محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827521915
ایرج طهماسب و جبلی از رفیقبد گفتند
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ایرج طهماسب و جبلی از "رفیقبد" گفتند
سینما "رفیقبد"ی نیست غذای سینماها، غذای رستورانی نیست! احمدی مطلق، طهماسب و جبلی از "رفیقبد" گفتند ایرج طهماسب گفت: از مدتها قبل بنده و حمید جبلی تمایل داشتیم، فیلمی را بدون دغدغه كارگردانی با هم بازی كنیم. این بازیگر، كارگردان و فیلمنامهنویس كه همزمان با اكران "رفیق بد" در نشستی با خبرنگاران بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حضور داشت، با بیان اینكه طرح داستان "رفیق بد" از سالهای قبل و حتی پیش از ساخت "زیر درخت هلو" قرار بود ساخته شود، ادامه داد: به هرحال شرایط ساخت فراهم نشد و زمانیكه قصد كردیم فیلم را بسازیم به آقای احمدی مطلق پیشنهاد دادیم و ایشان هم پذیرفتند. او درباره نگارش فیلمنامه و ایدهی اولیه در ادامه تصریح كرد: طرح اولیهی كه در ذهن داشتیم با آنچه الآن در حال اكران است، خیلی تغییر كرده است. ایدهی اولیه ما یك نوع رفاقت بود و شكل اولیهی كه قرار بود كار كنیم، دو تا زندانی بودند. بنابراین گزارش،این زوج بازیگر پیش از این در اغلب كارهایی كه با هم همكاری داشتند، همچون "زیردرخت هلو"، "دختر شیرینیفروش"، "كلاه قرمزی و پسرخاله" و ... طهماسب علاوه بر بازی در مقام كارگردانی این فیلمها نیز حضور داشت، اما اینبار كارگردانی را به عباس احمدی مطلق كه سالها قبل در "شهر موشها" و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با او همكاری داشته، سپردهاند.
جبلی: از سابقهی ذهنی مردم نمیتوانیم فاصله بگیریم طهماسب: همیشه به بازی حمید جبلی غبطه میخوردم حمید جبلی با اعتقاد بر اینكه از یك حد بیشتری نمیتوانند از سابقه ذهنی مردم نسبت به خودشان فاصله بگیرند، معتقد است: اگر این اتفاق بیفتد برای بیننده ناشناس میشویم. وی در عین حال گفت: در همان محدودهای كه میتوانیم كار جدید ارایه بدهیم، فكر میكنم شرایط اجرای آن در این فیلم فراهم شد. مثلاً ایرج طهماسب نقشی متفاوت از طهماسب مودب همیشگی بازی كرد و نقشی كه من بازی كردم، نه در كلیت ولی از سایر نقشهایم متفاوت بود. بنابراین در محدودهای كه میتوانستیم و امكان داشت كه متفاوت از كارهای قبلی باشیم تلاش خود را انجام دادیم. طهماسب نیز گفت: چون من به دلیل كارگردانی وقت نمیكردم بازی كنم، همیشه به بازی حمید جبلی غبطه میخوردم، بنابراین خوشحال بودم و هستم كه در "رفیق بد" یك مقدار توانستم بازی كنم. فیلمسازی به شیوهی كمپانی ایرج طهماسب گفت: درست است كه اسم من بهعنوان فیلمنامهنویس در تیتراژ آمده است، اما از مراحل اولیه نگارش و تا پایان آن جبلی و احمدی مطلق در جریان كار بودند، به هرحال ما همیشه اینگونه كار میكنیم، كسی كه بهعنوان نفر آخر ورسیون پایانی فیلمنامه را مینویسد، مورد تأیید همه هست. مراحل مختلف نگارش فیلمنامه برای ما یك شرایط تولید محسوب میشود.
احمد مطلق - كارگردان "رفیق بد" - در پاسخ به اینكه با توجه به سابقه همكای ایرج طهماسب و حمید جبلی شما در این فیلم فقط بهعنوان كارگردان اجرایی حضور داشتید گفت: همانطور كه آقای طهماسب گفتند ما بر روی این طرح پنج شش ماه كار كردیم و در این مدت صحنه به صحنه فیلم را با هم دیدیدم و در یك جاهایی حتی اجرا كردیم. به این مفهوم كه ما هر سه نفر تا در ذهنمان به یك سكانس نمیرسیدیم و جان سكانس در نمیآمد، از آن نمیگذشتیم. بنابراین سر جزء جزء آن با هم گپ میزدیم و به توافق میرسیدیم، چون مسالهی مشترك هر سه ما بود و با توجه به رفاقت و سابقه همكاری كه این دو هنرمند داشتند و دارند به نوعی دغدغه من هم شده بود كه تیمی كار كنیم. ایرج طهماسب هم در ادامه توضیح داد: آنچه ما همیشه در دفتر "صحرا فیلم" تجربه میكنیم، یك نوع شیوه كمپانی است كه در سینمای ایران كمتر اتفاق میافتد، بنابراین فیلم "رفیق بد" در دفتر توسط این جمع و این تیمی كه به آن اشاره كردیم ساخته شد و فقط كارگردان و اجرا كننده خوب برای اجرای آنچه ساختهایم انتخاب شد، چون از ابتدا تا انتها سكانسها و پلانهایی كه قرار است فیلمبرداری كنیم و چگونگی هر صحنه را در آغاز فیلمبرداری و در مرحله نگارش به تفاهم رساندیم. در عین اینكه از پیشنهادات و همفكریهایی سر صحنه هم بهرهمند شدیم. دغدغهی قصهگویی داریم ایرج طهماسب: اگر آن لحظات گاهاً عاطفی فیلم را زیاد جدی نگیریم، فیلم كمدی است و در داستان فیلم از یك تیرهبختی، آدمها به سمت خوشبختی حركت میكنند. وی در عین حال گفت: ما زیاد دغدغه اینگونه دستهبندیها را نداریم، بلكه دغدغه ما بیشتر قصهگویی است. به دنبال این هستیم كه قصه، قصه جذاب و گیرایی باشد. بنابراین هر قصه مفهوم و حس خودش را بتواند منتقل بكند، ما به آن سمت حركت میكنیم پس اگر جانمایه قصه به گونهای پیش برود كه میتوانستیم به سمت تراژدی حركت كنیم قطعاً به آن سمت پیش میرفتیم. او افزود: بحث پول و ثروتمند شدن و خوشبختی زودهنگام دغدغه این روزهاست و اینكه یك نفر سریع پولدار بشود ذاتاً ماجراهای كمدی را به دنبال خواهد داشت. حمید جبلی هم متذكر شد: "رفیق بد" فیلم كمدی است كه ملودرام هم همراه آن است و شاید اگر این بخش نبود، كمدی جواب نمیداد. احمدی مطلق كارگردن نیز عنوان كرد كه معتقد است: "كمدی" یك طیف است كه انواع مختلف كمدی در آن جای میگیرد،بنابراین خیلی نمیتوان مشخص كرد كه این كمدی چه مشخصاتی دارد، چون به خصوصیات سازنده اثر و اینكه چگونه آن را بسازد برمیگردد. وی ضمن اشاره به گفتههای ایرج طهماسب گفت: به نظرم میتوان این فیلم را جزو یك سینمای خانوادگی به حساب آورد و مفهوم سرگرم كننده شاید تعریف نزدیكتری باشد، تا اینكه مشخصاً آن را ژانربندی كنیم. به هرحال طیف این فیلم، كمدی است و همین كه یك چمدان پول به دست دو كارمند برسد، خودش ماجرای جذاب و كمیك دارد.
ایرج طهماسب به گونهای در سینمای دنیا اشاره كرد و گفت: اینگونه وجه سرگرمی و تفریح دارد و در حقیقت یك نوع ورایته است و داستانگویی در آن مهم نیست و نمیتوان به آن كمدی اطلاق كرد. در ایران سینمای كمدی و سرگرمی در مقابل هم قرار گرفتند و تمایز آنها از هم سخت است، اما "رفیقبد" كمدی است. بازیگران دیگر براساس دو كاراكتر اصلی انتخاب شدند احمدی مطلق گفت: قطعاً وقتی اساس كار، با حضور دو بازیگری است كه از قبل مشخص هستند و بر اساس سابقه آنها بخش عمدهای از فیلمنامه نوشته شده است، بازیگران دیگری كه قرار است انتخاب شوند در ارتباط با این دو نقش اصلی انتخاب میشوند. وی در عین حال متذكر شد: برای من بعد از سالها، كار كردن با هنرپیشههایی كه همه آنها قدر و بینظیر هستند، سخت بود بههرحال تك تك آنها به من این اعتماد را كردند و فكر میكنم جواب هم داد. حمید جبلی با بیان اینكه در این فیلم از تجربیات خانم روستا بهرهمند شدیم از همكاری صمیمانه ریما رامینفر و ژاله صامتی هم یاد كرد و گفت: به نظرم ژاله صامتی بازیگری است كه هنوز در سینما كشف نشده است. ایرج طهماسب هم گفت: خانم روستا بعد از مدتها كار نكردن در عرصه بازیگری واقعاً به گروه و ما اعتماد كردند كه همكاری كردند و برای ما افتخار بزرگی است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه نشست "رفیق بد" دربارهی كاراكترهای زن فیلم صحبت شد كه احمدی مطلق توضیح داد: از ابتدا و در كلیت ماجرا كاراكتر دكتر (هما روستا) وجود نداشت، اما به اواخر كار كه رسیدیم زمانی كه كار را با جزئیات كامل نگاه كردیم، به خصوص در كنار دو شخصیت دیگر زن فیلم كه در لایههای زیرین شر را به پا كرده بودند، حضور كاراكتر دكتر موثر بود و یكجور لطافت و آرامش را به همراه داشت. طهماسب نیز در پاسخ به اینكه چرا زنهای فیلم به گونهای اصرار به برداشت پول دارند گفت: واقعیت تاریخی این است كه زنها به پول احتیاج بیشتری دارند، برای اینكه میدانند با پول چهكار كنند. پس منطقی است كه خانمها بخواهند پولدار شوند و به همین دلیل مردهای قصه هم در فیلم، دلیلی كه برای برداشت پولها مطرح میكنند، زن و بچههایشان است، بنابراین این نگاه به زنان خیلی واقعگرایانه است. امیدواریم فیلمها بتوانند اعتماد دوباره تماشاگر را جلب كنند ایرج طهماسب: ما همیشه فیلم میسازیم و خدا هم به ما كمك كرده است و در این سالها برای فیلمسازی، نه به زمانی كه سینما رونق داشته است، توجه كردیم و نه به زمانی كه از رونق افتاده است. هر زمان كه موضوع مهمی برای مطرح شدن به نظرمان میآید كه باید مطرح شود، تلاش خود را برای ساخت آن انجام میدادیم. درحالی كه خیلی از دوستان آن زمان معتقد بودند، تولید فیلم در آن شرایط جنون مطلق است. وی در ادامه تصریح كرد: بههرحال در شرایط الآن سینمای ایران نیز یك مقدار تماشاگر اعتمادش به سینما كم شده است اما آرزو داریم، فیلمهایی كه از این پس اكران میشوند، بتوانند اعتماد دوباره تماشاگر را جلب كنند. طهماسب در پاسخ به اینكه این اعتماد به نظر شما چرا كم شده است معتقد است: تماشاگر خیلی فهیم و باهوش است و انتظار دارد هزینهای را كه بابت سینما رفتن پرداخت میكند، در مقابل آن جنس فرهنگی بگیرد. اما گاهاً بعضی از فیلمها توقعات را برآورده نمیكند و به تماشاگر كمتوجهی كرده و فكر میكنند اگر از یك چیزهایی به سادگی بگذرند او نمیفهمد، بنابراین این نوع فیلمها به تماشاگر لطمه میزنند. پس امیدواریم سری بعدی فیلمهایی كه میآیند و بعدها ساخته میشوند به مردم احترام بیشتری بگذارند.
سینما "رفیق بد"ی نیست! حمید جبلی با اظهار تأسف به آمار و ارقام فیلمها گفت: این روزها به قول سینماییها مردم با سینما قهر كردهاند، اما امیدواریم "رفیق بد" باعث شود كه مردم با سینما رفاقت كنند و ببینند سینما "رفیق بد"ی نیست. بههرحال ما شاهد بودیم فیلم خوب را در پاركها نشان دادند و مردم هم رفتند روی چمن نشستند و فیلم را دیدند اما در بهترین سالن فیلم بد نشان دادند تماشاگر نرفت. وی در عین حال گفت: پیش از این میگفتیم برویم سینما، بعد تصمیم میگرفتیم چه فیلمی را تماشا كنیم. چون سینما رفتن مهم بود. غذای سینماها غذای رستورانی نیست احمدی مطلق هم از شرایط اكران، همچون اتاق سیسییو تعبیر كرد و اضافه كرد: با این تفاوت كه همه عوامل فیلم در اتاق سیسییو هستند و یك نفر بیرون منتظر آنهاست. وی با اعتقاد بر اینكه سینما یك اتفاق فرهنگی است به ایسنا افزود: این فردگرایی كه در كل جامعه حاكم است به همه چیز سرایت كرده است. به نظرم رفتن به سینما یك مراسم است بنابراین بنده به این موضوع هیچ اعتقادی ندارم كه برنامههای تلویزیونی مانع رفتن مردم به سینما میشوند، چون سینما و تلویزیون دو مدیوم مختلف هستند و هر كدام كار خودشان را انجام میدهند، یعنی وقتی تصمیم میگیریم به سینما برویم مثل اینكه تصمیم میگیریم به یك مراسم خاص برویم. طهماسب نیز در ادامه تفاوت سینما و تلویزیون را به غذای رستوران و غذای خانگی تشبیه كرد و گفت: در حالیكه میتوان در خانه غذا درست كنیم، اما به رستوران میرویم، به خاطر ویژگیهای خاصی كه رستوران دارد. بنابراین تفاوت سینما و تلویزیون هم در همین است كه تلویزیون غذای خانگی سرو میكند و سینما حكم آن رستورانی را دارد كه قرار است یكجور خاصی از ما پذیرائی بكنند و نوع خاصی غذا در آن سرو شود كه در خانه امكان پخت آن را نداریم بنابراین اگر این روزها اكران سینماها ضعیف است بدین دلیل است كه غذایی كه در آن سرو میكنند، غذای رستورانی نیست. او در عین حال متذكر شد: مدیریت سینمای كشور این نكته را متوجه شده است كه لازم است به سینما بهعنوان یك امر فاخر و در حقیقت بزرگ توجه كند، به همین دلیل در تلاش هستند فیلمهایی برای سینما بسازند، نه ویدئوهای خانگی پس امیدواریم كه این اتفاق، جدیتر ادامه پیدا كند تا مردم بیشتر به سینما بروند. مخاطب "رفیق بد" را بهراحتی دوست خواهد داشت طهماسب: تماشاگر مطمئن باشد كه میرود یك فیلم سینمایی ببیند و در عین حال كه فیلم سلامت و خوبی است. جبلی هم گفت: فكر میكنم این فیلم جزو فیلمهایی باشد كه مخاطب به راحتی آن را دوست داشته باشد و در عین حال با توجه به مفاهیمی كه در فیلم مطرح میشود، در روزگاری كه كار كردن ارزش نیست و به پول مفت رسیدن هیچ عیبی ندارد، میتوانیم "رفیق بد" را از این زاویه نگاه كنیم كه مفاهیم عمیقی را مطرح میكند و بازتاب یك مساله اجتماعی است به گزارش ایسنا، "رفیق بد" با فیلمنامهای از ایرج طهماسب روایت حبیب و عزیز است (جبلی و طهماسب) كه از بچگی با هم بزرگ شدهاند و اینك نیز رفت و آمد خانوادگی دارند. سالهاست كه با هم در بانك كار میكنند و كارمند قسمت حمل و نقل پول هستند. یك روز در حین مأموریت پولها به سرقت میرود... در "رفیق بد" علاوه بر این بازی دو زوج هنری، هما روستا، ژاله صامتی، ریما رامین فر، مهدی باطبی، الناز حبیبی، سمن كمالی، مهدی نیرومند، رضا جیردهی، فرهاد رحمانی، مهدی خلیلوند، مازیار اكبری، جواد عاقبت بین، زرین صادقی، مژده همرنگ، نسیم امیر خسرو، مهسا گل عنبری، تریشكو پناهنده ، امیر داود شفاعتی به ایفا نقش میپردازند. تهیهكنندگان "رفیق بد" مجید مدرسی، حمید مدرسی است و این فیلم محصول "صحرا فیلم" است.منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 403]
صفحات پیشنهادی
ایرج طهماسب و جبلی از رفیقبد گفتند
ایرج طهماسب و جبلی از "رفیقبد" گفتند ایرج طهماسب و جبلی سینما "رفیقبد"ی نیست غذای سینماها، غذای رستورانی نیست! احمدی مطلق، طهماسب و جبلی از "رفیقبد" ...
ایرج طهماسب و جبلی از "رفیقبد" گفتند ایرج طهماسب و جبلی سینما "رفیقبد"ی نیست غذای سینماها، غذای رستورانی نیست! احمدی مطلق، طهماسب و جبلی از "رفیقبد" ...
ستایش رفاقت
حضور و همكاری مداوم حمید جبلی و ایرج طهماسب و مجید مدرسی همیشه تضمینی برای رسیدن ... :ایرج طهماسب و حمید جبلی رفقای خوب ایرج طهماسب و جبلی از "رفیقبد" گفتند ...
حضور و همكاری مداوم حمید جبلی و ایرج طهماسب و مجید مدرسی همیشه تضمینی برای رسیدن ... :ایرج طهماسب و حمید جبلی رفقای خوب ایرج طهماسب و جبلی از "رفیقبد" گفتند ...
ایرج طهماسب، «زیر درخت هلو» را با
ایرج طهماسب، «زیر درخت هلو» را با-اخبار ادبی و هنری 14 اسفند ماه 1382ایرج طهماسب، «زیر درخت هلو» را با حمید جبلی و فاطمه ... ایرج طهماسب و جبلی از "رفیقبد" گفتند ...
ایرج طهماسب، «زیر درخت هلو» را با-اخبار ادبی و هنری 14 اسفند ماه 1382ایرج طهماسب، «زیر درخت هلو» را با حمید جبلی و فاطمه ... ایرج طهماسب و جبلی از "رفیقبد" گفتند ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها