تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817117808




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش/ لرستان استاني جوان در كشت سيب‌زميني


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش/ لرستان استاني جوان در كشت سيب‌زميني


خبرگزاري دانشجويان ايران - خرم‌آباد
سرويس: استان‌ها

لرستان از جمله استانهاي كشاورزي كشور به حساب مي‌آيد كه در صورت توجه بيشتر مي‌توان از اين بخش به عنوان شاه‌كليد اصلي توسعه بهره گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه لرستان، يكي از محصولاتي كه در استان توليد شده و با توجه به مرغوبيتش نيز قابليت صادر شدن را داراست، سيب‌زميني بوده كه مصرف آن نيز در بين خانوارها زياد به چشم مي‌خورد.

تسهيل در امور گمركي و قرنطينه، زمينه‌ساز افزايش صادرات سيب‌زميني

در اين خصوص يكي ازسيب‌زميني‌كاران استان به ايسنا مي‌گويد: يكي از عمده‌ترين مشكلات صادرات سيب‌زميني در لرستان به موقع نرسيدن محصول به مقصد است، به طوري كه در بسياري از مواقع سيب‌زميني، زماني به دست مصرف‌كننده مي‌رسد كه سبز شده و به علت سمي بودن قابل استفاده نيست.

"رحيم شوشتري" ادامه داد: جهت رفع مشكل موجود بايستي در روند صادرات به خصوص در زمينه امور گمركي يا قرنطينه تسهيل صورت گيرد تا محصول به موقع به دست مشتري برسد.

شوشتري همچنين از دغدغه‌هاي سيب‌زميني‌كاران استان سخن گفت و تاكيد كرد: يكي از نگراني‌هاي كشاورزان اين است كه اگر محصول با كيفيت با حداقل ميزان كود و سموم و با استفاده از بهترين بذرها توليد كنند كه باعث افزايش هزينه‌هاي توليد ‌شود، آيا اين هزينه‌هاي اضافه از سود حاصل از فروش بدست مي‌آيد؟

لزوم اصلاح و طراحي بسته‌بندي صادراتي سيب‌زميني استان

رئيس كميسيون كشاورزي و صنايع وابسته اتاق بازرگاني خرم آباد نيز گفت: در زمينه صادرات سيب‌زميني مشكلاتي وجود دارد كه يكي از آنها مشخص نبودن درصد سموم موجود در آن است.

وي همچنين به تشريح نتايج بازديدي كه از انبارهاي نگهداري سيب‌زميني در شهرستان ازنا داشتند، پرداخت و گفت: با وجود اينكه سطح زير كشت سيب‌زميني در شهرستانهاي ازنا و اليگودرز نسبت به استانهاي همدان و اصفهان ناچيز است، ولي از نظر نحوه نگهداري در انبار بسيار مناسب است و انبارهاي موجود در اين دو شهر شرايط و استانداردهاي لازم را براي نگهداري سيب‌زميني به نحو احسن دارند، به طوري كه درصد يخ‌زدگي و گنديدگي سيب‌زميني در اين انبارها بسيار كم است.

لرستان استاني جوان در كشت سيب‌زميني

"مرتضي هادي‌پور"، دبير خانه كشاورز استان در اين رابطه به ايسنا، گفت: استان لرستان از لحاظ كشت سيب‌زميني يك استان جوان و بكر محسوب مي‌شود و به همين دليل سيب‌زميني توليد شده در لرستان كمترين آلودگي را دارد.

وي به پتانسيل بالاي توليد سيب‌زميني در لرستان اشاره كرد و گفت: در برخي از مناطق استان ميزان توليد از 50 تن نيز فراتر مي‌رود.

وي تاكيد كرد: به همين دليل لرستان هم از لحاظ تناژ در هكتار و هم از لحاظ پايين بودن آلودگي‌ها براي كشت سيب‌زميني منطقه بكري محسوب مي‌شود.

به گفته هادي‌پور، ميزان توليد سيب‌زميني در لرستان 120 هزار تن است كه در بين شهرستانهاي استان، ازنا با 60 هزار تن توليد در سال مقام اول و اليگودرز با 40 هزار تن مقام دوم توليد سيب‌زميني در استان را به خود اختصاص داده است.

وي همچنين با اشاره به مزيتهاي تمركز كشت سيب‌زميني در شهرستانهاي ازنا و اليگودرز گفت: اين امر سبب مي‌شود كه برنامه‌هاي ترويجي، آموزشي و برنامه‌هاي صادراتي به راحتي پياده شود.

صدور گواهي براي سيب‌زميني‌هاي سالم از سوي جهاد كشاورزي

"سعيد بهاروند"، كارشناس بذر و صيفي مديريت زراعت جهاد كشاورزي استان نيز بر لزوم توليد سيب‌زميني سالم تاكيد كرد و از صدور گواهي براي سيب‌زميني‌هاي سالم از سوي جهادكشاورزي خبر داد.

وي گفت: براي توليد محصول سالم، مراحل مختلفي بايد طي شود كه اولين مرحله استفاده از پايه‌هاي بذري عاري از آلودگي‌هاست.

بهاروند افزود: يكي از بذرهاي سالم، بذر "ميني‌تيوبر" است كه بايستي استفاده از اين نوع بذر را گسترش داد و از آنجايي كه استان ما استان جواني در زمينه توليد سيب‌زميني است، پايه‌هاي بذري بايستي در استان خودمان توليد شود.

اين كارشناس در ادامه گفت: دومين مرحله توليد سيب‌زميني سالم، كاهش استفاده از كود و سموم است كه متأسفانه اين امر مهم در استان رعايت نمي‌شود.

وي همچنين از حمايتهاي جهاد كشاورزي در قالب اعتباراتي براي آزمون خاك و اندازه‌گيري ميزان سموم و بقاياي كودها در گياهان براي كمك به كشاورزان خبر داد.

تشكيل تشكل يا صنف سيب‌زميني‌كاران در استان

در اين خصوص رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان گفت: با توجه به پتانسيل بالاي استان چه از لحاظ توليد و چه از لحاظ بازرگاني بايد مشكلات را رفع كرد.

وي با بيان اينكه تشكيل يك تشكل يا صنف سيب‌زميني‌كاران جهت ساماندهي و ايجاد ارتباط بهتر، امري ضروري است، ادامه داد: استفاده از كارشناسان جهاد كشاورزي جهت برطرف كردن معايب محصولات و توليد محصول مطلوب و متناسب با سليقه بازار هدف، استخراج استانداردهاي لازم توسط جهاد كشاورزي و اعلام آن به كشاورزان و نمونه بسته‌بندي صادراتي مشخص و برنامه‌ريزي جهت عملياتي كردن توليد بسته‌بندي مطلوب از جمله راهكارها در اين بخش است.

شناسايي هر چه سريعتر بازارهاي هدف جديد سيب‌زميني

مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي استان نيز به ايسنا گفت: در حال حاضر سيب‌زميني استان تنها به كشور عراق صادرمي‌شود.

"عظيم دادگر" با بيان اينكه اين كشور براي واردات محصولات، مقررات خاص خود را داراست، بر ضرورت شناسايي هر چه سريعتر بازارهاي هدف جديد سيب‌زميني تاكيد كرد و افزود: بايد در وهله اول سلامت توليد را مد نظر قرار دهيم، چون در بحث صادرات به اين مقوله توجه وي‍ژه‌اي توسط كشورها صورت مي‌گيرد.

استفاده از بذور اصلاح شده براي ارقام پرمحصول سيب‌زميني

رئيس سازمان جهاد كشاورزي لرستان نيز در اين خصوص به ايسنا گفت: در حال حاضر به هيچ وجه برنامه‌اي براي افزايش و توسعه اين محصول در استان نداريم.

مهندس "طاهري"، ادامه داد: يكي از برنامه‌هاي سازمان، مبارزه با آفات سيب‌زميني است، استفاده از بذور اصلاح شده براي ارقام پرمحصول نيز در دستور كار سازمان است.

وي تصريح كرد: برنامه ما افزايش استفاده از اين ارقام است، نه سطح زيركشت، در نظر داريم با توجه به توليد سيب‌زميني، صنايع تبديلي و تكميلي در استان راه‌اندازي و به بهره‌برداري برسد، لذا آمادگي كامل براي صدور مجوز به سرمايه‌گذاران وجود دارد.

انتهاي پيام

گزارش از: ابراهيم شريفي، خبرنگار ايسنا- منطقه لرستان

جمعه|ا|30|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن