تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817172430




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توجه به هشدارهاي پزشكي مانع ابتـلا به سرطان پوست مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: توجه به هشدارهاي پزشكي مانع ابتـلا به سرطان پوست مي شود


سرطان پوست يكي از رايج‌ترين بيماري‌ها در ميان مردم دنيا است و بررسي هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه آمار مبتلايان به انواع اين بيمـاري‌ در ميان مردم آسيا نيز رو به افزايش است.

براساس آمار موسسه سرطان پوست، هر سال دو تا سه ميليون مورد سرطان پوست غيرملانومايي و 132 هزار مورد سرطان پوست ملانومايي در جهان رخ مي‌دهد كه از هر سه مورد سرطان كه تشخيص داده مي‌شود، يكي سرطان پوست است و از هر 5 آمريكايي، يك نفر در طول زندگيش به سرطان پوست دچار مي‌شود.

كارشناسان معتقدند سرطان پوست در ايران نيز شيوع دارد و متاسفانه شماري از جوانان، به آن مبتلا مي‌شوند.

آنان مي‌گويند مهم‌ترين عامل ايجاد سرطان پوست، جهش در سلول براثر اشعه ماوراي بنفش خورشيد است كه با توجه به نوع سلول پوستي كه دچار جهش ژني شده است، اشكال مختلفي از سرطان پوست به وجود مي‌آيد كه هر كدام نشانه‌ها و عوارض خاص خود را دارند.

طبق برآوردها، ده درصد كاهش در سطح لايه ازون، منجر به 300 هزار مورد افزايش در سرطان‌هاي غيرملانومايي و 4500 مورد افزايش در سرطان بدخيم ملانومايي مي‌شود.

به‌طور كلي عواملي كه فرد را براي ابتلا به سرطان پوست مستعد مي‌سازد، عبارتند از داشتن پوست روشن، رنگ مو و چشمان روشن، قرار گرفتن مستمر در مقابل تابش خورشيد و داشتن سابقه آفتاب سوختگي.

اولين كنگره تازه‌هاي پوست و سرطان كه اخيراً در مركز همايش‌هاي ميلاد از سوي مركز تحقيقات پوست و سلول‌هاي بينادي، بخش پوست بيمارستان امام خميني(ره) دانشگاه علوم پزشكي تهران و با همكاري انجمن امداد به بيماران سرطاني برگزار شد، ما را بر آن داشت گفت‌وگوهايي با متخصصان پوست داشته باشيم كه در گزارش حاضر مي‌خوانيد.

سرطان پوست و انواع آن

دكتر پروين منصوري ـ متخصص بيماري‌هاي پوست و استاد دانشگاه علوم‌پزشكي تهران در مورد سرطان پوست به گزارشگر روزنامه اطلاعات مي‌گويد: رشد

غير طبيعي سلول‌هاي پوست را سرطان پوست مي‌گويند كه شامل چهارنوع است، سرطان‌هاي غيرملانومي كه شامل سرطان‌ سلول‌هاي بازال كارسينوما است سرطان سلول‌هاي خاردار يكي از سرطان‌هاي ملانومي كه از سلول‌هاي رنگدانه‌ساز پوست منشأ مي‌گيرد و ممكن است در قسمت‌هاي ديگر از بدن مانند چشم، مغز و ساير نواحي هم ديده شود.

ديگري سرطاني شدن ضمايم پوست است به ‌عنوان مثال از غدد چربي بدن سلول‌ها سرطاني مي‌شوند يا اين‌كه از بافت‌هاي ديگري كه در داخل پوست است، سرطان به‌وجود مي‌آيد و در آخر، سرطان‌هاي عروقي كه ممكن است از بافت‌هاي عروقي بــدن ايجاد شود و گاهي بعضــــي از سرطان‌هاي داخلي شروع به انتشار در پوست مي‌كنند كه آن را متـــاستاز مي‌گويند گاهي اين متاستازها ممكن است اولين علامت بروزدهنده يك سرطان داخلي باشد كه با انجام نمونه‌برداري و معاينه ازنظر باليني، اين نوع سرطان‌ها را تشخيص مي‌دهند.

افراد در معرض خطر

رئيس بخش پوست بيمارستان امام خميني(ره) مي‌افزايد: متاسفان سرطان پوست جزو شايع‌ترين سرطان‌ها در انسان است و نوع«بازال كارسينوما» آن، شيوع بيشتري دارد.

آماردقيقي از شيوع سرطان پوست در كشور وجود ندارد، ولي چون كشور ما آفتابي است و امروزه نقش زيانبار اشعه ماوراي بنفش در بروز سرطان پوست به اثبات رسيده‌ است، اين سرطان در مناطقي از كشور كه تابش آفتاب شديد است، مانند مناطق شمالي و جنوبي ايران، بيشتر شايع است.

اشخاصي هم كه مدت‌هاي طولاني در فضاي باز كار مي‌كنند مانند دريانوردان، كشاورزان و كارگران ساختماني چنانچه محافظت‌هاي لازم از خود در برابر آفتاب را نداشته باشند ممكن است به اين سرطان مبتلا شوند.

عوامل ايجاد كننده سرطان پوست

دكتر منصوري در مورد عوامل ايجاد كننده سرطان پوست يادآوري مي‌كند: استفاده از آفتاب به مدت طولاني، استفاده از دستگاه سولاريوم براي برنزه شدن بدن، كشيدن سيگار،‌ استرس، آلودگي هوا، وجود عوامل شيميايي در محيط و اختلالات ژنتيكي، از مهم‌ترين عوامل ابتلا به سرطان پوست هستند، البته نقص ايمني هم مي‌تواند يا به علت ژنتيك و يا به علت مصرف داروهايي باشد كه بعضي از بيماران براي تنظيم سيستم ايمني و يا سركوب سيستم ايمني در موارد خاصي مانند بيماران پيوند شده، استفاده مي‌كنند كه داروهـــاي مزبور، اين افراد را بيشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار مي‌دهد.

پيشگيري از سرطان پوست

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران در مورد پيشگيري از ابتـــلابه سرطان پوست مي‌گويد: با دادن آگاهي و آمـــوزش‌هاي لازم بـــه مردم براي پرهيز از عواملي كه امروزه نقششان در بروز سرطان كاملاً شنـــاسايي شده است، مانند اشعه ماوراي بنفش، مي‌توان آنان را در برابر سرطان پوست حفظ كرد.

بررسي‌ها نشان داده است كه تجمعي اشعه ماوراي بنفش خورشيد در طول سال‌ها مي‌تواند زمينه‌ساز ابتلا به سرطان پوست در بزرگسالي شود بنابراين توصيه ما اين است در ساعت‌هايي كه تابش آفتاب شديد است، ساعت 12 تا 13 در روزهاي گرم تابستان و از ساعت 11 تا 15 در ديگر روزها، از حضور غيرحضوري در فضاهاي باز خودداري كنند. استفاده از پوشش‌هاي مناسب فيزيكي، پوشيدن لباس‌هاي آستين بلند، شلوار بلند و استفاده از دستكش و كلاه كمك بزرگي به پيشگيري از ابتلا به سرطان پوست است. همچنين استفاده از تركيبات ضد آفتاب كه به اشكال مختلف لوسيون،‌كرم و پماد موجود است، براي تمامي گروه‌هاي سني توصيه مي‌شود. البته واقعيت اين است كه ضد آفتاب‌هاي نمي‌توانند تمامي اين اشعه‌هاي زيان بار را پوشش دهند، ولي استفاده از آنها مفيد است. بسياري از ضدآفتاب‌ها نسبت به آب مقاومت كمي دارند و با شستشو وعرق كردن از بين مي‌روند. براي پوشش كافي بايد هر دو تا سه ساعت يكبار از ضدآفتاب در نواحي صورت و دست‌ها استفاده شود، در زمان مصرف نيز بايد يك لايه نازك روي سطح پوست را بپوشاند و نبايد بعد از مصرف ضدآفتاب آن را زياد ماساژ دهند كه جذب پوست شود، زيرا ديگر محافظت كافي از پوست را نخواهد داشت.

توصيه ديگر اين است كه بسياري از مادران در فصل تابستان كودكان خود را با لباس‌هاي كمي در معرض نور آفتاب قرار مي‌دهند و اين در حالي است كه نور تجمعي اشعه ماوراي بنفش از همان كودكي در بدنشان به وجود مي‌‌آيد كه شامل دو عارضه است. اول، اثرات حادي است كه با آفتاب سوختگي خودش را نشان مي‌دهد يا با قرمزي، خارش، تورم، سوزش و گاهي بروز تاول بر روي سطح پوست همراه است و در عارضه ديگر باعث پيري پوست مي‌شود، كه در اين حالت پوست شخص20 سال زودتر از سن مقرر پير مي‌شود چين و چروك‌هاي ريز در اطراف چشم، لكه‌هاي ريز و درشت و شل شدن پوست وبالاخره گشادي عروق روي سطح پوست، خود را نشان مي‌دهد.

موضوع ديگر كه متاسفانه امروزه در ميان جوانان رواج يافته است، برنزه كردن پوست بدن است كه مي‌تواند با خوابيدن در مقابل نور آفتاب در فضاي باز و كنار استخر باشد و يا با استفاده از دستگاه سولاريوم باشد كه اين قبيل موارد، خطرات زيان‌بار تـــابش اشعه ماوراي بنفش را تشديد مي‌كند، از اين رو بايد از تماس‌هاي غيرضـــروري با اشعه ماوراي بنفش خورشيد خودداري به عمل آيد.

همچنين اشخاصي كه تعداد زيادي خال در بدن دارند، بايد هفته‌اي يكبار خال‌هاي‌شان را نگاه كنند تا متوجه تغييرات جدي در اين خال‌ها شوند. افرادبايد مواظب علايمي مانند سوزش، خارش، قرمزي، التهاب و يا خونريزي در منطقه خال باشند و در صورت بروز اين علايم، به پزشك مراجعه كنند.

درمان سرطان پوست

دكتر پرويز طوسي، رئيس انجمن متخصصين پوست نيز به گزارشگر روزنامه اطلاعات مي‌گويد: معمولا سرطان پوست به خصوص از نوع «بازال كارسينوما» در سنين 40 تا 50 سالگي به بالا در افراد ديده مي‌شود و در كساني كه در معرض تابش ناگهاني وشديد نور آفتار هستند، ديده مي‌شود. سرطان در قسمت‌هايي از بدن كه در معرض آفتاب بوده است، به صورت برجستگي‌هايي است كه وسط آن كم كم زخم مي‌شود و به صورت طولاني باقي مي‌ماند، خودش را نشان مي‌دهد. البته لازم به ذكر است كه طولاني‌شدن زخم روي پوست يكي از احتمالات سرطان پوست است، كه در اين مورد بايد به پزشك مراجعه كرد.

وي مي‌افزايد: بررسي‌هاي انجام شده در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نشان مي‌دهد كه حدود 10 نفر از هزاران افراد مورد بررسي در سنين مختلف به سرطان پوست از نوع «بازال كارسينوما» مبتلا بوده‌اند. عده‌اي مبتلا به سرطان ملانوم و تعداد كمي هم به انواع ديگر سرطان‌ها مبتلا بوده‌اند. البته گاهي هم ضايعات پيش سرطاني وجود دارند مثل «اسكار» و سوختگي كه زمينه‌هاي ايجاد سرطان پوست محسوب مي‌شوند.

دكتر طوسي در مورد درمان سرطان پوست مي‌افزايد: بيشتر درمان اين بيماري به شكل جراحي است، البته اگر شخص سالمند باشد ونتواند جراحي را تحمل كند، از راديوتراپي استفاده مي‌شود. فتوديناميك‌تراپي و روش «پي.تي‌.د» هم به كار مي‌رود. معمولا از روش‌هاي سرما درماني، كرايوتراپي و كورتاژ هم استفاده مي‌شود كه استفاده از اين روشها به تجربه و نظر پزشك معالج بستگي دارد.

اشعه مادون قرمز و سرطان پوست

دكتر احمد مسعود، استاد گروه ايمينولوژي دانشگاه علوم پزشكي نيز مي‌گويد در حال حاضر آلودگي هوا باعث شده است كه ميزان اشعه مادون قرمز هم زياد شود كه مي‌تواند پيش‌درآمدي براي ابتلا به سرطان پوست باشد. بعد از آن تغذيه ناسالم، استرس و عدم رعايت بهداشت پوست، از ديگر عوامل ابتلا به سرطان پوست محسوب مي‌شوند.

وي مي‌افزايد: مناطقي كه ارتفاع بالايي دارند داراي اشعه ماوراي بنفش زيادي هستند. در مناطقي كه آلودگي هوا وجود دارد و پوست در معرض تابش مستقيم نور خورشيد است، اشعه مادون قرمز زياد است. همچنين اشخاصي كه دچار سوختگي‌هاي مزمن شده‌اند و پوستشان تحت عوامل مختلفي قرار گرفته است، سيستم ايمني بدنشان را از دست مي‌دهند و دچار اختلال مي‌شوند كه احتمال ابتلاي اينگونه افراد به سرطان پوست نيز وجود دارد.

وي يادآوري مي‌كند: پوست دروازه ورود مواد زيادي است كه مي‌توانند آلرژي و سرطان ايجاد كنند. از اين رو بايد از آن به خوبي محافظت كرد.

دكتركاظم زنده‌دل، متخصص اپيدميولوژي سرطان ودبير شبكه ملي تحقيقات سرطان كشور هم مي‌گويد: معمولا شيوع سرطان پوست در كشورهاي نزديك به خط استوا مانند استراليا بيشتر است. گرفتن آمار سرطان پوست در اكثر كشورها كاري سخت است و برنامه ثبت سرطان وزارت بهداشت و درمان هم نشان مي‌دهد سرطان پوست در كشور ما جزو سرطان‌هاي شايع است كه خوشبختانه نوع

غير ملانومي آن شيوع بيشتري دارد كه هم قابل پيشگيري است و هم درمان راحت‌تري دارد. اما اگر غفلت شود، به شدت مي‌تواند شيوع پيدا كند و اگر بيماري پيشرفت كند، متاسفانه كار زيادي براي بيمار نمي‌توان انجام داد.

وي يادآوري مي‌كند: براساس آمار وزارت بهداشت و درمان، در مردان سالانه از هر 1000 هزار نفر 20 تا 30 نفر به سرطان پوست مبتلا مي‌شوند و به دليل شرايط فرهنگي و پوشيدگي خانم‌ها، سرطان پوست در ميان آنان كمتر از آقايان است.

رابطه آرسنيك و سرطان پوست

به گفته دكتر محمدجواد ناظمي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، اشعه ماوراي بنفش خورشيد به سلول‌ها صدمه وارد مي‌كند و به DNA سلولي آسيب مي‌رساند و DNA هم واكنش‌هايي انجام مي‌دهد كه باعث تخريب سلول مي‌شود، در نتيجه پروسه‌اي به وجود مي‌آيد كه اكسيژن و راديكال‌هاي آزاد ايجاد مي‌شوند و سلول‌ها را دچار يك رشد ناهمگون مي‌سازد.

وي مي‌افزايد: علاوه بر نور آفتاب، موادي مانند آرسنيك و بعضي از تركيبات دارويي نيز باعث به وجود آمدن سرطان پوست مي‌شوند. مهمترين منبع آرسينك، آب آشاميدني و بخصوص آبي است كه از چاه‌ها تامين شده باشد. چاه‌هايي كه نزديك به مراكز و كارخانه‌هاي صنعتي باشند، مقدار زيادي آرسنيك دارند كه مي‌تواند انواع سرطانهاي پوست را ايجاد كند.

از ديگر عوامل ايجاد سرطان پوست، مي‌توان از راديوتراپي‌ها نام برد كه اگر به مقدار زياد انجام شود، خطرناك است و يا استفاده از اشعه «ايكس ري» كه زماني براي درمان كچلي استفاده مي‌شد و يا مشاغلي مانند دندان‌پزشكي و راديولوژي كه كاركنان آنها بيشتر در معرض اشعه هستند، بيشتر كه در معرض سرطان پوست قرار دارند.

وي يادآوري مي‌كند: بعضي از داروهاي حشره‌كش هم موادي مانند آرسنيك دارند يا محصـــولاتي مانند علف‌كُش‌ها يا داروهايي كه سيستم ايمني بدن را پايين مي‌آورند و براي درمان انواع سرطان‌ها به كار مي‌روند، زمينه‌ساز ابتلا به سرطان پوست محسوب مي‌شوند.

از اين رو به مردم توصيه مي‌شود كه حتماً از ضد آفتاب‌ها استفاده كنند و از قرار گرفتن در زير نور مستقيم خورشيد به مدت طولاني بپرهيزند و نيز از دستگاه‌هاي سولاريـوم براي برنــزه شدن هم استفاده نكنند، چرا كه برنزه شدن باعث مي‌شود موارد ابتلا به سرطان و پيري پوست، افزايش يابد.

بيتا مهدوي





چهارشنبه|ا|14|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن