تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820347696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت‌الله كعبي در گفت‌وگويي تفصيلي مطرح كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آيت‌الله كعبي در گفت‌وگويي تفصيلي مطرح كرد
خبرگزاري فارس: عضو هيئت داوري جبهه متحد اصولگرايان با بيان اينكه شبكه‌هاي سوء استفاده‌گر از قدرت جايي در دايره اصولگرايي ندارند، از احتمال حضور برخي مؤسسين جبهه پايداري انقلاب اسلامي در ليست جبهه متحد خبر داد.


به گزارش گروه سياسي خبرگزاري فارس، آيت‌الله عباس كعبي از اعضاي سابق شوراي نگهبان است كه هم اكنون نمايندگي مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبري را برعهده دارد؛ اين عضو برجسته جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در هيئت داوري جبهه متحد اصولگرايان حضور دارد و از اعضاي شوراي مركزي اين تشكل است.

در گفت‌وگويي كه در محل دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري انجام شده، ديدگاه‌هاي وي درباره جبهه متحد اصولگرايان، شاخص‌هاي اصولگرايي و فهرست انتخاباتي جبهه متحد، مجلس مطلوب، نماينده مطلوب و اخلاق انتخاباتي اخذ شده است.
متن كامل اين مصاحبه كه در سايت جبهه متحد اصولگرايان منتشر شده، به شرح ذيل است:

جناب آقاي كعبي، در ابتداي بحث مقداري درباره نحوه ورود جنابعالي به كميته داوري شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان بدانيم. چه فرآيندي طي شد تا شما يكي از اعضاي گروه هفت نفره داوري باشيد؟

همانطور كه استحضار داريد، جبهه متحد اصولگرايي متشكل از دو هيئت جداگانه است كه به شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان معروف هستند. گروه هفت نفره، مسئول سياست‏گذاري و حكميت بر فرايند اصولگرايي در انتخابات را بر عهده دارند. از اين هفت نفر جناب آقاي دكتر ولايتي، جناب آقاي دكتر حدادعادل و جناب آقاي عسگراولادي شخصيت حقيقي هستند كه از قبل در جلساتي كه افراد شاخص اصولگرا حضور داشتند بر روي آنها اجماع شده شود. دو نفر ديگر نمايندگان جامعه روحانيت مبارز هستند كه حجت الاسلام تقوي و حجت الاسلام ابوترابي فرد هستند. دو نفر ديگر هم به نمايندگي از جامعه مدرسين حوزه علميه قم هستند كه بنده و آيت الله حسيني بوشهري حضور داريم.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز، پايه گذاران جبهه متحد اصولگرايان هستند. از مدت ها قبل، در جلسات جامعه مدرسين پيرامون فرايند وحدت اصولگرايان بحث هاي زيادي شد كه نهايتاً به مشاركت در تدوين منشور اصولگرايي منتهي شد. كميته اي مشترك از اعضاي جامعتين تشكيل شد و كار تدوين منشور اصولگرايي را بر عهده گرفتند. در جلسات جامعه مدرسين پيرامون نحوه مشاركت در اين فرايند، اختيارات به آيت الله يزدي به عنوان رياست جامعه مدرسين واگذار شد و ايشان نيز به نمايندگي از طرف جامعه مدرسين، بنده و آقاي حسيني بوشهري را انتخاب كردند تا در فرايند وحدت اصولگرايان در قالب كميته سياست گذاري نظارت و داوري مشاركت كنيم.

آيت الله يزدي همواره مجموعه اصولگرايان را به وحدت بر پايه پيشرفت اصولگرايي دعوت كرده اند.

* سه شاخصه سلبي «فتنه»، «انحراف» و «فساد» خط مرزهاي جبهه متحد

اعضاي شوراي مركزي در مورد سه شاخصه سلبي «فتنه»، «انحراف» و «فساد» صحبت مي كنند كه خط مرزهاي جبهه متحد را تشكيل مي دهند.

اين شاخص ها براي تعيين نامزد فهرست اصولگرايان است؟

جبهه متحد اصولگرايان به منظور پيشبرد تفكر اصولگرايي شكل گرفته و بايدها و نبايدهايي دارد. اصلي ترين شاخصه اين گفتمان، وحدت حول محور ولايت و بر مبناي اسلام، نظام، ولايت فقيه و قانون اساسي است. بر اين اساس، 12 اصل وجود دارد كه افراد بايد حائز آن شرايط باشند كه در منشور اصولگرايي به آن اشاره شده است.

* شبكه‌هاي سوء استفاده‌گر از قدرت جايي در دايره اصولگرايي ندارند

از طرف ديگر هم سه شاخصه سلبي بزرگ را در نظر داريم كه شما هم در سوال خود به آن اشاره كرديد و كاملا شفاف و واضح هستند. در واقع «فتنه گران»؛ كساني كه از اصول «انحراف» پيدا كردند و شبكه هايي كه مي خواهند از قدرت سوء استفاده بكنند، جايي در دايره اصولگرايي ندارند و از همين روست كه جبهه متحد اصولگرايان در مقابل همه جريان هاي غير همسو با نظام و رهبري شكل گرفته است.

جريان فتنه، پيچيده و چند لايه است و عقبه آن به روشنفكري بيمار برمي‌گردد. انحراف و فساد هم مولود فتنه هستند و فتنه را نبايد دست كم گرفت. فتنه به دنبال فروپاشي هويتي ملت يا ايجاد شكاف هويتي و در نهايت نفوذ در حاكميت است. همچنين به جريان انحراف نيز با زاويه اي كه از اصول گرفته به دليل آنكه از لحاظ دسترسي به قدرت و ثروت شرايط ويژه اي دارد بايد پرداخته شود و درباره هر دوي اينها روشنگري و تبيين صورت بگيرد.

* فتنه، انحراف و فساد طرفداران مدل توسعه غربي هستند

اما معتقدم كه فتنه، انحراف و فساد طرفداران مدل توسعه غربي هستند و در كنار هم، پروژه سكولاريزه كردن كشور و فاصله گرفتن از آرمان ها و ارزش ها را دنبال مي كنند. بنابراين اصولگرايان واقعي با هرچه در توان دارند، بايد در مقابل طرفداران مدل توسعه غربي كه شامل فتنه گران، منحرفين، مفسدين و عقبه ايدئولوژيكي آنهاست با هم، همدل و هم صحبت بشوند و در برخورد با يكديگر نيز خويشتن دار و با سعه صدر باشند.

بر اساس همين تبييني كه كرديد، چه افرادي در ليست نهايي نامزدهاي جبهه محد اصولگرايان قرار نخواهند گرفت؟

البته تهيه ليست وظيفه مستقيم ما نيست. در واقع جامعه مدرسين و جامعه روحانيت ضوابط و منشورهاي اصولگرايي را پايه ريزي كرده اند و سپس با تشكيل گروه هفت نفره و سپس هيات اجرايي؛ ستادهاي انتخاباتي در استان ها شكل گرفته است. در هر حوزه انتخابيه خود استان ها هستند كه بر پايه شاخص هاي اصولگرايي و بندهاي منشور اصولگرايي اقدام به گزينش و معرفي نامزد مي كنند. اگر در انتخاب نامزدها به وفاق نرسند كميته داوري تشكيل مي شود.

* محافظه‌كاران و مروجين افكار غير اسلامي در تراز مجلس كارآمد نيستند

به هر حال در مجموع چيزي كه واضح مي‌نمايد اين است كه، بارها در جلسات جبهه متحد اصولگرايي بحث كرده ايم و وحدت نظر تمامي اعضا اين است كه اشخاص داراي انديشه سكولار و سست عنصر و كساني كه مروج افكار غير اسلامي و غيرانقلابي هستند؛ افرادي كه محافظه كاري مي كنند و ايستا هستند و قدرت ابتكار عمل و طرح در مسائل كلان كشور ندارند؛ در تراز مجلس كارآمد نيستند.

* كساني كه در فتنه ساكت و متزلزل بودند، توقع نداشته باشند كه جبهه متحد از آنها حمايت كند

افرادي كه در فتنه 88 رفوزه شدند؛ ساكت و متزلزل بودند و با جبهه غير خودي و با كساني كه در مقابل نظام ايستاده بودند، مرزها را مشخص نكردند، نبايد توقع داشته باشند كه مورد حمايت جبهه متحد اصولگرايان باشند و اصولگرايان هم هرگز آنان را در ليست قرار نخواهند داد.

ما بر حاكميت تفكر ناب اصولگرايي تاكيد داريم و مقابل هر كس كه با شاخصه هاي ايجابي و سلبي اين تفكر نخواند، مي ايستيم. البته در گفتن مصداق ممكن است تفاوت سليقه به وجود بيايد كه با گفت‌وگو به هم نزديك مي شود و من از بيان آن صرف نظر مي كنم.

* ممكن است برخي مؤسسين جبهه پايداري در ليست جبهه متحد قرار بگيرند

در روزهايي كه گذشت ليست سازي معجولي از سوي بعضي افراد انجام شد و برخي گمانه زني هاي خود را به عنوان ليست جبهه متحد اصولگرايان معرفي كردند. نظر شما را درباره اين اقدامات را مي خواهيم بدانيم؟

به نظر من راهي كه در پيش گرفته شده درست نيست؛ چرا كه جبهه متحد درهاي خود را براي گفت‌وگو و مشاركت در تهيه ليست بازگذاشته است. جبهه متحد اضلاعي دارد كه يكي از آنها پايداري است كه ما بارها اعلام كرده ايم كه منتظر هستيم آنها بيايند و به اين فرايند بپيوندند. در حال حاضر گفت‌وگوهايي صورت گرفته تا در مورد بعضي كانديداها به ديدگاه مشترك برسيم و حتي بعضي از موسسين پايداري ممكن است در ليست جبهه متحد اصولگرايان حضور داشته باشند.

جبهه پايداري نيز از برخي اعضاي جبهه متحد اصولگرايان دعوت كرده و در كل فضاي بين جبهه متحد و ديگر اعضا، فضاي تفاهم و وحدت است. اما توصيه من اين است كه اصولگرايان و شخصيت هايي كه رسانه ها را در اختيار دارند از تخريب يكديگر بپرهيزند و فضاي ايجاد تفاهم و تبيين ملاك ها را براي مردم در دستور العمل خود قرار بدهند و با تاسي از فرمايش رهبر انقلاب به جاي نفي ديگران از نقاط مثبت خود بگويند.

جناب آقاي كعبي؛ ما در رو به روي خود سه گانه اي داريم كه به نظر مي رسد در تشكيل مجلس آينده بايد اين سه اصل مهم و ضروري را در نظرگرفت. اول اينكه سال جاري از سوي رهبر انقلاب سال جهاد اقتصادي نامگذاري شده و اصولگرايان بايد نتيجه كاري خود نسبت به اين موضوع را به مردم ارائه كنند. در وهله دوم ما در دهه عدالت و پيشرفت قرار داريم و بايد براي رسيدن به اهداف اين دهه بايد تلاش كنيم. مورد سومي هم كه با آن مواجه هستيم، بحث بيداري اسلامي و شرايط خطيري است كه انقلاب اسلامي با آن مواجه است و پس از سي سال مي تواند ميوه اين پافشاري بر اصول را برداشت كند. بر همين اساس، به نظر جنابعالي نماينده و مجلس مطلوب، بايد چه خصوصياتي داشته باشد؟

مجلس در نظام مقدس بر پايه جايگاهي كه در قانون اساسي دارد و همچنين بر اساس عرف موجود و ارزش هاي اسلام هميشه مهم بوده است. نمايندگان مجلس نيز، به سبب هويت حقوقي كه دارند و از طرف بخشي از مردم برگزيده شده اند و نمايندگي آنها را بر عهده دارند، از قدرت زيادي برخوردار هستند. بر همين اساس مجلس شوراي اسلامي هم مجلس مقتدر و با وزن بالايي است و اميدواريم بنا بر فرموده مقام معظم رهبري مجلس نهم، مجلسي مقتدر و در شان شايستگي هاي ملت ايران باشد كه نمادي از يك ملت الگو، با استقامت و ايستاده در مقابل تهديدهاي خارجي، يك ملت پيشرفته، بيدار، ولايت مدار و شهيدپرور را به همگان نشان بدهد.

ما اميدواريم مجلس نهم به سمتي برود كه خط قرمز آن اصول و ارزش هاي اسلامي باشد و 100 درصد خروجي آن منطبق با اسلام باشد. مجلس عدالت گرا، پاكدست، خدمتگزار ملت، حامي محرومان، ايستاده در مقابل استكبار جهاني و تروريسم بين الملل آرزوي ماست كه تحقق آن نيز دور از دسترس نيست. ما از مجلس نهم، مجلسي چندمنظوره مي خواهيم به طوريكه همچنانكه همراه با نهضت بيداري اسلامي و در جهت تقويت آن قدم بر مي دارد؛ برنامه ششم توسعه را نيز به گونه اي طراحي و اجرايي بكند كه به تحقق چشم انداز بيست ساله يعني رسيدن به ايراني توسعه يافته با هويت اسلامي و انقلابي شتاب ببخشد.

* مجلس نهم شايسته ملت ايران خواهد بود

با توجه به شاخصه هايي كه جبهه متحد اصولگرايان در نظر دارد و نامزدهايش بايد احصا كنند، مجلس نهم به گونه اي خواهد بود كه شايسته ملت ايران باشد و در قياس با مجالس هفتم و هشتم، مكمل و متمم آنهاست.

همين جا بايد اين نكته را هم بگويم كه بايد از تجربه هايي كه داشتيم، بياموزيم. كنش گران سياسي و فعالان و نيروهاي انقلابي از مجلس ششم كه چالشي براي نظام بود درس عبرت بگيرند و به سمت مجلسي حركت كنند كه از مجالس هفتم و هشتم اصولگراتر باشد و حداكثرهاي اصولگرايي مطلوب ما را با خود داشته باشد. البته در همين راه واقع گرا هستيم و آرمان گرايي را با واقع گرايي مي سنجيم و بر اين اساس همين آرايش سياسي كشور، اميدواريم اصولگرايان دلسوز واقعي ملت و نظام و ايستاده پاي شهدا و ولايت و ارزش ها انتخاب شوند.

اميدواريم با روند وحدتي كه در ميان نيروهاي انقلاب شكل گرفته، مجلسي انقلابي و ارزشي در تراز 9 دي و از جنس تفكر بسيجي و شايسته ملت خالق حماسه ها تشكيل بدهيم، خصوصا كه اولين مجلس بعد از فتنه پيچيده 88 است.

فضاي انتخاباتي هميشه شاهد اتفاقات خوب و بد است. جنابعالي چه توصيه اي به نامزدهاي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي داريد؟

اولا توصيه من تخليص نيت است. نيت ها را را بايد خالص كنيم و با انگيزه تقويت باورها و ارزش هاي ديني كمك به پيشرفت و توسعه كشور و در نظر گرفتن مصالح عمومي و مردم وارد صحنه خدمت به مردم شويم. اگر كسي با نيات مخلصانه بيايد خدا هم كمك مي كند و نتيجه مي گيرد. در روايات هم آمده كه هركس رابطه اش را با خدا درست بكند، خدا هم رابطه اش را با خلق خدا درست مي كند.

نكته دوم در باب نوع تبليغات است. نامزدها بايد به دنبال اثبات خود باشند نه نفي و تخريب ديگران؛ چرا كه انتخابات ميدان مسابقه براي خدمت است نه آوردگاهي براي كسب قدرت. در تبليغات بايد صداقت، آرمان گرايي، دلسوزي و روحيه انقلابي موج بزند. مردم هم خودشان ميان نامزدها قضاوت مي كنند، وگرنه اين تبليغات گسترده ميلياردي به سبك تبليغات غربي جواب معكوس مي دهد.

* نامزدهاي انتخابات مجلس نهم از پيمانكارهاي اقتصادي - انتخاباتي فاصله بگيرند

يكي از توصيه هاي ديگري كه بايد كرد اين است كه نامزدهاي انتخابات مجلس نهم از پيمانكارهاي اقتصادي - انتخاباتي يا به تعبير رهبر انقلاب صاحبان قدرت و ثروت فاصله بگيرند و رعايت قانون انتخابات و نظام جامع اخلاقي انتخابات و رعايت اخلاق سياسي را در دستور كار خود قرار بدهند. نامزدها وعده كاذب به مردم ندهند؛ برنامه هاي خود را به صورت واقعي به مردم عرضه كنند و پاي وعده هاي خودشان بعد از انتخابات بايستند.

با شرايطي كه در ميان نيروهاي انقلاب حاكم شده، پيش بيني شما از آرايش سياسي مجلس نهم چگونه است؟

مجلس نهم يك مجلس اصولگراي قاطع خواهد بود. ما اميدواري مردم به شاخصه هاي اصولگرايي بيشتر دقت كنند و نسبت به انتخاب اصولگراي واقعي پايبند به ارزش ها اقدام كنند. اما آنچه مشخص است، اين است كه در مجلس نهم، از سليقه هاي گوناگون هم خواهيم داشت.

نكته ديگري كه مي توانم بگويم اين است كه بايد شور و نشاط انتخاباتي را بيشتر كرد و مردم به عنوان وظيفه انقلابي ارزش و شهروندي و ملي و در لبيك به نداي امام و رهبر معظم انقلاب به عنوان يك تكليف شركت كنند.

حضور فراگير مردم انقلابي و ارزشي در عرصه انتخابات يك مجلس اصولگراي با طراز بالا را رقم خواهد زد؛ اما اگر اين مشاركت كمتر شود نمي توان توقع يك مجلس اصولگراي مطلوب داشته باشيم و ان شاء الله مردم با توجه به نقاط ضعف و قوت مجلس هفتم و هشتم و با تجربه انتخاب كنند تا پيشرفت كنيم.

متاسفانه برخي گروه‌هاي سياسي با دامن زدن به اختلاف در ميان نيروهاي اصولگرا و طرح برخي مسايل حاشيه اي، بحث هاي انتخاباتي را به مسايل حاشيه اي سوق مي دهند. يكي از مباحث مهم در اين خصوص بحث بيداري اسلامي است. نظر جنابعالي در اين خصوص چيست؟

بيداري اسلامي به مجموعه تحولات فكري، اجتماعي و سياسي جوامع اسلامي در جهت بازگشت به حاكميت قرآن، سنّت و ارزش‌هاي اسلامي در زندگي سياسي و اجتماعي و ساخت تمدن اسلامي اطلاق مي‌شود.

موج بيداري اسلامي در اثر حركت مصلحان بزرگ ديني در مصر شكل گرفت و تداوم يافت و در ساير كشورهاي عربي و اسلامي نيز رونق گرفت و امروزه ما تاثيرات آن را در سطح بين‌المللي شاهد هستيم.

اينك با رشد تصاعدي حركت ملت‌هاي منطقه بايد قرن 21 را قرن ملت‌ها، پايان سلطه، حاكميت دولت‌هاي مستكبر و افول ديكتاتوري بين‌الملل آمريكا دانست؛ ديگر تمدن غربي در مناسبات فرهنگي، اقتصادي، سياسي و امنيتي حرف اول را نمي‌زند، بلكه در برابر ابتكار عمل ملت‌ها منفعلانه و به تعبير نغز رهبري به مثابه‌ي يك (بيمار پيش فعال) به تكاپو افتاده است تا در برابر اقتدار منطقه‌اي ملت ايران و حركت بيداري اسلامي واكنش نشان دهد.
انتهاي پيام/

دوشنبه|ا|26|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن