تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818962919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش تعرفه واردات گوشي همراه با آزمون و خطا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كاهش تعرفه واردات گوشي همراه با آزمون و خطا
پيشنهاد كاهش 15 درصدي تعرفه واردات گوشي تلفن همراه از 25 درصد به ده درصد در كميسيون ماده يك مورد موافقت قرار گرفت و براي تصويب به هيات وزيران ارائه شد.


تصويب پيشنهاد كاهش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه كه موضوع بسيار مهمي در صنعت گوشي تلفن همراه به حساب مي آيد، مي تواند تاثيرات فراواني در كسب درآمد ميلياردي براي دولت، ‌ضابطه مندتر شدن واردات گوشي تلفن همراه، ‌كاهش قاچاق اين كالا و ارزان شدن گوشي تلفن براي مشتركان داشته باشد.
كاهش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه با بيش از حدود 40 ميليون مشترك (حدود سي ميليون همراه اول، ‌حدود بيش از 5/12 ميليون "‌ايرانسل و ام تي ان افريقاي جنوبي" به عنوان اپراتور دوم و حدود يك ميليون تاليا به عنوان نخستين خط اعتباري و اسپادان در اصفهان) در كشور بيانگر نياز سالانه به بيش از ده تا 15 ميليون گوشي تلفن همراه است كه اين آمار، خبر از سودي سرشار مي دهد كه سالانه به جاي آنكه به حساب دولت برود به جيب قاچاقچياني مي رود كه حدود 90 درصد تامين گوشي تلفن همراه بازار ايران را در اختيار دارند.
ورود غيرقانوني بيش از ده ميليون گوشي تلفن همراه از مبادي غير رسمي به كشور علاوه بر زيان ميليارد توماني به اقتصاد ايران، موجب شده كه اين رقم به راحتي به جيب تعدادي دلال و واسطه برود كه مشخص نيست مورد حمايت چه كساني هستند.
جاي بسي تعجب است كه اين سود جويان فقط اكتفا به واردات بي ضابطه گوشي نكرده و در كنار آن اقدام به واردات قطعات غير استاندارد و غير اصلي گوشي شامل باتري،‌ قاب،‌ حافظه (رم)، ‌كابل اتصال و حتي شارژر نموده و علاوه بر زيان وارده به دولت، به مشتركان نيز خسارات فراواني وارد كرده اند كه بي توجهي در اين مورد مي تواند خسارات بزرگتر، يعني خسارت جاني نيز در پي داشته باشد. براي مثال تركيدن باتري در چين و كشته شدن يك مشترك چيني است كه اكنون در صدر اخبار جهان قرار دارد.
محمدرضا نادري معاون امور گمركي گمرك جمهوري اسلامي ايران، معتقد است كه با اعمال سياست كاهش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه، مي توان مانع ورود غيرقانوني اين كالا به كشور شد. زيرا در شرايط كنوني به دليل بالابودن تعرفه، واردات قانوني آن به صرفه نيست و لذا فرصت براي قاچاقچيان مهيا است تا از اين رهگذر سود سرشاري ببرند.
كارشناسان بازار تلفن همراه نيز معتقدند كه در زمان حاضر هيچ نهادي نقشي بر كاهش قيمت ها ندارد. چون شركت هاي مادر به دليل ماهيت كالاهاي ديجيتالي ،‌ براي ايجاد رقابت در بازار، در برخي مواقع براي ايجاد انگيزه در خريداران نرخ كالاهاي خود را كاهش مي دهند. چندي پيش نيز سازمان حمايت از مصرف كنندگان اعلام كرد كه قيمت گوشي تلفن همراه حدود 23 درصد در بازار كاهش يافته است در حاليكه قيمت انواع گوشي تلفن همراه در يك ماه گذشته كاهش چنداني نداشته است.
كارشناسان تاكيد دارند نهادهاي دولتي و مسوول اگر تمايل به ثبات بازار گوشي دارند بايد ضمن نظارت بر قاچاق اين كالا، نسبت به كاهش تعرفه واردات تلاش كنند تا علاوه بر حمايت از وارد كنندگان قانوني گوشي، ‌دست فرصت طلبان قاچاقچي را از سر اين كالا كوتاه كنند، زيرا نظارت نكردن و عدم ساماندهي بازار و كنترل نكردن انبارهاي مملو از گوشي هاي قاچاق مهمترين دليلي است كه باعث شده است بازار گوشي تلفن همراه همچنان آشفته باشد و هر روز بيشتر از پيش شاهد عرضه گوشي هاي قاچاق باشيم .
يكي ديگر از اين كارشناسان مي گويد روياي توليد گوشي هاي داخلي كه موجبات افزايش 60 درصدي تعرفه در زمان يكي از وزيران صنايع شد، نه فقط كمكي به توليدكنندگان نكرد بلكه فقط توانست سهم 60 درصدي قاچاق گوشي تلفن همراه را به بيش از 90 درصد برساند .
عدالتيان عضو سابق اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران نيز معتقد است وقتي در كشور گوشي توليد نمي شود پس لزومي به حمايت از اين صنعت نداريم و در هيچ كشوري هيچگاه از فعاليت هاي مونتاژي كه نوآوري ندارد حمايت نمي شود و لذا تعرفه واردات گوشي تلفن همراه مي تواند سد محكمي در برابر قاچاق اين كالا باشد تا زماني كه بتوانيم به صنعت قابل قبولي از توليد گوشي در كشور دست يابيم.
مومني به عنوان كارشناس اقتصادي در اين باره مي گويد: توليد حدود 200 هزار گوشي تلفن همراه با كيفيتي بسيار پايين در كشور، آنهم در بازاري كه انواع و اقسام گوشي ها ي مدرن و امروزي با برندهاي معتبر بين الملي وجود دارد، ‌رويايي بيش نخواهد بود اگر انتظار داشته باشيم بتوانيم با توليدي با اين سطح اندك، به مبارزه با قاچاق اين كالا بپردازيم ،‌علاوه بر آن توليد صنعتي كه بخواهد با بالا نگه داشتن تعرفه محقق شود فاقد موجوديت واقعي است و هرگز اعمال اين چنين سياست هايي در اقتصاد ايران پاسخگو نخواهد بود.
واردات گوشي تلفن همراه كه عمدتا از كشورهاي حوزه خليج فارس به بازار ايران صورت مي گيرد و فروش آزادانه آن در بازار موجب شده كه هيچ دستگاهي نتواند بر روند قيمت ها تاثير گذار باشد .
با يك حساب سرانگشتي واردات و فروش بيش از ده ميليوني گوشي تلفن همراه به صورت قاچاق از مبادي غيرقانوني به كشور با 90 درصد سهم براي قاچاقچيان، سود سرشاري دارد كه طبعا از هرگونه اقدامي براي مبارزه با آنان كوتاهي نخواهندكرد.
براساس نظريه كارشناسان هر مشتركي نهايتا هر دو سال يكبار بايد گوشي خود را تعويض نمايد و لذا آمار كارشناسان از ورود ده تا 15 ميليوني گوشي رقمي نجومي است كه سود يكجانبه براي قاچاقچيان دارد و حداقل سود را براي دولت .
در شرايطي كه در سال 2009 درآمد مخابراتي جهان 416/1 ميليارد دلار محاسبه شده و از اين رقم 790 ميليارد دلار آن متعلق به تلفن همراه است پس درآمدهاي مخابراتي در زمان حاضر دست كمي از درآمدهاي نفتي ندارد. بلكه در حال سبقت گرفتن از اين ماده زميني است.
اكنون كه كميسيون ماده يك كه متشكل از نمايندگاني از وزارت صنايع، بازرگاني، ‌جهاد كشاورزي، ‌سازمان مديريت، ‌بانك مركزي، اتاق بازرگاني، ‌گمرك و سازمان حمايت از مصرف كنندگان است و پس از بررسي هاي كارشناسانه تصميم به كاهش تعرفه گرفته اند، جا دارد دولت مقتدر ايران اسلامي نيز با تصويب و دستور اجرايي آن به مقامات ذيصلاح راه را بر واردات قاچاق گوشي تلفن همراه تنگتر كرده و فعاليت قاچاقچياني كه چند سالي است از اين رهگذر سود كلاني برده اند، به حداقل برساند، زيرا اينگونه درآمدها بايد در اختيار دولت ايران باشد نه مشتي سود جو.
سخن آخر اينكه اميدواريم دولت با تصويب و تاييد اين پيشنهاد و پي گيريهاي اجرايي بعد از آن موجبات كاهش قيمت اين كالاي به ظاهر لوكس ولي مورد نياز مردم را فراهم آورد تا خريداران بتوانند ضمن خريدي سالم با قيمتي مناسب امكان پيگيري مشكلات احتمالي را از مراجع ذيصلاح داشته باشند.
از: غلامحسين هجريان
1457** شبك

پنجشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن