تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817064302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غم نان براي كرجي‌ها تمامي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: غم نان براي كرجي‌ها تمامي ندارد
اقتصاد > مصرف - كرج- الناز جعفري:
بابا نان داد و هر ناني را كه او داد خورديم و ندانستيم اين نان را با آرد مرغوب و رعايت اصول بهداشتي تهيه كرده‌اند يا از آرد نم‌كشيده و مخلوط با نمك و جوش شيرين.

در همه فرهنگ‌ها نان و نان‌آوري جايگاه خود را دارد اما در فرهنگ ما، مردم از ديرباز احترام و تقدس خاصي براي اين نعمت الهي قائل بوده و حتي به آن قسم مي‌خورند كه اين خود نشان از ترجيح استفاده درصد زيادي از مردم از نان نسبت به ساير مواد غذايي به‌عنوان قوت غالب دارد. با اين وصف ميزان رضايت شهروندان از اين قوت لايموت را نمي‌توان ناديده گرفت.

نانوايي سنگكي سنتي

جمعيت زيادي از زن و مرد تا بيرون از مغازه براي خريد نان صف كشيده و اكثرا از مناطق مختلف كرج از جمله مطهري، گوهردشت، چهارراه طالقاني و برقان به‌دليل نبودن نانوايي سنگكي در محله خود به اينجا آمده بودند. اغلب مشتريان به تعداد زياد نان سنگك مي‌خرند و قيمت، كيفيت و هضم راحت اين نان را علت اصلي خريد آن برمي‌شمرند.

نانوا از فروش خود در ساعت كاري 5 صبح تا 10‌شب راضي است و مي‌گويد: هر قدر آردي كه به ما مي‌دهند مرغوب‌تر باشد، يعني نمك آن كمتر باشد، نان سنگك بهتري در اختيار مشتريان قرار مي‌دهيم. وزن استاندارد نان سنگك 500‌گرم و قيمت آن بسته به نوع پخت و مقدار كنجد مصرفي متغير است ولي اصولا نبايد از 500‌تومان تجاوز كند.

نانوايي بربري

بيشتر مشتريان مي‌گويند كه قسمت وسط نان سوخته و اطراف آن خمير است و از هر نان بربري نصف آن دور ريخته مي‌شود.
نانوا مي‌گويد: متأسفانه آردي كه به ما مي‌دهند مرغوب نيست و به‌همين دليل ضايعاتش بالاست. وي درخصوص مصرف جوش‌شيرين در تهيه اين نان مي‌گويد: شوراي آرد و نان و بهداشت كرج اضافه‌كردن جوش‌شيرين به خمير نان را ممنوع كرده است و درصورت مشاهده برخورد مي‌كند ولي استفاده از جوش‌شيرين براي نان بربري و لواش به‌عنوان مايه، ضروري است و درصورت عدم‌استفاده روي نان مي‌سوزد. وزن استاندارد اين نان 550 گرم و قيمت آن با كمي كنجد 400‌تومان است. قبلا برخي از مشتريان نان سفارشي را با كنجد بيشتر تقاضا مي‌كردند كه ما اين نان‌ها را گران‌تر مي‌فروختيم ولي اداره بازرگاني جلوي اين كار را گرفت و در حال حاضر به هيچ عنوان نان سفارشي به دست كسي نمي‌دهيم.

يكي از مشتريان اين نانوايي به خبرنگار ما مي‌گويد: در اين منطقه فقط نان بربري و لواش وجود دارد. با خوردن اين نوع نان‌ها معده‌ام درد مي‌گيرد و نمي‌توانم آن را هضم كنم؛ واقعا اگر استفاده از جوش‌شيرين در تهيه نان ممنوع شده پس چرا هنوز افراد زيادي با خوردن نان دچار مشكلاتي از جمله دل درد مي‌شوند؟

يكي از كارشناسان تغذيه در اين زمينه اظهار مي‌دارد: سرانه مصرف نان در ايران بالاست ولي متأسفانه به علل گوناگون از جمله نداشتن متولي مشخص، آگاه، دلسوز و با‌تجربه كه بتواند با احساس مسئوليت و با اشراف كامل به تمامي جوانب در زمينه‌هاي مختلف براي رفع اين مشكلات اقدام كند به‌طور صحيح در اين رابطه چاره‌انديشي نشده است. خانم ابهري اضافه مي‌كند: براي بالا‌بردن كيفيت آرد مصرفي بايد گندم غني و خوب كشت شده در استان‌هاي شمالي با گندم مناطق مختلف مخلوط شود تا كيفيت گندم به‌عنوان ماده اوليه در تهيه نان بالا رود.

افزايش 7درصدي تخلف

سرپرست مركز شماره يك بهداشت كرج، از افزايش 7درصدي تخلف نانوايان كرج درخصوص استفاده از مواد غيرمجاز مانند جوش‌شيرين خبر مي‌دهد. كبري جودكي، با اشاره به افزايش 5درصدي تعداد بازديد از نانوايي‌هاي كرج، به‌منظور بررسي موارد بهداشتي در سال90 مي‌گويد: امسال تعداد معرفي نانوايان متخلف به تعزيرات حكومتي، با 28‌درصد رشد به 873 مورد رسيده كه متأسفانه برخورد قاطعانه‌اي از طرف تعزيرات حكومتي با نانوايان متخلف صورت نگرفته است.

وي مي‌افزايد: در مواردي شاهد فك‌پلمب و ادامه كار نانوايان بدون هيچ برخورد قاطعي از سوي مسئولان ذيربط بوده‌ايم كه اين امر همكاري و رسيدگي بيشتري را طلب مي‌كند.

خانم جودكي تعداد نانوايي‌هاي معرفي شده به دادگاه را در سال قبل، 176 مورد عنوان كرده و مي‌گويد: امسال اين رقم به 181‌مورد رسيده است. جودكي با اشاره به افزايش 7درصدي تخلف در استفاده از مواد غيرمجاز مانند جوش‌شيرين و نمك بيش از اندازه، مي‌گويد: امسال تعداد موارد پلمب شده نانوايي‌ها به سبب تخلفات بهداشتي، استفاده از مواد غيرمجاز و عدم‌بهسازي مناسب، 19‌درصد افزايش داشته و تا‌كنون 201‌نانوايي پلمب شده است.

نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي نيز با انتقاد از وضعيت نان در استان البرز مي‌گويد: وضعيت نان در اين استان بلاتكليف است.

عزيز اكبريان يادآور مي‌شود: متأسفانه پس از گران شدن نرخ نان و به جهت ايجاد تناسب ميان نان عرضه شده و بهاي آن، وزن نان عرضه شده كاهش يافته كه اين امر موجبات توليد نان نامرغوب را فراهم آورده است. عزيز اكبريان همچنين تأكيد مي‌كند: شهروندان البرزي از وضعيت نان عرضه‌شده در اين استان ابراز نارضايتي دارند.

مقصر اصلي

در گفت‌وگو با شهروندان كرجي و مشتريان نانوايي‌هاي استان البرز عواملي چون كم‌تجربه‌بودن نانواها، نداشتن شرايط صحيح پخت از‌جمله عدم‌رعايت زمان لازم براي ورز‌آمدن خمير، يكنواخت نبودن آن، حرارت نامطلوب، عدم‌دقت در اندازه‌گيري آرد و خمير ترش و استفاده از جوش‌شيرين از مواردي بود كه به‌عنوان نارضايتي از كيفيت نان در نانوايي‌هاي استان عنوان شد و از سوي ديگر نانواها نيز از تأثير گندم و آرد نامرغوب در كيفيت نان و به‌وجود آمدن ضايعات آن گفتند. حال مقصر اصلي چه كسي است؟ سؤالي است كه پاسخ آن را مقامات بالاتر مي‌دانند.

شنبه|ا|1|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن