تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820482014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوئد؛ نخستين كشور سبز جهان


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: سوئد؛ نخستين كشور سبز جهان
سوئد به سمت تبديل شدن به اولين كشور سبز در جهان خيز برداشته است. آنها قصد دارند تا سال2020، اقتصادى كاملا بى نياز به نفت داشته باشند، بدون آنكه نيروگاه‌هاى هسته‌اى بيشترى بسازند كه در واقع هدفى است، بسيار بلند پروازانه. دولت سوئد اعلام داشته كه به علت پديده گرمايش جهانى و افزايش قيمت نفت در صدد است كه سوخت‌هاى فسيلى را با انرژى‌هاى تجديد پذير پاك جانشين كند، قبل از آنكه گرمايش جهاني، اقتصاد جهانى را فلج كرده و كاهش ذخاير نفتي، قيمت آن را به طور نجومى‌افزايش دهد.

مونا سالين، وزير توسعه پايدار سوئد در گفت‌و‌گو با روزنامه گاردين گفت: وابستگى ما به نفت بايد تا سال 2020 ميلادى برطرف گردد. هميشه بايد براى نفت جانشين بهترى وجود داشته باشد، به‌اين معنى كه ديگر نبايد براى گرم كردن خانه نياز به نفت باشد و يا نبايد هيچ راننده‌اى براى راندن اتومبيل خود منحصرا از بنزين استفاده كند.

حتى افراد بدبين نيز دولت را براى رسيدن به هدف قطع وابستگى به نفت تشويق مى‌كنند. هيچ كس در سوئد از آنكه‌اين هدف بلند پروازانه تا سال 2020 دست يافتنى است، مطمئن نمى‌باشد، اما حتى منتقدان نيز دولت را براى گرفتن‌اين تصميم متحورانه و بديع تحسين كرده‌اند.‌اين تصميم مى‌تواند ديگر كشورها را نيز براى كاهش استفاده از سوخت‌هاى فسيلى و وابستگى آنها به نفت، تحريك نمايد.

كنس ورلينگ مدير ارشد Agroctanol، بزرگ‌ترين كارخانه توليد اتانول سوئد در گفت‌و‌گو با آسوشيتدپرس مى‌افزايد: فكر نمى‌كنم اين هدف واقع گرانه باشد اما يك تصميم ماجراجويانه و بلندپروازانه است. ممكن است ما به‌اين هدف نرسيم اما مى‌توانيم حداقل جامعه‌اى با وابستگى كمتر به نفت ايجاد نماييم كه‌اين به خودى خود اتفاقى خوب و پسنديده است.

اما دولت سوئد براى عملى كردن‌اين تصميم بسيار جدى و مصر است. براساس گزارشى كه كميته انرژي، آكادمى‌علوم سلطنتى سوئد منتشر كرده است، آمده: نگرانى كشورهاى سراسر جهان راجع به تقاضاى جهانى نفت خام رو به افزايش است، زيرا در حالى كه تقاضاى نفت روز به روز اوج مى‌گيرد، متعاقب آن منابع نفت خام در حال كاهش است كه‌اين موضوع سبب خواهد شد كه قيمت نفت به طور سرسام آورى افزايش يابد. اعضاى‌اين كميته پيش بينى كرده‌اند كه‌اين موضوع باعث ركود اقتصاد جهانى خواهد شد و دولت سوئد بايد اقدامات موثرى را انجام دهد تا از‌اين اتفاق تاثير كمترى بپذيرد.

به گفته خانم سالين، وابستگى جهانى به نفت يكى از بزرگ‌ترين مشكلات دنياست. وى معتقد است كه سوئد بايد از هم اكنون خود را براى شرايط سخت‌تر آماده سازد.

وى مى‌افزايد: يك سوئد بى نياز به سوخت‌هاى فسيلي، مزاياى زيادى را براى ما‌ايجاد مى‌كند، كه كمترين آن كاهش تاثير نوسانات قيمت نفت بر آن خواهد بود. قيمت نفت از سال 1996 ميلادى تا كنون سه برابر شده است.

هيچ شكى در‌اين وجود ندارد كه‌اين هدف بسيار بلندپروازانه است، اما‌اين ملت 9 ميليون نفرى ركوردهايى از مصرف انرژى دارند كه سبب دلگرمى‌براى رسيدن به‌اين هدف مى‌شود.

در سال 1970 ميلادي، 77 درصد انرژى سوئد از نفت تامين مى‌گشت، اما در سال 2003‌اين ميزان به 32 درصد كاهش پيدا كرد. متوسط استفاده از انرژهاى تجديدپذير در كشورهاى اتحاديه اروپا شش درصد است در حالى كه‌اين ميزان براى سوئدى‌ها 26 درصد مى‌باشد. به طور تقريبى يك سوم انرژى سوئد از طريق نيروگاه‌هاى هسته‌اى تامين مى‌شود و‌اين در حالى است كه يك رفراندوم كه در سال 1980 ميلادى انجام شد، مشخص كرد كه بايد نيروگاه‌هاى هسته‌اى به تدريج كنار گذاشته شوند.

سوئدى‌ها در امتداد خط ساحلى خود نيروگاه‌هاى برق، آبى و بادى بزرگى را ساخته‌اند. در‌اين راستا يكى از بزرگترين مزارع انرژى بادى جهان در آنجا ساخته شده است كه قرار است در سال 2009 ميلادى شروع به توليد انرژى نمايد.

همچنين‌اين كشور در بين كشورهاى اتحاديه اروپا بيشترين نسبت جنگل به مساحت را دارد كه مى‌تواند به عنوان منبع پايدارى براى تامين زيست توده (Biomass) مورد استفاده قرار گيرد.

سوئد همچنين حمايت مالى خود را از يك برنامه ابتكارى براى تسريع در جانشينى سوخت‌هاى فسيلى در كارهاى مختلف، از گرمايش خانه‌ها تا حمل و نقل، اعلام داشته است. در بسيارى از محله‌هاى سوئد از يك كوره مركزى كه با سوخت زيستى كار مى‌كند به منظور تهيه آب گرم براى چندين خانه نزديك به هم استفاده مى‌شود. هزاران صاحب‌خانه سوئدى نيز كوره‌هاى نفت سوز خود را با ديگ‌هاى بخارى كه از سوخت‌هاى جايگزين استفاده مى‌كنند، تعويض كرده‌اند كه اين موضوع سبب كاهش شديد وابستگى سوئدى‌ها به نفت براى گرمايش خانه‌هايشان شده است. براساس گزارش پژوهشگاه نفت خام سوئد، در سال‌هاى اخير استفاده از نفت براى گرمايش خانه‌ها، حدود 85 درصد كاهش يافته است و در حال حاضر تنها هشت درصد از خانه‌هاى سوئد با نفت گرم مى‌شوند.

دولت سوئد براى تشويق مردم براى استفاده از اتومبيل‌هاى با سوخت تجديدپذير پاك از كاهش ماليات و مشوق‌هاى اقتصادي، نظير نگرفتن هزينه پاركينگ و غيره استفاده كرده است. مشوق‌هاى مالياتى سبب شده است كه رانندگانى كه باك خود را با سوخت اتانول پر مى‌كنند، تنها هزينه اى حدود يك سوم، هزينه لازم براى پر كردن آن با بنزين بپردازند. اين در حالى است كه هزينه توليد اتانول 40 درصد بيشتر از بنزين مى‌باشد.

دوشنبه|ا|28|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن