واضح آرشیو وب فارسی:الف: فتاواي مهم آيتالله مكارم درباره انتخابات
انتخابات اسلامي با انتخابات غربي مادي بسيار متفاوت است، استفاده از امور مالي و امتيازات مختلف براي خريدن آراء در انتخابات اسلامي مطلقاً جايز نيست و بايد جداً از آن پرهيز كرد و كساني كه از اين گونه طرق كسب آراء كنند ...
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از اجتهاد، كانديدا شدن روحانيون براي نمايندگي، استفاده از بيتالمال در تبليغات انتخابات، مسئوليت رأي دهندگان نسبت به اعمال رئيس جمهور، تخريب كانديداي رياست جمهوري، برخي از فتاواي مهم آيتالله مكارم شيرازي درباره انتخابات است.
مهمترين استفتائات آيتالله ناصر مكارم شيرازي درباره انتخابات به شرح ذيل است:
كانديدا شدن روحانيون براي نمايندگي
س: نظر شما در مورد كانديدا شدن روحانيوني كه قدرت راه يافتن به مجالس قانونگذاري را دارند و توسط مردم انتخاب ميشوند چيست؟ در صورتي كه اگر اين روحانيون شركت نكنند اشخاصي غير متعهد به اين مجالس راه پيدا ميكنند و احكام غيراسلامي را تصويب ميكنند.
ج: ظاهر اين است كه شركت آن روحانيون و افراد متعهد ديگر باشرايطي كه گفتيد واجب است.
حق راي غير مسلمانان
س: در بعضي از كشورهاي اسلامي قانون جديدي وضع شده است كه طبق آن، غير مسلمانان در انتخابات ميتوانند دو بار رأي دهند يعني آنها هم ميتوانند با مسلمانان رأي بدهند و هم با غيرمسلمانان. طبق فقه جعفري آيا ميشود به غيرمسلمانان چنين حقّي داد؟
ج: نبايد غيرمسلمانان امتيازي بر مسلمين داشته باشند، مگر اين كه ضرورتهايي در كار باشد.
بيان نكات منفي كانديداتورها در جمع
س: انتقاد از كانديداتورها و بيان نكات منفي آنها در جمع يا بين دونفر چه حكمي دارد؟
ج: در صورتي كه در مقام مشورت براي رأي دادن به آنها باشد اشكال ندارد، ولي بايد صفات آنها را بيان كرد نه توهين و مذمّت و تحقير و يا خداي نكرده تهمت به آنها زده شود.
مشاركت زنان در پست هاي سياسي
س: لطفا نظرتان را راجع به مشاركت سياسي زنان در كسب قدرت يعني گرفتن پستهاي وزارت و رياست جمهوري در جمهوري اسلامي ايران از نظر شرعي بيان كنيد.
ج: قانون اساسي ما كه به امضاي گروهي از مجتهدين رسيده و امام راحل نيز آن را امضا نموده منعي از آنها نكرده مگر در موارد بسيار محدود.
استفاده از بيت المال در تبليغات انتخابات
س: حكم جنابعالي در مورد كساني كه در انتخابات در راستاي شناساندن خود به مردم از امكانات بيتالمال استفاده كردهاند، چيست؟
ج: بيتالمال مصارف خاصّي دارد، كه بايد در آن مصرف گردد.
مسئوليت رأي دهندگان نسبت به اعمال رئيس جمهور
س: آيا كسي كه به هر رئيس جمهوري راي داده الان در تمام اعمالش با او شريك است؟ (يعني در ثواب و گناه او شريك مي باشد؟)
ج: اگر پس از تحقيق همه جانبه و مشورت را اهل اطلاع به فرد مومن و متعهد و اصلح راي بدهيد مسئوليتي در قبال اعمال بد او نداريد، ولي امر به معروف و نهي از منكر را فراموش نكنيد.
حمايت معظم له از كانديداهاي رياست جمهوري
س: آيا ديدار شما با برخي از كانديداهاي رياست جمهوري نشان دهنده حمايت شما از آنهاست؟
ج: ما بارها اعلام كردهايم از منتخب مردم حمايت ميكنيم ولي در مورد هيچ فرد خاصي نظر نداريم.
تخريب كانديداي رياست جمهوري
س: حكم شرعي تخريب كانديداي رياست جمهوري كه مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفته، چيست؟
ج: اين كار جايز نيست.
عدم اعتماد به شخص خاص در انتخابات
س: اگر تا زمان انتخابات هيچ شخص خاصي را براي راي به او پيدا نكنيم تكليف چيست؟ آيا با راي سفيد تكليف از ما ساقط مي گردد؟
ج: در فرض سوال، راي سفيد بدهيد.
حمايت معظم له از منتخب مردم
س: آيا ديدار شما با برخي از كانديداها و نامزدهاي انتخاباتي ( اعم از شوراها يا مجلس و غير آن ) نشان دهنده حمايت شما از آنهاست؟
ج: ما بارها اعلام كردهايم از منتخب مردم حمايت ميكنيم ولي در مورد هيچ فرد خاصي نظر نداريم.
مسئوليت افراد در قبال خطاها و گناهاني كه منتخبين آن ها انجام مي دهند
س: آيا اين مبناي فقهي صحيح است كه شرعاً خطاها و گناههايي كه رئيس جمهور منتخب اينجانب در آينده مرتكب خواهد شد و فسادهاي مترتب بر آن به عهدهي من خواهد بود؟ آيا اين مساله ميتواند بهانه عدم شركت در انتخابات باشد؟
ج: اگر به قدر كافي دربارهي شخص منتخب تحقيق شود، مسئوليتي دربارهي اعمال آينده او نخواهيد داشت.
استفاده از امور مالي و امتيازات مختلف براي خريدن آراء
س: شنيده ميشود برخي از كانديداهاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي جهت پيروزي در ميدان انتخابات به طرق زير اقدام به خريد آراء مينمايند:
توزيع گوشي تلفن همراه و سيم كارت، پرداخت وجه نقد، توزيع غذاي گرم، وعده امتيازات دولتي و غير آن.
شايان ذكر است كه اين وضعيت به گونهاي است كه به سمت انتخابات سرمايه داري پيش ميرود، و در صورتي كه اين امر واقعيت داشته باشد، با مشكل مواجه خواهيم شد.
لذا از محضر مبارك حضرتعالي استدعا ميشود به لحاظ روشن شدن عموم، فتواي مورد نظر را به صورت شفاف و روشن مرقوم فرمايند.
ج: انتخابات اسلامي با انتخابات غربي مادي بسيار متفاوت است، استفاده از امور مالي و امتيازات مختلف براي خريدن آراء در انتخابات اسلامي مطلقاً جايز نيست و بايد جداً از آن پرهيز كرد و كساني كه از اين گونه طرق كسب آراء كنند، مشروعيت آنها زير سؤال است، و رأي دهندگاني كه با اين امور به افرادي رأي ميدهند كه صلاحيت ندارند نيز از نظر شرعي مرتكب خلاف شرع شدهاند. اصولاً توسل به اين امور دليل برعدم صلاحيت است.
برادران و خواهران عزيز مراقب باشند سرنوشت نظام و كشورشان را با هيچ چيز مبادله نكنند و حتي در تبليغات انتخاباتي خود از روشهاي غربي استفاده نكنند.
يکشنبه|ا|2|ا|بهمن|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]