تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816906497




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه انحلال خانه سينما/از مديران كارنابلد تا لجبازي دوسويه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه انحلال خانه سينما/از مديران كارنابلد تا لجبازي دوسويه
از مديران كارنابلد تا لجبازي دوسويه
خانه سينما از جايي ضربه خورد كه بايد مي‌خورد. فاصله گرفتن از فعاليت‌هاي صنفي و گرايش به امور سياسي، نقطه ضعف بزرگ خانه سينما بود كه از همين نقطه هم ضربه خورد. تشكلي كه ادعاي صنفي بودن دارد، چرا بايد به يك ارگان سياسي تبديل شود؟ آن هم ارگاني كه هر كدام از اعضايش ساز مخالف خود را مي‌زنند.

خانه سينما از جايي ضربه خورد كه بايد مي‌خورد. فاصله گرفتن از فعاليت‌هاي صنفي و گرايش به امور سياسي، نقطه ضعف بزرگ خانه سينما بود كه از همين نقطه هم ضربه خورد. تشكلي كه ادعاي صنفي بودن دارد، چرا بايد به يك ارگان سياسي تبديل شود؟ آن هم ارگاني كه هر كدام از اعضايش ساز مخالف خود را مي‌زنند.

آنچه مسلم است، اين است كه از رفتار و برخورد بين معاونت سينمايي و خانه سينما به هيچ وجه نمي‌توان دفاع كرد، زيرا چيزي وجود ندارد تا از آن دفاع كرد. رفتارهاي غير اصولي و برخوردهاي كودكانه سياسي‌، نشان از عناد و لجبازي هر دو گروه دارد كه جايي براي دفاع باقي نمي‌گذارد.

حمايت‌هاي بي‌دليل برخي از افراد و ارگان‌‌ها از طرفين درگير، آتش اين درگيري را بيش از پيش شعله‌ور كرد، زيرا طرفداري آنها از دو طرف، تنها براي رسيدن به اهداف خود بود. اوضاع آن قدر نامناسب شد كه هيچ ريش سفيدي جرات نكرد قدم پيش گذاشته، حداقل آتش اين درگيري را كم كند. براي اينكه مطمئن بودند ريش‌ سفيدشان به آتش كشيده و به آن جسارت خواهد شد. همه مي‌دانند كه آغاز و ادامه اين درگيري‌ها براي اعتلاي سينما نيست، بلكه براي نابودي آن است. هر دو گروه تلاش مضاعف دارند سينماي ايران را به نابودي بكشند كه در اين كار گوي سبقت را از يكديگر ربوده‌اند.

مشكل اصلي از روزي آغاز شد كه پايه سينما بر آب نهاده شد. تعجيل در بنا كردن اين خانه باعث شد تا اين مهم، كارشناسي نشده از قوه به فعل در آيد. آن زمان كه اساسنامه اين تشكل تصويب شد، نقطه ضعف‌هاي زيادي داشت كه ضعيف‌ترين آن، وابستگي به بودجه دولتي بود. سينمايي كه تاروپودش از بودجه دولت بود، حالا تشكلي داشت كه دستش درازتر از هميشه به سمت دولت بود و چشم به مرحمت آن داشت. نشستن مديران كار نابلد بر مسند خانه سينما، تصميم‌گيري‌هاي نادرست و نگاه به منافع شخصي آنان باعث شد، بدنه سينماي ايران دچار آسيب‌هاي شديد شود.

آسيبي كه در حال حاضر آن را به نابودي كامل كشانده است. پس از اين كه برخي از مديران و اعضاي آن جاي خود را ثابت ديدند و منافعي را حاضر، بر آن شدند تا اين خانه را به تملك خود درآورند. از طرفي اختلافات داخلي خانه سينما چون خوره به جانش افتاد و از درون آن را سست كرد.

تفاوت تفكر سياسي بين اعضاي خانه سينما و معاونت سينمايي باعث شد، منافع سينماي ايران فداي درگيري‌هاي سياسي شود. اگر اختلافات تنها صنفي و سينمايي بود، هر چقدر هم كه حاد بود، مي‌شد به طريقي آن را حل كرد، اما آتش اختلافات سياسي، تنها خاكستر به جاي مي‌گذارد كه گذارده است. تغيير اساسنامه خانه سينما، آن هم از طريقي غيرقانوني و كارشناسي نشده، اشتباه مهلكي بود كه سرانجام دامن آن را گرفت.

خانه سينما به جاي تعجيل در اين كار، بايد خود را از وابستگي به بودجه دولتي خلاص مي‌كرد، بعد تصميم به تغيير اساسنامه مي‌گرفت. اينكه خانه سينما، تشكلي مستقل باشد، رودرروي دولت هم قرار بگيرد و با بودجه خود دولت با آن بجنگد، امري عجيب است كه هيچ فرد و گروهي حاضر نيست به آن تن دهد. خانه سينما با چه انگيزه‌اي دست به اين كار زده خدا مي‌داند، اما آنچه مسلم است مبادرت به اين كار، از ذهني فعال، پويا و سالم ترشح پيدا نكرده است.

تغيير اساسنامه و رويه خانه سينما و انحلال آن از طرف وزارت ارشاد، هيچ‌كدام جاي دفاع ندارد. تمام اينها هياهويي براي هيچ است، زيرا ديگر چيزي از سينماي ملي باقي نمانده كه براي به دست آوردن آن با هم بجنگند! حال كه كار به اينجا رسيده، بهتر اين است انديشه‌اي نو جايگزين آن تفكرهاي پوسيده شود. بايد قانوني نوشته و در مجلس به تصويب برسد تا سينما نيز در چارچوب قانوني به فعاليت خود ادامه دهد. در اين صورت وظيفه بخش دولتي كاملاً شفاف خواهد شد. بخش خصوصي هم مي‌تواند در پناه اين قانون براي خود تشكلي كاملاً مستقل و غير وابسته تشكيل دهد و با پول خود به فعاليت بپردازد.

با وجود قانون، هيچ كدام از بخش‌هاي دولتي و غيردولتي نمي‌توانند در كار يكديگر دخالت كنند. بخش خصوصي با سرمايه‌گذاري مي‌تواند به فعاليت سينمايي و صنفي خود ادامه دهد. بخش دولتي نيز مي‌تواند با استفاده از بودجه خاص خود، كارهاي زيربنايي براي سينما انجام داده، از سينماي ايراني- اسلامي حمايت كرده و براي ساخت فيلم‌هاي فرهنگي سرمايه‌گذاري كند. اعلام انحلال خانه سينما از طرف دولت را بايد به فال نيك گرفت كه به نفع همه است،به خصوص خانه سينما. زيرا تكليف سينما با اين عمل معلوم شد. بهتر است از اين به بعد دلسوختگان واقعي سينما در بخش خصوصي، در فكر تشكلي مستقل و غير وابسته و دلسوختگان دولتي هم به فكر بازسازي زير ساخت‌هاي اصلي سينما باشند.

-----------------------------

رضا اورنگ

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|14|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن