تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817031868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چهل و چهارمين سالگرد/فردا بازهم همه سراغ غلامرضا تختي را مي‌گيرند/ بقيه سال كجائيم؟!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: چهل و چهارمين سالگرد/فردا بازهم همه سراغ غلامرضا تختي را مي‌گيرند/ بقيه سال كجائيم؟!
فردا بازهم همه سراغ غلامرضا تختي را مي‌گيرند/ بقيه سال كجائيم؟!
17دي ماه مصادف با چهل و چهارمين سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختي است، مردي كه مردمداري، مردانگي و جوانمردي اش، باعث جاودانه شدنش شد، نه افتخارات بيشمارش. با اين حال تنها در همين روز است كه نامي از تختي برده مي شود و در بقيه سال...!

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا تختي در روز پنجم شهريور ماه ۱۳٠۹در خانواده‌اي متوسط و مذهبي در محله‌ خاني آباد تهران به دنيا آمد. غلامرضا با توجه به شرايط سخت زندگي تنها ۹سال به تحصيل پرداخت.

وي خود مي‌گويد: "مدت ۹سال در دبستان و دبيرستان منوچهري كه در همان خاني آباد قرار داشت، درس خواندم، ولي تنها خاطره‌اي كه از دوران تحصيل به ياد دارم، اين است كه هيچوقت شاگرد اول نشدم، اما زندگي در ميان مردم و براي مردم درسهايي به من آموخت كه فكر مي‌كنم هرگز نمي توانستم در معتبرترين دانشگاهها كسب كنم."

آشنايي تختي با ورزش و كشتي در باشگاه "پولاد" واقع در ميدان شاهپور سابق آغاز شد. وي كه پيش از اين گودها و زورخانه‌هاي فراواني ديده بود و شيفته‌ تواضع و افتادگي پهلواناني كشتي و ورزشي باستاني شده بود، براي نخستين بار در سال هزار و سيصد و سي و نُه به باشگاه پولاد (واقع در خيابان شاهپور سابق) رفت و به دليل علاقه و استعداد وافري كه نسبت به كشتي نشان داد مورد توجه مرحوم "حسين رضي زاده" مدير آن باشگاه قرار گرفت.

به اين ترتيب تختي كه پس از بازگشت از مسجد سليمان در دوران سربازي تمرينات كشتي خود را آغاز كرده بود با تمرين و پشتكار مثال زدني رفته رفته خود را از ميان بازنده‌ها بيرون كشيد و سرانجام در سال هزار و سيصد و سي در وزن هفتاد و نه كيلوگرم به عضويت تيم ملي درآمد. وي در نخستين دوره‌ مسابقه‌هاي كشتي آزاد قهرماني جهان (هلسينكي، ۱۹۵۱) با وجود آن كه هنوز ۲۱سال داشت، نايب قهرمان جهان شد.

شادروان غلامرضا تختي در سال ۱۳۳۱(۱۹۵۲) در نخستين حضور خود در رقابتهاي المپيك با كسب شش پيروزي و قبول يك شكست در برابر "ديويد جيما كوريدزه" از شوروي صاحب نشان نقره شد. وي در اين مسابقه‌ها توانست حيدر ظفر ترك را كه سال پيش با غلبه بر تختي قهرمان جهان شده بود را شكست دهد.

تختي در دومين دوره‌ مسابقات جهاني كه در خرداد ماه هزار و سيصد و سي و سه (1954) كه در توكيو برگزار شد، در وزن هفتم (هفتاد و هشت كيلو) به رقابت پرداخت كه با وجود پيروزيهاي درخشان و شايستگي فراواني كه از خود بروز داد با قبول يك شكست غير منتظره در برابر "وايكينگ پالم" سوئدي از راهيابي به فينال بازماند و در نهايت عنوان چهارمي اين وزن را به دست آورد.

تختي شش ماه بعد در يك ديدار دوستانه در سوئد، «پالم» را با ضربه‌ فني شكست داد و باخت غافلگيرانه توكيو را به خوبي جبران كرد. سومين دوره‌ مسابقه‌هاي قهرماني جهان (استانبول، ۱۹۵۷) تجربه‌ تلخي براي مرحوم تختي بود. وي كه در اين دوره از رقابتها، براي اولين و آخرين بار در وزن فوق سنگين آن زمان (۸۷+ كيلوگرم) كشتي مي‌گرفت، به دليل وزن بسيار كمتر نسبت به رقيبان با دو باخت حذف شد.

پهلوان ايران با وجود حذف شدن در استانبول آبرومندانه كشتي گرفت و نتايجي كه به دست آورد با توجه به آن كه با وزن ۹۲كيلوگرم به مصاف كشتي گيران فوق سنگين رفته بود، در مجموع غير قابل قبول نبود.

در بازيهاي المپيك ملبورن (استراليا) كه در آذرماه ۱۳۳۵(۱۹۵۶) برگزار شد تختي يك بار ديگر در وزن هفتم (۸۷ كيلوگرم) به مصاف رقبايي از شوروي، آمريكا، ژاپن آفريقاي جنوبي، كانادا و استراليا رفت و با شكست تمامي حريفان اولين نشان طلاي خود را به گردن آويخت.

جهان پهلوان تختي در اسفندماه همان سال با غلبه به مرحوم حسين نوري به مقام پهلواني ايران دست يافت و صاحب بازوبند شد و در سالهاي سي و شش و سي و هفت نيز اين عنوان را تكرار كرد.

جهان پهلوان تختي در سال ۱۹۵۸در بازيهاي آسيايي توكيو و مسابقات قهرماني جهان در صوفيه به ترتيب نشانهاي طلا و نقره‌ اين رقابتها را به گردن آويخت و در مهر ماه سال سي و هشت (هزار و نهصد و پنجاه و نه) در چهارمين دوره‌ مسابقات كشتي آزاد قهرماني جهان كه در تهران برگزار شد سومين عنوان قهرماني جهان خود را كسب كرد. "بوريس كولايف" از شوروي تنها كشتي گيري بود كه با امتياز به تختي باخت و در ۵ كشتي ديگر رقباي مجارستاني، لهستاني، فرانسوي، بلغار و ترك تختي با ضربه‌ فني مغلوب پهلوان ايران شدند.

تختي كاپيتان تيم ملي و پر تجربه ‌ترين كشتي‌گير ايران در رقابتهاي المپيك 1960 رم كه در اين رقابتها در وزن هفتم به ميدان رفته بود، پس از پيروزي در پنج ديدار با در مسابقه‌ نهايي با قبول شكست در برابر "عصمت آتلي" از تركيه به گردن آويز نقره دست يافت.

مسابقه‌هاي قهرماني جهان در يوكوهاماي ژاپن ميداني فراموش نشدني براي كشتي ايران بود. تيم ملي كشتي آزاد كشورمان پس از حضور در ۸دوره مسابقات المپيك و جام جهاني در رقابتهاي جهاني ۱۹۵۹ژاپن، پر افتخار‌ترين حضور خود در تاريخ كشتي را رقم زد و با دريافت پنج نشان طلا، يك نشان نقره، يك نشان برنز و يك عنوان پنجمي به مقام قهرماني كشتي آزاد جهان دست يافت.

جهان پهلوان تختي كه در اين مسابقات در وزن ۸۷ كيلوگرم به مصاف حريفان رفته بود با حضوري مقتدرانه آخرين مدال طلاي خود را به گردن آويخت. كشتي‌گيران آزاد ايران در ششمين دوره‌ي رقابتهاي قهرماني جهان در توليدوي آمريكا (۱۹۶۲) نيز حضوري شايسته داشتند.وي در اين مسابقات با حضور مقتدرانه در برابر «وان براند» آمريكايي، «مرويد» روسي و «عصمت آتلي» كه از قهرمانان صاحب نام وزن هفتم بودند از حيثيت كشتي ايران به خوبي دفاع كرد و در نهايت پس از تساوي با «مرويد» جوان تنها به دليل ۲۰۰گرم اضافه وزن نسبت به حريف از دريافت نشان طلا محروم شد و به گردن آويز نقره رضايت داد.

قهرمان ارزشمند ايران در شرايطي در اين ديدارها شركت كرد كه از بيماري خطرناكي رنج مي‌برد با اين حال عشق به ملت ايران او را به مصاف با بزرگترين قهرمانان جهان كشاند. شدت بيماري تختي به حدي بود كه پس از ديدار فينال سريعاً به نيويورك منتقل و روز بعد در بيمارستان بزرگ نيويورك تحت عمل جراحي قرار گرفت.

در فاصله سالهاي 1962 تا 1966 جهان پهلوان تختي با وجود سن بالا همچنان عضو تيم ملي ايران بود. اما تنها در بازيهاي المپيك 1964 توكيو شركت كرد كه در اين ديدار با بد ‌اقبالي از كسب چهارمين نشان المپيك خود بازماند و به عنوان چهارمي جهان اكتفا كرد.

البته جانشينان تختي در مسابقات جهاني صوفيه (1963) و منچستر (1965) ‌از دريافت حتي يك امتياز در وزن هفتم ناموفق بودند، اين امر در كنار عشق وافري كه ملت ايران به جهان پهلوان داشتند، موجي از درخواستهاي مردمي و مطبوعاتي براي حضور مجدد تختي در رقابتهاي جهاني را برانگيخته بود. پهلوان سي و شش ساله ايران با وجود عدم آمادگي كافي و گذشتن از مرز بازنشستگي شركت در مسابقه هاي جهاني هزار و نهصد و شصت و شش (تير ماه 1345) توليدو را پذيرفت.

تختي در مسابقات انتخابي مسابقات جهاني 1966 از نظر نتايج فني و پيروزي با ضربه‌ فني، بهترين چهره شناخته شده و به عنوان بهترين كشتي گير وزن هفتم ايران راهي آمريكا شده بود با اين حال كارشكني ها و برخوردهاي سوئي كه از سوي برخي افراد و مقامات نسبت به او روا مي‌شد روحيه‌ او را تضعيف كرده بود.

جهان پهلوان به هنگام عزيمت به آخرين سفر خود، در ميان خيل عظيم مردمي كه براي بدرقه او و همراهانش آمده بودند گفت: "هيچ چيز نمي‌تواند مرا خوشحال كند، پول، مدال طلا، عشق و حتي عشق. نسبت به اين مردمي كه به فرودگاه آمده‌اند، احساس شرمندگي مي‌كنم. راستي چقدر محبت بدهكارم؟ من چرا بايد كشتي بگيرم؟ چرا بايد همراه تيم، مسافرت كنم، تا سبب اين همه مراجعت باشم؟ اگر پاسخ به اين پرسش را مي‌دانستم من هم مي‌توانستم ادعا كنم چون ديگران هستم ... وقتي كسي نداند چه عاملي سبب خوشحالي‌اش خواهد شد، يقيناً نخواهد توانست بگويد چرا كشتي مي‌گيرد و چرا همراه تيم مسافرت مي‌كند."

تختي كه بي‌اميد به مصاف تازه نفسي ها و جوانان جوياي نام رفته بود، متأسفانه با بدترين قرعه‌ ممكن نيز مواجه شد به طوري كه پس از پيروزي پنج بر صفر در مقابل حريفي از مجارستان به مصاف «الكساندر مدويد» و «احمد آئيك» (نفرات اول و دوم اين دوره از رقابتها) رفت و با قبول شكست در برابر آنها براي هميشه با صحنه‌ كشتي خداحافظي كرد.

بر همين اساس و به منظور ارج نهادن به پايمردي‌هاي آن بزرگوار مراسم يادبود چهل و چهارمين سالگرد درگذشت اين دلاور دوران، ساعت 9 تا 12 روز شنبه 17 دي ماه در آرامگاه اين پهلوان، واقع در ابن بابويه شهرري برگزار مي شود. همچنين مراسم ديگري از ساعت15 و باحضور عباسي وزير ورزش و جوانان و قهرمانان و پيشكسوتان كشتي و ورزش زورخانه اي در سالن همايشهاي اكادمي ملي المپيك برگزار مي شود.

افتخارات جهان پهلوان غلامرضا تختي :
بازيهاي المپيك:
ـ ۱۹۵۲هلسينكي: مدال نقره ۷۹كيلوگرم
ـ ۱۹۵۶ملبورن: مدال طلا ۸۷كيلوگرم
ـ ۱۹۶۰رم: مدال نقره ۸۷كيلوگرم
ـ ۱۹۶۴توكيو: چهارم۹۷كيلوگرم
قهرماني جهان:
ـ ۱۹۵۱هلسينكي: مدال نقره ۷۹كيلوگرم
ـ ۱۹۵۴توكيو: نفرپنجم ۸۷كيلوگرم
ـ ۱۹۶۱يوكوهاما: مدال طلا ۸۷كيلوگرم
ـ ۱۹۶۲توليدو: مدال نقره ۹۷كيلو گرم
بازيهاي آسيايي:
ـ ۱۹۵۸توكيو: مدال طلا ۸۷كيلوگرم
جمع مدالهاي غلامرضا تختي: هشت ، ۴طلا، ۴نقره
المپيك ۳ - جهاني ۴ - بازيهاي آسيايي ۱
تختي اولين كشتي گير ايراني است كه موفق شد در سه وزن مختلف صاحب مدال هاي جهاني و المپيك شود: جهاني ۱۹۵۱و المپيك ۱۹۵۲ (در ۷۹كيلوگرم)، المپيك ۱۹۵۶، ۱۹۶۰، جهاني تهران و يوكوهاما ( در ۸۷كيلو) و جهاني ۱۹۶۲توليدو در ۹۷كيلوگرم.

© 2003 Mehr News Agency .

جمعه|ا|16|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن