تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821271181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون سينمايي در مراسم رونمايي از تنديس «ابن‌هيثم»: «ابن‌هيثم» درواقع پدربزرگ سينما است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون سينمايي در مراسم رونمايي از تنديس «ابن‌هيثم»: «ابن‌هيثم» درواقع پدربزرگ سينما است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

مراسم افتتاح «زيرگذر تاريخ» و پرده‌برداري از تنديس «ابن‌هيثم» دانشمند مسلمان ايراني ساعاتي قبل در موزه سينما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دراين مراسم مهندس محمدرضا جعفري‌جلوه معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ميهمانان خارجي جشنواره فيلم فجر و جمعي از مسوولان و مقام‌هاي امور سينمايي و عزت‌اله انتظامي پيشكسوت سينما حضور داشتند.

محمدحسن پزشك، مدير عامل موزه سينما طي سخناني در اين مراسم گفت: موزه سينما علاوه بر انجام وظايف خود دو طرح را با تاكيد معاونت سينمايي در دستور كار خود قرار داد.

وي تداوم ثبت تاريخ شفاهي سينما ايران و ديرينه‌شناسي سينما در شرق و ايران اسلامي را دو طرح مورد نظر ذكر كرد.

پزشك هدف از طرح دوم را بازشناسي و معرفي دانشمندان و معرفي انديشمندان، هنرمندان و صنعتگراني ذكر كرد كه خلاقيت‌ها و تلاش‌هاي آنها زمينه‌ساز پديداري هنر صنعت سينماي امروز جهان بوده است.

وي ابراز اميدواري كرد كه با پرده‌برداري از تنديس ابن‌هيثم يكي از دانشمندان و پژوهشگران حوزه رياضيات، نجوم و فيزيك و زيرگذر تاريخ شامل اتاق تاريك زمينه‌هاي پشتيباني بيش از پيش دوستداران فرهنگ و هنر جامعه اسلامي از فعاليت‌هاي پژوهشي موزه سينما فراهم شود.

به گفته‌ي وي در طرح تاريخ شفاهي سينماي ايران نيز خاطرات و تجربيات دست‌اندركاران سينما دركليه زمينه‌ها ثبت و ضبط مي‌شود.

محمدرضا جعفري جلوه معاونت سينمايي هم در اين مراسم در سخناني با ابراز خرسندي از حضور در موزه سينما گفت: سينماي ايران اگرچه صدسال قدمت دارد، اما اوج افتخار اين سينما به 30 سال گذشته برمي‌گردد و مي‌توان گفت كه اين سينما هم‌زمان با ورود امام خميني (ره) به ايران شكل گرفته است.

معاونت سينمايي وزارت ارشاد همچنين عنوان كرد: موزه سينماي ايران چنين افتخاراتي را به نمايش مي‌گذارد و در آن از ده‌ها سينماگر افتخارآفرين اين سرزمين افتخارات مختلفي وجود دارد، اما اين موزه امروز يك هديه‌ي كم‌نظير، ويژه و تازه هم عرضه مي‌كند و آن نيز تصوير و ارايه پيش‌پرده سينماست.

جعفر جلوه در ادامه خاطرنشان كرد: درست است كه سينما در ايران صدها سال است كه پا به عرصه وجود گذاشته، اما در اصل سينما هزاران سال قدمت دارد و سينما آميخته‌اي از تمامي هنرهايي چون نقاشي، موسيقي، شعر، داستان، رمان، هنرهاي تجسمي، حجاري و بسياري از هنرهاي ديگر است كه هريك از اين هنرها به عنوان پيشينه‌ي اين سينما از قدمتي هزاران ساله برخوردارند.

او در ادامه به اولين انيميشن جهان اشاره كرد و گفت: اولين انيميشن جهان كه مربوط به پنج‌هزارسال قبل است، برخواسته از تمدن ايران عزيز در شهر سوخته سيستان است و امروز شما در اين موزه سفال مي‌بينيد كه نمونه‌برداري شده‌ي، پنج‌هزار سال قبل است.

جعفري جلوه همچنين به ارايه توضيحاتي درباره اين سفال پرداخت و آن را قصه‌اي متحرك و داراي مفهوم ارزشمند برشمرد.

معاون سينمايي وزارت ارشاد در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اتاق تاريك ابن‌هيثم اظهار كرد: ابن‌هيثم متعلق به قرن 10 ميلادي است و اين دانشمند مسلمان ايراني اولين كسي بود كه عدسي را كشف كرد و تاريكخانه را ابداع كرد و پس از آن تجربه‌ي به نقاط مختلف دنيا منتقل شد و بدين‌ترتيب دوربين عكاسي مبني بر تجربه‌ي او اختراع شد.

او همچنين مطرح كرد: حال در اين ميان كيست كه نداند دوربين عكس، پدر دوربين فيلم‌برداري بوده است و

بر همين اساس مي‌توانيم بگوييم كه ابن‌هيثم پدربزرگ سينماست. اين‌ها همه پيش‌تاريخ سينماست كه به‌قدر مقدور تا امروز در اين موزه براي استفاده علاقه‌مندان مهيا شده تا مشخص‌ شود كه سينما تنها به يك تاريخ صدساله منتهي نمي‌شود، بلكه حاوي تاريخ هزارساله‌اي است كه متعلق به همه بشريت به ويژه مردم شرق، مردم منطقه اسلامي و ايران بزرگ است.

جعفري جلوه در پايان از اين‌كه ايرانيان در تكوين سينما و هديه‌كردن آن به جهان نقش داشته‌اند، اظهار خرسندي كرد و گفت: ما از اين نكته به خود مي‌باليم و اميدواريم اين زبان جهاني در خدمت عدالت، صلح، جلوگيري از جنگ‌هاي ويرانگر و جلوگيري از فرهنگ‌هايي كه جهان را تنها براي خود مي‌خواهند قرار گيرد.

بنا بر اين گزارش، «بز جهنده»، «اتاق تاريك»،«تئاتر سايه»،«خيمه‌ شب‌بازي»، «پرده‌خواني»،«مينياتور» و «پراكسي نوسكوپ» بخش‌هاي مختلف زيرگذر تاريخ را تشكيل مي‌دهند.

«بزجهنده» برگرفته از كاسه متعلق به 3000 سال پيش از ميلاد و كشف شده در شهر سوخته زابل است كه نخستين تصوير متحرك جهان ناميده مي‌شود.

اتاق تاريك بخش ديگر زيرگذر تاريخ را تشكيل مي‌دهد كه از آن به‌عنوان يكي از پيش درآمدهاي عكاسي و فيلمبرداري در جهان نام مي‌برند.

مينياتور بخش ديگري است كه شامل دو مجموعه مذهبي و حماسي مي‌شود، بخش مذهبي اختصاص به تابلوهاي معراج نامه متعلق به قرن 15 ميلادي دارد كه در آن معراج حضرت رسول (ص) به تصوير كشيده شده است.

مينياتورهاي حماسي نيز با الهام از شاهنامه بايسنقري مربوط به قرن 17 ميلادي تهيه شده است.

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن