محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830683452
تربيت در سيره و سخن امام مجتبي(ع)
واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: تربيت در سيره و سخن امام مجتبي(ع)
آغاز سخن:
براي ساختن جامعهاي نمونه و تربيت انسانهاي كامل و سالم، اصول و روشهايي لازم است كه انسان در سايه آنها بتواند به دور از هر گونه انحراف مسير سعادت را بپيمايد.
ارائه كاملترين و سالمترين روشهاي اطمينانبخش تربيتي، انسان را به سعادت حقيقي و زندگي جاودانه و رضاي پروردگار متعال نزديك ميكند. اين شيوهها را ميتوان از زندگي و رفتار و گفتار اسوههاي حقيقي دين اسلام و پيشوايان راستين به دست آورد.
در اين نوشتار به بررسي سيره تربيتي امام حسن مجتبي عليهالسلام ميپردازيم، به اميد اين كه بتوانيم از راه و روش آن پيشواي معصوم كمال بهره را برده و در پرتو رهنمودهاي نورانياش تربيت شويم.
ضرورت تربيت
انسان موجودي متعالي و داراي استعداد رسيدن به كمال است و براي سير تكاملي خويش نيازمند پيروي از يك روش تربيتي قوي و كامل ميباشد. انسان فاقد تربيت، فاقد همه چيز است، پس بايد به دنبال تربيت روح و روان خويش باشد.
امام مجتبي عليهالسلام در زمينه ضرورت تربيت روحي و معنوي انسان و تغذيه روان او ميفرمايد: «عجبت لمن يتفكر في ماكوله كيف لا يتفكر في معقوله، فيجنب بطنه ما يؤذيه و يودع صدره ما يرديه:(1) تعجب ميكنم از فردي كه در غذاي جسماني خود فكر ميكند (كه سالم و بهداشتي باشد) اما در غذاي روح و جان خويش نميانديشد، در نتيجه شكم خود را از غذاهاي زيانبخش حفظ ميكند ولي سينهاش را در مقابل آن چه آن را پست ميگرداند رها ميكند.»
بخش اول: عوامل تربيت
الف: خانه و خانواده
خانواده از مهمترين عوامل تربيتي محسوب ميشود كه هدف از آن، ايجاد و پرورش نسل و هدايت آن به سوي اهداف صحيح تربيت ميباشد. خانواده كانون مقدسي است كه در پرتو پيوند زناشويي دو انسان پايه گذاري شده و با پيدايش فرزند جلوهاي تازه به خود ميگيرد. نتيجه اين پيوند فرزنداني است كه هركدام ممكن است در آينده سرباز يا سربار جامعه باشند. روانشناسان اجتماعي، خانواده را يكي از پاسداران آثار تمدن ميدانند. در مورد تاثير و نقش خانواده در روند صحيح تربيت از امام مجتبي عليهالسلام سخنان قابل توجهي به ما رسيده است.
نقش پدر صالح
پدر كه ركن مهم خانواده استبايد داراي شرايط و صفات پسنديدهاي باشد.امام مجتبي عليهالسلام به مردي كه براي نظر خواهي به حضورش آمده بود، فرمود: «شايسته است كه همسر دخترت مردي با تقوا و مومن باشد. زيرا اگر او دختر تو را دوستبدارد وي را احترام خواهد كرد و اگر از او خوشدل نباشد به وي ستم روا نميدارد.»2
مطمئنا اگر پدر به عنوان مدير خانواده فردي صالح و باايمان باشد همسر و ساير اعضاي خانواده را در پرتو مهر و محبتخويش قرار داده و در اثر شايستگيهاي معنوي خويش، كانون خانواده را به محيطي امن تبديل نموده و زمينه تربيت فرزنداني باايمان و مسئوليتپذير را فراهم خواهد نمود.
تاثير مادر شايسته
مادر نقش قابل توجهي در رشد و شكوفايي استعداد فرزندان در محيط خانه دارد تا آن جا كه يكي از عوامل سعادت و شقاوت انسان را در گرو اعمال مادر او دانستهاند. حضرت مجتبي عليهالسلام در مورد نقش ويژه مادر در ساختار شخصيت افراد سخني دارد كه ما را در درك اين مهم ياري ميكند.
آن حضرت هنگامي كه با معاويه مناظره ميكرد، در مورد يكي از علل شقاوت معاويه و سعادت خويش به نقش مادر اشاره كرده و فرمود: « چون مادر تو هند است و در دامن چنين زن پست و فرومايهاي پرورش يافتهاي اين گونه اعمال زشت از تو سر ميزند و سعادت ما خانواده در اثر تربيت مادراني پاك همچون فاطمه عليها السلام و خديجه عليهاالسلام ميباشد.»3
مادر به عنوان يك موجود عاطفي در ايجاد محيطي آرام براي فرزندان موثر است، و نقش تعيين كنندهاي از هنگام انعقاد نطفه تا رسيدن به سن آموزش كودكان دارد. به ويژه در دوران بارداري و هنگام شير دادن كه شخصيت رواني و اخلاقي كودك ساخته ميشود، مادر منبع تغذيه مستقيم كودك ميباشد.
بر اين اساس ايمان و اخلاق والدين كه دو ركن مهم خانواده هستند شرط اساسي در نيل به اهداف بلند تربيت ميباشد.
ب: دوستان
بعد از خانواده دوستان و هم بازيها و همكلاسيهاي يك كودك ميتوانند به عنوان يك عامل محيطي در تربيت و خلق و خوي او تاثيرگذار باشند. كودك و نوجوان گرايش زيادي به دوستان هم سن و سال خود دارد و بدون ترديد اين همنشيني و همگرايي دوستان در يكديگر موثر خواهد بود. البته معاشرت با دوستان صميمي يك نياز طبيعي است و لذت بخشترين ساعات زندگي براي يك كودك و نوجوان لحظاتي است كه با دوستان سپري ميكند.
پيشوايان معصوم ما ضمن بيان اثرهاي مثبت و منفي رفاقت و همنشيني، پيروان خود را به مصاحبتبا افراد شايسته سوق دادهاند.
حضرت مجتبي عليهالسلام در اين رابطه به فرزندش ميفرمايد: «يا بني لا تواخ احدا حتي تعرف موارده و مصادره فاذا استنبطت الخبرة و رضيت العشرة فآخه علي اقالة العثرة و المواساة في العسرة؛4
فرزندم! با هيچ كس دوستي نكن مگر اين كه از رفت و آمد (و خصوصيات روحي واخلاقي) او آگاه گردي، هنگامي كه دقيقا بررسي نمودي و معاشرت با او را برگزيدي، آنگاه با او براساس گذشت و چشمپوشي از لغزشها و ياري كردن در سختيها دوستي كن.»
ج ـ تشكُلها و محافل اجتماعي
انسان با رفت و آمد به مجالس و محافل، تحت تاثير رفتارها و حركات شركت كنندگان در آنها قرار ميگيرد.
امام حسن مجتبي عليهالسلام در سخني هم به اصل تاثير مجالس اجتماعي اشاره دارد و هم به شركت در محافل سالم و مفيد توصيه و ترغيب ميفرمايد، آن جا كه ميفرمايد: «من ادام الاختلاف الي المسجد اصاب احدي ثمان: آية محكمة و اخا مستفادا و علما مستطرفا و رحمة منتظرة و كلمة تدله علي الهدي او ترده عن ردي؛ هر كس پيوسته به مساجد برود يكي از هشتبهره را خواهد برد: آيه و نشانهاي محكم، برادري سودمند، علمي نو، رحمتي مورد انتظار، سخناني كه او را به راه راست هدايت ميكند و يا سخني كه او را از هلاكت ميرهاند.»5
بخش دوم: شيوههاي تربيت
1 ـ استفاده از حس كمال جويي
كودكان و نوجوانان فطرتا كمالات و صفات زيباي انساني را دوست دارند. مربي ميتواند از طريق ارضأ صحيح تفوق خواهي، متربيان خود را به سوي اهداف مورد نظر خويش هدايت كند، و آنان را با دلگرمي و نشاط به كسب كمالات وادار سازد. امام مجتبي عليهالسلام روزي فرزندان خود و فرزندان برادر خود را دعوت كرده و به آنان فرمود: «همه شما كودكان اجتماع امروز هستيد و اميد ميرود كه بزرگان جامعه فردا باشيد، دانش بياموزيد و در كسب علم كوشش كنيد، هر كدام كه نميتوانيد در مجلس درس مطالب استاد را حفظ كنيد آنها را بنويسيد و نوشتهها را در منزل نگهداري نماييد تا در موقع لزوم مراجعه كنيد.»6
آن حضرت با اين روش صحيح تربيتي فرزندان را به كسب دانش و درس خواندن ترغيب و تشويق ميكند و آنان به اين طريق با عشق و علاقه به دنبال كسب دانش و ساير كمالات بشري ميروند و در اين شيوه، نيازي به تهديد و مجازات نيست.
2 ـ معرفي اسوههاي تربيت
كودك و نوجوان فطرتا به دنبال الگو ميگردد و اين خواسته دروني او در حس تقليد وي جلوه ميكند.
والدين و مربيان بايد با معرفي الگوهاي صحيح، حس تقليد او را جهت دهند. آن چه در اين ميان اهميت ويژه دارد شناساندن الگوهاي راستين و نمونههاي كامل در به وجود آوردن صفات پسنديده در نهاد فرزندان است. اين شيوه در قرآن كريم فراوان ديده ميشود. قرآن كريم با معرفي الگوهاي كامل و بي عيب و نقص، در آموزش خوبيها و كمالات و فضائل انساني بهره ميگيرد. حضرت مجتبي عليهالسلام نيز به پيروي از قرآن در سيره تربيتي خويش اين روش را دنبال ميكند. آن حضرت بعد از شهادت علي عليهالسلام خطابه بليغي ايراد كرد و در ضمن آن به معرفي شخصيت ممتاز علي عليهالسلام پرداخته و ميفرمايد: «اي مردم! در اين شب مردي از دنيا رفت كه در هيچ كار نيكي، پيشينيان بر او سبقت نگرفتند و بندگان خدا در هيچ سعادتي نميتوانند به او برسند، او به همراه پيامبر صليالله عليه وآله جهاد ميكرد و جان خود را فداي او مينمود.» آنگاه با شمردن صفات ديگر اميرمؤمنان عليهالسلام او را به عنوان امام و الگوي مردم مطرح ميكند.7
3 ـ ايجاد خودباوري و عزت نفس در كودكان
به وجود آوردن خودباوري و عزت نفس در كودكان، آنهارادر زندگي آينده موفقتر خواهد نمود. اين صفت زيبا را ميتوان از همان دوران كودكي و با شيوههاي مختلف در او پرورش داد. برخي از آن شيوهها عبارتند از:
يك) احترام به كودك
پيامبر اسلام صليالله عليه وآله بارها امام حسن و امام حسين عليهالسلام را در ايام كودكي احترام مينمود. روزي پيامبر اكرم صليالله عليه وآله نشسته بود كه آن دو كودك وارد شدند، پيامبر به احترام آنها از جاي برخواسته و به انتظار ايستاد. لحظاتي طول كشيد، آنها نرسيدند. رسول اكرم صليالله عليه وآله به طرف كودكان پيش رفت و از آنان استقبال نمود، بغل باز كرد و هر دو را بر دوش خود سوار نمود و به راه افتاد و به آنان فرمود: «فرزندان عزيز، مركب شما چه خوب مركبي است و شما چه سواران خوبي هستيد!»8
در روايت ديگري عبدالله بن عباس ميگويد: «با پيامبر صليالله عليه وآله به خانه فاطمه عليها السلام رفتيم. حسن عليهالسلام (كه كودكي بيش نبود) صورتش را شسته و تميز و پاكيزه از منزل بيرون آمد. رسول خدا صليالله عليه وآله حسن عليهالسلام را در آغوش گرفته و بوسيد و سپس فرمود: «اين پسر من آقاست.»9
دو) همبازي شدن با او
كودكان و نوجوانان از بازي و ورزش لذت ميبرند و به اين وسيله ضمن آشنايي بيشتر با جهاني كه در آن زندگي ميكنند رشد يافته و در عين حال فرصتهاي خوبي را براي بيان احساسات و عواطف خود مييابند. همبازي شدن والدين و بزرگترها با آنان در ايجاد خودباوري در وجودشان نقش مهمي دارد. ابورافع يكي از ياران پيامبر صليالله عليه وآله روزي با امام حسن عليهالسلام كه كودك خردسالي بود، همبازي شد. آنان روي قرار دوش گرفتن از همديگر بازي ميكردند. هنگامي كه نوبتسواري به ابورافع ميرسيد، حضرت مجتبي عليهالسلام به او ميفرمود: عجب دارم از تو كه ميخواهي بر دوش كسي سوار شوي كه پيامبر صليالله عليه وآله او را بر دوش خود سوار ميكند. وقتي نوبتسواري امام حسن عليهالسلام ميشد، ابورافع ميگفت: همانطوري كه تو به من سواري ندادي من هم تو را سوار نميكنم. حضرت به او فرمود: آيا ميل نداري كسي را كه پيامبر صليالله عليه وآله بر دوش خود مينشاند بر دوشتسوار كني؟ ناچار ابورافع طفل را بر دوش خود سوار ميكرد.
شخصيت روحي اين كودك از خلال گفتار و كيفيت استدلالش پيداست. طفلي را كه پيامبر اسلام صليالله عليه وآله در آغوش خود پرورش داده و شخصيت رواني او را احيأ نموده است، بزرگي خود را باور دارد و هرگز با ذلت و زبوني سخن نميگويد.10
سه) انتخاب نام زيبا براي كودك
نام كودك نقش مهمي در شخصيت او ايفا ميكند. بايد براي طفل نامي را انتخاب كرد كه بعدها به خاطر آن مورد استهزأ و تحقير قرار نگيرد و در آينده احساس حقارت نكند. نامي كه يادآور وابستگي او به خداوند متعال بوده و نشانگر فرهنگ و مكتب او باشد. سيره عملي امام مجتبي عليهالسلام در نامگذاري فرزندان خويش گواه روشني بر توجه آن حضرت به اين مهم ميباشد. نام فرزندان پسر آن حضرت عبارتند از: حسن، زيد، قاسم، عمرو، عبدالله، عبدالرحمن، حسين، طلحه و نام فرزندان دختر او عبارتند از:ام الحسن،ام الحسين، فاطمه،ام عبدالله، امسلمه، رقيه.11
چهار) مشورت با فرزندان
يكي از شيوههاي شخصيت دادن به فرزندان، مشورت كردن با آنهاست. امام مجتبي عليهالسلام ضمن توصيه به اين كار پسنديده، با فرزندان خويش در موارد مختلف مشورت ميكرد و بدين وسيله شخصيت آنان را پرورش داده و در آنها عزت نفس ايجاد مينمود. روزي معاوية بن خديجبه عنوان خواستگار به منزل آن حضرت آمد، حضرت مجتبي عليهالسلام به او فرمود: « انا قوم لا نزوج نسأنا حتي نستامرهن:12
ما قومي هستيم كه دختران خود را بدون نظرخواهي و مشورت با خودشان، شوهر نميدهيم.»
پنج) سلام كردن به كودكان
حضرت مجتبي عليهالسلام ميفرمايد: «هر كس قبل از سلام كردن به سخن آغاز كند، او را جواب ندهيد.»13
اين سخن در مورد معاشرت والدين با كودكان اهميت ويژهاي مييابد، زيرا كودكي كه به او سلام داده شود و بدين وسيله از وي احترام نمايند، لياقت و شايستگي خود را باور ميكند و از همان دوران كودكي احساس ميكند كه ديگران براي او اهميت و ارزش قائل هستند.
پيامبر اكرم صليالله عليه وآله فرمود: «پنج چيز را تا لحظه مرگ ترك نميكنم...يكي از آنها سلام دادن به كودكان است.»14
4 ـ مطابقت رفتار با گفتار
والدين و مربيان اگر به گفتههاي خويش جامهعمل بپوشانند، بهترين و مؤثرترين و پرثمرترين شيوه را در تربيتبه كار گرفتهاند و به طور غيرمستقيم و ناخودآگاه متربيان را تحت تاثير قرار دادهاند. پندها و نصيحتهاي مربيان و والدين زماني بر فرزندان موثر واقع خواهد شد كه آنان هر يك نمونهاي عملي از آن توصيه باشند و گفتار خويش را با عمل هماهنگ سازند. حضرت امام حسن مجتبي عليهالسلام يكي از دوستان خود را كه شايسته تمجيد آن بزرگوار بود با صفات زيبائي معرفي كرد و در ضمن خصلتهاي پسنديده او ميفرمود: « كان لا يقول ما لا يفعل و يفعل ما لا يقول:15 او آن چه را كه عمل نميكرد، نميگفت و كارهايي را كه نگفته بود انجام ميداد.»
پي نويس:
1. الدعوات، قطب الدين راوندي، قم، مدرسة الامام المهدي، 1407 ه. ق، ص 144 و 145
2. مكارم الاخلاق، ص 233
3. احتجاج طبرسي، ج 1، ص 279
4. تحف العقول، ص 233
5. تحف العقول، ص 235
6. منية المريد، ص 340
7. منتهي الآمال، ج 1، ص 225
8. كودك فلسفي، ج 1، ص 115
9. اعلام الوري، ص 211
10. كودك فلسفي، ج 2، ص 133
11. الارشاد، ج 2، ص 16
12. حياة الحسن عليهالسلام ، ج 1، ص 329
13. مسند الامام المجتبي عليهالسلام ، ص 688
14. الخصال، ج 1، ص 271
15. تحف العقول، ص 234
دوشنبه|ا|5|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]
-
گوناگون
پربازدیدترینها