تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835194660




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هند در مجسمه‌های سوبو گوپتا! ()


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: در حقیقت، او از موضوعات عادی و معمولی مجسمه‌هایی تولید می‌کند که دگرگونی اقتصادی سرزمین مادری‌اش را انعکاس می‌دهد. همچنین برخی از این مجسمه‌ها زندگی شخصی و خاطرات گوپتا را گزارش می‌دهند...  هند سرزمینی باسابقه در تاریخ مجسمه سازی است. وجود آیین‌ها و اعتقادات کهن نظیر هندوئیسم و بودیسم بسترهای لازم را برای گسترش نوع خاصی از مجسمه سازی در این سرزمین فراهم آورده است. این مجسمه‌ها- چه به صورت مستقل و چه به صورت همراهی با معماری- خصوصاً در معابد و عبادت گاه‌های آیین‌های مختلف خودنمایی می‌کنند.استمرار تولید چندهزارساله به انضمام پای بندی به اصول و قواعد فرمی‌منجر شده تا مجسمه‌سازی کهن هند از نظر ریخت شناسی همواره در میان آثار سایر تمدن‌ها براحتی قابل تمایز باشد. با ورود مدرنیته اما هند نیز مانند سایر جوامع سنتی دچار بحران‌های مختلف شد. در این میان هنر هند تجربه‌های متفاوتی را از سر گذراند. عده ای همچنان وابسته به سنت‌های کهن به تولید اشیای هنری  پرداختند. گروهی دیگر نیز، که بیشتر از دانش آموختگان دانشکده‌های هنری بودند، مسیرهای متفاوتی را تجربه کردند؛ برخی از هنرمندان، تحت تأثیر جنبش‌های هنری غرب، به تقلید از آنان پرداختند؛ و هنرمندانی نیز سعی نمودند با درآمیختن فرهنگ و سنن هنری هند با این تأثیرات، ضمن همگامی ‌با این تحولات، شاخصه‌ها و ارزش‌های فرهنگی هند را به نمایش بگذارند! در پی همین تلاش‌ها شهرت مجسمه سازی معاصر هند نیز به خارج از مرزهای این کشور کشیده شده است، هرچند در این اعتبار نباید سهم مهم آنیش کاپور- مجسمه ساز انگلیسی هندی‌الاصل- را نادیده گرفت. بسیاری از آثار او ریشه در دستاوردهای فرهنگی هنری شرق، خصوصاً سرزمین مادری اش- هند- دارد. اما مجموع این موفقیت‌ها مسیر جدیدی را برای مجسمه سازان نوگرای هند باز کرده است. یکی از این مجسمه سازان سوبو گوپتا2، متولد 1964 خاگال3 واقع در بیهار هند، است. وی در کالج هنر- بین سال‌های 1983 تا 1988- پانتا4، جایی که قبل از رفتنش به دهلی  نو در آن کار و زندگی می‌کرد، به تحصیل هنر پرداخت. از آنجا که او نقاش بود، تجربه‌های مختلفی را با مواد گوناگون کسب کرد. آثار گوپتا شامل مجسمه، چیدمان، نقاشی، عکاسی، پرفورمنس و ویدئو است. شهرت گوپتا به این دلیل است که او موضوعات زندگی روزمره و حاضر در همه جای هند را ثبت می‌کند. این موضوعات شامل ظروف غذای استیل، سطل شیر، ... است که توسط میلیون‌ها نفر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت، او از موضوعات عادی و معمولی مجسمه‌هایی تولید می‌کند که دگرگونی اقتصادی سرزمین مادری‌اش را انعکاس می‌دهد. همچنین برخی از این مجسمه‌ها زندگی شخصی و خاطرات گوپتا را گزارش می‌دهند. وی درباره موضوعات مجسمه‌هایش می‌گوید: «همه این چیزها قسمتی از مسیری بودند که من در آن رشد کردم. آنها در مراسم عبادی و تشریفاتی استفاده می‌شدند که بخشی از دوران بچگی من بودند. هندی‌ها آنها را از جوانی شان به یاد می‌آورند یا این  که می‌خواهند به یاد داشته باشند. من دزد این بت‌ها هستم. من زندگی را از نمایش نامه‌های هند می‌دزدم و این ظروف را از آشپزخانه‌ها؛ آنها مثل خدایان دزدیده شده ای هستند که قاچاقی به بیرون از کشور فرستاده می‌شوند. آشپزخانه‌های هند همانند مکان‌های عبادی مهم هستند.»   گوپتا عناصر هرروزه زندگی هندی‌ها را به کارهای هنری، که برای جهانیان قابل فهمیدن است، تبدیل می‌کند. او از میان نسل جوان هنرمندان هندی گفته‌های کشوری را که در حال حرکت و رشد اقتصادی است، با ساختار ذهنی مادی گرایی، تفسیر می‌کند. نیت و قصد گوپتا از اختصاص دادن کارهای هنری به موضوعات هرروزه این است که فرم آنها را در مفهوم حل کند، و این کار، او را شبیه هنرمندانی مثل دوشان می‌کند. گواردین5 در سال 2007 او را دمین هرست دهلی نامید. گوپتا موفق شد یک زبان هنری با منشأ هندی پیدا کند؛ زبانی که در عین حال به خاطر جنبة زیبایی شناختی اش در جهان مورد تأیید و تصدیق قرار گرفت. خود وی در این خصوص می‌گوید: «زبان هنر برای همة جهانیان یکسان است، و این به من اجازه داد تا هر جا باشم.»یکی از کارهای جدید و مطرح او، که مرکب از وسایل پخت غذای هندی است، «خط کنترل» نام دارد. این اثر، که در سال 2008 ساخته شد و در سال 2009 در سه سالانة تیت بریتین6 به نمایش درآمد، یک ابر قارچی شکل عظیم است که تماماً از قابلمه  و ماهی تابه ساخته شده است.   خط کنترل         نقاشی نیز قسمتی مهم از تجربه‌های هنری گوپتا است. مجموعه «تا استیل هست آن را بدزد»7 وی عبارت است از: نقاشی‌های فوتورئالیستی از لوازم آشپزخانه در حال فرو ریختن و حرکت در فضا. گوپتا در نقاشی‌های اولیه اش از عناصر دیگری از زندگی روزانه هندی مانند مدفوع گاو استفاده کرد. مدفوع گاو در هند برای ساختن خانه‌ها و همچنین جهت سوخت مصرف می‌شود؛ چون هندی‌ها بر این عقیده اند که عامل پاکی به حساب می‌آید. آنان بر این باورند، مدفوع گاو یک پاکیِ ذاتی دارد؛ و این اعتقاد دیرینه در روستاهای هند است. بنابراین، این یک المان پاک کننده تشریفاتی و نمادین است. بر مبنای این اعتقادات سنتی، گوپتا در یک ویدئوآرت، مفهوم واقعیِ پاک کننده را در فیلمی، که از خودش گرفت، به نمایش  گذاشت. بدین منظور او مانند حمام کردن تنش را از لایه‌های کثیف مدفوع گاو  پوشاند!برخی از آثار گوپتا (چمدان‌ها، مهاجرت کردن، بازگشت به خانه، ...) به نگرانی‌های او از یک واقعیت تاریخی مربوط به مهاجرت از هند اشاره دارد؛ خصوصاً از ناحیه زندگی وی در بیهار.   آثار جدید گوپتا، که در سال 2009 تولید شده اند، به سوی به نمایش گذاشتن کارهایی است که کیفیت‌های جدیدی را از اشیای آشنا به نمایش بگذارد. در حقیقت، او با موضوع تاریخی حاضر آماده‌ها کار می‌کند؛ با این تفاوت که آنها در ابعاد و با مواد جدید بازآفرینی می‌شوند. این آثار هرچند ریشه در تاریخ هنر اروپا، خصوصاً کارهای دوشان، دارد، اما همچنان دارای زبان هنری مجسمه‌های گوپتا است.   پی نوشت1- برای آشنایی با تحولات معاصر هنر رجوع کنید به: دایرة المعارف هنر تألیف رویین پاکباز، فرهنگ معاصر،  1378، ص 920.2. subodh Gupta. 3. khaquul. 4. Panta. 5. Guardian. 6. Tate Britain. 7. still, steal, steel.منبعmoc.aidepikiw.www -     تهیه شده توسط: مجله تندیس/ سمیه شفیعی /culture اختصاصی   مطالب پیشنهادی: هنرمندی که با استخوان انسان اثر هنری خلق می‌کند!! (تصویری) هنر معاصر ویتنام و کامبوج + آثار هنرمندان  گفتگو با یکی از فوق ستاره‌های گرافیک امروز جهان  نقاشی‌های سورئالیست این هنرمند را حتما ببینید! هنری که تابحال ندیده‌اید! نقاشی با سوراخ گلوله تفنگ!!  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن