واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مدرس دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان در نوزدهمين نشست گروه فلسفه عصر كتاب: انديشههاي شيخ محيالدين ابنعربي، پل پيوند ميان ميراث جهاني و ميراث اسلامي است شرط نخست عارف بودن در دنيا، مسلمان شدن است
خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجانمدرس دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان گفت: انديشههاي شيخ محيالدين ابنعربي، پل پيوند ميان ميراث جهاني و ميراث اسلامي است. ميراث وي نموداري از پيوند زنده و خلاق ميراث جهاني روزگار او، چه از جهت فرهنگ ديني و چه از جهت فرهنگ فلسفي مي باشد. اين پيوند، در بهرهگيري از اصطلاحات گوناگون براي بيان مفهومي يگانه از خود، در آثار اين انديشمند منعكس است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، در نوزدهمين نشست گروه فلسفه عصر كتاب، كه به نقد كتاب "چنين گفت ابنعربي"، تاليف "نصرحامد ابوزيد" اختصاص داشت، دكتر محمدحسين صائيني اظهار داشت: انديشه ابنعربي از اين رو كه پختگي و پروردگي انديشه اسلامي در حوزههاي گوناگون فقه، الهيات، فلسفه، تصوف، تفسير قرآن و علوم بلاغت را به نمايش گذاشته و بررسي آثارش چشماندازي به انديشههاي اسلام در سدههاي ششم و هفتم هجري مي باشد، از اهميت والايي برخوردار است. وي خاطرنشان كرد: ابنعربي انديشمند بزرگي است كه در طول عمر خود 500 جلد كتاب، علاوه بر 37 جلد كتاب فتوحات خود نوشته است. بايد توجه داشت كه نگارش كتاب فتوحات، به سبب وسعت مفاهيم، حداقل 80 سال زمان احتياج دارد. همچنين تفسير كبير محيالدين به تنهايي 95 جلد است و بايد گفت كه اين قلم و علم ، خارج از توان يك انسان است. اين فعال عرصه كتاب ادامه داد: ابنعربي و نوشتههاي او بيگمان دريايي ژرف و سرشار از بيشمار موضوع قابل بررسي مي باشد. تا كسي به عنوانها و سربخش هاي كتاب 37 جلدي فتوحات او درنگ و تأمل نكند و از آنهمه گستردگي و خردهبيني و پر بر و باري انديشه، به شگفتي نيفتد، نميتواند به شخصيت ابنعربي پي ببرد. از اين رو هركس، در خور توان خود از وي بهره مي برد. صائيني ابراز داشت: شخصيت محيالدين با تمام تفاسير، همچنان نامكشوف است. او با عرفان كلاسيك رشد يافته و بر اين اعتقاد است كه ايمان، اعتقاد به پذيرفتن الله، ملائك، انبياء و اولياء، رستاخيز و قضا و قدر مي باشد. از اين رو اگر كسي ايمان دارد بايد به اين شاخصه ها معتقد باشد. وي در باب عرفان نيز معتقد است، عارف تا هنگامي كه به مباني ايمان اعتقاد نداشته باشد نميتواند مراحل عرفان را سير كند. مدرس دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان در رابطه با كتاب مورد بحث در اين نشست بيان كرد: اين كتاب، سرشار از نكتهسنجي درباره تجارب عرفاني ابنعربي مي باشد و ترجمه خوب و رواني دارد. اما تنها اشكال موجود، اين است كه ابوزيد با همه شايستگي اش به سراغ فصوص نرفته است. البته شايد او اصلاً از فصوص ابنعربي چيزي نميدانسته است چراكه بحث فصوص مبحثي است كه در حال حاضر نيز علماي بسيار اندكي بر آن اشراف دارند. از علامه طباطبايي نقل شده كه اگر كسي نيم صفحه فصوص را بفهمد و برايم بخواند، من هرچه او بخواهد برايش انجام مي دهم. وي تصريح كرد: براي رسيدن به حقيقت، شريعت تا حدودي آهسته عمل مي كند و اين عرفان است كه چون فضاپيمايي سريع، عارف را به حقيقت ميرساند. عرفاي واقعي هرگز مظاهر شريعت را زير پا نميگذارند و به آن عمل ميكنند. شرط نخست عارف بودن در دنيا، مسلمان شدن است. عرفان به تشيع برميگردد و عارفي موفق است كه زودتر به اين موضوع پي ببرد. در اين نشست، عباس رخش نيز اظهار داشت: شيخ محيالدين، همان "ابوعبداله محيالدين محمدبنعليبن العربيالحاتمي" است كه در ميانه سده ششم هجري قمري در شهر "مرسيه" اسپانيا زاده شد. خاندان ابنعربي از تبار يكي از كهنترين تيرههاي عرب بودهاند. ابنعربي در خانوادهاي زندگي ميكرد كه شرايط را براي سپاهي يا ديواني شدن وي فراهم كرده بودند چرا كه پدر ابنعربي از درباريان زمان خود بود و اين مسئله جاي سؤال دارد كه چه چيزي موجب ايجاد يك انقلاب شخصيتي در وجود وي شده و او را از آنچه كه خود "جاهليت" خوانده به اوج "ولايت" رسانده و همه عمر ابنعربي را به راه خدايي كشانده است. سرگروه گروه فلسفه عصر كتاب، در رابطه با مؤلف كتاب مورد نقد در اين جلسه اظهار داشت: "نصر حامد ابوزيد" مؤلف كتاب مزبور از مصريان مقيم هلند است كه در يكي از دانشگاههاي اسلامشناسي در حال تدريس ميباشد. او روشنفكري آزاده و دينپژوهي دلير است. ابوزيد كوشيده تا ديروز و امروز را به هم پيوند دهد و ابنعربي را از آن سوي روزگاران ديرين به امروز بياورد و از گفتمان ها و ديدمان هاي او براي پرسمان هاي امروز پاسخي بيابد. رخش افزود: كتاب "چنين گفت ابنعربي" نوشته" نصرحامد ابوزيد" و ترجمه "سيد محمد راستگو"، عضو هيئت علمي دانشگاه كاشان ميباشد كه با موضوع نقد و تفسير ابنعربي و سرگذشت وي در 395 صفحه در سال 1386 به چاپ رسيده است. اين كتاب شامل شش فصل است كه به ترتيب عبارتنداز؛ جاهليت تا ختم ولايت، ديالكتيك پيدا و پنهان، بندهاي مكان و فشارهاي زمان، ديدار با ابن رشد، پيدايي هستي و مراتب آن در نهايت و تأويل شريعت و ديالكتيك ظاهر و باطن. انتهاي پيام نظرسنجي نظر شما در مورد اين خبر نام پست الكترونيكي عنوان خبر پيام شما
جمعه|ا|9|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 408]