تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817070116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ميزگرد بررسي چالش‌هاي دامداران در توليد شير مطرح شد: ـ بررسي شود واردات شير خشك به نفع چه كساني است ـ شوراي عالي دام تشكيل شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در ميزگرد بررسي چالش‌هاي دامداران در توليد شير مطرح شد: ـ بررسي شود واردات شير خشك به نفع چه كساني است ـ شوراي عالي دام تشكيل شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: كشاورزي و دامپروري

واردات گوشت و شير خشك، نوسانات قيمت شير خام و البته حضور واسطه‌ها در بازار و نقش‌آفريني صنايع لبني مسائلي است كه هر چند وقت يكيار از زبان مسوولان و توليدكنندگان صنعت دامپروري شنيده مي‌شود و آنطور كه پيداست تراژدي اين صنعت سرانجامي نخواهد داشت و همچنان بايد منتظر اخباري از اين دست در صنعت دامپروري باشيم.

به گزارش خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بسياري از كارشناسان صنعت دامپروري معتقدند كه اين صنعت پس از صنعت نفت دومين صنعت كشور محسوب مي‌شود كه به همين دليل لازم است جلسات متعددي از سوي كارشناسان، ‌مسوولان و توليدكنندگان براي بررسي و رفع چالش‌هاي اين صنعت برگزار شود كه در اين راستا ايسنا اقدام به برگزاري ميزگردي با حضور توليدكنندگان اين بخش كرد تا شايد گوشه‌اي از مشكلات اين صنعت منعكس و براي رفع آن چاره‌اي انديشيده شود.

به گزارش ايسنا، درابتداي اين نشست دكتر جمشيد سليماني ـ نايب رييس هيات مديره اتحاديه دامداران استان تهران با اشاره به بالا بودن قيمت نهاده‌هاي دامي در چند ماه پيش، خاطرنشان كرد: درآن ايام بدليل بالا بودن قميت نهاده‌ها، دامداران خواستار افزايش قيمت شير خام بودند ولي متاسفانه بخش‌هاي دولتي همچون سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان و كارخانه‌هاي صنايع لبني براي افزايش قيمت شير خام مقاومت كرده و معتقد بودند كه اگر قيمت شير خام بالا برود دهك‌هاي پايين جامعه نمي‌توانند عمده مصرف خانگي خود را از اين محصولات تامين كنند.

ـ ضرر ارزان رسيدن شير به دست مصرف‌كنندگان را نبايد دامپروران بپردازند

وي با تاكيد بر اينكه صنعت دامپروري نيز مخالف رسيدن شير با قيمت بالا بدست مصرف‌كننده است، افزود: البته ضرر و زيان ارزان رسيدن شير به دست مصرف كنندگان را نبايد دامپروران بپردازند و دولت بايد نوعي عمل كند كه حق و حقوق دامپروران و صنعت دامپروري از بين نرود.

او اضافه كرد: پس از چند ماه از طي شدن اين وضعيت، تشكل‌هاي دامداري كشور قيمت تمام شده شير خام را با توجه به قيمت روز نهاده‌هاي دامي و با 10 درصد سود 5/599 تومان در هر كيلو اعلام كردند كه اين رقم مورد موافقت مسوولان قرار نگرفت و سرانجام سازمان حمايت از مصرف كنندگان با همكاري دامپروران با قيمت تمام شده 527 تومان در هر كيلو شير خام با مصرف سبوس آزاد موافقت كردند و هر چند كه اين قيمت پايين‌تر از قيمت پيشنهادي ما بود ولي ما نيز با اين رقم موافقت كرديم ولي متاسفانه همين رقم توافقي را نيز اعلام نكردند.

وي يادآور شد: در حال حاضر دامداران بيش از دو سوم سبوس مصرفي دام‌هاي خود را از بازار آزاد تهيه مي كنند.

ـ بايد روي صادرات توليد مازاد برمصرف داخلي برنامه‌ريزي شود

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه صنعت دامپروري با هيچ يك از توليدات داخلي به لحاظ كيفيت قابل مقايسه نيست، توليدات اين صنعت را قابل رقابت با نمونه‌هاي خارجي دانست و افزود: ما مي‌توانيم ادعا كنيم كه پس از گذشت 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي در كشورمان دربخش توليد صنايع دامپروري، توليد شير خام و نژادهاي اصلاح شده و ...، در دامداري‌هاي صنعتي، از بديهيات شده است و به اين دلايل واردات شيرخشك به كشورمان معنا نمي‌دهد و دولت بايد روي صادرات توليد مازاد برمصرف داخلي برنامه‌ريزي كند.

ـ دليلي ندارد واردات شير خشك بي‌كيفيت و بدون مارك و تهديدكننده توليد داخل را تسهيل كنيم

او با بيان اينكه توليد شير خام داخل كفاف مصرف كشور را مي‌دهد، تصريح كرد: دليلي ندارد واردات شير خشك بي‌كيفيت و بدون مارك و تهديد كننده توليد داخل را تسهيل كنيم و به بهانه اينكه مردم بايد شير ارزان بخورند، از واردات اين محصولات گمركات نگيريم.

ـ برخي كارخانه‌هاي كوچك در توليد شير يارانه‌اي از شير خشك استفاده مي‌كنند!

سليماني با اشاره به اينكه در نحوه توزيع شير يارانه‌اي حرف‌هاي بسياري وجود دارد، ادامه داد: ديده شده در برخي كارخانه‌هاي كوچك كه مي‌توانند از بازوهاي نظارتي فرار كنند، در توليد شير يارانه‌اي از شير خشك استفاده مي‌كنند كه متاسفانه در اين بين حتي از شير خشك‌هاي باكيفيت نيز استفاده نمي‌شود.

ـ بايد بررسي شود كه واردات شير خشك به نفع چه كساني است؟

به گفته نايب رييس هيات مديره اتحاديه دامداران استان تهران، بايد بررسي شود كه واردات شير خشك به نفع چه كساني است؟ و آيا اين واردات به نفع مصرف‌كننده، توليدكننده يا دلالاني است كه هيچ نقشي در توليد ندارند و تنها در زيرعَلَم شعار حفظ منافع مصرف كننده به واردات مي‌پردازند؟

ـ كسي حق ندارد شير خشك را با آب مخلوط كرده و به عنوان شير تازه گاو بفروشند

او با اشاره به اينكه براي شير خشك هيچ ارگاني قيمت‌گذاري نمي‌كند، ادامه داد: كسي حق ندارد شير خشك را در كارخانه‌ خود با آب مخلوط كرده و به عنوان شير تازه گاو بفروش برساند و اين اقدام تخلف است كه متاسفانه از اين اتفاقات در كشور ما بسيار ديده مي‌شود.

وي به عوارض مخلوط كردن شير خشك و آب و فروش آن به مصرف كننده به عنوان شير يارانه‌اي اشاره كرد و گفت: اين اقدام باعث مي‌شود كه مصرف كنندگان متوجه تفاوت شير تازه گاو و شير خشك نشوند و ضمن ضربه خوردن به توليد داخل، اهداف عاليه ي صنعت دامپروري نيز بدست نيايد.

سليماني درادامه با اعتراض نسبت به عملكرد صنايع لبني كشور، اذعان كرد: سياستي كه در پس پرده‌ي تصميم گيري كارخانه‌هاي صنايع لبني است سياستي خائنانه است نه حتي غير منصفانه، چراكه اين صنايع به هر بهانه‌اي در مقابل توليد ايستاده‌اند و اقدامي كه كارخانه‌ها در يكي دو سال اخير ا نجام داده‌اند كاملا مخالف با روند 30 ساله اهداف انقلاب اسلامي است.

وي با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي در راستاي خودكفا شدن در كشورمان انجام شد، اضافه كرد: گام اول اشتباه را كارخانه‌هاي لبني زماني برداشتند كه سال گذشته براي شير خام كه محصول آنها نيست قيمت‌گذاري كردند در حاليكه از نحوه تعيين و كارشناسي قيمت شير تمام خام هيچ اطلاعي نداشته و ندارند.

ـ كارخانه‌هاي لبني به چه حقي براي توليد ما قيمت‌گذاري مي‌كنند؟

سليماني تصريح كرد:كارخانه‌هاي لبني دولت را نيز به اشتباه انداخته و اعلام كردند كه قيمت تمام شده 410 تومان براي هر ليتر شير خام قيمت مناسبي است و دولت نيز براي تعيين يارانه مورد نياز تامين شير يارانه‌اي كشور، بودجه‌اي را تصويب كرد كه پس از آن دامدارها متوجه شدند اين قيمت تمام شده بسيار پايين‌تر از قيمت تمام شده آنهاست كه به همين دليل جا دارد ما به عنوان شاكي به دادگاه رفته و عليه كارخانه‌هاي لبني شكايت كنيم كه به چه حقي براي توليد ما قيمت‌گذاري مي‌كنند؟!

ـ توانايي صنعت دامپروري دهها برابر بالاتر از صنعت لبني است

وي با تاكيد براينكه توانايي صنعت دامپروري از هر حيث ده‌ها برابر بالاتر از صنعت لبني است، افزود: سرمايه در گردش صنعت دامپروري قابل مقايسه با صنعت نفت كشور است و به همين دليل صنايع لبني بايد طوري عمل كنند كه صنعت دامپروري از بين نرود.

او با بيان اينكه از لحاظ حضور فعالان اقتصادي آمارها نشان مي‌دهد كه بين 3 تا 4 ميليون نفر در اين صنعت فعال هستند، تاكيد كرد: اگر طي يكسال اخير اين اتفاقات ناميمون براي صنعت دامپروري كشورمان نيافتاده بود در حال حاضر مي‌توانستيم بگوييم ضمن اينكه در كشور صاحب يك اقيانوس شير براي داخل هستيم از يك اقيانوس شير نيز براي صادرات برخورداريم.

ـ صنايع لبني به‌گونه‌اي عمل كنند كه هم سود صنعت دامپروري و هم سود آنها تضمين شود

سليماني با اشاره به اينكه بزرگترين لطمه توسط پولداران و صاحبان صنايع لبني به صنعت دامپروري كشور وارد شده است، ادامه داد: در سايه حرف‌هاي عوام‌پسندانه نمي‌توان كار خداپسندانه انجام داد و صنايع لبني مي‌توانند به گونه‌اي عمل كنند كه هم سود صنعت دامپروري و هم سود آنها تضمين شود.

وي افزود: ما از دولتمردان ناراضي نيستيم چراكه وقتي متوجه شدند صنايع لبني در حال زدن چه ضرباتي به صنعت دامپروري هستند به ياري توليدكنندگان شتافتند.

ـ اگر اقبال مردم به خريد لبنيات كم شده چرا شير خشك وارد مي‌كنيد؟

نايب رييس هيات مديره اتحاديه دامداران استان تهران يادآور شد: دو ماه گذشته نمايندگان صنايع لبني براي انجام واردات شير خشك اعلام كردند كه توليد داخل كمتر از مصرف داخلي است در حاليكه تا مدت‌ها پيش از اين خلاف اين موضوع را به دامداران مي‌گفتند و به همين دليل بايد از آنها پرسيد كه اگر اقبال مردم به خريد لبنيات كم شده پس چرا شير خشك وارد مي‌كنيد و صف‌هاي صبح زود مصرف‌كنندگان براي دريافت شير يارانه‌اي به چه دليل آنقدر طولاني است؟

وي تصريح كرد: با توجه به اينكه دهه‌هاي آينده دهه‌هاي آب و غذاست با اين رشد جمعيت و با اين هزينه‌هاي بالا چه تضميني است كه اگر صنعت دامپروري از بين برود كشورهاي توليدكننده صنايع غذايي محصولات خود را به فروش برسانند.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست محمدرضا حسني ـ عضو خانه شير ايران نيز گفت: با وجود اينكه 25 درصد درآمد ناخالص كشور مربوط به بخش كشاورزي و دامپروري است ولي متاسفانه در اقتصاد كشور هيچ‌گونه صحبتي از بخش كشاورزي و دامپروري نمي‌شود.

ـ اهميت اقتصادي بخش كشاورزي مشخص شود

وي گفت: از مجلس و دولت تقاضا داريم كه با توجه به اهميت اقتصادي بخش كشاورزي در تامين غذا، جايگاه اين بخش كه پايه و اساس استقلال ساير بخش‌هاست مشخص شود.

او ادامه داد: به‌رغم موفقيت‌هاي حاصل شده در بخش كشاورزي و دامپروري متاسفانه بي‌توجهي خاصي به اين بخش روا شده كه همين امر باعث افزايش يافتن مهاجرت روستاييان به شهرها شده است.

ـ زمينه توسعه صادرات در بخش كشاورزي و دامپروري كاملا مهيا است

حسني با تاكيد براينكه زمينه توسعه صادرات در بخش كشاورزي و دامپروري كاملا مهيا است و توانايي تامين پروتئين مورد نياز كشورهاي همسايه در كشورمان وجود دارد، افزود: بهتر است به جاي اينكه مسوولان و ارگان‌ها براي اين بخش مشكلاتي را ايجاد كنند، فكر خود را صرف صادرات و توليد اين بخش كنند و كشاورزان را به توليد بيشتر تشويق كنند وضمن ارزان قرار دادن شير در اختيار مصرف‌كنندگان زيان خود را از صادرات تامين كنند.

ـ بايد سياستگذاري در كل بخش كشاورزي و دامپروري به وزارت جهاد كشاورزي واگذار شود

عضو خانه شير ايران افزود: متاسفانه به دليل پراكندگي در سياست توليدات بخش كشاورزي و دامپروري توسط ارگان‌هاي مختلف، اتخاذ تصميم درست و منطقي در اين بخش ميسر نيست و به همين دليل بايد سياستگذاري در كل بخش كشاورزي و دامپروري به وزارت جهاد كشاورزي واگذار شود.

ـ استراتژي و جايگاه بخش كشاورزي در اقتصاد كلان مشخص شود

حسني با تاكيد براينكه در بخش فني، فعاليت‌هاي وزارت جهات كشاورزي قابل تحسين است، ادامه داد: با توجه به اينكه توليدات بخش كشاورزي به چندين برابر افزايش يافته است بايد استراتژي و جايگاه بخش كشاورزي در اقتصاد كلان مشخص شود تا بر اين اساس ضمن ايجاد اشتغال، از مهاجرت روستاييان به شهرها جلوگيري شود.

او ادامه داد: متاسفانه به‌رغم يارانه بسياري كه هر ساله كشورهاي صنعتي و پيشرفته به بخش كشاورزي مي‌دهند، در كشور ما يارانه‌هاي بخش كشاورزي آرام آرام در حال حذف شدن است ولي ما اعتقاد داريم كه بهتر است مقداري از يارانه‌اي را كه به بنزين مي‌دهند به شير خام تخصص دهند كه البته سلامتي مصرف‌كنندگان را نيز به دنبال دارد.

ـ ارگان يا سازماني براي بررسي مشكلات دامداران ايجاد شود

وي خاطر‌نشان كرد: مدت‌هاي مديدي است كه دامداري‌ها به انواع مختلف تقاضا مي‌كنند يك ارگان يا سازماني ايجاد شود تا مشكلات دامداران را بررسي كند ولي متاسفانه تاكنون اين تقاضا به جايي نرسيده است و اين نگراني وجود دارد كه عده‌اي سوء استفاده كرده و براي دامداران ايجاد مشكل نمايند و به همين دليل ما از دولت تقاضا داريم تا در نشستي با حضور مسوولان وزارت جهاد كشاورزي، وزارت بازرگاني و مجلس شوراي اسلامي مشكلات دامپروري كشور و راه حل‌هاي رفع اين مشكلات بررسي شود.

حسني با اشاره به اينكه در حال حاضر كارخانه‌هاي لبني مدعي هستند كه جامعه كشش شير توليد داخل را ندارد، افزود: اگر جامعه كشش ندارد چرا كارخانه‌ها شير را از دامدار 480 تومان در هر كيلو خريداري كرده و 1150 تومان به مصرف كنندگان مي‌فروشند؟!

ـ آينده خطرناكي براي اين صنعت پيش‌بيني مي‌شود

وي تصريح كرد: در حال حاضر سرنوشت بخش دامپروري كشور به دست عده‌اي افتاده كه با اين بخش بازي مي‌كنند و به همين دليل آينده خطرناكي براي اين صنعت پيش‌بيني مي‌شود.

ـ شوراي عالي دام ايجاد شود

او ادامه داد: پيشنهاد مي‌كنيم براي حل شدن معضلات بخش دامپروري شوراي عالي دام تحت نظارت وزارت جهاد كشاورزي و با حضور وزارت بازرگاني، وزارت صنايع و مجلس شوراي اسلامي و اتحاديه دامداران راه‌اندازي شود و البته از مجلس شوراي اسلامي نيز تقاضا داريم قانون خانه شير را با محوريت تشكل‌هاي دامپروري كشور و وزارت جهاد كشاورزي و بازرگاني تصويب شود.

وي تاكيد كرد: بايد با همكاري كميسيون كشاورزي و برنامه و بودجه جايگاه بخش كشاورزي و دامپروران در برنامه پنجم توسعه مورد بررسي مجدد قرار دهند و به تبعيت كشورهاي صنعتي پيشرفته و مدعي صادركننده محصولات لبني، به بخش دامپروري يارانه تخصيص دهند تا اين بخش مهم اقتصادي كشور از مشكلات اساسي‌اي كه با آن مواجه است رهايي پيدا كند و در نهايت با اتخاذ تصميمات فوق سرنوشت صنعت دامپروري از دست عده‌اي خاص رها شده و دولت و تشكل‌هاي بخش كشاورزي براي آنها سياست‌گذاري كنند.

ـ سياست‌ تابع بودن قيمت شيرخام از عرضه و تقاضا سياست اشتباهي است

به گزارش ايسنا، همچنين در ادامه اين نشست عليرضا ترابي‌فرد يكي از دامداران شهريار نيز با اشاره به اينكه طي 3 سال گذشته قيمت شير در كشور تابع عرضه و تقاضا بوده است، اين سياست‌ را سياست اشتباهي دانست و گفت: طي اين 3 ساله قيمت شير خام مدام در حال كاهش و افزايش است و به همين دليل مشكلات بسياري براي صنعت دامپروري كشور ايجاد شده است.

او در ادامه گفت: قميت شير تا شهريور ماه سال 87 بين 330 تا 410 تومان بود ولي اكنون اين قيمت‌ها به طور ميانگين بين 430 تا 510 تومان در سطح كشور فروخته مي‌شود ولي در حال حاضر كارخانه‌هاي لبني دوباره به بهانه‌هاي مختلف مشكلاتي را براي ما ايجاد مي‌كنند.

ـ نداشتن ساختار اساسي و برنامه منسجم از مشكلات اساسي صنعت دامپروري است

وي نداشتن ساختار اساسي و برنامه منسجم را از مشكلات اساسي صنعت دامپروري دانست و با بيان اينكه ساختار فعلي تاكنون كارآيي آنچناني نداشته است، افزود: در حال حاضر با توجه به مازاد توليد مسوولان بايد به جاي واردات براي صادرات برنامه‌ريزي كنند.

ـ بايد تعرفه معقولي روي واردات شيرخشك گذاشته شود

او با بيان اينكه بسياري از كشورهاي اروپايي براي صادرات خود يارانه مي‌دهند، تصريح كرد: ما نمي‌توانيم با اين كشورها رقابت كنيم و بايد تعرفه معقولي روي واردات شير خشك گذاشته شود تا توليد از بين نرود ولي در كشور ما نهاده‌هاي دامي درصدي بالاتر از كشورهاي اروپايي به‌دستمان مي‌رسد.

ـ ناهماهنگي در سياستگذاري در زمينه‌ گاو شيري كاملا آشكار است

ترابي‌فرد اذعان كرد: از مرداد ماه امسال يكي از مسوولان رده‌ بالاي صنايع لبني اعلام كرده بود كه توليد شير بقدري در كشور بالاست كه مي‌توان روزانه 200 تن شير خشك توليدكرد در حاليكه به فاصله دو ماه همين فرد از مدافعين واردات شير خشك شده است كه اين وضعيت ناهماهنگي‌ اي را در رابطه با سياستگذاري در زمينه‌ گاو شيري كاملا آشكار مي‌سازد.

وي در پايان اظهار كرد: در حال حاضر وزارت جهاد كشاورزي براي حمايت از صنعت گاو شيري قصد دارد شير مازاد دامداران را خريداري و به شير خشك تبديل نمايند ولي از سوي ديگر وزارت بازرگاني و صنايع لبني ادعا مي‌ كنند كه بايد شير خشك وارد كشور شود.

انتهاي پيام

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن