تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845688748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بن بست خوردیم!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: به بن بست خوردیم!  یادداشتی درباره سریال اغما
اغما
 مصطفی انصافی- اغما  آخرین اثر سیروس مقدم از تلویزیون پخش شد  سیروس مقدم هم پس از به تصویر كشیدن دغدغه های اجتماعی اش (كدام تصویر؟!) این بار به ساخت یك سریال معناگرا! روی آورده است. سریال معناگرایی كه مخاطب تلویزیون قبلا تجربه ی تماشای چنین سریالی را به لحاظ ساختار بصری نداشته است. تصاویر غیر معمول ( همان هایی كه از زاویه ی دید الیاس می بینیم ) تا چندین و چند قسمت ذهن مخاطب را درگیر این مساله كرده بود كه این تصاویر چرا این جوری اند؟ این جاست كه نقطه ی قوت كارگردانی رخ می نماید: ایجاد فضایی متناسب با خط داستانی. استفاده ی تصویربردار از فیلترهای متعدد، حسی را منطبق بر فضای ماورایی سریال به مخاطب القا می كند. در این سریال خبری از تصاویر بی خاصیت « او یك فرشته بود » نیست. تصاویر بدیع و خلاقانه ی امیر معقولی، به خوبی سریال را از تبدیل شدن به یك سریال معمولی نجات می دهد. حتی نماهای معرف ( كه در تلویزیون تبدیل شده است به یك تمرین تصویربرداری برای دستیار ششم كارگردان! ) هم نماهای خوبی هستند و حداقل از سهل انگاری دور افتاده اند. نورپردازی هم آن قدر خوب هست كه تاثیر لازم را بگذارد. باز هم خبری از نورهای موضعی و اغراق آمیز آبی و قرمز « او یك فرشته بود » نیست ( تا این جای مقاله هم كه مشكل برنخوردیم! ). به هر حال فرم اثر با فضا و محتوای اثر سازگار است و این همان نقطه ی قوت كارگردان است.. امین تارخ در بازی بی نظیرش آمیزه ای از حس و تكنیك را ارائه می كند. حامد كمیلی هم بهترین بازی تلویزیونی اش را در اغما تجربه می كند ( تا این جا كه این سریال یك شاهكار هنری است! ) اما... اما سریال تلویزیونی به هر حال باید سریال بودنش را همچون پتكی بر سر تماشاگر بكوبد تا تماشاگر فراموش نكند كه دارد سریال می بیند. مثل همیشه در به تصویر كشیدن « معنا » آن قدر سهل انگاری صورت می گیرد كه نتیجه اش می شود مصداق بارز « آفتابه و لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی! » ( داریم به مشكل می خوریم! ). نمی دانم چرا وقتی قرار است برای ماه رمضان سریالی ساخته شود شیطان چهره ی پلیدش را می نمایاند و همه چیز ماورایی می شود ( این جور سریال ها همیشه مرا یاد پالپ فیكشن می اندازد! و این كه بالاخره ما كی می توانیم فیلمی اعتقادی بسازیم در مدح ایمان و رستگاری و ... و فرشته و شیطان را در آن دخیل نكنیم؟ ). مشكل آن جا صد چندان می شود كه شیطان در خدمت فیلمنامه نویس درمی آید و عمل ها و عكس العمل هایش را با سیر دراماتیك روایت هماهنگ می كند! نزدیك شدن شیطان به دكتر پژوهان را چگونه می توان توجبه كرد؟ (١) حتی اگر این مساله را با دیده ی اغماض بنگریم، تسلط الیاس را بر دكتر پژوهان چه طور می توان نادیده گرفت؟ درست است كه الیاس می گوید: « من تو رو وادار به هیچ كاری نكردم... من فقط از تو دعوت كردم... تو هم قبول كردی... » اما عملا چیز دیگری می بینیم. الیاس در مدت حضورش در خانه باغ فرمانروای مطلق است و این با نص صریح قرآن منافات دارد. (۲) درست است كه وسواس خناس حتی به شكل انسان بنی آدم را وسوسه می كند (٣) اما كارهای خارق العاده نمی كند؛ با غمزه ای در حیاط را نمی بندد و بدون گوشی، سیم كارت و هزینه با آن طرف خط صحبت نمی كند! همه ی این ها به كنار، نمی دانم این طرح مغشوش و در هم بر هم چگونه به ذهن داریوش مختاری خطور كرده است. نابغه هم كه باشی نمی توانی تشخیص بدهی كه خط اصلی داستان كدام است: مرگ مولود یا شك دكتر پژوهان؟ ( بعد از مرگ مولود این تصور پیش آمد كه این شك، خط اصلی داستان خواهد بود ) مسائل مربوط به رز قدیانی یا ازدواج پری؟ بچه دزد مجروح ( همانی كه دكتر پژوهان می خواست اجازه ی عملش را از جودت بگیرد ) یا منوچهر پرویزی؟ هر كدام از این ماجراها می توانند مسیر خود را در سریال پی گیرند و بدین ترتیب سیروس مقدم می تواند با همین طرح نه سی قسمت، كه حتی تا نود قسمت هم ادامه دهد یا بیشتر، به هر حال تا وقتی كه دكتر پژوهان عمل جراحی انجام می دهد ( چه پتانسیلی داشت این طرح! ) و در چند قسمت آخر پیر بابا را وارد داستان كند تا سریال تمام شود.بوچ و ساندنس در حال فرار از دست ماموران كلانتر بودند كه به دره ای رسیدند. بوچ به محض دیدن دره گفت: « به بن بست برخوردیم! ».(١) « انه لیس له سلطان علی الذین ءامنوا و علی ربهم یتوكلون/ انما سلطانه علی الذین یتولونه والذین هم به یشركون » [ كه البته شیطان را هرگز بر كسی كه به خدا ایمان آورده و بر او توكل و اعتماد كرده تسلط نخواهد بود/ تسلط شیطان تنها بر آن نفوسی است كه او را دوست گرفته اند و به اغوای او به خدا شرك ورزیده اند. ( آیات ۹۹ و ١۰۰ سوره ی نحل ) ](۲) طبق آیه ی شریفه ی « الذی یوسوس فی صدور الناس » ( آیه ی ٦ سوره ی ناس ) شیطان بر هیچ كس سلطه ندارد و فقط وسوسه گر است.(٣) « الذی یوسوس فی صدور الناس/ من الجنة و الناس » ( آیات ٦ و ۷ سوره ی ناس )منبع : سینمای مامطالب مرتبط :"شیطان تلویزیون" دست "ابلیس" را از پشت بسته است نیروی اهریمنی‌ شیطان شیطان مجسم را با تحقیق تصویر كردیم گزارشی از پشت صحنه سریال اغماء «لازم نبود شیطان در«اغما» به صورت انسان دیده شود» 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 634]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن