تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816841366




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختلاف نظر دو مرجع قضايي در برداشت قانون طبيعي است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اختلاف نظر دو مرجع قضايي در برداشت قانون طبيعي است
خبرگزاري فارس: رئيس كميته انضباطي فدراسيون فوتبال گفت: آيين‌نامه فعلي محكم و جامع نبوده و نياز به روز كردن دارد.


به گزارش خبرگزاري فارس، اسماعيل حسن‌زاده، رئيس كميته انضباطي در گفت‌وگو با سايت فدراسيون فوتبال درباره عملكرد اين كميته صحبت كرد. متن كامل اين مصاحبه به شرح زير است:

به عنوان رئيس كميته انضباطي فدراسيون فوتبال مختصري از بيوگرافي‌تان را براي ما مي‌گوييد؟
در سال 1344 هجري شمسي در تالش متولد شدم. دوران تحصيل را از ابتدايي تا ديپلم در تالش سپري كردم، سپس وارد مدارج بالاتر علمي در مقطع تحصيلي ليسانس در رشته حقوق و فوق ليسانس در رشته حقوق بين الملل و دكتراي تخصصي در رشته حقوق بين الملل شدم و در كنار تحصيلات دانشگاهي به تحصيل و فراگيري علوم اسلامي و دروس حوزوي از مقدمات تا رسائل و مكاسب هم پرداختم و علاوه بر سال‌ها اشتغال در امر قضاوت و قبول مسئوليت‌هاي مختلف قضايي، به تدريس در دانشگاه‌ها و مراكز علمي هم پرداخته‌ام.به چند زبان خارجي مسلطم و بنده يكي از قاضيان دادگستري هستم كه حدود بيست سال است در مقاطع گوناگون با بخش‌هاي مختلف فوتبال از جمله داشتن رياست كميته انضباطي استان گيلان، همكاري با فدراسيون فعاليت داشته‌ام. مدت‌ها قبل از حضور شاه‌حسيني در فدراسيون با اين نهاد همكاري‌ افتخاري داشتم و چه در زمان حضور وي و چه بعد از آن يا در دوران فعاليت آقاي شريفي همكاري‌هايي داشته‌ام. هيچگاه بيگانه از فضاي فوتبال كشور نبوده‌ام. به تحقيقات علاقمندم و در كنفرانس بين المللي علم و فوتبال، مقاله‌اي داشتم و فكر مي‌كنم تنها شخص حقوقي آن جمع بودم. البته من مدرك ليسانس و فوق‌ليسانسم را در تهران گرفتم، اما هميشه در شمال كشور فعاليت مي كردم و حدود يك‌سال است به تهران آمده‌ام.

همانطور كه مي دانيد رياست كميته انضباطي يكي از حساس‌ترين پست‌هاي فدراسيون فوتبال است كه تصميمات سرنوشت سازي مي گيرد. شما با چه ذهنيتي وارد فوتبال شديد؟
من از پشت ميز قضا به فوتبال نيامده ام و ذهنم از اوضاع فوتبال كشور هيچگاه خالي نبوده است. بيست سال است به دليل علاقمندي و فعاليت‌هاي متعدد، اين فوتبال را از نزديك مي‌شناسم و براي كميته انضباطي‌اش برنامه دارم. در طول پانزده،‌ شانزده سال كه در فوتبال استان گيلان كار كردم، روساي متعددي بر مسند هيئت فوتبال استان آمدند و رفتند كه تجربه كار با تمامي آنها را دارم. الفباي كار قضاوت و داوري، عدالت‌محور بودن آن است و بايد هميشه حق‌ را گفت حتي زماني كه به نزديك‌ترين شخص انسان ضربه بزند. پاكي و زلالي كار قضاوت در استقلال آن است. لذا اگر ما مي‌خواهيم كار درست و دقيقي در كميته انضباطي انجام دهيم، نبايد اجازه دخالت به هر شخص يا نهادي را در كار قضا داد. ما براي پيشبرد كارها برنامه ارايه كرديم و معتقديم اگر تمام امور براساس برنامه جلو رود، خود به خود، اجازه دخالت شخص يا دستگاهي در كار داده نمي‌شود.

در اين مدت چه كارهايي در كميته انضباطي انجام داديد؟
اعزام ناظرين انضباطي به مسابقات حساس ليگ حرفه اي، آزادگان و فوتسال، برگزاري جلسه روساي كميته‌هاي انضباطي استان‌هاي سراسر كشور،‌ تدوين آيين نامه جديد انضباطي « 2 بار»، حضور در كليه جلسات قرعه كشي ليگ هاي دسته اول، دوم، سوم، فوتسال، جلوگيري از فعاليت هاي فوتبالي تيم هاي بدهكار در زمان نقل و انتقالات،‌ ارجاع پرونده‌هاي مالي مربوط به ليگ هاي آزادگان، فوتسال، بانوان و زيرگروه ها به كميته هاي انضباطي استان‌ها،‌ اجراي احكام معوقه، تجديدنظر پرونده هاي كميته انضباطي استان ها، ‌پاسخگويي تلفني به سؤالات قانون قضايي همكاران در كميته هاي انضباطي سراسر كشور، ‌تشكيل جلسه جهت تعيين راهكارهاي پرداخت ديون باشگاه ها با حضور دبير كل، رياست سازمان ليگ، سرپرست حراست، رياست سازمان ليگ آزادگان و اعضاء كميته انضباطي از جمله كارهايي بوده كه انجام داده ايم. البته دوست دارم درباره برنامه هاي آينده هم صحبت كنم.

دقيقا ما هم مي‌خواستيم اين سوال را از شما بپرسيم...
ارائه طرح ارتقاء ساختار كميته انضباطي فدراسيون فوتبال به شرح زير را داده ايم كه شامل ارتقاء ساختار كميته انضباطي در اركان كشوري و استاني و شهرستاني آن است كه خودش شامل احياء كامل تشكيلات قانوني كميته هاي انضباطي، ‌ارتقاء وضعيت دبيرخانه كميته انضباطي، فعال سازي واحدهاي استاني و شهرستاني غيرفعال، تجهيز و تقويت لجستيك كميته هاي انضباطي، دعوت از صاحب نظران و علاقمندان واجد شرايط همكاري با كميته ها، تشكيل همايش هاي فصلي با حضور روساي كميته هاي انضباطي سراسر كشور و حضور در مراكز استان‌ها و بررسي مسايل و مشكلات انضباطي فوتبال استان‌ها مي شود.

پس قصد سازماندهي داريد...
بله. مي خواهيم ساماندهي به سيستم اطلاع رساني و ابلاغ و اعلام كميته انضباطي و پرهيز از رسانه اي شدن امور كميته انضباطي را به اين شرح پيش ببريم كه با اجتناب از مصاحبه با ارباب جرايد با شعار (كار خودرا نشان ندهيم بلكه نتيجه كار را نشان دهيم) از طريق سخنگوي كميته انضباطي و سايت رسمي فدراسيون فوتبال اخبارمان را اعلام كنيم. ضمن اينكه تشكيل جلسات كميته در محيط مناسب و آرام و متين در دستور كارمان است. ضمن اينكه شناسايي عوامل باشگاه ها و تنظيم شناسنامه حرفه اي و تشكيل ميز آمار و ارقام كميته انضباطي هم در برنامه هاي آينده ما قرار دارد.

براي متخلفين هم شناسنامه ايجاد مي‌كنيد؟
بله، ما براي ايجاد سيستم شناسنامه انضباطي براي متخلفين را راه اندازي خواهيم كرد كه شامل ثبت و ضبط مكانيزه اسامي متخلفين در سراسر كشور، درجه بندي ليست متخلفين پس از اجراي محكوميت، سامان بخشي به مكانيسم تخفيف و عفو و بخشش و همينطور انعكاس قانوني تخلفات به مبادي فوتبالي ذيربط است.

چطور بر كار نظارت باشگاه‌ها نظارت مي‌كنيد؟
همكاري و نظارت قانوني در امور انضباطي باشگاه‌ها به اين صورت است كه نظارت بر تدوين آيين نامه انضباطي داخلي باشگاه ها، پيشنهاد برگزاري جلسات آموزش انضباطي در باشگاه‌ها، تدوين آيين نامه انضباطي داخلي براي الگو برداري باشگاه ها در دستور كار است و به همين دليل هم برگزاري جلسات تشريك مساعي با مسئولين انضباطي باشگاه ها را در نظر داريم.

برنامه‌اي براي برگزاري دوره هاي آموزش مباني انضباطي نداريد؟
چرا، اتفاقا توجه جدي به آموزش انضباطي در جامعه فوتبالي داريم كه شامل تهيه و توزيع بروشورهاي انضباطي، آموزش تماشاگران و برگزاري همايش هاي انضباطي و كارگاه ها براي باشگاه‌ها و بازيكنان و مديران و حتي خبرنگاران را هم در دستور كار قرار داده ايم.

براي اصلاح و ارتقاء قوانين انضباطي برنامه اي نداريد؟
بايد قوانين انضباطي به روز شود و با توجه به اسناد انضباطي مراجع بالادستي مانند فيفا و اي اف سي تغييراتي در آيين نامه كميته انضباطي بدهيم. ما مي خواهيم به سوالات جديدي كه در حوزه انضباطي مطرح مي شود پاسخ دهيم و حتي تحقيقات ميداني در امور انضباطي انجام شود.

كميته انضباطي چه نوع ارتباط و هماهنگي با ساير اركان فدراسيون دارد؟
خب ما به اهداف عاليه فدراسيون و تلاش براي تحقق آن اهداف توجه مي كنيم. دوست داريم استقلال و صلابت كميته انضباطي حفظ شود. ما از هرگونه تك روي يا دخالت در حيطه ساير اركان فدراسيون پرهيز مي كنيم. هماهنگي منطقي و قانوني و حسن تعامل با ساير اركان قضايي فدراسيون مثل كميته استيناف داريم و تلاش براي ايجاد وحدت رويه داريم. البته من هميشه با شركت منظم در جلسات هيئت رئيسه براي انجام ساير ماموريت هاي محوله تلاش مي كنم.

خب يك سوالي كه ممكن است پيش بيايد اين است كه راي هاي انضباطي بر چه اساسي صادر مي شود؟
با توجه به اساس كار و مصاديقي كه وجود دارد، راي‌ها صادر مي شود. مصاديق تخلف اگرچه متعدد است ولي در آئين نامه كلمات يا عباراتي وجود دارد كه آن را در بر مي گيرد. مثلا در رفتارهاي غير ورزشي كه از سوي بازيكن يا مربي رخ مي دهد حركات دست و چهره، عمل زننده و زباني است كه در آئين نامه انضباطي اين نوع موارد اساس كار است. در واقع آئين نامه به دنبال مصاديق نيست و به كليات توجه دارد.

يعني در اين بين نواقصي در راي‌ها هم وجود دارد؟
دقيقا. طبق بررسي كه انجام شد جاي خالي بعضي از مصاديق درآئين نامه انضباطي وجود دارد كه اين خلاءنزديك به 28 تا 30 مورد است كه آنرا شناسايي كرده ايم. ضمن اينكه به تمام ارگان‌هاي مختلف ورزشي و غير وزرشي، باشگاه‌ها و هيئت‌ها نيز اعلام كرده ايم كه اگر مشكلي در آئين نامه وجود دارد، برايمان اعلام كنند تا ترتيب اثر داده شود. اميدوارم با رفع مشكلات و طرح آئين نامه جديد و تصويب در مجمع، از سال 91 با كمترين اشكال بتوانيم از آئين نامه انضباطي به عنوان يك منبع دقيق استفاده كنيم.

پرونده ديدار داماش و پرسپوليس در گيلان و همينطور اتفاقات تالش بزرگترين چالش شما بود. البته در ماجراي راي بازيكنان پرسپوليس كميته استيناف راي كميته انضباطي را به شدت كاهش داد. اين اتفاق چرا افتاد؟
اختلاف نظر بين دو مرجع قضايي در برداشت قانون طبيعي است. در اختلاف نظرهاي قضايي حتي از نظر علمي و استنادي مرجع بالاتر هر تصميمي بگيرد ملاك است. در پرونده برداشت ما از حركت دو بازيكن علاوه بر اينكه رفتار غير ورزشي است تاثيرات اجتماعي هم داشته كه بايد لحاظ مي شد، اما دوستان در كميته استيناف اين نظر را نداشتند و مي گفتند بر اساس ماده 42 اگر اين عمل خارج از فوتبال انجام مي شد مستلزم چنين مجازاتي مي شد و چون در داخل فوتبال انجام شده مصداق حكمي است كه استيناف صادر كرده است. اين همه راي را كميته انضباطي صادر كرده و كميته استناف آن را تاييد كرده است. حالا يكي دو بار هم تاييد نشده است. به نظر من در اين پرونده حوصله، درايت و اعمال قانون به نحو احسن به اطلاع رسانده نشد و منتقدين از دايره انصاف خارج شدند.

پس آن همه تاخير براي اعلام راي در دو ماجراي رشت و تالش چه بود؟
ما مي خواستيم با حوصله و درايت پيش برويم تا مدارك لازم در اين زمينه جمع آوري شود. ضمن اينكه ما طبق قانون نمي توانستيم روز اول دستور موقت صادر كنيم و روز دوم راي دهيم تا خاطي ها در جامعه فوتبال حضور يابند. طبق قانون متخلفين تا روز صدور راي نبايد آفتابي شوند و اگر به راي اعتراض مي كردند مي توانستند با خريدن وقت در فوتبال حضور يابند. ما براي اعتراضي كه جامعه فوتبال كرد دستور موقت داديم و حكم را صادر نكرديم تا افكار عمومي در هر دو پرونده رشت و تالش آرام شود. ما حوصله به خرج داديم و چوبش را خورديم. البته در ابلاغ راي نظر مسئولان فدراسيون فوتبال را در نظر داشتيم و البته با توجه به شرايط فوتبال ايران تقاضايي هم از سوي بازيكنان تيم ملي بود كه در اعلام راي تاخير كنيم تا تيم ملي دو بازي اش را انجام دهد.

انتقادي كه بعضا از كميته انضباطي مطرح مي شود اين است كه استقلال كميته انضباطي در راي‌ها كم رنگ است. شما با اين ادعا موافقيد؟
در مدتي كه به عنوان مسئول كميته انضباطي فعاليت كردم، معتقدم با استقلال كامل و بدون فشار راي‌هاي خود را صادر كرده‌ايم و مقامات فدراسيون در اين ميان هيچ دخالتي نداشته‌اند. راي‌هاي انضباطي كه صادر مي شود نشان از صلابت و استقلال اين كميته دارد، اما در اين ميان زماني كه راي هاي حساس و تاثيرگذار وجود دارد برخي عوامل دست به دست هم مي دهند تا در اين ميان برخي از مطبوعات مثبت و برخي هم منفي به اين موضوعات مي پردازند.

چرا كميته داوران نسبت به راي هاي كميته انضباطي اعتراض دارد و معتقد است كه تصميم قاطع براي تخلفاتي كه در خصوص داوري رخ مي دهد، گرفته نمي شود؟
اتفاقا بر عكس. در برخورد به رسيدگي به پرونده هاي تخلفات داوري حساسيت ويژه داريم. اساسا رسيدگي به تخلفات عليه داوري در كمترين زمان ممكن و جديت كامل و دقت نظر صورت مي گيرد. ضمن اينكه شخصا در اين نشست‌ها حضور داشته و بررسي هاي دقيق را انجام مي دهيم. امسال براي اولين بار اگر هر بازيكن يا مربي كه زمان محروميت خود را طي كرده و يا درخواست تخفيف مجازات داشته‌اند، درتمامي موردها، بخشيده مي شوند به جز تخلفات عليه داوري. حداقل 20 مورد تخلف عليه داوري بوده كه بعد از تحمل جريمه محروميت و جريمه نقدي درخواست بخشش داشتند كه چون تخلفات ارتكابي عليه داوري بوده، بخشيده نشده اند. ما در خصوص تخلفات عليه داوران كه قشر زحمت كشي در فوتبال هستند تا دقيقه آخر اعمال مجازات مي كنيم.

در كميته انضباطي رسيدگي به پرونده‌ها به چه صورت است؟
معمولا دو نوع رسيدگي وجود دارد.پرونده‌هايي كه مختومه اعلام مي‌شود و پرونده‌هاي موجودي كه در جريان است كه خوشبختانه سير نزولي داشته و با توجه به حساس بودن آنها، ما توانسته‌ايم بخش اعظمي از پرونده‌هاي سال‌هاي گذشته را بررسي كنيم. در سال 87 حدود 292 پرونده موجودي، در سال 88 حدود 166 پرونده، در سال 89 نيز 122 پرونده و اكنون كه در سال 90 هستيم فقط 70 پرونده مفتوح، وجود دارد كه اين امر پركار بودن كميته انضباطي را نشان مي دهد. همچنين از سال گذشته پرونده هاي مالي را بررسي كرديم و به مرحله اجرا گذاشته‌ايم كه اين امر نيز يكي از بزرگترين كار كميته انضباطي بوده است. به عنوان مثال 10 ميليارد مطالباتي كه توسط افراد حقيقي و حقوقي وجود داشت را بررسي و درنهايت 80 در صد مبالغ به نوعي تعيين شده است، پرداخت شد. ابومسلم نزديك به يك ميليارد بدهي داشته و استقلال اهواز نيز 600 ميليون بدهي داشت كه مشكلات آن حل شد.

كميته انضباطي در بحث آموزشي چه فعاليت‌هايي را انجام داده است؟
فكر كنم در بالا در اين باره صحبت كردم اما باز هم تكرار مي كنم يكي از برنامه هاي ما اين بود كه برنامه آموزشي انضباطي را برگزار كنيم تا بدنه فوتبال با اطلاع كامل نسبت به برخوردها و تخلفاتي كه صورت مي گيرد، آشنا كنيم. توجه جدي به آموزش از برنامه هاي اصلي ما بوده كه 3 محور اصلي را براي آن پيش بيني كرده ايم. بروشورهاي انضباطي كه حاوي نكات مهم انضباطي است، تعامل با باشگاه‌ها در بحث آموزش تماشاگران و تنظيم آئين نامه انضباطي براي باشگاه‌ها و برگزاري همايش هاي انضباطي سه محور اصلي ما بوده كه بر اساس آن تا حدودي گام برداشته و موفق بوده‌ايم.

فكر مي كنيد آيين نامه كميته انضباطي به اصلاح نياز دارد؟
به دو دليل نيازمند به اصلاح است. من يكي از از افرادي هستم كه 15 سال در تدوين آيين‌نامه‌هاي انضباطي عضو فعال بوده‌ام و به دو دليل آيين نامه را نيازمند اصلاح مي بينم. اول اينكه اين آيين نامه محكم و جامع نبوده و نياز به روز كردن دارد. به نظرم آيين نامه فعلي كمال لازم را ندارد. آيين نامه اي كه در مجمع شيراز تصويب شد در تدوينش اشكالات ظاهري رفع شد و برخي اشكالات جدي همچنان مانده است كه اميدوارم با اصلاحاتي كه ما انجام مي دهيم در سيستم جديد فدراسيون فوتبال تصويب شود تا به يك آيين نامه كامل برسيم.
انتهاي پيام/

جمعه|ا|7|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن