واضح آرشیو وب فارسی:موج: در نخستين سمينار جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي مطرح شد:بايد مقابل آثار هنري كه بحران خانواده را دامن مي زند ، ايستاد
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد فرهنگ انقلاب اجتماعي و اسلامي باعث انفجارخلاقيت هنري ، در گروه هاي خودجوش تئاتر و آهنگها و اشعار انقلابي شد كه هنوز بي نظيرند و هنر سينماي جنگ و دفاع جانانه مردم از انقلاب رشد كرد، در سالهاي اخير، همين سينما به بحران افتاد و فيلمهاي سينمائي مجوز گرفتند كه به بحران خانواده ها و قشرهاي نوكيسه و قتل و جناياتشان مي پرداختند.
به گزارش خبرگزاري موج، به نقل از دبيرخانه نخستين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي دانشجويان، دكتر فرخ باور، عضو اسبق هيات علمي دانشگاه فلورانس با بيان اين مطلب گفت:امروز بيش از هميشه، شورش تمام جهان را مي لرزاند و مردم آگاه شده خروش برآورده اند و جنبش ها خود را به شكل موسيقي انقلابي، مستقيم ترين شكل هنر، تئاتر، سينما، شعر، ادبيات و هنر هاي تجسمي، به اشكال گوناگون نشان مي دهند.
اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: هنر هاي تجسمي اقتباس و تفسيري از طبيعتند حتي اگر مجرد باشند. تفسيري از رنگ. از جنس. از لمس. از حركت كه احساس آن را نشان ميدهد. فضاي پر و خالي. سايه و روشن. نور و تاريكي.
وي افزود: هنر بيش از آن كه مربوط به خود هنرمند يا نوابغ آن باشد، در درجه ي نخست مربوط به انرژي دوران خود در فراز و نشيب سير تاريخ است. هربار كه انرژي اجتماعي بيشتر شده و جهش يافته، فعاليت هاي هنري نيز خيز برداشته اند. هرگاه در هر كجا انقلاب اجتماعي رخ داده، موج بزرگي از فعاليت ها و خلاقيت هاي هنري را هم به دنبال داشته است.
و ي گفت: يك ميكل آنژ بدون رنسانس در فلورانس غير ممكن است، و رنسانس نيز خود نتيجه ي فعل و انفعالات بسيار زيادي است كه يكي از آنها حكومت 700 ساله اعراب و مسلمانان در اسپانياست. ابن خلدون، ابن سينا، رازي، ابن رشد، ادبيات و شعر عرب، هنر و معماري اسلامي. و هر كدام از اين ها خود سنتزي از فعل و انفعالات تاريخ پيشينيان بشري است.
وي با تاكيد بر اينكه هنر، در هر زمينه اي، از دل جامعه بيرون مي آيد و مستقيما تحت تاثير كنش ها و فراز و نشيب آن است، خاطرنشان كرد: تحليل و تفسير هنر را در بستر تاريخي خود قرار دهيم تا به معناي واقعي آن دست بيابيم، همه چيز را در حركت مانند يك فيلم سينمايي و نه ايستا، مجزا و بي معنا، مانند يك آلبوم عكس ببينيم.
وي گفت: در مجمع اجتماعي جهاني تمام اين موارد و مسائل عليه يكنواخت شدن ايده ي دهكده ي جهاني و گلوباليسم سرمايه داري در حال تكوين است.
وي ادامه داد : هنرها و ايده ها آنجايي كه بيشتر پول در گردش است، مانند سينما، بيشتر دچار فساد مي شود. انسان روزي پول را از گردونه حذف خواهد كرد اما فعلا ربا را نيز نتوانسته. سرچشمه ي هنرهاي تجسمي و نقاشي در ايتاليا، به نام ماكيايولي، در قرون 19 و 20، زندگي و مناسبات كشاورزي و فرهنگ دامداري آن ها بود. با فروپاشي جامعه ي كشاورزي، آن نوع هنر نقاشي نيز نابود شد.
دكتر باور با بيان اينكه جامعه ي ايران در چند سال اخيراز 70 درصد روستايي به 70 درصد شهري متحول شد گفت : نه آن روستا روستا ماند و نه اين شهر شهرشد، و قشري بسيار فعال رگ و ريشه را زد، از جامعه بريد و به سرعت ثروتمند شد. جامعه ي هنري نيز در دوره ي فساد، در خود فرو رفت.
سمينار حقانيت هنر در مسير پر فراز و نشيب تاريخ تمدن انسان؛ از سلسه سمينارهاي نخستين جشنواره بين ا لمللي هنرهاي تجسمي دانشجويان در دانشگاه قم برگزار شد.
يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: موج]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]