تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816903346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زباله مهم‌ترين معضل شهرهاي مازندران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: زباله مهم‌ترين معضل شهرهاي مازندران
محيط زيست > آلودگي - ساري- بتول سلطاني:
براساس آمار سالانه در حدود يك‌ميليون و 500 هزار تن زباله در استان مازندران توليد كه بخش اعظم آن به ناچار درون جنگل‌هاي سرسبز دفن مي‌شود.

اين ميزان توليد زباله در مازندران تبديل به مشكل بزرگي شده است كه پس از گذشت سال‌ها همچنان مسئولان ارشد استان را در چگونگي دفع بهداشتي، سوزاندن، گرفتن انرژي برق و ساخت كارخانه كمپوست سردرگم نگه داشته و اين طلاي كثيف بلاي جان طبيعت استان شده است.

مشكل از جايي ناشي مي‌شود كه بيشتر مناطق اين استان از شمال به دريا و از جنوب به جنگل در فاصله نزديكي به‌هم وصل مي‌شوند و سطح خاك اين مناطق بسيار مرطوب و جلگه‌اي است. به همين علت جايي براي دفن زباله‌ها باقي نمانده و بايد از جنگل براي دفن زباله استفاده كرد كه از طرفي انباشت زباله‌هاي‌تر در اين مناطق موجب مي‌شود شيرآبه‌هاي توليدي به سطح رودخانه‌ها و سفره‌هاي آب زير زميني وارد شود و از طرف ديگر باعث آسيب به پوشش گياهي جنگل شده و بوي تعفن آزار‌دهنده‌اي را به‌دنبال دارد.

به گفته استاندار مازندران استقرار نيروگاه‌هاي زباله سوز بهترين راهكار برون‌رفت از اين مشكل در مازندران است. سيدعلي‌اكبر طاهايي با بيان اينكه قرارداد كارخانه زباله‌سوز آماده است، يادآور شد: ما نتوانسته‌ايم تعهدات دولتي را عملي كنيم و شهرداري‌هاي مازندران هم درآمد چنداني ندارند كه در اين زمينه هزينه كنند. وي افزود: طرح استقرار نيروگاه‌هاي زباله‌سوز در نوشهر و ساري با اعتبارات دولتي اجرا مي‌شود اما در شهرستان قائمشهر بخش خصوصي اين طرح را اجرا مي‌كند.
طاهايي اضافه كرد: عملياتي كردن اين طرح براي شهرستان‌هاي رامسر، بهشهر، تنكابن و عباس‌آباد نيز در حال بررسي است و در شهرهاي آمل و بابل سرمايه‌گذار خارجي گام نخست را براي استقرار نيروگاه برداشته است.

مديركل حفاظت محيط‌زيست مازندران هم ميزان توليد زباله در روستاهاي مازندران را بسيار بالا بيان كرد و گفت: روزانه حدود يك‌هزار و 450تن در روستاهاي اين استان زباله توليد مي‌شود. هرمز محمودي‌راد تصريح كرد: در روزهاي تعطيل كه گردشگران و مسافران بيشتري در استان حضور دارند بر ميزان توليد زباله در مازندران افزوده مي‌شود. مديركل حفاظت محيط‌زيست مازندران، سرانه توليد زباله هر مازندراني را روزانه 800گرم دانست و اظهار داشت: 68درصد از زباله‌هاي استان، ‌تر هستند و بقيه زباله‌هاي استان شامل 9درصد كاغذ، 5درصد شيشه، 7درصد پلاستيك، 3درصد فلز، 3درصد چوب و 5درصد منسوجات است.

محمودي‌راد با اشاره به فعاليت برخي از دهياري‌هاي استان در دفع بهداشتي زباله، بيان داشت: حدود 90درصد از زباله‌هاي توليدي به‌صورت غيراصولي و غيربهداشتي دفع مي‌شوند و تنها 3درصد زباله‌ها به‌صورت بهداشتي دفن شده و 7درصد مابقي كمپوست مي‌شوند.

تهديد جدي براي ‌محيط‌زيست مازندران

ورود ميليوني مسافران به شمال كشور در طول سال و متعاقب آن توليد زباله در حد بسيار انبوه، عدم‌جمع‌آوري به‌موقع، دفع غيربهداشتي آنها و در نهايت انباشت زباله در سواحل و مراتع و عرصه‌هاي جنگلي، ورود فاضلاب‌هاي خانگي به رودخانه‌هاي حاشيه شهرها، حتي ورود فاضلاب‌هاي خانگي مستقر در سواحل به دريا دست‌به‌دست هم داده‌اند تا شرايط زيست‌محيطي در اين استان‌ها با تهديدات جدي روبه‌رو شود. روزانه بيش از ۱۷۰۰تن زباله‌تر و خشك در ۵۲شهر استان مازندران جمع‌آوري و به مراكز دفن زباله حمل مي‌شود.

گرچه در اين استان خبر از ساخت كارخانه‌هاي كمپوست در بسياري از شهرها داده مي‌شود اما همچنان مازندران با انباشت زباله در تمام نقاط خود مواجه است و چنانچه اين وضعيت ادامه يابد ديگر زيبايي جنگل، كوه و دريا در اين استان به چشم نخواهد آمد.

شيرآبه زباله‌هاي خطرناك‌تر از فاضلاب است

به گفته كارشناسان محيط‌زيست ايجاد كارخانه‌هاي كمپوست يكي از روش‌هاي بازيافت زباله است كه مراحل تفكيك زباله و تبديل شدن به مواد آلي را شامل مي‌شود و با فرهنگ جداسازي زباله ارتباط مستقيم دارد. كارشناسان معتقدند كه نفوذ شيرآبه‌هاي ناشي از زباله به سفره‌هاي زيرزميني كه آب شرب شهروندان را تأمين مي‌كنند به‌مراتب خطرناك‌تر از فاضلاب است. گفتني است در استان مازندران به‌طور تقريبي روزانه بيش از 753هزار ليتر شيرآبه توليد مي‌شود.شيرابه حاصل از زباله‌ها مي‌تواند با در برگرفتن آلودگي‌هاي ديگري كه در اطرافش قرار دارد به كانون قابل‌توجهي از باكتري‌ها و ساير ميكروب‌هاي مضر تبديل شود، درحالي‌كه با اعمال مديريت مطلوب و استاندارد در جمع‌آوري و دفن بهداشتي زباله مي‌توان ۴۰درصد از ميزان توليد شيرابه را كاهش داد و علاوه بر كم شدن جرم حجمي زباله، از انتشار آلودگي‌ها در محل‌هاي دفع زباله جلوگيري كرد.

براي رفع مشكلات، زباله‌ها بايد ساماندهي شوند و در اين زمينه با اعمال مديريت اصولي نسبت به دفع صحيح و بازيافت زباله اقدام شود كه ضمن كسب درآمدهاي اقتصادي از محل بازيافت، از ايجاد آلودگي ناشي از شيرآبه‌ها و آلودگي‌هاي چشم‌انداز طبيعي كه زمينه گردشگري است جلوگيري به‌عمل آيد. به‌نظر مي‌رسد براي رسيدن به نقطه مطلوب در اين زمينه بايد اراده جدي و همگاني براي كنترل و نجات محيط‌زيست مازندران از اين بليه به‌وجود آيد.

پنجشنبه|ا|15|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 685]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن