واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك مدرس دانشگاه: بي صداقتي مسؤولان و عالمان ديني باعث دين گريزي جوانان ميشود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: شهرستانها
استاديار دانشگاه تربيت مدرس گفت: اگر جوانان مدل حكومت ديني را همراه با نابسامانيهاي اخلاقي و اقتصادي و اجتماعي بيابند و از مسؤولان صداقت و امانت نبينند و عالمان مدعي تبليغ دين را چه در كسوت روحاني و چه غير روحاني عامل به گفتههاي خود نبينند مسلما دين گريزي در جامعه رواج مي يابد.
دكتر قاضي زاد، دكتراي علوم و حديث قرآن در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دانشگاه تربيت مدرس، پيرامون رابطه دين و دنياي جديد گفت: گروهي از افراد دين را مانع پيشرفت و توسعه اقتصادي ميدانند و به نوعي افكاري را كه زمينه ساز نهضت رنسانس بود، دنبال ميكنند و در مقابل عده بيشماري رويكرد جديدي را نسبت به دين آغاز كرده و به دنبال پر كردن خلاء معنويت و اخلاق از منظر استفاده از دين هستند.
دكتر قاضي زاده، پيراستن آنچه بعنوان سنتهاي غلط و خرافات بر چهره دين قرار داده شده است را به عنوان يكي از اهرمهاي رهايي بخش، تعالي بخش و انساني مطرح كرد و افزود: به نظر ميرسد رويكرد اول بيش از اينكه به حقيقت دين نظر داشته باشد، به رفتار و شيوه حكومتهاي متاثر از دين و قدرت طلبان دين گرا توجه داشته است و ديدگاه دوم با خودآگاهي از سوء استفادههايي كه احيانا از دين صورت مي گيرد؛ بيش از اينكه دين را از منظر دين داران يا قرائت حاكمان ببيند به دنبال حقيقت دين و كشف آموزههاي ديني از متون اوليه است.
استاديار دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به اين كه حوزههاي مختلف علوم تجربي در دو قرن اخير (بويژه دو دهه اخير ) رشد فزايندهاي پيدا كرده است، فقدان سه عنصر معنويت، اخلاق و قانون گرايي را از عوامل موثر در رويكرد دوباره دنياي جديد به آموزه هاي ديني عنوان كرد و ادامه داد: دنياي جديد در آغاز در انديشه جايگزيني علوم تجربي با معنويت بود و در اين مسير تلاش هاي گسترده اي صورت گرفت، اما به اين نتيجه رسيد كه دستاوردهاي علوم تجربي هرگز زمينه رشد روابط انساني را فراهم نمي كند، لذا مي توان خلاء معنويت، اخلاق و قانون گرايي را زمينه اي براي رويكرد جديد به آموزه هاي ديني دانست.
دكتر قاضي زاده ترويج رفتار و اخلاق غيراسلامي و ولنگاري به نام تمدن غربي را از دلائل اصلي مخالفت بعضي عالمان ديني با ورود مظاهر تمدن غرب به ايران عنوان كرد و افزود: گاه در بعضي آموزههاي عالماني كه در طول تاريخ به نظريه پردازي پرداخته اند، مطالبي يافت مي شود كه با پيشرفت و توسعه مخالف است در صورتي كه اگر توسعه و پيشرفت همراه با حرمت شكني، بي بند و باري و ولنگاري تلقي نشود اكثر آموزه هاي عالمان فرهيخته ديني با توسعه و پيشرفت بشري منافاتي ندارد.
اين مدرس علوم قرآني دانشگاه ارائه الگوهاي فردي و اجتماعي از دين در عرصه واقعيت و عينيت را از مهمترين عواملي كه موجب اعتماد، ايمان و اقبال جوانان به آموزه هاي ديني مي شود عنوان كرد و گفت:
در زمان صدر اسلام در كنار دستورات مكتوب اسلامي اعم از قرآن وسنت، الگوهاي ويژه اي چون پيامبر و اميرمومنان وجود داشتند كه به حق آيينه تمام نماي آموزه هاي ديني بودند ، به طوري كه به حق اميرمومنان را قرآن مجسم مي نامند؛ اما آيا مي توان در دنياي امروز افراد يا مجموعه هايي را معرفي كرد كه در عمل قرآن مجسم باشند؟
وي در ادامه با اشاره به فرمايشي از امام خميني (ره) مبني بر اين كه در شهرها و بخشهايي كه عالمي پرهيزگار و رباني و عامل به دستورات دين وجود دارد، تمام مردم رويكرد دين دارانه دارند ، افزود : بايد تلاش كرد آنچه بعنوان حكومت ديني مطرح مي شود الگويي مناسب از دين داري باشد، اگر جوانان مدل حكومت ديني را همراه با نابساماني هاي اخلاقي و اقتصادي واجتماعي بيابند و از مسؤولان صداقت و امانت نبينند و عالمان مدعي تبليغ دين را چه در كسوت روحاني و چه غير روحاني عامل به گفته هاي خود نبينند مسلما دين گريزي در جامعه رواج مي يابد.
عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس در بخش پاياني سخنانش استنباط و اجتهاد نوين در پرتو نصوص ديني را از عوامل موثر در احياي دين عنوان كرد و گفت:ماهيت دين در دنياي جديد تغييري پيدا نكرده است اما نيازهاي انسان معاصر به دين با نيازهاي سده هاي گذشته تفاوت پيدا كرده است، از اين رو عالمان ديني بايد در بروز كردن آموزه هاي ديني و استنباط و اجتهاد نوين در پرتو نصوص ديني تلاش كنند.
سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]