تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه منافق اين است كه بدى اش ناراحتش نمى كند و خوبى اش او را خوشحال نمى سازد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817254510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داستان‌نويسان از همايش داستان كوتاه مي‌گويند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: داستان‌نويسان از همايش داستان كوتاه مي‌گويند
خبرگزاري فارس: محمدعلي گوديني يكي از مشكلات بزرگ ادبيات داستاني ايران را عدم خودباوري دانست و تصريح كرد: عدم خودباوري تاكنون بزرگ‌ترين ضربه را به ادبيات داستاني ما وارد كرده است. اين در حالي است كه كشور ما قدمت طولاني در داستان كوتاه دارد.


به گزارش خبرگزاري فارس، محمدعلي گوديني يكي از مشكلات بزرگ ادبيات داستاني ايران را عدم خودباوري دانست و تصريح كرد: عدم خودباوري تاكنون بزرگ‌ترين ضربه را به ادبيات داستاني ما وارد كرده است. اين در حالي است كه كشور ما قدمت طولاني در داستان كوتاه دارد.

گوديني گفت: جاي خالي چنين همايشي در فضاي ادبي كشور به شدت حس مي‌شد و اين حركت بسيار نو و مفيد است و مي‌تواند جايگاه داستان كوتاه در ادبيات داستاني ايران را ارتقا ببخشد.

وي افزود: بهتر است در اين همايش داستان‌هاي كوتاه را دسته‌بندي كنيم و هر كدام را به صورت جدا بررسي كنيم، به طور مثال بهتر است داستان‌هاي دفاع مقدس، طنز و اجتماعي از هم تفكيك شوند و در جمعي خاص با كارشناسان مرتبط به موضوع بررسي شوند. همچنين نگاه به گذشته و يافتن ضعف‌ها و آسيب‌ها بسيار ضروري و مهم است.

وي ادامه داد: اما داستان‌هاي ايراني در جايگاه خود بررسي نمي‌شوند و دنباله‌رو غربي‌ها هستند؛ چون خودمان را باور نداريم. بهتر است اين همايش در گام اول جايگاه داستان كوتاه ايران را در ادبيات جهان روشن كند و به نويسندگان كمك كند اعتماد به نفس بيشتري براي نوشتن پيدا كنند.

محمدعلي گوديني گفت: امروزه با نگاه به فرهنگ غرب و معيارهاي آنها از نقد صحيح و درست ادبيات كشور بازمانده‌ايم. هرچه كه هست مقايسه نادرست با ادبيات غربي‌هاست.

اين نويسنده همچنين نياز داستان كوتاه به نقد صحيح را اساسي خواند و عنوان كرد: اين روزها منتقدان داستان‌ها را با نگاه به فرهنگ و اجتماع و اتفاقات كشورمان بررسي نمي‌كنند و فقط به دنبال داستان‌هاي غربي هستند، اين درست نيست و آسيب بدي به داستان كوتاه كشور وارد مي‌كند. بهتر است اين همايش فضايي فراهم كند تا داستان‌ها با معيارهاي درستي نقد شوند، چون امروزه با به شدت به نقد نيازمنديم.

* مومني: جمع‌بندي صحيح از داستان‌ كوتاه ايران مهم‌ترين دستاورد اين همايش است

زيبا مومني دبير انجمن داستان‌نويسي حوزه هنري شيراز گفت: همايش داستان كوتاه ايران بايد دستاورد قابل قبولي داشته باشد و مهم‌ترين دستاورد اين همايش مي‌تواند رسيدن به يك جمع‌بندي درست از وضعيت داستان كوتاه ايران و سير آن در اين سال‌ها باشد.

مؤمني اولين همايش داستان كوتاه ايران اين همايش را در صورتي مفيد خواند كه بتواند به يك جمع‌بندي خوب و دقيق از وضعيت داستان كوتاه در ايران برسد.

وي گفت: اولين بار است كه همايشي اختصاصي براي داستان كوتاه در ايران برگزار مي‌شود و همين موضوع بسيار ارزشمند است.

مؤمني محتواي داستان‌هاي كوتاه امروز را يكي ديگر از موضوعاتي دانست كه در اين همايش مي‌توان به آن پرداخت و افزود: داستان‌ فقط قصه نيست، حكايت وضعيت جامعه است. سياست، اقتصاد، فرهنگ و مشكلات اجتماعي. اگر حواسمان به اين‌ها نباشد داستان‌ها بي‌محتوا مي‌شوند.

وي ادامه داد: داستان بايد در تاريخ ادبيات يك كشور ماندگار باشد، نه اين‌كه تاريخ مصرف داشته باشد و بعد از مدتي به كلي فراموش شود. اگر از محتوا غافل بمانيم داستان‌ها به كلي از ياد مي‌روند و هيچ تاثيري نخواهند داشت. بهتر است در كنار برنامه‌هاي مختلف اين همايش، به نقد و بررسي محتواي داستان‌ها بپردازيم و سعي كنيم راه‌كاري براي خارج شدن از اين وضعيت پيدا كنيم.

اين نويسنده نقد كارشناسانه را مهم و قابل توجه خواند و تصريح كرد: بايد منتقدان و كارشناسان گرد هم بيايند و درون‌مايه‌هاي داستان و عناصر داستان را بررسي و تحليل كنند. بايد آسيب‌هاي داستان كوتاه امروز را بفهميم تا بتوانيم در جهت رفع آنها گام برداريم.

مومني در ادامه افزود: اين همايش نبايد محدود به يك سال يا دو سال شود. تنها با تداوم چنين همايش‌هايي نتيجه درستي‌ حاصل مي‌شود. بايد سعي كنيم با بررسي دقيق داستان كوتاه در اين سال‌ها به نقاط ضعف و قدرت داستان در همه دهه‌ها پي ببريم و در نهايت گامي موثر در پيشرفت داستان كوتاه ايران برداريم.

* اكبر خليلي: همايش داستان كوتاه به دنبال الگو‌سازي براي جوانان باشد

اكبر خليلي گفت: همايش داستان كوتاه ايران نبايد كليشه‌اي عمل كند و سعي داشته باشد با فراهم آوردن فضاي علمي مناسب خط و مشي داستان كوتاه ايران را براي نويسندگان جوان مشخص و الگوهاي كشور خودمان را به آنها معرفي كنند.

خليلي درباره لزوم برگزاري چنين همايشي گفت: داستان كوتاه اثري است كه حول يك موضوع نوشته مي‌شود؛ به همين دليل بايد تمام حواس خواننده را متوجه همان يك موضوع كرد به همين دليل پرداختن به موضوعات حاشيه‌اي چندان مجاز نيست. اين وجه تمايز داستان كوتاه و رمان با يكديگر است. در رمان دست نويسنده بازتر است، در حالي كه در داستان كوتاه نويسنده مجبور است در حجم كمتري مفاهيم را به خواننده منتقل كند.

وي افزود: داستان كوتاه فكر را درگير مي‌كند، اين طور نيست كه بگوييم چون حجم كار كمتر است پس زمان كمتري صرف نوشتن آن شده است. بعضي از نويسندگان ماه‌ها شايد هم سال‌ها براي نوشتن يك داستان تلاش مي‌كنند. همچنين به علت تعداد زياد داستان‌هاي كوتاه موجود در بازار، اگر بخواهيم اثري خلق كنيم تا مخاطب به آن توجه كند، بايد سوژه بكر داشته باشيم و كاملا خلاقانه عمل كنيم.

خليلي يكي از كمبودهاي داستان كوتاه در ايران را عدم توجه به بعد معنوي شخصيت‌هاي داستان دانست و عنوان كرد: نويسندگان ما بايد از الگوهاي غربي فاصله بگيرند. يكي از راه‌هايي كه براي اين كار به نويسندگان كمك مي‌كند توجه به قرآن و خواندن آن است. اگر نويسندگان به داستان‌هاي قرآني و كلام آن به خوبي توجه كنند و ابعاد مختلف شخصيت‌هاي داستان خود را با ارزش‌هاي قرآني بسنجند، بسياري از مشكلات ما حل خواهد شد.

* شهرام اقبال‌زاده: دلايل بي‌توجهي به داستان كوتاه كودك و نوجوان مشخص شود

شهرام اقبال‌زاده گفت: داستان كوتاه در كشور ما با بي‌توجهي روبه‌رو است و اين وضعيت براي داستان كوتاه كودكان شديدتر است.

اقبال‌زاده با اشاره به اين كه بهتر است دلايل اين بي‌توجهي‌ها در اين همايش بررسي شود، گفت: بهتر است فارغ از نهاد برگزاركننده و سمت و سوي سياسي، اين همايش محلي براي حضور نمايندگان تمامي خطوط فكري ايران باشند. با توجه به اين‌كه همايش در روز جهاني داستان كوتاه برگزار مي‌شود؛ بايد نگاهي گسترده‌تر و حرفه‌اي‌تر به موضوعات داشت.‏

اقبال‌زاده در خصوص داستان كوتاه كودك و نوجوان ايراني عنوان كرد: داستان كوتاه به خودي خود در ايران با بي‌توجهي مواجه است؛ اما در مورد داستان كوتاه كودك و نوجوان اين وضعيت بدتر است و بايد در اين‌گونه همايش‌ها بخش ويژه‌اي براي پرداختن به داستان كوتاه كودك و نوجوان ديده شود.

وي افزود: كودكان امروز آينده مملكت را در دست مي‌گيرند، اگر از حالا نتوانند درك درستي از مفاهيم فرهنگي، علمي و اجتماعي داشته باشند و اخلاقيات را در اين سن نياموزند در آينده با مشكل بزرگي مواجه خواهيم شد. بهتر است در اين همايش و همايش‌هاي مشابه با آسيب‌شناسي داستان كودك و نوجوان به رفع اين مشكل كمك كنيم.

اقبال‌زاده بزگ‌ترين نياز داستان كوتاه كودك و نوجوان امروز را شناخت درست نويسندگان از اين دو گروه سني دانست و گفت: كودكان امروز ديگر مثل كودكان دهه‌هاي قبل نيستند كه به محله و شهر محدود باشند. امروزه با رشد تكنولوژي روحيات كودكان به كلي تغيير كرده است.

اين نويسنده يكي ديگر از نيازهاي داستان كوتاه كودك و نوجوان امروز را بازنگري آثار منتشر شده بعد از انقلاب دانست و تصريح كرد: داستان كوتاه كودك و نوجوان در دهه شصت بسيار موفق بود و توانست در كنار آموزش، جنگ را به خوبي تصوير كند. بايد به اين موضوعات دقت داشت كه چرا امروزه داستان كوتاه كودك و نوجوان نسبت به رمان جا مانده و نتوانسته به جايگاه مطلوب خودش دست پيدا كند. اين همايش بايد بتواند دلايل دوري و غريب ماندن داستان كوتاه كودك و نوجوان در كشو را به خوبي روشن كند.‏

انتهاي پيام/و

يکشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن