تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816997568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر/انتظار بي پايان براي بسته شدن پرونده ادغام ادارات در آذربايجان شرقي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر/انتظار بي پايان براي بسته شدن پرونده ادغام ادارات در آذربايجان شرقي
انتظار بي پايان براي بسته شدن پرونده ادغام ادارات در آذربايجان شرقي
تبريز - خبرگزاري مهر: ادغام برخي وزارتخانه ها در آستانه اجراي برنامه پنجم توسعه، اميدها را براي توسعه شتابناك و حركت با برنامه كشور تقويت كرد اما وجود ابهاماتي در خصوص كيفيت ادغامها به همراه عملياتي نشدن شماري از آنها در رده هاي استاني، تحقق اين مهم را با اما و اگرهاي فراواني مواجه ساخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، اكنون پس از گذشت ماهها از تاسيس وزارتخانه هاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازي، فقط ادغام سازمانهاي مرتبط با وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي در استان آذربايجان شرقي عملياتي شده و "مديريت واحد" سازمانهاي مرتبط با دو وزارتخانه ديگر در كلاف پيچيده تفاسير مختلف بلاتكليف مانده است.

در حالي چشمان شهروندان آذربايجان شرقي در دو بخش صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازي منتظر دستور تغيير تابلوهاي سر در سازمانها و ادارت كل مرتبط با اين وزارتخانه هاست كه شمار زيادي از مسئولان و كارشناسان، تاخير در اين امر را زمينه ساز بروز خسارتهاي جبران ناپذير مي دانند.

از سوي ديگر عده اي معتقدند مادامي كه قانون ادغام وزارتخانه ها و رده هاي پايين تر به تصويب مجلس نرسيده باشد هيچ تكليفي بر عهده دولت متصور نيست. ضمن اينكه ادغام سازمانهاي مرتبط با وزارت نوبنياد تعاون، كار و رفاه اجتماعي در آذربايجان شرقي بروز برخي مشكلات را باعث شده كه نمي تواند طليعه خوبي براي عملياتي شدن ادغامها در استان قلمداد شود.

در چنين شرايطي تاخير و يا تعلل در ادغام سازمانهاي مرتبط با وزارتخانه هاي تازه تشكيل شده، واكنشهاي مختلفي را برانگيخته است.

تعلل در ادغام؛ هدررفت منابع مالي و انساني

يك اقتصادان و استاد دانشگاه در خصوص پيامدهاي تعلل در عملياتي كردن ادغامهاي صورت گرفته اظهار داشت: هر گونه تاخير، زمينه ساز هدررفت منابع مالي و انساني است.

دكتر محمدباقر بهشتي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ادغام سازمانهاي مرتبط با وزارتخانه هاي نوبنياد، بالاخره اتفاق خواهد افتاد اما تاخير يا تعلل، مي تواند آسيبهاي جبران ناپذيري داشته باشد.

وي با بيان اينكه فلسفه ادغام، اتخاذ و اجراي سياستهاي واحد است، عملياتي نشدن ادغامها در سطح استانها را مغاير با اين فلسفه دانست و اظهار داشت: سازمانهاي مرتبط با يك وزارتخانه در استانها، بايد يك مدير واحد داشته باشند تا برنامه ريزيها مطابق پيش بيني صورت گرفته عملياتي شود.

رئيس اسبق سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي گفت: عملياتي نشدن ادغامها در استانها به وضعيتي مي ماند كه در جريان آن "فرمانده" عوض شده اما رده هاي پايين تر بدون هيچ تغييري به فعاليت خود همچون سابق ادامه مي دهند و در اين شرايط نمي توان انتظار داشت سياستگذاري واحد نتيجه اي داشته باشد.

بهشتي افزود: با عملياتي شدن ادغامها، هزينه ها كمتر شده، راندمان كاري ارتقا يافته و مشكلات احتمالي در فصل بودجه ريزي كه مراكز اداري در اين فصل با آن درگيرند به حداقل ممكن خواهد رسيد.

رئيس مركز پژوهشهاي شوراي اسلامي كلانشهر تبريز اضافه كرد: علاوه بر اينها، با عملياتي شدن ادغامها، جهاد اقتصادي بهتر و هدفمندتر محقق شده و چالاكي، چابكي و سرعت بخشي به امور مرتبط با اين وزارتخانه ها به ويژه در حوزه صنعت و توليد خود را بهتر از گذشته به منصه ظهور خواهد رساند.

ادغامها؛ پيش درآمد توسعه استان

يك كارشناس مديريت نيز در اين باره گفت: عملياتي شدن ادغامها در استانها، پيش درآمد توسعه و رشد همه جانبه اين مناطق است.

رضا استادرحيمي با بيان اينكه پس از تصويب مراحل قانوني، روند ادغامها در رده هاي مختلف وزارتخانه هاي نوبنياد، خود به خود صورت خواهد گرفت، به خبرنگار مهر گفت: در عين حال تعلل در اين امر به حاكميت هرج و مرج در فضاي اداري انجاميده و در فقدان مديريت واحد، پروژه هاي در دست اجرا معطل خواهد ماند.

وي بروز مشكلاتي مانند نارسايي در حوزه منابع انساني، عدم اجراي اصولي قوانين تعيين شده و عدم اتخاذ تصميمات فراگير را از مهمترين مشكلات نبود مديريت واحد در سازمان هاي مرتبط با وزارتخانه هاي نوبنياد دانست و افزود: سازمانهاي مرتبط با وزارتخانه هاي ادغام شده در استانها در سال جهاد اقتصادي عملا گرفتار و معطل مانده اند.

مديركل سابق امور اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي اعمال سليقه هاي گوناگون را در بلاتكليف ماندن سازمانهاي مرتبط با وزارتخانه هاي ادغام شده بي تاثير ندانست و اضافه كرد: منافع عمومي و اهميت شتاب گرفتن توسعه استان ايجاب مي كند همه دست در دست هم داده و هر چه سريعتر ادغام ها، عملياتي شود.

استادرحيمي با اشاره به نقش نمايندگان در برون رفت از وضع فعلي گفت: وكلاي ملت نبايد منفعل باشند بلكه در برابر اين تعلل، ضرورت دارد پيگيري هاي لازم انجام شود.

وي با انتقاد تلويحي از انفعال نمايندگان، تصريح كرد: متاسفانه اغلب نمايندگان براي حضور در دور آتي انتخابات به شدت مشغول فعاليتند و مباحثي مانند عملياتي كردن ادغام سازمان هاي مرتبط با وزارتخانه هاي نوبنياد در استان را فراموش كرده اند.

تعلل و تاخير؛ نتيجه صوري بودن ادغام ها

نماينده تبريز در مجلس هم تاخير و يا تعلل در معرفي مديران واحد براي سازمانهاي مرتبط با وزارتخانه هاي ادغامي و تحقق اين ادغام در سطح استانها را نتيجه صوري بودن ادغامها دانست و گفت: ادغامها در حد تغيير نام بوده است.

مسعود پزشكيان در گفتگو با خبرنگار مهر با تاكيد بر اينكه تغيير اسم يك وزارتخانه را نمي توان به جاي ادغام پذيرفت، افزود: در فرآيند ادغام، ضمن مهندسي مجدد، بايد ساختاري هدفمند تعريف و وظايف جديد مشخص شود تا در سايه آموزشهاي اصولي اهدافي كه پيش بيني شده، محقق گردد.

وي با انتقاد از بي توجهي به اين فرآيند در ادغامهاي صورت گرفته، از اين ادغامها به عنوان "ادغامهايي صوري" نام برد و تصريح كرد: نتيجه چنين ادغامي، بلاتكليف ماندن رده هاي استاني يك وزارتخانه به اصطلاح ادغام شده است.

اين نماينده مجلس درباره پيامدهاي تداوم وضع فعلي گفت: هدر رفتن منابع بيت المال، تلف شدن زمان، بي انگيزگي مفرط و بروز مشكلاتي در فصل بودجه ريزي از مهمترين پيامدهاي بلاتكليف بودن سازمان هاي مرتبط با وزارتخانه هاي ادغام شده است.

پزشكيان با تاكيد بر اينكه تعيين تكليف سريع از خسارتهاي جبران ناپذير جلوگيري خواهد كرد، افزود: بايد با تعريف ساختاري نظامند، پرونده ادغام در آذربايجان شرقي و ساير استانها بسته شود.

اخبار ناخوشايند از سازمانهاي ادغام شده

در همين حال عضو هيئت رئيسه مجلس و نماينده ديگر تبريز در مجلس با اشاره به اينكه قانون ادغامها در مجلس مورد تصويب قرار نگرفته است، گفت: حتي درباره برخي ادغامها كه بدون تصويب قانوني در سطح وزارتخانه و استان صورت گرفته، اخبار خوشايندي به گوش نمي رسد.

محمدحسين فرهنگي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به عنوان مثال سازمانهاي مرتبط با وزارتخانه نوبنياد تعاون، كار و رفاه اجتماعي در آذربايجان شرقي ادغام شده و مدير واحدي براي اين مجموعه تعيين شده اما بخش تعاون مي تواند لقب "قرباني بزرگ" اين ادغام را به خود اختصاص دهد.

وي با تاكيد بر اينكه هدف از ادغامها آسيب ديدن بخشهاي مختلف نبوده است، حذف تشكيلات اضافي و تسريع در انجام امور را مهمترين هدف دولت از ادغام وزارتخانه ها عنوان كرد و افزود: با همه اين اوصاف ديده مي شود كه با عملياتي شدن ادغام سازمانهاي مربوط به وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي، بخش تعاون مورد بي توجهي قرار گرفته است.

فرهنگي افزود: در چنين شرايطي معلوم نيست با ادغام سازمان صنايع و معادن و سازمان بازرگاني و نيز ادغام اداره كل مسكن و شهرسازي و اداره كل راه و تربري در آذربايجان شرقي چنين مشكلاتي ايجاد نشود.

اين نماينده تبريز اضافه كرد: هم اكنون سازمانها و ادارات كل صنايع و معادن، بازرگاني، راه و ترابري و مسكن و شهرسازي آذربايجان شرقي وظايف خود را بخوبي انجام مي دهند و هيچ مشكلي احساس نمي شود.

استراتژي وزارتخانه هاي ادغام شده

در حاليكه تفاسير مختلفي از ضرورت يا عدم ضرورت عملياتي شدن ادغامها در استانها ارائه مي شود، استاندار آذربايجان شرقي نيز با تبيين استراتژيهاي دو وزارتخانه اي كه سازمانهاي مرتبط با آنها در آذربايجان شرقي ادغام نشده اند، به شفاف شدن داستان كمك كرد.

احمد عليرضا بيگي به خبرنگار مهر افزود: وزارت راه و شهرسازي هنوز به اين موضوع نرسيده است كه در سطح استانها ادغامي صورت گيرد ولي وزارت صنعت، معدن و تجارت در يافتن گزينه مناسب، دچار مشكل است.

وي افزود: با توجه به اينكه تلاشها براي يافتن گزينه مناسب براي مديريت واحد سازمانهاي مرتبط با وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در آذربايجان شرقي تا كنون نتيجه اي نداشته است اين سازمانها با تركيب سابق، امور اداري و اجرايي را انجام مي دهند.

استاندار آذربايجان شرقي اعمال فشار از جانب نمايندگان براي مديريت واحد سازمانهاي مزبور را رد نكرد و گفت: يكي از عواملي كه باعث عدم تحقق ادغامها در آذربايجان شرقي مي شود، همين فشارهاست.

بررسي حقوقي تعلل در ادغام

يك حقوقدان و مشاور حقوقي شوراي اسلامي شهر تبريز هم درباره قانوني يا غيرقانوني بودن اين روال گفت: قانون برنامه پنجم توسعه دولت را موظف به كاهش تعداد وزارتخانه ها كرده تا علاوه بر كاهش هزينه ها، چابك شود.

كمال الدين هريسي نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با وجود اينكه قانون ادغام وزارتخانه ها در مجلس به تصويب نرسيده اما دولت دست به ادغام وزارتخانه ها زده كه البته مغايرتي با قانون ندارد.

وي افزود: با توجه به اينكه هنوز قانونگذار، دولت را مكلف به عملياتي كردن ادغامها نكرده است نمي توان بر سياست وزارتخانه هاي نوبنياد در مسكوت گذاشتن و يا تاخير در عملياتي كردن ادغامها در رده هاي استاني ايراد قانوني گرفت.

اين حقوقدان اضافه كرد: ادغامهاي استاني به تدريج صورت خواهد گرفت اما با تصويب قانون و آيين نامه هاي اجرايي مربوطه در مجلس، توالي زماني و چگونگي اين ادغامها روشن خواهد شد و تنها در آن هنگام مي توان از تكليف براي دولت در عملياتي كردن ادغامها سخن به ميان آورد.

با وجود اينكه قانون ادغام وزارتخانه ها و رده هاي پايين تر در مجلس به تصويب نرسيده است اما قرار گرفتن برخي مجموعه ها تحت يك مديريت واحد و بلاتكليف ماندن برخي مجموعه هاي ديگر، از متفاوت بودن تفاسير و اعمال سلايق گوناگون حكايت مي كند.

بي ترديد هر ادغام، پروسه اي مدت دار و طولاني دارد تا در سطح استانها نيز به مورد اجرا گذاشته شود ولي آنچه نگرانيها را دوچندان كرده است تبعات منفي تداوم اين بلاتكليفي است كه مطابق اظهارات كارشناسان، مي تواند از سطوح كارشناسي تا مديريتي آسيب زا باشد.

تسريع در عملياتي كردن ادغامها در سطح استانها، نه تنها به نگرانيهاي واهي كه بسياري از مديران و بدنه كارشناسي مجموعه ها را در گير خود كرده، پايان خواهد داد بلكه سياستهاي حاكميتي نظام در بخشهاي ادعام شده را با شتاب بيشتري در مسير تحقق فراگير قرار خواهد داد.

.................................

گزارش از حامد عاطفي فر

© 2003 Mehr News Agency .

پنجشنبه|ا|22|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن