تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816704878
راه آبي، كشتيهاي غولپيكر و دوري از تهران گزارشي از پشت صحنه راه آبي ابريشم
واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: راه آبي، كشتيهاي غولپيكر و دوري از تهران گزارشي از پشت صحنه "راه آبي ابريشم"
فيلمبرداري فاز دريايي فيلم سينمايي "راه آبي ابريشم" ساخته محمد بزرگنيا در جزيره قشم و سواحل درگهان در حال انجام است و نوروز 88 گروه براي ادامه فيلمبرداري به شهرك سينمايي غزالي ميآيند.اين روزها به دليل جزر و مد زياد خليج فارس فيلمبرداري بخشهاي دريايي حدود 4 روز به تأخير افتاده است و گروه پلانها و اينسرتهاي مربوط به جنگ با دزدان دريايي را كار ميكنند و شبكار هستند. حسن بشكوفه تهيهكننده فيلم در اين باره ميگويد: هر روز براي ما يك فرصت است و وقتي با مشكل طوفاني شدن هوا رو به رو شديم، ترجيح داديم كه فيلمبرداري سكانسهاي شب را شروع كنيم كه تا هشت اسفند ماه ادامه داشت. گروه، محوطه بسيار بزرگي در منطقه درگهان در كنار ساحل براي فيلمبرداري آماده كردهاند كه در اين محوطه سولههاي متعددي به كارگاههاي دكور، لباس، گريم، دوخت و غيره اختصاص داده شده است و در انبارهايي كه تعبيه شده بخش عظيمي از مصالح موردنياز ساخت دكورها و كشتي در آن نگهداري شده كه اكنون بخشي از آكسسوآر و دكورهايي كه مربوط به سكانسهاي فيلمبرداري شده است، نگهداري ميشود.
رضا كيانيان با دو شمشير ميجنگد
در كـارگـاههـاي دكـور، انـبـوهـي از شمشير، نيزه، طومار، دستخط، صندوقچه، مالالتجاره و غيره وجود دارد كه به گفته بشكوفه پيدا كردن محلي براي نگهداري آنها بسيار سخت است و كمتر انباري امكانات انبار اين آكسسوآر را دارد."حسن بشكوفه" درباره كار بازيگران با شمشيرها گفت: همه بازيگران زيرنظر يك طراح شمشيرزني آموزش ديدند كه بنا به ويژگيهاي شخصيتي هر يك از كاراكترها يك نوع شمشيرزني براي آنها در نظر گرفته شده است. مثلا رضا كيانيان در كار با دو شمشير ميجنگد. كارگاه لباس، پر از البسه رنگارنگ و مختلفي است كه اغلب مردانههستند و جنسهاي متنوعي دارند. اين لباسها در سايز و اندازههاي مختلف و گسترده در كنار هم قرار گرفتهاند و خياطان همچنان مشغول برشزدن به پارچههاي تازه و اتو كشيدن لباسهاي جديد مي باشند.
سه كشتي چوبي در كنار ساحل لنگر انداختهاند
در بدو ورود آنچه بيش از همه نظر را جلب ميكند وجود سه كشتي عظيمالجثه چوبي است كه در كنار ساحل لنگر انداختهاند. كشتيها كه به دليل جزر و مد بالاي آب، از ميان دريا به كنار ساحل آورده شدهاند، بدنه ديوارها، كف و حتي گيره و قرقرهشان از چوب ساخته شده و طنابهاي بلند و عظيم آنها تا دل آسمان بالا رفته است. كشتيها كه اسكلت آنها اجاره شده است هر كدام قابليت حمل 450 تن وزن را دارند و بدنه و اتاقك آنها توسط طراحان ساخته و نصب شده است.همچنين براي دوخت بادبانهاي آنها چندين نفر از افراد گروه صحنه، روزها وقت صرف كردهاند. كاظم فريبرزي دكوراتور اين فيلم گفت: بخشهاي چوبي كار و دوخت بادبان و دكل بسيار سخت بود و به دليل فشردگي كار بيمار شدم و به بيمارستان انتقال پيدا كردم كه به توصيه پزشك بايد عمل جراحي ميشدم ولي ترجيح دادم پس از پايان كار دكورها، اين امر صورت گيرد. بشكوفه نيز درباره ساخت كشتيهاي اين پروژه گفت: كشتيهاي ايراني كار از بزرگترين كشتيهاي بوشهر موسوم به بوم هستند كه به قشم آورده شده و حدود سه ماه آمادهسازي آنها طول كشيد. وي افزود: دكل، بيرك، طناب و بخشهاي ديگر كشتيها از دبي و هند وارد شده چون ديگر اجناس قديمي به اين شكل در ايران وجود ندارد.
فيلمبرداري در كشتي سليمان
كـشـتـيهـاي سـلـيـمـان، ادريـس، دزدان دريـايـي و كشتي سرگردان، چهار كشتي هستند كه در فيلمبرداري "راه آبي ابريشم" مورد استفاده قرار ميگيرند. فيلمبرداري در "كشتي سليمان" كه ناخداي آن داريوش ارجمند است، انجام ميگيرد. اين كشتي از سه اتاقك بزرگ تشكيل شده كه بر روي هم سوارند و فيلمبرداري بر روي عرشه آن انجام ميشود. در قسمتهاي ديگر ساحل، دكورهاي بازار دريايي سيراف و بخشي از بندر مسقط قرار گرفته كه خريد و فروش كالا و اجناس بازار سيراف در اين لوكيشن فيلمبرداري شده و برخي از سكانسهاي بندر مسقط نيز در آن كار شده اما قرار است فيلمبرداري كامل بازار مسقط در شهرك غزالي انجام شود. بشكوفه درباره اين بندرگاه گفت: بخش بندرگاه در قشم ساخته شده كه كشتيها براي گرفتن آذوقه و تبادل كالا در آنجا لنگر ميانداختند و در عمان و مسقط معمولا اين تبادلات صورت ميگرفته است. وي با اشاره به ويژگيهاي تاريخي بندر سيراف گفت: سيراف در قرن 4 هجري يكي از آبادترين بنادر بوده كه دچار طوفان سهمگيني شد كه آن را با خاك يكسان كرد. در بدو ورود به دكورهاي سيراف، دروازه بزرگي ساخته شده كه متناسب با زواياي دوربين قابليت حركت دارد و باقي دكورها بيشتر شامل اتاقكهاي مختلف در ابعاد و اندازههاي متنوع هستند كه محل كسب و كار تجار سيراف بوده است. اين بازار را ارابههاي كوچك و بزرگ چوبي پر كرده كه هر كدام از انبوهي از بارها و جعبههاي گوناگون لبريز شدهاند.
ارجمند؛ ناخدا سليمان، رادان، شازان بن يوسف، ميامي؛ قيس
"راه آبي ابريشم" قصهاي مربوط به قرن چهارم هجري است كه در زمان آلبويه ميگذرد و داستان سفر دو كشتي سليمان و ادريس به دريا را روايت ميكند. در اوج تاريخ دريانوردي ايرانيان، شازانبن يوسف (بهرام رادان) كه به تحصيل علم نجوم در دارالعلوم شيراز مشغول است پيشنهاد شغل كتابت كشتي را ميپذيرد و به همراه دو كشتي سليمان و ادريس به سفري دشوار و ناممكن ميرود. او از حوادث و ماجراهاي اين سفر رهنامه مينويسد. گروه كمكم روي عرشه كه ارتفاع زيادي با ساحل دارد مستقر ميشوند و يك كشتي آتشنشاني براي اطفاي حريق احتمالي كنار كشتي قرار ميگيرد. از آنجايي كه اتاقكها ظرفيت تحمل بار منجنيق و كليه عوامل صحنه را ندارد اعضايي كه حضورشان براي پيشبرد كار الزامي است به همراه بازيگران روي عرشه ميروند. فريبرزي درباره سواركردن اتاقكها بر روي كشتي ميگويد: ابتدا كار را با ساخت داربستها و روكار شروع كرديم و سپس اقدام به ساخت كشتيها نموديم كه براي تخليه كشتيها حدود يك ماه صبر كرديم و سپس يك سازنده كشتي، اسكلت آنها را ساخت و ما اتاقكها را آماده كرديم و به وسيله جرثقيل بر روي كشتيها سوار نموديم. وي افزود: اتاقكهاي كشتي به گونهاي ساخته شده تا به راحتي بتوان آن را از كشتي جدا كرد و در صورت نياز مجددا از آنها استفاده نمود. پيش از اين منجنيق كه با آن گلولههاي آتش به سمت دزدان دريايي پرتاب ميشده است با جرثقيل به روي عرشه انتقال يافته است. داريوش ارجمند با گريم مخصوص خود در نقش ناخدا سليمان در كنار بهرام رادان و مهدي ميامي (در نقش قيس) در جايگاه خود مستقر ميشود و دستيار دوم كارگردان، ميله مارپيچي را آتش ميزند و بهرام بدخشاني در پشت دوربين جاي ميگيرد. محمد بزرگنيا كارگردان پروژه كه به شدت دچار آفتابسوختگي شده است با كمي توضيح به بازيگران فرمان حركت ميدهد. "داريوش ارجمند" فرياد ميزند يك دست راست، خوبه و از سمت چپ كادر خارج ميشود. بازتاب نور بر روي صورت ارجمند ديده ميشود و ميامي دستور را اجرا ميكند. در پلانهاي بعدي ارجمند دوباره پشت منجنيق قرار ميگيرد و اين بار از سمت راست به كادر وارد ميشود و فرمان ميدهد دوباره نيم دست به راست. هنگام ورود و خروج از كادر، ارجمند طنابهاي كشتي را ميگيرد تا حركت كشتي بيشتر به نظر برسد. پلانهاي ديگر نيز بدين منوال فيلمبرداري ميشوند و اينسرتهاي دست بازيگران هنگام كار گرفته ميشود. هوا كمي سرد شده و كار بهرام رادان به پايان رسيده و از عرشه به پايين ميآيد. گروه مدتهاست كه از تهران دور است و به جز بعضي از آنها بقيه خانوادهشان را نديدهاند.اينجا آرامش و سكوت در روزهاي نخست لذتبخش است ولي كمتر كسي صبوري تحمل اين سكوت را براي هميشه دارد. قشم، محل بسيار مناسبي براي فيلمبرداري به جهات مختلف است. افراد گروه خصوصا بازيگري مثل بهرام رادان، به راحتي و به دور از هياهوي رايج در تهران، ميتواند كمي در شهر گردش كند. بر روي دو داربست كه مشرف به كشتي هستند دو پرده بزرگ سفيد تعبيه شده تا بازتاب نور پروژكتورها را بيشتر كنند. برخلاف ديگر صحنههاي فيلمبرداري اغلب كساني كه در پشت صحنه حضور دارند عوامل فيلم هستند. محيط آرام و ساكت است و ديگر كسي درخواست سكوت نميكند. مصطفي احمدي دستيار اول كارگردان و برنامهريز در پايين عرشه به رتق و فتق امور مشغول است و سعيد ملكان طراح چهرهپردازي به آرامي ادامه كار را نظاره ميكند. چهارم اسفند اغلب كار توسط داريوش ارجمند انجام شد كه با انرژي و توان بالايي بر روي عرشه ظاهر شده بود. در پلانهاي بعدي نيز فرمان آتش زدن گلوله توسط ارجمند داده ميشود؛ "بذار، روشن كن، بزن.." اين پلان نيز با موفقيت گرفته ميشود.
"راه آبي ابريشم" 15 روز در تهران فيلمبرداري ميشود
فيلمبرداري بازار به پايان رسيده و گروه حدود 15 روز در تهران فيلمبرداري خواهد داشت. به گفته بشكوفه حدود يك هفته گروه در ايام عيد استراحت دارند و در نيمه اول فروردين فيلمبرداري از شهرك سينمايي آغاز ميشود. پس از 4 روز شبكاري قرار است فيلمبرداري سكانسهاي هوايي فيلم انجام شود كه به وسيله يك هليكوپتر در دريا صورت خواهد گرفت. اوايل بهار فيلمبرداري در شانگهاي به مدت زمان 15 روز انجام ميگيرد و سپس فيلمبرداري دربار فغفور چين انجام و حدود يك ماه و نيم نيز فيلمبرداري كار انجام خواهد شد و در تايلند نيز به پايان خواهد رسيد. بشكوفه درباره تدوين فيلم گفت: بعد از عيد نوروز تدوين فيلم را شروع ميكنيم و از آنجايي كه شرايط كار دشوار است و فيلم چند زبانه و با بازيگران چيني و تايلندي كار ميشود، در نهايت مرحله دوبلاژ را نيز خواهيم داشت. وي خبر از پايان فيلمبرداري كار در خرداد داد و گفت: اين پروژه در جشنواره فيلم فجر سال آينده آماده نمايش خواهد بود. تهيهكننده "راه آبي ابريشم" گفت: اسكله درگهان، يك اسكله فعال نيست و در كمتر منطقهاي امكان فعاليت چنين پروژه سنگيني وجود دارد و اين اسكله جاي بسيار مناسبي براي فيلمبرداري است. وي در ادامه تصريح كرد: قرار است اسكله به عنوان يكي از جاذبههاي توريستي قشم مورد استفاده قرار گيرد و بازار سنتي در آن راهاندازي شود. حالا نوبت به استراحت و صرف شام ميرسد و گروه به غذاخوري ميروند و در كنار هم كوكتل و خيارشور ميخورند، ميگويند و ميشنوند و درباره اتفاقات جديد سينمايي از ما ميپرسند.
شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]
-
گوناگون
پربازدیدترینها