تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816934894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشت چالش‌هاي اخوان المسلمين در پارلمان


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: يادداشت چالش‌هاي اخوان المسلمين در پارلمان
گروه بين‌الملل ـ جيران عزيزي: اين هفته نخستين پارلمان مصر بعد از سقوط مبارك تشكيل شد. اما آنچه اين پارلمان را از پارلمان‌هاي شش دهه گذشته در اين كشور متمايز مي‌سازد نه تنها فرايند انتخابات آزادي كه منجر به تشكيل پارلمان شد، كه اسلامگرا بودن آن است.
مصر همواره به عنوان مدل كوچكي از اعراب شناخته شده است. اكنون راهيابي 69 درصد از اسلامگرايان به پارلمان اين كشور كه 49 درصد آنان را حزب آزادي و عدالت شاخه‌اي اخوان المسلمين تشكيل مي‌دهد، حاكي از آن است كه بيداري اسلامي در قدرت‌گيري اسلامگرايان در كشورهاي عربي تأثيري شگرف داشته است. نخستين انتخابات آزاد در اين كشورها كه در تونس برگزار شد، اشاره‌اي به چنين تحولي داشت. اما اكنون با قدرت‌گيري اسلامگرايان مصر اغلب تحليلگران به اين باور رسيده‌اند كه با ادامه چنين رويكردي در كشورهاي مسلمان كار غربي‌ها در خاورميانه دشوارتر از قبل خواهد شد.
اما آنچه در گذر حوادث اخير در مصر اهميت دارد، آزمون جدي پارلمان جديد مصر در رويارويي با چالش‌هاي پيش‌رو است. نخستين چالشي كه پيش روي اين پارلمان است، مسئله شوراي نظامي حاكم بر مصر است. شورايي كه وجود آن مردم مصر را واداشت در نخستين روز كاري پارلمان با تجمع در خيابان‌هاي اطراف آن خواهان برچيده شدن اين شورا شوند. بنابراين در اين مرحله پرسش بزرگ اين است كه اكنون كنترل كشور در دست چه كسي است؛ شوراي نظامي حاكم يا پارلمان؟ اين نخستين بار در تاريخ مصر است كه پارلمان را رأي واقعي مردم تشكيل مي‌دهد. در اينجا بايد به اين نكته هم توجه داشت كه هر چند اقبال عمومي مردم به اسلامگرايان بوده است اما توزيع آرا بين اسلامگرايان نيز قابل توجه است. حزب ميانه‌رو آزادي و عدالت كه در واقع همان اخوان‌المسلمين محسوب مي‌شود موفق به كسب 49 درصد كرسي‌هاي پارلماني شده است حال آن كه حزب سلفي انور كه حزبي تندرو محسوب مي‌شود 20 درصد كرسي‌ها را در اختيار گرفته است. 31 درصد كرسي‌هاي باقي‌مانده نيز بين ساير احزاب توزيع شده است.
به هر صورت به باور اغلب تحليلگران اين پارلمان و شوراي نظامي حاكم طي ماه‌هاي آتي با يكديگر روابطي محافظه‌كارانه خواهند داشت و نمي‌توان انتظار داشت همان طور كه مردم مصر خواهان آن هستند، پارلمان در برابر شوراي نظامي حاكم قدعلم كند. علت آن نيز اين است كه در شرايط حاضر مطابق قوانين موجود شوراي نظامي حاكم صاحب حق وتو است و بنابراين پارلمان كاري نخواهد كرد كه اين شورا متوسل به استفاده از اين امتياز خود شود. اما از ديگر سو شوراي نظامي حاكم نيز مجبور به محافظه‌كاري در قبال پارلمان است زيرا مطابق قانون پارلمان حق منصوب كردن وزرا و يا استيضاح آنها را دارد و حتي مي‌تواند كل كابينه را استيضاح كند.
به همين جهت به نظر مي‌رسد پارلمان و يا حتي حزب آزادي و عدالت به سرعت مقابل شوراي نظامي حاكم جبهه‌گيري نكند. اخوان‌المسلمين با سابقه طولاني و درخشان خود به خوبي آگاه است كه قدرت چه مسئوليت عظيمي را بر دوش آنها گذاشته است و هر تصميم آنها مي‌تواند تا چه حد در آينده مصر نقش‌گذار باشد.
از نظر اخوان‌المسلمين بخش بزرگي از اين مسئوليت، مسئوليت اقتصادي است. چيزي كه سال گذشته مردم مصر را به خيابان‌ها كشاند. مصر اكنون از بحران اقتصادي رنج مي‌برد، ميزان سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم خارجي كه پيش از انقلاب مصر 13 ميليارد دلار بود به 8 ميليارد دلار سقوط كرده است. كسري بودجه نيز همچنان روي مرز 10 درصد قرار دارد.
اين واقعيت‌هايي است كه اخوان‌المسلمين به خوبي به آنها واقف است و با توجه به اينكه نيمي از قدرت پارلمان را در اختيار خود مي‌بيند، خود را ملزم به برطرف كردن چنين چالش‌هايي مي‌بيند. آنها اقتصادي را از دوره مبارك به ارث برده‌اند كه مي‌تواند در طول زمان باعث نارضايتي مردم از آنها شود.
بنابراين اخوان‌المسلمين چاره‌اي جز برطرف كردن اين موانع نخواهد داشت. مردم مصر با جنبش دموكراسي‌خواهي خود قدرت را به اخوان‌المسلمين بخشيدند و اكنون نوبت اخوان‌المسلمين است كه صلح و ثبات سياسي و اقتصادي را به آنها هديه دهد.
با اين حال بايد اذعان داشت اخوان‌المسلمين در عرصه سياست خارجي نيز با چالش‌هايي بزرگ روبه‌رو است. يكي از اين چالش‌ها، روابط با اسرائيل است. در حالي كه مردم انقلابي مصر بارها در تجمع‌هاي خود خواستار لغو قرارداد كمپ ديويد و توقف ارسال گاز به سرزمين‌هاي اشغالي شده‌اند، اخوان‌المسلمين كه خود را روياروي ائتلاف‌ها و توافق‌هاي سياسي مي‌بيند، مواضعي خلاف خواست مردم اتخاذ كرده است. اين جنبش ديروز در راستاي همين فشارهاي سياسي، اعلام كرد به پيمان كمپ ديويد پايبند خواهد بود. اين اعلام موضع كاملاً در تضاد با موضعگيري‌هاي پيشين اخوان‌المسلمين است كه هرگونه مذاكره و يا رابطه با رژيم صهيونيستي را منع كرده بود.

پنجشنبه|ا|6|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن