واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: بهمن قبادي در نشست ششمين جشنواره بين المللي فيلم 100: يك فيلمساز كوتاه بايد در سال 12 فيلم بسازد
تهران-خبرگزاري ايسكانيوز:بهمن قبادي گفت : يك فيلمساز كوتاه بايد سالي 12 فيلم كوتاه بسازد،با دوربين ديجيتال خود روزي 200 عكس خوب بگيرد و همه چيز را در قاب ببيند تا به يك فيلمساز حرفهاي تبديل شود.
به گزارش گروه فرهنگي هنري خبرگزاري ايسكانيوز،در حاشيه برنامه اكران فيلمهاي منتخب ششمين جشنواره بين المللي فيلم 100، نشست تخصصي سنمايي با محوريت بررسي فيلم كوتاه با حضور بهمن قبادي در سالن شماره 5 سينما آزادي برگزار شد.
بهمن قبادي در اين نشست كه با حضور جمع زيادي از علاقمندان به هنر سينما برگزار شد، گفت: درست است كه يك فيلم بلند به اندازه چند فيلم كوتاه براي فيلمساز مشقت دارد و وقت ميگيرد؛ اما يك فيلم كوتاه اگر گويا و موجز باشد ميتواند به اندازه يك فيلم بلند قابل تامل و محترم باشد.
قبادي گفت: در جشنواره فجر امسال دو فيلم را ديدم كه از كليت آنها زياد خوشم نيامد اما در همين فيلمها سكانس هاي درخشاني بود كه براي تبديل كردن آن فيلم به يك شاهكار كافي بودند. لذا يك فيلم 100 ثانيهاي هم ميتواند يك اثر فاخر هنري باشد.
وي افزود: سازنده فيلم كوتاه تمرين خوبي براي استفاده بهينه از زمان ميكند و همين باعث ميشود كه اگر روزي يك اثر بلند ساخت در دقايقي از آن اثر خود را به يك اثر ماندگار بدل كند. فيلم 100 ثانيهاي فيلمساز را عادت ميدهد به اينكه در فيلمش حتي يك فريم اضافه نبايد باشد.
او فيلم 100 ثانيهاي را محك مناسبي براي خودآزمايي دانست و گفت: اگر فيلمسازي در اين زمان توانست يك شاهكار خلق كند ميتواند به فيلم هاي نيمه بلند و بلند هم فكر كند،اما اگر فيلم 100 ثانيهاي اش متوسط باشد يقينا در كارهاي طولانيتر نيز موفق نخواهد بود.
اين فيلمساز برجسته سينماي ايران گفت: يك فيلمساز كوتاه بايد سالي 12 فيلم كوتاه بسازد،با دوربين ديجيتال خود روزي 200 عكس خوب بگيرد و همه چيز را در قاب ببيند تا به يك فيلمساز حرفهاي تبديل شود. خوب البته علاوه بر اين بايد به نقاشي بپردازد و گرافيك كامپيوتري را تجربه كند و كلا به همه مقولههاي هنري وارد شود تا مسير پيشرفت و تعالي برايش هموار شود و تازماني كه فيلمساز اين مشقتها را تحمل نكند فيلمساز حرفهاي نخواهد شد.
قبادي با تاكيد بر اهميت ايده و ارجحيت آن در مقام مقايسه با تكنيك در سينما گفت: تجربه من ميگويد كه اثري كه با تكنيك درجه دو و سه ساخته ميشود اگر داراي يك ايده ممتاز باشد ميتواند يك اثر ماندگار شود.
قبادي كه جايزه دوربين طلايي جشنواره كن را بخاطر اولين ساخته اش در جواني در كارنامه خود دارد، ضمن تاكيد براهميت انتقال مفهوم بعنوان اصلي ترين رسالت فيلم، ادامه داد: ترجيحا فيلمسازان كوتاه بايد در تجربههاي اول خود ديالوگ را به حداقل برسانند و معطوف به آن نشوند و بجاي آن به مقوله هاي مهم تري مثل كادربندي،ريتم،بازيگرداني و نوع بازي بازيگران بيشتر توجه كنند.
قبادي سپس حاضران را مخاطب قرار داد و گفت: اگر زماني خواستيد يك فيلم كوتاه بسازيد يك سكانس اضافه بنويسيد و در آن همه بازيگرانتان را به بازي بگيريد. اين سكانس را پيش از همه سكانسها تصويربرداري كنيد و به تهيه كننده فيلم ـ البته اگر خودتان نبوديد ـ بگوييد كه اين سكانس براي شما خيلي اهميت دارد. و البته در تدوين اين سكانس را حذف كنيد. در اين آزمون متوجه ميشويد كه كداميك از بازيگرانتان براي اين كار مناسبند و كداميك بهدرد كارتان نميخورند.
گفتني است بهمن قبادي يكي از پركارترين و در عين حال موفق ترين سازندگان فيلمهاي كوتاه در سينماي ايران بهشمار ميآيد. در كارنامه درخشان او علاوه بر كارگرداني فصلهاي درخشان ديگري در كسوت نويسندگي،بازيگري،تهيه كنندگي، طراحي صحنه و لباس و ... به چشم ميخورد. او يكي از دو نفري است كه در تاريخ سينماي ايران موفق به كسب جايزه دوربين طلايي جشنواره كن شدهاند./1110
جمعه|ا|2|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]