تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833211240
محکم و متشابه در قرآن 2 - نقد نظر علامه طباطبايي
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: محکمات و متشابهات در قرآنقسمت دوم: نقد نظر علامه طباطبایی
توجهآنچه میخوانید مقالهای است از مجموعه "محکم و متشابه در قرآن" برای دیدن فهرست این مجموعه اینجا را کلیک کنید.اشارهدر نوشتار پیشین نظر علامه طباطبایی را درباره آیات محکم و متشابه در قرآن مورد مطالعه قرار دادیم. اکنون بنابر وعدهای که داده بودیم نظر جناب استاد سید على اکبر قرشى را که نگاهی انتقادی به نظر علامه دارد تقدیم حضور میکنیم: محکمات در قرآن مجید، آیاتى هستند که معناى آنها واضح و مراد خداوند متعال از آنها معلوم و روشن است . و آنها تقریبا هشتاد درصد قرآن را تشکیل مىدهند. و مقدار زیادى از آنها در بادى امر، غیر معلوم مى باشند ولى به وسیله اخبار و آیات دیگر، معلوم مى شوند. همه اینها از اقسام محکمات هستند. متشابهاتاما متشابهات دو قسم هستند؛قسم اول آنکه: همه قرآن متشابهات است. یعنى در ارشاد، هدایت ، کلمات و معانى شبیه هم مى باشند چنانکه مى فرماید: «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ... »1منظور از (متشابه ) - چنانکه گفته شد - شبیه هم بودن در تفهیم معانى و نشان دادن راه حق و باطل است . "مثانى" جمع "مثنیه" یعنى منعطف شونده، و مراد آن است که مطالب قرآن یکى به دیگرى میل مى کند. و یکى آن دیگرى را بیان و تایید مى کند بى آنکه نقیض یا مخالف هم باشند، چنانکه خداوند متعال مى فرماید: «أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا كَثِیرًا»2 قسم دوم آنکه : متشابهات در مقابل محکمات است. گویند: "متشابهات" آیاتى هستند که مراد حق تعالى از آنها معلوم نیست ؛ مثل اینکه بگوییم : "آن شیر است" اینجا براى شنونده معلوم نمى شود که آیا مراد "شیر نوشیدنى" است یا "حیوان درنده". به عقیده این جانب مراد از آیات متشابه، آیاتى هستند که از حیث مصداق خارجى و پیاده شدن و خارج ، براى ما نامعلوم مى باشند. وگرنه از لحاظ الفاظ و مفاهیم ، متشابهى در میان نیست . این سخن بعد از نقل آیه آن ، کاملا روشن خواهد شد. آن آیه شریفه این است: «هُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ عَلَیْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِیلِهِ وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا یَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ»3یعنى: خدا آن است که بر تو این را نازل کرده است . بعضى از آن آیات محکمات هستند و آنها اساس کتاب مى باشند و قسمتى دیگر متشابه مى باشند. اما آنهایى که در قلوبشان انحراف هست ، از متشابه پیروى مى کنند براى طلب فتنه و براى دانستن تاویل آن و حال آنکه تاویل متشابه را جز خدا کسى نمى داند. اما آنهایى که در دانش ثابت و استوارند، مىگویند: به متشابه ایمان آوردیم همه قرآن اعم از محکم و متشابه از طرف خداست از این سخن جز عاقلان پند نگیرند.از حضرت رضا صلوات الله علیه نقل شده است: «من رد متـشابه الـقـرآن الـى محـکمه هدى الى صراط مستقیم» یعنى: هر کس که متشابه قرآن را به محکمات آن برگرداند، به راه راست هدایت شده است در اینجا چند مطلب را بررسى مى کنیم : اول: قرآن مجید به دو قسمت تقسیم مىشود "محکمات و متشابهات" و محکمات اساس قرآن است ؛ زیرا آنها کاملا روشن است . و جنبه عملى دارند که مى دانیم و عمل مى کنیم . امام صادق علیه السلام مىفرماید: امّا المحکم فنؤمن به و نعمل و ندین به اما المتشابه فنؤ من به و لا نعمل به.4یعنى: محکم آن است که به ایمان مى آوریم و عمل مى کنیم و متشابه آن است که به ایمان مى آوریم و عمل نمى کنیم.اما متشابهات آیاتى است که مقصود از آنها متشبه مى باشد. ولى معناى آنها با برگردان به آیات محکم ، معلوم مى شود. در المیزان مى فرماید: محکمات به این جهت "ام الکتاب" نامیده شده که متشابهات به آنها برگردانده مى شوند پس بعض کتاب که متشابهند به بعض دیگر که محکمات هستند برگشت داده مى شود... "متشابه" آن است آیه طورى باشد که به محض شنیدن ، مراد از آن معلوم نباشد تا به آیه محکم برگردانده شود و معنایش معین و معلوم گردد. در آن صورت آیه متشابه نیز محکم مى شود.
دوم : آنچه مرحوم علامه و دیگران فرمودهاند از نظر ما به هیچ وجه قابل قبول نیست و گرنه در این احتیاج نبود که قرآن به دو بخش محکمات و متشابهات، تقسیم شود، بلکه لازم بود گفته شود: اکثر قرآن محکمات است، عدهاى از آیات آن که متشابه و مبهم است با مراجعه به آیات دیگر و روایات، معلوم و از محکمات خواهند شد. و دیگر لازم نبود راسخون در علم در مقام تسلیم بگویند: "امنا به [متشابه] کل من عند ربنا".ظهور و بلکه صریح آیه شریفه در آن است که "محکمات و متشابهات" هر یک در صف مستقلى ایستادهاند. و هیچ یک با دیگرى مخلوط نمى شود. و تا قیامت نیز همانطور خواهند ماند. کلام امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در این که "متشابهات" قفلهاى ناگشودنى است و تا ابد پردههاى آن برداشته نخواهد شد، صریح مىباشد. آن جناب در خطبه اشباح به کسى که از او خواست تا خدا را توصیف کند، چنین فرمود: «واعلم یا عبدالله ان الراسخین فى العلم هم الذین اغنا هم الله عن الاقتحام على السدد المضروبة دون الغیوب اقرارا بجهل ما جهلوا تفسیره من الغیب المحجوب فقالوا: "امنا به کل من عند ربنا" و قد مدح الله اعترافهم بالعجز عن تناول ما لم یحیطوا بعلمه ، فسمى ترکهم التعمق فیما یکلفهم البحث عنه (عن کهنه ) رسوخا».5یعنى: بدان اى بنده خدا! راسخون در علم کسانى هستند که خداوند آنها را بى نیاز کرده از داخل شده به درهایى که درهاى غیوب نامیده مى شوند. آنها اقرار مى کنند که تفسیر آن غیبهاى مستور را نمى دانند. لذا در مقام عجز گفتهاند: "آمنا به کل من عند ربنا" خداوند در مقابل این اعتراف ، آنها را مدح فرموده و عملشان را در ترک تعمق در این گونه حقایق رسوخ در علم نامیده است .پس معلوم مى شود که این گونه آیات ، پیوسته متشابه خواهند ماند و باید به مضمون آنها ایمان آورد و کشف حقیقت آنها را به خداوند واگذار نمود. سوم: منظور از "متشابهات" به احتمال نزدیک به یقین و به طور اطمینان ، آن است که مصداق خارجى آنها و نحوه پیاده شدن آنها در خارج براى ما نامعلوم است و نامعلوم خواهند ماند. به عبارت دیگر: وقوع خارجى آنها بر ما نامعلوم است .ناگفته نماند که عدهاى از آیات شریفه از لحاظ مراد و مقصود متشابه و مجمل هستند؛ مانند بسیارى از آیات احکام و غیره. ولى این گونه آیات با مراجعه به روایات و تاریخ و آیات دیگر مراد از آنها نامعلوم مى شود. آنها به هیچ وجه جزء مشتابهات نمى باشند. اینک ذیلا مقدارى از آیات متشابه را به عنوان نمونه نقل مى نماییم: 1 - «وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآیَاتِنَا لَا یُوقِنُونَ »6 "چون وعده ما بر آنها تحقق یابد از زمین جنبندهاى را براى آنها خارج مى کنیم که با آنها سخن بگوید؛ زیرا مردم به آیات ما یقین ندارند".این حقیقت به درستى معلوم نمى شود در بعضى از روایات به على - علیه السلام - تفسیر شده است اما یقینى نیست. 2 - درباره معراج حضرت رسول صلى الله علیه و آله مىخوانیم: «وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى عِندَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى إِذْ یَغْشَى السِّدْرَةَ مَا یَغْشَى مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى لَقَدْ رَأَى مِنْ آیَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى»7 "این آیات راجع به شب قدر و تعیین سرنوشت در آن مى باشد" ما قرآن را در یک شب پربرکت نازل کرده ایم . ما انذار کننده ایم . هر امر با حکمت در آن شب از هم جدا مى شود، روى فرمانى از جانب ما که ارسال کنندهایم".وقوع خارجى این آیات چیست ، کارها چطور از هم جدا مى شود و نصیب هر کس چگونه به سوى او مى آید. اینها بر ما پوشیده است و تا ابد پوشیده خواهد ماند. 4 - «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ»8 "ملائکه و روح در آن شب (شب قدر) براى تمشیت هر کارى با اذن خداوند نازل مى شوند). اما چطور نازل مى شوند؟ و چگونه تمشیت مى دهند و... براى ما نامعلوم است".5- و از این قبیل است ، جریان اصحاب کهف ، معجزات پیامبران ، حروف مقطعه در اول برخى از سوره هاى مبارکه و...ملائکه و روح در آن شب (شب قدر) براى تمـشیت هـر کارى با اذن خداوند نازل مى شوند). اما چطور نازل مى شوند؟ و چگونه تمشیت مى دهند و... براى ما نامعلوم است".چهارم: از حضرت رضا صلوات الله علیه نقل شده است: «من رد متشابه القرآن الى محکمه هدى الى صراط مستقیم»9یعنى: هر کس که متشابه قرآن را به محکمات آن برگرداند، به راه راست هدایت شده است .به نظر، مى آید که منظور حضرت راجع به بعضى از آیات است که با دقت در آیات دیگر، معناى آنها روشن مى شود؛ مثلا از دیدن آیات «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ »10 به نظر مى آید که بشر واقعا به چهره خدا نگاه خواهد کرد و - نعوذ بالله - خدا چهره دارد. ولى با دقت در آیات: «لاَّ تُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ یُدْرِكُ الأَبْصَارَ»11 و «لَیْسَ كَمِثْلِهِ شَیْءٌ»12 معلوم مى شود که مراد، تماشا کردن به نعمتهاى خداوندى است . وگرنه آیاتى که فوقا نقل شد با برگرداندن به آیات دیگر، محکم نخواهند شد.از امیرالمومنین صلوات الله علیه در ضمن حدیثى نقل شده است که: علت وجود متشابه در قرآن مجید، آن است که مردم خود را از امامان علیهم السلام بى نیاز ندانند و در آموختن قرآن به آنها رجوع کنند «و انما فعل ذلک لئلا یدعى اهل الباطل من المستولین على میراث رسول الله من علم الکتاب ما لم یجعله لهم و لیقودهم الاضطرار الى الایتمار بمن ولاه.»13 به نظر مى آید که منظور آن حضرت، آیات احکام و مانند آنهاست که با کمک روایات ، معلوم مى شوند. و بدون رجوع به آنها علیهم السلام حکم خدا را نمى توان از آنها فهمید. و گرنه متشابهاتى که آن حضرت آنها را«سدد مضروبة دون الغیوب » نامیده است، چطور معلوم خواهد شد؛ زیرا ما در عالم ماده و مادى هستیم و از درک ماوراى ماده عاجز مى باشیم . و الله العالم. پنجم: آیاتى از قبیل: «وَجَاء رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا 14 الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى 15 فَأَتَى اللّهُ بُنْیَانَهُم مِّنَ الْقَوَاعِدِ 16، وَالْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ»18 که مراد از "قرء" حیض است یا طهر؟ از آیات متشابه نیستند؛ زیرا مراد از آنها روشن مى باشد. ششم: به نظر من، علت وجود متشابهات در قرآن کریم آن است که ما در جهان مادى زندگى مى کنیم و فکر و درک ما در آن محور دور مى زند. و در قرآن مطالبى نقل مى شود که فراتر و وسیعتر از قالب الفاظ است . و به هر صورت که بیان شوند، بر ما روشن نخواهند شد. و عبارات از رساندن حقایق آنها و ما از فهمیدن حقایق آنها، ناتوان خواهیم بود.برخى گفتهاند علت وجود "متشابه" در قرآن کریم آن است که خداوند خواسته است با آن ، آیات چند بعدى قرآن را بحث انگیز نگاه دارد تا همیشه زنده بماند.بعضى نیز گفتهاند علت وجود "متشابه" آن است که مردم به طرف اولیاء الله بروند و از آنها بخواهند. اما علت اولى را که ما اختیار کردیم ، قانع کننده تر است.و همچنین به نظر بعضى علت "متشابه" آن است که قرائن و استثناهاى یک آیه در آیات دیگر و روایات آمده است. و بدون آنها، مقصود از آیه روشن نمى شود. این سخن فى نفسه درست است ولى چون آن آیات به وسیله آیات دیگر و روایات روشن شدند، دیگر متشابهى نمى ماند. و حال آنکه دو صف محکمات و متشابهات ، پیوسته خواهند بود. نگاهى به قرآن، سید على اکبر قرشىگروه دین و اندیشه - حسین عسگری1. سوره زمر، آیه 232. سوره نساء، آیه 823. سوره آل عمران ، آیه 7. مشروح تفسیر آیه در کتاب : تفسیر احسن الحدیث ملاحظه فرمایید.4. تفسیر عیاشى ، ذیل آیه5. تفسسیر عیاشى ذیل آیه شریفه این سخنان در خطبه اشباح نیز آمده است .6. سوره نمل آیه 827. سوره نجم ، آیه 14 - 188. سوره قدر، آیه 49. تفسیر صافى ، از عیون اخبار الرضا (ع)10. سوره قیامت ، آیه 22 - 2311. سوره انعام ، آیه 10312. سوره شورى ، آیه 11.13. تفسیر صافى به نقل از احتجاج .14. سوره فجر، آیه 22.15. سوره طه ، آیه 5.16. سوره نحل ، آیه 26.17. سوره بقره ، آیه 229.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2882]
صفحات پیشنهادی
محکم و متشابه در قرآن 2 - نقد نظر علامه طباطبايي
محکم و متشابه در قرآن 2 - نقد نظر علامه طباطبايي-محکمات و متشابهات در قرآنقسمت دوم: نقد نظر علامه طباطباییتوجهآنچه میخوانید مقالهای است از مجموعه.
محکم و متشابه در قرآن 2 - نقد نظر علامه طباطبايي-محکمات و متشابهات در قرآنقسمت دوم: نقد نظر علامه طباطباییتوجهآنچه میخوانید مقالهای است از مجموعه.
محکم و متشابه در قرآن 10 - نقد آيت الله معرفت بر نظريه علامه ...
محکم و متشابه در قرآن 10 - نقد آيت الله معرفت بر نظريه علامه طباطبايي-محکم و ... بخشی از نظرات آیت الله معرفت را ذکر کردیم، نقد ایشان را به نظر علامه میآوریم. ... 2- به طور كلى،آیا امكان دسترسى به معانى آیات متشابهه براى پویندگان فراهم است؟علامه ...
محکم و متشابه در قرآن 10 - نقد آيت الله معرفت بر نظريه علامه طباطبايي-محکم و ... بخشی از نظرات آیت الله معرفت را ذکر کردیم، نقد ایشان را به نظر علامه میآوریم. ... 2- به طور كلى،آیا امكان دسترسى به معانى آیات متشابهه براى پویندگان فراهم است؟علامه ...
بستهي تحليلي محکم و متشابه در قرآن
بستهي تحليلي محکم و متشابه در قرآن-محکم و متشابه در قرآناین مجموعه به کنکاشی جامع در موضوع ... محکم و متشابه و نقش آن در تفسیر و علوم قرآنی؛2. ... متشابه6- نظر علامه طباطبایی درباره محکم و متشابه7- نظر آقای علی اکبر قرشی و نقد نظر علامه8- ...
بستهي تحليلي محکم و متشابه در قرآن-محکم و متشابه در قرآناین مجموعه به کنکاشی جامع در موضوع ... محکم و متشابه و نقش آن در تفسیر و علوم قرآنی؛2. ... متشابه6- نظر علامه طباطبایی درباره محکم و متشابه7- نظر آقای علی اکبر قرشی و نقد نظر علامه8- ...
علامه طباطبايي و محکم و متشابه قرآن
علامه طباطبايي و محکم و متشابه قرآن-علامه طباطبایی و محکم و متشابه قرآنتوجه: آنچه ... و آیه سوم که در این نوشتار مورد نظر ما است قرآن را به دو قسم محکم و متشابه قسمت ... الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا كَثِیرًا »2 میتوان استفاده کرد. ... این بحث، نظر محقق محترم آقای علی اکبر قرشی و نقد ایشان به نظر علامه طباطبایی را ...
علامه طباطبايي و محکم و متشابه قرآن-علامه طباطبایی و محکم و متشابه قرآنتوجه: آنچه ... و آیه سوم که در این نوشتار مورد نظر ما است قرآن را به دو قسم محکم و متشابه قسمت ... الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا كَثِیرًا »2 میتوان استفاده کرد. ... این بحث، نظر محقق محترم آقای علی اکبر قرشی و نقد ایشان به نظر علامه طباطبایی را ...
معیارهای علامه طباطبائی در فهم و ارزیابی روایات تفسیری (1)
معیارهای علامه طباطبائی در فهم و ارزیابی روایات تفسیری (1)-معیارهای علامه طباطبائی ... سپس بررسي شد كه مهمترين معيار ايشان در بخش نقد محتوايي، تعارض با قرآن در قالب .... ایشان با تربیت شاگردان بزرگی(2) که هر کدام ستارهای از آسمان دین و انقلاب ..... سور اصلاً مدلول لفظی لغوی ندارندو بدین سبب از مقسم محکم و متشابه بیرونند.
معیارهای علامه طباطبائی در فهم و ارزیابی روایات تفسیری (1)-معیارهای علامه طباطبائی ... سپس بررسي شد كه مهمترين معيار ايشان در بخش نقد محتوايي، تعارض با قرآن در قالب .... ایشان با تربیت شاگردان بزرگی(2) که هر کدام ستارهای از آسمان دین و انقلاب ..... سور اصلاً مدلول لفظی لغوی ندارندو بدین سبب از مقسم محکم و متشابه بیرونند.
تأويل در قرآن
و آيا اين تأويلات و معاني که در حقيقت بطون قرآن است، صحيح به نظر مي رسد و مطابق با موازين کلام ... 2- تعبير خواب؛ تأويل به اين معنا هشت بار در سوره ي يوسف، آيات .... تأويل نسبت به تمامي آيات قرآن- چه محکم و چه متشابه- جاري است و نوعي مفهوم نيست .... علامه ي طباطبايي رحمه الله در نقد کلام ابن تيميه مي گويد: «او اگر چه در پاره اي از ...
و آيا اين تأويلات و معاني که در حقيقت بطون قرآن است، صحيح به نظر مي رسد و مطابق با موازين کلام ... 2- تعبير خواب؛ تأويل به اين معنا هشت بار در سوره ي يوسف، آيات .... تأويل نسبت به تمامي آيات قرآن- چه محکم و چه متشابه- جاري است و نوعي مفهوم نيست .... علامه ي طباطبايي رحمه الله در نقد کلام ابن تيميه مي گويد: «او اگر چه در پاره اي از ...
معرفی تفسیر المیزان تألیف مرحوم سید محمد حسین علامه طباطبائی ...
معرفی تفسیر المیزان تألیف مرحوم سید محمد حسین علامه طباطبائی رحمه الله. ... با یک پرفسور(2) در تهران داشت و هر 15 روز یک بار به تهران می رفت، با اتوبوس رفت و آمدش ... از نظر عقاید در صدد بود همان عقائد معروف شیعه را با دلیل و برهان و آیه مستدل کند و .... و حضرت امیر(علیه السلام) و دیگران خود قرآن می فرماید که من محکم و متشابه دارم.
معرفی تفسیر المیزان تألیف مرحوم سید محمد حسین علامه طباطبائی رحمه الله. ... با یک پرفسور(2) در تهران داشت و هر 15 روز یک بار به تهران می رفت، با اتوبوس رفت و آمدش ... از نظر عقاید در صدد بود همان عقائد معروف شیعه را با دلیل و برهان و آیه مستدل کند و .... و حضرت امیر(علیه السلام) و دیگران خود قرآن می فرماید که من محکم و متشابه دارم.
حقايق آسماني درالفاظ زميني(3)
مرحوم علامه طباطبايي با بررسي مفصل موضوع محكم و متشابه ، وجود آيات متشابه ... 2.قرآن هم ازيك رشته حقايق و معنويات سرچشمه مي گيرد . 3.اين حقايق در قالب الفاظ نمي گنجد . ... بنابراين برخلاف نظر مشهور،تأويل به معناي خلاف ظاهرالفاظ نخواهد بود،بلكه به ... مثال گويي ، لكن مواردي برخورد مي شود كه قراين بسيار محكمي است كه اگرظاهرآيات ...
مرحوم علامه طباطبايي با بررسي مفصل موضوع محكم و متشابه ، وجود آيات متشابه ... 2.قرآن هم ازيك رشته حقايق و معنويات سرچشمه مي گيرد . 3.اين حقايق در قالب الفاظ نمي گنجد . ... بنابراين برخلاف نظر مشهور،تأويل به معناي خلاف ظاهرالفاظ نخواهد بود،بلكه به ... مثال گويي ، لكن مواردي برخورد مي شود كه قراين بسيار محكمي است كه اگرظاهرآيات ...
هرمنوتيک و تأويل
واژگان کليدي: هرمنوتيک، تأويل، تفسير، ظاهر، باطن، کلمات، متشابهات. مقدمه هنگام بررسي متون مقدسي چون قرآن، اناجيل اربعه، بخش عهد عتيق کتاب مقدس ..... نظر علامه طباطبائي (ره) در تأويل علامه طباطبائي (ره) در توضيح معناي تأويل و کيفيت ... انا جعلناه قرآناً عربيا لعلکم تعقلون و انه في ام الکتاب لدينا لعلي حکيم (زخرف 2-4).
واژگان کليدي: هرمنوتيک، تأويل، تفسير، ظاهر، باطن، کلمات، متشابهات. مقدمه هنگام بررسي متون مقدسي چون قرآن، اناجيل اربعه، بخش عهد عتيق کتاب مقدس ..... نظر علامه طباطبائي (ره) در تأويل علامه طباطبائي (ره) در توضيح معناي تأويل و کيفيت ... انا جعلناه قرآناً عربيا لعلکم تعقلون و انه في ام الکتاب لدينا لعلي حکيم (زخرف 2-4).
تأملی در نقد «ذهبی» از مجمع البیان
چنان که بر زبان و سخن دیگران نیز ستایش از او فراوان دیده می شود.2 طبرسی فقیه و ... از آنجا که بررسی و نقد ذهبی بیشتر متوجه دیدگاه و مذهب طبرسی است تا خود ... شیعیان ادعا می کنند که بر قرآن موجود و روایات رسیده از پیامبر اعتمادی نیست؛ می ..... به تفصیل سخن گفته اند، استدلال علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، جلد16/310 ـ 313 ...
چنان که بر زبان و سخن دیگران نیز ستایش از او فراوان دیده می شود.2 طبرسی فقیه و ... از آنجا که بررسی و نقد ذهبی بیشتر متوجه دیدگاه و مذهب طبرسی است تا خود ... شیعیان ادعا می کنند که بر قرآن موجود و روایات رسیده از پیامبر اعتمادی نیست؛ می ..... به تفصیل سخن گفته اند، استدلال علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، جلد16/310 ـ 313 ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها