تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817070098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ترور معاون سايت هسته‌اي نطنز


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: ترور معاون سايت هسته‌اي نطنز
عكس: خبرگزاري مهر


در دومين سالگرد شهادت مسعود عليمحمدي اتفاق افتاد
ترور معاون بازرگاني سايت هسته‌‌اي نطنز
دنياي اقتصاد- درست مصادف با دومين سالگرد ترورمسعود عليمحمدي، صبح روز گذشته مصطفي احمدي روشن، معاون بازرگاني سايت هسته‌اي نطنز به شيوه ترورهاي اخير استادان دانشگاه به وسيله انفجار بمب كشته شد.
اگرچه هنوز هيچ فرد يا گروهي مسووليت اين ترور را بر عهده نگرفته، اما معاون اول رييس جمهور در جلسه ديروز هيات دولت، اين اقدام تروريستي را به عوامل رژيم صهيونيستي نسبت داد و تعدادي ديگر از نمايندگان مجلس و دبير شوراي تامين استان تهران هم بمب استفاده شده (مغناطيسي) و نيز شيوه اقدام تروريستي روز گذشته را مشابه ترورهاي اخير دو تن از استادان فيزيك ارزيابي كرده، تاكيد كردند كه‌اين شيوه ترور، شبيه شيوه ترورهاي انجام گرفته توسط موساد واسرائيل است.
نحوه وقوع حادثه
به‌اين ترتيب، پنجمين فردي كه از وي به عنوان دانشمند هسته‌اي ياد مي شود، در سالگرد نخستين ترور هسته‌اي به شهادت رسيد. ساعت هشت و سي دقيقه صبح ديروز، دو نفر موتور سوار در خيابان شهيد گل‌نبي تهران، روبه‌روي دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي با نزديك شدن به خودروي پژويي با سه سرنشين كه يك نفر از آنها مهندس «مصطفي احمدي روشن» دانش آموخته رشته مهندسي پليمر از دانشگاه صنعتي شريف و معاون بازرگاني سايت نطنز بود؛ دو عدد بمب را به خودرو چسبانده، سپس فرار مي‌كنند.
شيوه آنها اين‌چنين بوده است كه بمب مغناطيسي توسط موتورسواران به در سمت شاگرد خودرو چسبانده مي شود و بعد از طي مسافتي حدود 200 تا 300 متر اين بمب عمل كرده، باعث انفجار در خودرو مي شود. بنا به گزارش مهر، اين انفجار در خيابان گل نبي در مسير تردد روزانه شهيد احمدي روشن اتفاق افتاده و به گفته شاهدان عيني، شدت انفجار به حدي بود كه باعث شكسته شدن شيشه برخي منازل اطراف شد.
با انفجار اين بمب، احمدي روشن بلافاصله شهيد مي‌شود و دو همراه وي نيز به شدت مجروح مي‌شوند. از اين دو تن نيز كه هر دو بلافاصله به بيمارستان رسالت و ايرانمهر منتقل شدند،‌ يك تن ديگر ساعاتي بعد در بيمارستان رسالت تهران بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت. اين فرد، رضا قشقايي متولد 1357 و راننده مصطفي احمدي روشن بوده است.
تركش‌هاي ناشي از اين انفجار باعث زخمي شدن تعدادي از افراد حاضر در محل حادثه شد كه فقط يك مرد سالخورده به دليل جراحات ناشي از انفجار با آمبولانس به بيمارستان منتقل شد. علاوه بر اين، مهر چنين گزارش داد كه بر اساس شنيده‌ها شهيد احمدي روشن در مسير رفتن به مراسم سالگرد شهيد عليمحمدي بوده است. پس از اعلام خبر انفجار در خيابان گل نبي توسط اورژانس تهران و آتش نشاني، بازپرس ويژه قتل هم در صحنه حاضر شد و اين پرونده به طور ويژه در دستور كار نيروي انتظامي قرار گرفت. تنها سرنخ‌هايي كه از اين حادثه به دست آمده و رسانه‌اي شده، ‌اين است كه بنا به گزارش فارس، دوربين‌ها تصاوير موتورسواران عامل ترور را ضبط كرده‌اند.
مشابه ترورهاي قبلي دانشمندان هسته‌اي
دبير شوراي تامين استان تهران اما در تشريح جزئيات نوع بمب و نحوه ترور مصطفي احمدي‌روشن در گفت‌وگو با فارس اظهار كرد: اين بمب از نوع مغناطيسي و همان‌هايي است كه قبلا نيز براي ترور دانشمندان از آنها استفاده مي‌شده و در واقع كار صهيونيست‌ها است. صفرعلي براتلو، تصريح كرد: به نظر مي‌رسد در آستانه انتخابات تلاش صهيونيست‌ها اين است كه فضا را امنيتي كنند تا كاهش مشاركت صورت گيرد.جسد دو تن از كشته شدگان اين حادثه با دستور قاضي كشيك به پزشكي قانوني منتقل شد.
پس از اين حادثه معاون اول رييس جمهور با محكوم كردن اين اقدام تروريستي گفت: اين اقدام تروريستي به وسيله عوامل رژيم صهيونيستي و كساني رخ داد كه مدعي مبارزه با تروريسم هستند، اما در حقيقت راه مبارزه با بشريت و جنبه‌هاي شريف انساني را در پيش گرفته‌اند تا به اين‌ وسيله دانشمندان را از عرصه خدمت به بشريت خارج كنند. به گزارش ايسنا، محمدرضا رحيمي در جلسه هيات دولت با اشاره به اينكه اينگونه اقدامات مصداق بارز تروريسم دولتي است، افزود: قطعا پيام مظلوميت دانشمندان و فرهيختگان را به گوش همه جهانيان خواهيم رساند و دشمنان ملت ايران را در عالم با رسوايي مواجه خواهيم كرد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم در همين ارتباط تصريح كرد: كميسيون امنيت نوع حفاظت و چگونگي صيانت از شهيد مصطفي احمدي روشن را بررسي مي‌كند.
به گزارش ايسنا، كاظم جلالي در جمع خبرنگاران گفت: شهيد مصطفي احمدي روشن از چهره‌هاي علمي كشور بود، بر اساس گزارش‌هاي اوليه نحوه شهادت ايشان مثل ترور شهيد شهرياري بود. وي افزود: اين ترورها بيشتر شبيه نوع ترورهايي است كه سرويس‌هاي صهيونيستي ـ آمريكايي انجام مي‌دهند و شبيه برخي از ترورهايي است كه در گذشته نيز انجام شده است.
نماينده شاهرود افزود: نحوه شناسايي و ترور شهيد مصطفي احمدي روشن نشان مي‌دهد كه اطلاعاتي كه از سوي جمهوري اسلامي ايران به مجامع بين‌المللي از جمله آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي داده مي‌شود در اختيار دشمنان ايران قرار مي‌گيرد، اين در حالي است كه آژانس مركز اسرار ملت‌ها و چهره‌هاي علمي كشورها است لذا اين سوال را از اين مجامع داريم كه اسامي دانشمندان ايران چطور و چگونه در اختيار دشمنان ايران قرار گرفته است. وي تاكيد كرد: دستگاه‌هاي امنيتي و حفاظتي بايد حتما دقت نظر خود را بيشتر كنند.
ديدار احمدي روشن با بازرسان آژانس
اما آنچه نام اين فارغ‌التحصيل دانشگاه شريف را در زمره دانشمندان هسته‌اي قرار مي دهد، محكوميت اين اتفاق از سوي سازمان انرژي اتمي است. علاوه بر اين، پس از اين حادثه دانشگاه شريف هم با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه احمدي‌روشن معاون بازرگاني سايت نطنز بوده است. سازمان انرژي اتمي هم در اطلاعيه خود تاكيد كرد كه در سالگرد شهادت شهيد دكتر عليمحمدي، مهندس مصطفي احمدي روشن فارغ‌ التحصيل رشته مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي شريف به دست عمال سر سپرده صهيونيسم جهاني به شهادت رسيد.
دانشگاه شريف هم در بيانيه خود آورده است: مهندس احمدي روشن فارغ التحصيل 1381 رشته مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي شريف و معاون بازرگاني سايت نطنز بوده است. وي در سال 1380 و در دوران تحصيل خود در اين دانشگاه در پروژه ساخت غشاهاي پليمري براي جدا سازي گازها كه براي اولين بار در كشور انجام مي‌شد همكاري داشته است. از ايشان چندين مقاله ISI به زبان‌هاي انگليسي و فارسي منتشر شده است. سايت خبري الف در توضيح غشاهاي پليمري آورده است: «براي غني سازي اورانيوم از غشاهاي پليمري استفاده مي‌شود، به‌طوري‌كه ابتدا اورانيم به صورت «گاز هگزا فلوريد اورانيم» درآورده مي‌شود و سپس اين گاز از يك غشاي پليمري مخصوص عبور داده مي‌شود. با اين كار اورانيوم ۲۳۵ زودتر از ۲۳۸ از غشاي پليمري عبور مي‌كند و به‌اين شيوه اورانيوم غني سازي مي‌شود.
خبرگزاري مهر نيز گزارش داده است كه بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي چندي پيش از كشته شدن احمدي روشن با وي ملاقاتي داشته‌اند. علاوه بر اينكه نام وي در در ليست تحريم شوراي امنيت سازمان ملل هم بوده است.
آنهايي كه ترور شدند
ساعت 7:58 دقيقه صبح روز 21دي ماه 88 اولين دانشمند هسته‌اي ترور شد. هنگامي كه مسعود علي‌محمدي استاد فيزيك دانشگاه تهران قصد داشت عازم محل كار خود شود، به وسيله يك بمب كنترل از راه دور جاسازي شده در يك موتورسيكلت كه به فاصله يك متري از در ورودي منزل وي به درختي بسته شده بود، ترور شد. نزديك به يك سال بعد از اين حادثه دو تن ديگر از اساتيد فيزيك هم هدف ترور قرار گرفتند. صبح روز دوشنبه 8 آذر ماه 89 مجيد شهرياري و فريدون عباسي، دو استاد فيزيك دانشگاه شهيد بهشتي در دو حادثه جداگانه مورد سوء‌قصد قرار گرفتند كه در اين حادثه مجيد شهرياري كشته شد و فريدون عباسي نيز مجروح شد. هر دو استاد به يك شيوه، اما در محل‌هاي جداگانه و حوالي ساعت 7:45 دقيقه صبح ترور شدند.
مكانيزم اقدام تروريست‌ها به‌اين شكل بود كه موتور‌سواران تروريست نزديك خودروي حامل اساتيد مذكور شده، با چسباندن يك بمب به ماشين از آن فاصله گرفته و سپس خودرو را منفجر مي‌كردند. داريوش رضايي‌نژاد ديگر فردي بود كه از او به عنوان دانشمند هسته‌اي ياد شد و او هم در يكم مرداد ۱۳۹۰ به ضرب گلوله در مقابل منزل خود ترور شد. هنوز از شناسايي عاملين ترور رضايي‌نژاد خبري منتشر نشده است. اما وزارت اطلاعات در آستانه نخستين سالگرد ترور عليمحمدي، طي اطلاعيه‌اي از شناسايي و دستگيري عوامل اصلي اين اقدام تروريستي و انهدام يك شبكه متشكل از جاسوسان‌ و تروريست‌هاي وابسته به رژيم صهيونيستي خبر داد و اعلام كرد كه موساد در ترور مسعود علي‌محمدي استاد فيزيك دانشگاه تهران نقش داشته است. پس از آن «مجيد جمالي‌فش» به عنوان عامل اصلي ترور عليمحمدي معرفي شد و با حضور در تلويزيون اعلام كرد توسط چند افسر ارشد اسرائيلي در پادگاني در نزديكي تل‌آويو، آموزش‌هاي مختلف از جمله تعقيب و گريز، ضد تعقيب و چسباندن بمب زير خودرو را تمرين كرده بود.

مهمانپرست : شكايت مي‌كنيم
سخنگوي وزارت خارجه با محكوميت ترور شهيد احمدي روشن به سكوت معنادار غرب در حذف فيزيكي دانشمندان هسته‌اي كشور اشاره و تصريح كرد: اين روش‌هاي غيرانساني را پيگيري و به سازمان‌ها و مسوولان مربوطه شكايت مي‌كنيم.رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاري فارس، با محكوم كردن اينگونه اقدامات غيرانساني و جنايات ضد بشري، خطاب به سازمان‌هاي بين‌المللي و مراجع ذي‌ربط رسيدگي به مسائل تروريستي و نقض حقوق بشر گوشزد كرد تا به مسووليت خود در قبال اينگونه اقدامات و جنايات عمل كنند. وي با بيان اينكه انجام اين روش‌هاي زشت غيرانساني را در ايجاد مانع براي حركت ملت بزرگ ايران، بي‌تاثير مي‌دانيم، گفت: ضمن پيگيري و شكايت به سازمان‌ها و مسوولان مربوطه، افكار عمومي مردم دنيا را نسبت به ادعاي دروغين حاميان حقوق بشر و مدعيان مقابله با تروريسم روشن كرد و با تبيين اين جنايات، عاملان اين اقدامات و كشورهاي حامي آنها را در مقابل افكار عمومي مردم دنيا قرار مي‌دهيم.
عكس: خبرگزاري مهر

پنجشنبه|ا|22|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن