تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816977277




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انگيزه زنبورداران پلدختري گرفته شد؛ دخالت واسطه‌ها اين‌بار در توليد عسل


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: انگيزه زنبورداران پلدختري گرفته شد؛ دخالت واسطه‌ها اين‌بار در توليد عسل
نرگس ذهبي نژاد- اين روزها عسل وارداتي پابه‌پاي واسطه‌ها مشكلات زنبورداران را دوچندان كرده‌است؛ واسطه‌هايي كه با قيمت نازل، محصول داخلي را خريداري و به رقم‌هاي بالا مي‌فروشند و از طرفي عسل چيني را به اسم محصول باكيفيت به دست مردم مي‌رسانند كه اين مسئله نگران‌كننده است.
بسياري از كارشناسان مي‌گويند: با استانداردسازي عسل و جلوگيري از واردات بي‌كيفيت،‌ علاوه‌بر بهبود وضعيت اقتصادي توليدكنندگان داخلي، زمينه مصرف عسل خوب و سالم براي مردم بيش از پيش فراهم مي‌شود.طبق آمار به دست آمده، ‌اكنون بيش از 60 هزار زنبوردار در كشور‌ سالانه 45 هزار تن عسل توليد مي‌كنند كه اين ميزان توليد، تقريبا سه درصد عسل توليدي جهان است كه دوهزار و 100 تن آن به كشورهاي آسيايي، اروپايي، آمريكايي و حوزه خليج فارس صادر مي‌شود.
اين در حالي است كه اكنون سرانه مصرف عسل در كشور، 573 گرم است كه با بازاريابي و اطلاع‌رساني در زمينه محصول سالم و باكيفيت داخلي‌ مي‌توان اين ميزان را افزايش داد.
عسل خاصيت‌هاي فراواني دارد؛ ازجمله خاصيت آنتي‌بيوتيكي دارد و سرشار از مواد معدني از قبيل كلسيم، سولفور، آهن، روي، پتاسيم و منيزيم و حاوي ويتامين‌هاي a، b1، b2، b3، b5 و c است. عسل هم‌چنين يكي از بهترين مكمل‌هاي غذايي محسوب مي‌شود كه خواص دارويي زيادي دارد. پلدختر يكي از مكان‌هايي است كه با داشتن پتانسيل‌هاي بالا در زمينه توليد عسل، تاكنون چنان كه بايد، نتوانسته است از اين ظرفيت استفاده كند و بهره اقتصادي ببرد.
يك توليدكننده عسل مي‌گويد: تشخيص عسل طبيعي و غير طبيعي از طريق مزه كردن غيرممكن است. براي مصرف‌كننده يك راه بيشتر وجود ندارد و آن هم استفاده از ابزارهايي است كه بدن در اختيارش گذاشته است. با چشمانش شكل ظاهري عسل را ارزيابي مي‌كند، با بيني‌اش آن را بو مي‌كند و با زبانش آن را مزه مي‌كند.
وي ادامه داد: اگر مجموعه خصوصيات، باب طبع فرد بود و اگر عسل، عطر و طعم گل‌ها را داشت، آن عسل واقعي است و ارزش آن را دارد كه بهايش را در حد معقول بپردازد.اين در حالي است كه مزه، عطر، طعم، رنگ و بوي عسل، فقط مربوط به گل هر منطقه است و به نژاد زنبورعسل بستگي ندارد، نوع نژاد فقط در پركاري و كم‌كاري تاثير دارد.
البته شرايط و توپوگرافي منطقه، اين امكان را فراهم مي‌كند كه عسل و به طور كلي بخش زنبورداري در پلدختر را توسعه داد.متاسفانه علي‌رغم اين كه تمامي شرايط جهت توسعه و بهره‌برداري كامل از اين ظرفيت در شهرستان وجود دارد، ولي متاسفانه برخي مسئولان آن‌چنان كه بايد، به اين امر توجه خاصي نمي‌كنند.
اين توليدكننده با انتقاد از اين كه در تمامي شرايط، تنها كساني در بخش زنبورداري متضرر مي‌شوند كه تمام درآمدشان از اين راه حاصل مي‌شود، عنوان كرد: چرا مسئولان به ما كه توليدكننده محصولي همچون عسل هستيم كه خواص زيادي دارد، تنها به‌عنوان يك بهره‌بردار نگاه مي‌كنند، در كنار اين مشكل، متاسفانه عسل طبيعي در بازار به فروش نمي‌رسد و همين امر باعث شده است، مردم كمتر رغبتي به خريد آن داشته باشند.
به اعتقاد وي مشكل ديگر توليدكنندگان عسل شهرستان، وجود واسطه‌هاست كه اين امر باعث شده، خود توليدكنندگان چندان رغبتي به توليد گسترده نداشته باشند، وي ادامه داد: «چرا بايد من توليدكننده با تمامي مشكلات، عسل توليد كنم، ولي واسطه‌ها با قيمت نازل آن را از من خريداري كنند. آيا زمان آن نرسيده كه تمهيداتي خاص از جمله ر‌اه‌اندازي بازارچه دايمي عسل در شهرستان اتخاذ شود؟»
"يك كارشناس غذا و دارو نيز عسل را از غذاهاي اعجاز برانگيز دانست كه در قرآن در سوره نحل به آن اشاره شده است.عسل داراي 15 نوع قند است و طيف عظيمي از آنزيم‌ها و ويتامين‌ها را در خود دارد و به همين خاطر مي‌تواند، در رشد بدن و هضم غذا موثر باشد.«سيدمجتبي شاهرخي”، كارشناس مسئول امور دام و طيور جهاد كشاورزي پلدختر هم وجود مناطق ييلاقي و قشلاقي را خاص شهرستان پلدختر دانست و گفت: بيشترين زنبورستان‌ها در ميانكوه شرقي، به خصوص نواحي دره سيد و طايي از توابع بخش معمولان قرار دارند.وي وجود گياهاني همچون گون، شيرشيرك(فوفيون) و كلزا را عامل توليد عسل مرغوب در شهرستان پلدختر عنوان كرد و افزود: عسل اكاليپتوس خاص اين شهرستان است كه علاوه‌بر ارزش غذايي، خاصيت دارويي و درماني نيز دارد و مي‌تواند در درمان انواع حساسيت‌ها، آنفلوانزا و سرماخوردگي موثر باشد.
مدير جهاد كشاورزي پلدختر نيز در اين رابطه به خبرنگار ايسنا گفت: در حال حاضر حدود 8200 كندو زنبورعسل در نقاط مختلف پلدختر وجود دارد كه 72 نفر مشغول كار در اين زنبورستان‌ها هستند.«علي خادمي”، تنوع آب و هوايي، وجود 200 هزار هكتار مرتع با گياهان گوناگون را عامل توسعه زنبورداري شهرستان دانست و ادامه داد: جهاد كشاورزي آمادگي دارد، در جهت ايجاد اشتغال جوانان، زمينه مناسب را فراهم كند.وي خشكسالي‌هاي پي‌درپي و ورود ريزگردها از كشورهاي عربي به شهرستان را از عوامل خسارت به زنبورداران در دو سال گذشته عنوان كرد و گفت: اگر شرايط مناسب فراهم شود، ميزان توليد به جاي 60 تن به 90 تن در سال خواهد رسيد.

ارسال نظر

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن