تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827980782




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به مسابقه «چهار ‌سه دو يك» سينمادوستان در ‌قاب ‌تلويزيون


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهي به مسابقه «چهار ‌سه دو يك» سينمادوستان در ‌قاب ‌تلويزيون
جام جم آنلاين: اين روزها علاوه بر پخش فيلم‌هاي سينمايي متعدد از شبكه‌هاي مختلف، شاهد پخش برنامه‌هاي متنوعي نيز هستيم كه به سينما مي‌پردازد.


جديدترين برنامه‌اي كه بتازگي پخش آن از شبكه 4 سيما آغاز شده مسابقه سينمايي «چهار، سه، دو، يك» است كه در واقع سري دوم اين مسابقه محسوب مي‌شود و از قالب تلفني خارج شده و با حضور برگزيدگان سري اول در جريان است.

مسابقه سينمايي ‌چهار، سه، دو، يك‌ كه نام خود را هم از يكي از مهم‌ترين عبارات پشت صحنه سينما وام گرفته، از همان قسمت‌هاي ابتدايي علاقه‌مندان به سينما را ترغيب به تماشاي خود كرده و دست روي حوزه بكري گذاشته است كه به عنوان اولين نمونه مي‌تواند تا حدود زيادي براي مخاطبان و همچنين علاقه‌مندان سينما جذاب باشد.

سري اول مسابقه ، به صورت تلفني برگزار شد و شركت‌كنندگان از طريق تلفن به سوالاتي كاملا سينمايي پاسخ گفتند با اين اميد كه بتوانند پس از موفقيت در اين مرحله در سري دوم اين مسابقه هم شركت كنند.

از همان ابتدا شركت‌كنندگان در مرحله اول مي‌دانستند كه در صورت كسب امتيازات لازم مي‌توانند در استوديوي اين مسابقه حاضر شوند و در فضايي كه مانند يك آزمون سينمايي تمام‌عيار است، قابليت‌ها و استعدادهاي خود را در مقابل دوربين تلويزيون به نمايش بگذارند.

همين امر هيجان خاصي را به سري اول برنامه تزريق كرد و شركت‌كنندگان براي يافتن فرصتي استثنايي ـ كه مي‌توانست از جمله اتفاقات مهم زندگي آنها باشد ـ با هم به رقابت پرداختند.

سري دوم اين مسابقه از نيمه دوم آذر آغاز شد و دوشنبه تا پنجشنبه ساعت 22 و جمعه‌ها ساعت 23 پخش مي‌شود.

اجراي خوب جواد مولانيا كه در همين برنامه ثابت كرده است اطلاعات بسيار زيادي در حوزه سينما دارد، يكي از نقاط قوت اين مسابقه محسوب مي‌شود و حضور سه داور از سه حوزه مختلف سينما نيز توانسته بر ميزان تخصصي شدن آن بيفزايد.

در ابتدا اين مسابقه با داوري بهمن زرين‌پور به عنوان كارگردان و نويسنده، مينو فرشچي به عنوان فيلمنامه‌نويس و مسعود فراستي به عنوان منتقد روي آنتن رفت و در ادامه تيم داوري به صورتي متناوب از افراد شناخته شده ديگري نيز مانند ميكائيل شهرستاني، ابوالفضل جليلي، حميد دهقان‌پور، صادق هاتفي، شهرام جعفري‌نژاد، سهيلا نجم و... تشكيل شد تا نظرات متفاوت اهالي سينما در آن لحاظ شود.

اين مسابقه سعي كرده تا مجموعه كاملي باشد از تمام آنچه در عالم سينما وجود دارد. به عنوان نمونه شركت‌كنندگان حتي مي‌بايست فيلم كوتاهي براي شركت در مرحله حضوري ‌چهار، سه، دو، يك‌ بسازند و بهترين فيلم از مجموع فيلم‌هاي ساخته شده توسط شركت‌كنندگان در حضور داوران مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد.

شركت‌كنندگان اين مسابقه شايد هيچ‌گاه فرصت پخش فيلم‌هاي خود را از تلويزيون پيدا نكنند، اما اين مسابقه چنين فرصتي را براي آنها فراهم كرده به علاوه اين‌كه در حضور سه داور مسابقه نيز اولين ساخته‌هايشان مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

ديگر شركت‌كنندگان نيز بايد فيلم را نقد كرده و نقاط قوت و ضعف آن را بيان كنند. در اين بخش علاوه بر ايجاد فضايي تمريني براي نقد فيلم، ميزان تبحر شركت‌كنندگان در استفاده از واژه‌هاي نقد هم مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

در بخش ديگري از اين مسابقه نيز شركت‌كنندگان مي‌توانند توانايي اجرا، دوبله، بازيگري و پانتوميم خود را به نمايش بگذارند.

اين قسمت همانند تست‌هاي رايج هر يك از اين حوزه‌هاست و علاوه بر نشان دادن استعدادهاي شركت‌كنندگان اين مسابقه، هم به شركت‌كنندگان و هم به مخاطبان به صورتي عملي ثابت خواهد كرد كه اكثر افراد ممكن است برخلاف تصوري كه از خود دارند استعداد بازيگري يا اجرا و... نداشته باشند.

البته اين برنامه قصد نااميد كردن اين دسته از علاقه‌مندان را ندارد و تنها هدفش اين است به افرادي كه بسياري از اهداف زندگي خود را معطوف به بازيگر شدن يا... كرده‌اند بخشي از واقعيت‌ها را نشان دهد.

در اين بخش پس از بازي فرد داوطلب نمونه‌اي از بازي بازيگران مطرح سينما در موقعيتي شبيه به همان موقعيت مورد مسابقه پخش مي‌شود و امكان مقايسه بسيار واقعي‌تري به وجود مي‌آيد.

يكي ديگر از بخش‌هاي اين مسابقه نيز مربوط به اطلاعات سينمايي شركت‌كنندگان است و طي آن شركت‌كنندگان با تكيه بر دانش سينمايي خود به سوالات مطرح شده پاسخ مي‌دهند.

همچنين با پخش يك سكانس، شركت‌كنندگان بايد تعداد نماهاي آن را حدس بزنند و سپس نماهاي به هم ريخته را طبق همان روايتي كه ديده‌اند تدوين كنند.

پخش قسمتي از فيلم‌هاي سينمايي و تحليل مفهومي آن از سوي شركت‌كنندگان از ديگر بخش‌هاي اين مسابقه است و در واقع سطح درك آنها را از بخشي كه ديده‌اند مورد سنجش قرار مي‌دهد كه به نوعي نشان مي‌دهد فهم صحنه‌هاي يك فيلم خوب تنها به توصيف آنچه اتفاق افتاده نبايد محدود شود.

تحليل مفهومي فيلم مي‌تواند به لذت بيشتر از يك فيلم بينجامد و علاقه‌مندان به سينما براي آن‌كه بتوانند از اين هنر بيشتر لذت ببرند بايد تا حدودي به زواياي مختلف چنين تحليلي آشنا باشند تا لايه‌هاي زيرين فيلم را هم از دست ندهند.

نظرات متفاوت داوران و سبك‌هاي منحصربه‌فرد امتيازدهي آنها، يكي ديگر از مواردي است كه بر جذابيت اين مسابقه افزوده است.

به عنوان نمونه در تيم داوري اوليه اين مسابقه مينو فرشچي سعي كرد تا با دست و دلبازي و همانند استادي كه به دانشجويانش هميشه نمرات متوسط به بالايي مي‌دهد امتياز شركت‌كنندگان را محاسبه كند.

بهمن زرين‌پور نيز تا حدودي سعي كرد امتيازات متوسطي به شركت‌كنندگان بدهد، اما امتياز دادن‌هاي مسعود فراستي از جنس ديگري بود.

صفرهايي كه او به شركت‌كنندگان مي‌داد در همان چند قسمت ابتدايي مسابقه معروف شد؛ اما با اين حال بارها نيز پيش آمد كه شركت‌كنندگان از او 10 امتياز كامل را گرفتند.

افراد ديگري هم كه براي داوري در اين مسابقه حاضر شدند هركدام بر مبناي تخصصي كه داشتند، شركت‌كننده‌ها را ارزيابي كردند.

استفاده از سه داور در اين مسابقه بار علمي آن را نيز افزايش داده و اغلب از زبان داوران نكاتي را مي‌شنويم كه مي‌تواند براي علاقه‌مندان مورد استفاده قرار بگيرد.

اما آنچه‌ نمي‌توان در اين مورد از آن چشم‌‌پوشي كرد، دخالت سليقه‌هاي متفاوت داوران است. به نظر مي‌رسد اگر اين مسابقه قصد دارد در سري‌هاي جديدتري توليد شود بايد در اين بخش تغييراتي را لحاظ كند.

به هر حال داوران هم انسان‌ هستند و اين مسابقه اولين تجربه قضاوت آنهاست. شايد نظرات داوري بر نتيجه داور ديگر تاثير بگذارد و شايد بهتر باشد داوران نمرات خود را پيش از اعلام به صورت مكتوب در اختيار مجري برنامه قرار دهند.

همچنين در بخشي از مسابقه كه استعدادهاي شركت‌كنندگان در بازيگري، اجرا، دوبله، نمايشنامه‌‌خواني و... محك مي‌خورد عادلانه‌تر آن است كه همه در تمام‌ بخش‌ها بتوانند استعداد خود را به نمايش بگذارند.

مبينا بني‌اسدي - جام‌جم

يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 613]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن