر شمشير و برگزاري حج ابراهيمي جايگاه خوبي داشتهايم اما در عمق بخشيدن به توسعه معنوي همچنان با نظام مطلوب انديشه ديني فاصله داريم. جامعه ما از خلاءهاي فراواني رنج ميبرد و عليرغم كارهاي خوبي كه در حوزه اخلاق شده در اين حوزه نقايصي وجود دارد و ما نتوانستهايم به نظامي كه الگويي برتر را ارايه ميكند و سرشار از معنويت و اخلاق است، دست يابيم.
وي افزود: ميتوان گفت كه بعد اسلاميت در كشور ما تضمين شده است؛ زيرا مردم ايران به دين نبي اكرم(ص) عشق ميورزند. اين موضوع كاملا محسوس است و هيچ قدرتي توان گرفتن اين هويت ديني را از جامعه ايران ندارد. پس اسلاميت جز در صورت تحريف دغدغه جدي ما نيست. اما دغدغه مهم كه بسيار مورد تاكيد امام هم بود بعد جمهوريت بود؛ چراكه جامعه ما در طول تاريخ استبدادزده بوده و 2500 سال سلطنت را در تاريخ خود دارد؛ سلاطيني كه تنها اراده شخص حاكم تعيينكننده همه امور مردم بود. اين تاريخ تلخ گذشته ماست.
بعد جمهوريت نياز به تقويت بيشتري دارد
انصاري ادامه داد: با كار معجزهآساي ملت ايران و هدايت پيامبرگونه حضرت امام(ره) نظام ما به نظامي مردمي و ديني تحت عنوان جمهوري اسلامي تبديل شد. بديهي است اين بعد نياز به تقويت بيشتري دارد؛ چراكه سابقه و ذهنيت فرهنگي كه تضمين كننده جمهوريت باشد در اين كشور وجود نداشته و مقوله نوپايي در جامعه سياسي ايران به حساب ميآيد و اين خطر را پديد ميآورد كه چه بسا ما با شعار جمهوري به سمت گزينههاي ديگري از انواع حكومتهايي كه نقش مردم در آنها كمرنگ يا بيرنگ است، برويم.
وي تاكيد كرد: امام خميني(ره) مصر بودند نظام اسلامي و ديني كه بناست پس از فروپاشي سلطنت در ايران شكل گيرد اساسش بر اراده و حضور مردم باشد و اين حضور صرفا حضور در راهپيماييها نيست بلكه دخالت در تصميمات كلان كشور است، به اين معنا كه نظر آنها تعيينكننده سرنوشت مردم و حتي قوانيني باشد كه نمايندگان مردم مصوب ميكنند. به نظر من اين بعد جاي كار زيادي دارد، بعضا رفتارهايي ميشود كه صرفنظر از بحثهاي نظري كه تهديدكننده بعد جمهوريت است بياعتمادي به راي مردم را هم تداعي ميكند و ممكن است برخي برداشتها از حق نظارتي برخي دستگاهها جوري تلقي شود كه گويا اين در تضاد با نقشآفريني راي مردم است و راي مردم بايد با مصلحتخواهيهاي فردي و جمعي ناديده گرفته شود. اين آسيبهاست كه ميتواند نظام را دچار چالش كند.
ضرورت مراقبت از حقايق تاريخ انقلاب و اساس انديشه امام(ره) احساس ميشود
وي در بخش ديگري از گفتوگوي خود با ايسنا درباره لزوم تبيين انديشه حضرت امام(ره) در جامعه در آستانه دهه چهارم انقلاب، خاطرنشان كرد: قطعا اين انديشه(انديشه امام) قابل تحريف نيست و مستندات آن وجود دارد، اما اين تحريف ممكن است در بازگويي و بازخواني در مرحله انتقال به وجود بيايد. اكنون ضرورت مراقبت از حقايق تاريخ انقلاب و اساس انديشه امام(ره) كه مبناي پيدايش انقلاب بوده احساس ميشود. بايد تلاش بيشتري كنيم تا در انتقال ميراث نسل اول انقلاب به نسل سوم شاهد مشكلات، كژيها و انحرافات از اصيلترين نهضتها نباشيم و خداي ناكرده چند دهه بعد ببينيم با همان شعارها اما عملا عليه آنها پيش ميرويم.
قائم مقام موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) با اشاره به تدبير يادگار حضرت امام در تاسيس اين موسسه گفت: حاج احمد آقاي خميني كه همدوش با امام در پيروزي انقلاب زحمت زيادي كشيده بود، براي جلوگيري از تحريف آن چيزي كه به عنوان سخن امام(ره) به آينده منتقل ميشود اين موسسه را تشكيل دادند و اكنون اصل آثار، گفتارها و نوشتههاي امام(ره) براي جلوگيري از تحريف و بازگويي منتشر شده و در اختيار عموم است. البته تلاش داريم كه در عرصه بينالمللي فعاليتهايمان را گسترش دهيم.
وي افزود: ما در حوزه بازخواني انديشه امام شاهد قرائتهاي انحرافي از اين انديشه نيز بودهايم. اكنون هم مراكز، افراد و جريانهايي هستند كه گرچه به جايگاه امام اعتقادي ندارند، اما به دليل نفوذ اين انديشه در عرصه جهاني سعي ميكنند انديشه خود را تحت نام امام بازگو كنند؛ حتي سخناني هم بيان شده كه با اساس انديشه حضرت امام ناسازگار بوده است. به هر حال بايد مراقبتها صورت بگيرد.
تبليغ دين به شكل موهومات، مخرب است
وي ادامه داد: آنچه ما از امام و اسلام ناب آموختهايم عبارت از دين و آيين جامعي است كه شامل پاسخ تمامي نيازهاي منطقي و معقول بشر است و پرتوافكني وحي الهي اركان اين انديشه را تشكيل ميدهد. در اين ميدان تحجر، قشرينگري، ظاهربيني و بيتوجهي به روح و محتواي دين كه حقيقت آن است، از آسيبهايي بيان شده كه ميتواند حقيقت و گوهر دين را تحريف كند؛ بنابراين غلبه گفتماني كه اصالت را به شعائر و ظواهر ميدهد ولي در روح و معنا با گوهر دين همخواني ندارد، طبعا آسيبي جدي است و از كارآمدي دين در عرصه جامعه و روابط سياسي و اجتماعي ميكاهد و آن را به ضد اهداف ديني بدل ميكند.
انصاري گفت: متاسفانه ما بعضا شاهد ترويج اين گفتمان هستيم. در حالي كه مباحث ديني از اعتقادات تا مباحث مذهبي و احكام الهي منطبق با مفسده و مصلحت واقعي است و امور موهومي نيست. تبليغ دين به شكلي كه دين را در موهومات و جداي از عينيات حيات بشري جستوجو كنيم از مسائل مخربي است كه اخيرا در جامعه ما، در مجالس توسط برخي مداحان و حتي توسط چهرههاي به ظاهر مبين ارزشهاي ديني شنيده ميشود و ميتواند بازتاب منفي هم داشته باشد. اين دكان و دستگاه جديد به نام دين كه البته دينفروشي است، فرقههاي انحرافي همانند دوره عباسي كه در مقابل مكتب برهاني اهل بيت(ع) داير ميشد از مسائلي است كه بايد از سوي نهادها و مصادر فرهنگي آسيبشناسي شود و مراقبتهاي لازم در اينباره صورت گيرد.
وي تصريح كرد: حضرت امام(ره) در ضرورت حقيقت دين و توجه به اينكه تقدسمآبي و ريختن حقيقت دين در كالبد مسائل متحجرانه خطرات جدي براي جامعه دارد، جهاد طاقتفرسايي داشت تا نسل اول و دوم انقلاب را متوجه اين كند كه بايد به حقيقت دين در قرآن برگرديم و از اين موهومات فاصله بگيريم. در دوره امام اين جهاد نتيجهبخش بود و گفتمان جديدي در جهان ايجاد كرد.
وي افزود: انقلاب اسلامي ايران تاثيري فراتر از شكلگيري حزبالله در لبنان، انتفاضه در فلسطين و اسلامگرايان در تركيه داشت و توانست بنبستي كه نظام شوروي به عنوان داعيهدار نظام ضدامپرياليستي به آن رسيده بود را برملا كند. اين يك تحول فرهنگي بود. نسل اول و دوم انقلاب به اصل اسلام بازگشتند و اين در پروسه انقلاب ديده ميشود. همين نگرش بايد در حال حاضر هم حاكم باشد. نگراني آنجايي است كه ما ظواهر را بگيريم اما اصل معنا منتفي شود و دين به بحثهاي قشري تبديل شود.
صرف پايبندي به انديشه امام و انقلاب كافي نيست و حقايق بايد منتقل شود
قائم مقام موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) درباره لزوم آگاهسازي نسل سوم انقلاب نسبت به انديشه حضرت امام(ره) تاكيد كرد: جامعه، نوجوانان و جوانان ما در ابتدا بايد متوجه اين باشند كه انتقال انديشه امام به آنها از چه سطحي از اهميت برخوردار است و بدانند كه غفلت از آن موجب انحراف ميشود. بايد بدانيم صرف پايبندي به انديشه امام و انقلاب كافي نيست و حقايق بايد منتقل شود. متاسفانه بعضا غفلتهايي صورت ميگيرد و مصلحتسنجي، سكوت و بيتفاوتي باعث ميشود قرائتهاي نادرست از انديشه امام را در غياب حضور فعال نيروهاي انقلاب شاهد باشيم.
تحولات ايجاب ميكند اصول را با توجه به نيازها بازخواني و بازسازي كنيم
وي ادامه داد: حساس بودن نسبت به اين مسووليت ديني، ملي و انقلابي امر بسيار مهمي است، اگر ما خواهان استمرار انقلاب هستيم تضمينش اين است كه نسبت به اين موضوع حساس باشيم و اگر اين حساسيت وجود نداشته باشد طبعا بسترها و راهكارهاي عملي هم جريان نخواهد داشت. ما بايد ضمن حفظ اصول و اصولگرايي به معناي واقعي در عين حال اين را بدانيم كه واقعيات جامعه انساني تحولپذير است و اين تحولات ايجاب ميكند اصول را با توجه به نيازها بازخواني و بازسازي كنيم. حضرت امام (ره) همواره بر توجه به عنصر زمان و مكان در اجتهاد تاكيد ميكردند و ميگفتند در غير اين صورت شاهد تحجر و قشرينگري خواهيم بود. ما بايد اين آمادگي را متناسب با نيازهاي جديد داشته باشيم.
افراد پايبند به اصول، ارزشها و انديشه آزاديخواهانه و دينمدارانه امام(ره) انتخاب شوند
وي همچنين اظهار كرد: در كنار اين تصميمسازان اصلي نظام هستند كه حرف اول را در اين عرصه ميزنند. انتخاب كساني كه به صحنه ميآيند از مديران كلان تا كساني كه در مصدر قانونگذاري و سطوح عالي توسط مردم انتخاب ميشوند، بايد با توجه به اين باشد كه آنها پايبند به اصول، ارزشها و انديشه آزاديخواهانه و دينمدارانه امام(ره) باشند. در اين صورت دغدغهها كاهش پيدا ميكند و راهكارهاي عملي خودبهخود به وجود ميآيد اما اگر جريانهاي بيگانه با اين انديشه و يا حتي كساني كه با انديشه امام زاويه دارند در مصادري حضور داشته باشند، نميتوان بقاي انديشه امام(ره) را تضمين كرد.
انصاري گفت: بحمدالله مصادر كلي نظام، دولت، مجلس، قوه قضاييه و رهبري خلف شايسته امام در راستاي انديشه حضرت امام (ره) هستند اما اين به تنهايي كافي نيست و مردم هم بايد بيش از اين به انديشه امام و آرمانهاي انقلاب پايبندي داشته باشند.
پايداري در مقابل نغمههاي انحرافي ضروري است
وي در ادامه به مساله عاشورا اشاره كرد و افزود: شهادت امام حسين(ع) طنز عجيب و اسرارآميزي دارد كه جا دارد جامعه ما كه عاشقانه به مقوله شهادت امام حسين (ع) ميپردازد اين را بررسي كند كه چطور شد تنها پس از پنج دهه از آمدن نبي اكرم(ص) چنين رفتاري با فرزند پيامبر شد؟ چه اتفاقي افتاد؟ آيا خطر بازگشت به دوران جاهليت، تفكرات ارتجاعي و تفكراتي كه دين را در محدوده تنگ روابط فردي تعيين ميكند جامعه را تهديد نميكرد؟ آيا صرف دلبسته بودن و در ميدان بودن كافيست؟ متاسفانه پس از دوره كوتاهي از آمدن پيامبر سلطنتي كه از اساس با روح تفكر انبيا ضديت داشت جايگزين نظام و خلافت نبوي شد.
وي با تاكيد بر " لزوم پايداري در مقابل نغمههاي انحرافي" يادآور شد: اين حادثه نشان ميدهد كه زواياي انحرافي از ابتدا مشهود نيست، بلكه از جايي كوچك شروع ميشوند و بعد ميبينيم همه آنچه مانده پوستهاي است از اسلام، اما آرمانهايي كه به دنبالش بودهايم، فراموش شدهاند.
قائممقام موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) افزود: سي سالگي انقلاب فرصت خوبي است، اما كاش پيش از آن فراخواني صورت ميگرفت و انديشههاي مختلف ميتوانستند به بازخواني دستاوردهاي انقلاب عظيم الهي بپردازند تا ما عظمت اين انقلاب را بدانيم و به نسل جوان هم منتقل كنيم. بايد به بازشناسي روابط اقتصادي امروز، درآمدهاي عمومي، عدالت و توسعه مورد نظر امام و انقلاب، حقوق مردم و يكايك مفاهميي كه در انديشه امام(ره) آرمانهاي مطلوبي بود و جمهوري اسلامي نسبت به آن متعهد است، بپردازيم تا بدانيم در كدامين عرصهها توفيق داشته و در كجا نداشتهايم. در اين مناسبت شناخت آسيبها و آفات، بررسي علل و عوامل و تلاش براي جلوگيري از نفوذ زواياي انحرافي در جامعه ضروري مينمايد.
فعاليتهاي چشمگيري در تعميق پژوهش در انديشه امام داشتهايم
وي درباره فعاليتهاي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) در اين سالها نيز، گفت: بحمدالله در 20 سالي كه از تاريخ تشكيل موسسه ميگذرد، فعاليتهاي مفيدي صورت گرفته و بدون اغراق اين موسسه از مراكز فعال فرهنگي – اجتماعي كشور بوده كه تمامي آثار حضرت امام را شناسايي و گردآوري كرده است. همچنين براي جلوگيري از تحريف نسخ متعددي از گفتارهاي امام(ره) منتشر شده و بخش عمدهاي از آثار ايشان به زبانهاي مختلف ترجمه شده است. همچنين ما 25 كنگره علمي برگزار كردهايم كه محصولات آن در قالب مقالات علمي ارايه شده و فعاليتهاي چشمگيري در تعميق پژوهش در انديشه امام داشتهايم.
وي اظهار كرد: پژوهشكده امام خميني(ره) در پنج رشته تخصصي در موضوع انديشه امام و انقلاب اسلامي در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا داير شده و در حوزه علميه هم تلاشهاي زيادي براي بسط انديشه اجتهادي امام دنبال شده است. موسسه همچنين در بخش هنري در همكاري با صدا و سيما يا به صورت مستقل برنامههاي متنوعي توليد كرده كه به آشنايي نسل جوان با انديشه امام كمك ميكند. نشريات متعددي نيز به چاپ ميرسد كه از جمله آنها فصلنامه حضور است كه بدون وقفه منتشر ميشود. فصلنامه علمي – پژوهشي متين هم به صورت منظم منتشر ميشود. علاوه بر اينها واحد كودك و نوجوان در موسسه براي برطرف كردن نيازهاي نسل بعد هفتهنامههاي سه گانهي دوست خردسال، كودك و نوجوان ودوست را منتشر ميكند.
انصاري از افتتاح رسمي فاز اول سايت پرتال امام خميني(ره) تا پايان بهمن ماه خبر داد و گفت: فاز دوم اين سايت هم با فاصله شش ماه به شكل كامل راهاندازي خواهد شد. اين سايت به كاربران داخلي و خارجي امكان در اختيار داشتن تمامي منابع مربوط به امام خميني (ره) را ميدهد و تحولي در حوزه دستيابي به منابع انديشه حضرت امام به شمار ميآيد. علاوه بر اين پايگاه اطلاعرساني خبري موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) هم در حال راهاندازي است.
وي در پايان گفتوگوي خود با خبرنگار ايسنا، خاطرنشان كرد: يكي از وظايف قانوني موسسه، نظارت بر هر آن چيزي است كه به نام امام(ره) در جامعه منتشر ميشود. ما به شكل جدي اين وظيفه را دنبال ميكنيم. البته سياست ما سياست حذف و محدوديت دامنه فعاليتها در اين باره نيست، بلكه متون پژوهشي مولفان را تقويت و تكميل ميكنيم و در مسايل تاريخي هم در صورت لزوم اشتباهات را گوشزد ميكنيم. البته موسسات و افرادي هستند كه خود را فراتر از قانون و الزامات قانوني ميدانند كه آن هم مسائل حقوقي خاص خود را دارد.
گفتوگو از خبرنگار سياسي ايسنا: الهه حميدي كيا
انتهاي پيام
دوشنبه|ا|14|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]
-
گوناگون
پربازدیدترینها